Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Nätverkstekniker sökes - Fiberbredband fungerar inte.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby
Registrerad
Okt 2004

Nätverkstekniker sökes - Fiberbredband fungerar inte.

Hej alla,

Jag och tjejen har precis flyttat in i ny lägenhet (från 2014) där det finns fiber indraget. Men vi får inte bredbandet att fungera.

Bredbandsleverantör: A3 Bredband
Zmarket är de som äger själva nätet vilket jag förstått är Telia
Router: TP-Link AX50 (har testat köra utan router)

Switch/fiberkonverter
Det kommer två fiberkablar in i vårat elskåp. Någon som vet varför det kommer in två fiberkablar?
Det sitter en Reycore RC-CP9SZ och en HES-3106SFP. Vad jag förstått så är båda fiberkonverters/switch. En av varje fiberkabel går in i respektive burk. Varför finns det två enheter som enligt mig har samma funktion?

När man läser på Zmarket's hemsida så verkar det vara Reycore enheten som de har guider om så det verkar vara den som gäller.

Vi har varit i kontakt med A3 bredband och de kommer i kontakt med fiberkonvertern/switchen via MAC-adressen. De har skickat ärendet vidare till tekniker som ska komma ut om en vecka. Enligt A3 ligger felet i någon hårdvara och inte hos dem. Så det är lite jobbigt att sitta utan bredband i en vecka.

När man är inkopplad mot bredbandet så kan man komma in på Zmarket's portal men inte på internet.

Någon som har tips på vad man kan göra för att få igång internet?

Tacksam för all hjälp!

Macbook Pro 15" early 2011 2.0 i7 quad

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008

Kan det vara så att du har två stadsnät hos dig?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Flen
Registrerad
Jul 2001

Be fastighetsägaren om lägenhetsnumret/beteckningen, det är de som valt beteckning och skickat in uppgifterna till nätägare/kommunikationsoperatör.

Om länk finns och du kommer in på portal så behöver ingen tekniker komma ut till dig, behöver de bara för att byta utrustning eller reparera fiber. Har du dator eller router inkopplad så ser Zitius var din utrustning är kopplad, att de fysiskt skulle behöva koppla om dig i fastigheten låter skumt.

Den mediaomvandlare som tar dig till Zitius/Zmarket är den du ska använda och ser de att utrustningen svarar så ser de också vilken tillverkare det är på mediaomvandlaren.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Täby
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av Petterk:

Be fastighetsägaren om lägenhetsnumret/beteckningen, det är de som valt beteckning och skickat in uppgifterna till nätägare/kommunikationsoperatör.

Om länk finns och du kommer in på portal så behöver ingen tekniker komma ut till dig, behöver de bara för att byta utrustning eller reparera fiber. Har du dator eller router inkopplad så ser Zitius var din utrustning är kopplad, att de fysiskt skulle behöva koppla om dig i fastigheten låter skumt.

Den mediaomvandlare som tar dig till Zitius/Zmarket är den du ska använda och ser de att utrustningen svarar så ser de också vilken tillverkare det är på mediaomvandlaren.

Det verkar stämma det du säger. Pratade med A3's kundservice igen och det verkar enligt dem som att det är rätt vanligt att en lägenhet är uppkopplad mot fel nummer. Så det måste hit en tekniker som går in i serviceskåpet och switchar en kabel. Enligt kundservice spelar det ingen roll om jag tar fram ett korrekt nummer för att de får ändå inte koppla upp mot ett annat utan godkännande från leverantören Zmarket/Zitius.

Macbook Pro 15" early 2011 2.0 i7 quad