Utvecklingsexemplar av AMD Ryzen "Vermeer" med 16-kärnor når 4,9 GHz

Permalänk

Det ser bra ut. Äntligen en mainstreamcpu som duger åt de flesta nördar.

Vissa säger core är det viktigaste andra IPS. Men för den stora skaran nördar så gör de olika saker vid datorn. IPS på en kärna kommer dock i nästan alla fall vara intressant. Säg att man har en last som nyttjar många kärnor och sedan vill göra något vid sidan av, då är ips för den tråden vid sidan av viktig.
Dock är det i de flesta fall så att några få procent hit och dit är irrelevant, men det var inte länge sedan då processorer för större laster var väldigt lågt klockade och låg långt bakom.

När en nörd ska välja sin cpu så kör de flesta olika laster på sin dator, den ska då fungera bra både vid spel, databaser och andra laster. Med 16core hög ipc och runt 5GHz, ja ytterst få behöver ha något bättre. Väldigt många kan dock välja en billigare cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Dom drar mycket mindre effekt, men som sägs ovan är dom mer kompakta så det blir värme på en mindre yta = svårare att bli av med.
Sen får man inte glömma att Ryzen har många fler och mer exakta tempsensorer inbyggda, det är det som Precision Boost använder sig av för att fungera. Så man kan inte jämföra temp rakt av med Intel, dom mäter på helt olika sätt.

Okej, men att de kan mäta temperaturen bättre betyder ju inte att de är varmare. Dessutom svarade jag på en kommentar som sa att de genererar mer värme, inte att de blev varmare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Ryktas bli 5600, 5700 osv för att inte blanda ihop med APU

Oj? Var har du hört detta?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Men AMD väntas ju använda sig av CCXer med 8 kärnor nu istället för 4. Vilket såklart betyder att en 8-kärnig kommer att ha alla sina kärnor i samma CCX.

Ja rykterna har ju gått om 8-kärniga ccx ett tag nu, skall bli intressant att se om AMD utnyttjar detta för att ytterligare sparka på den som redan ligger ner (Intel) genom att lansera ytterligare processorer med flera olika antal kärnor då de måste använda symmetriskt antal aktiva kärnor per ccx vilket begränsat nuvarande processorer till 4, 6, 8, 12 och 16 kärnor.

Tänk om de gör något i denna stil för att maximera utnyttjandet av alla kretsar:

Ryzen 9 4950x 16 kärnor (8+8)
Ryzen 9 4920x 14 kärnor (7+7)
Ryzen 9 4900x 12 kärnor (6+6)
Ryzen 7 4850x 10 kärnor (5+5)
Ryzen 7 4800x 8 kärnor (8+0)
Ryzen 7 4700x 8 kärnor (4+4)
Ryzen 5 4600x 6 kärnor (6+0)
Ryzen 5 4500 6 kärnor (3+3)
Ryzen 3 4300x 4 kärnor (4+0)
Ryzen 3 4100 4 kärnor (2+2)

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Okej, men att de kan mäta temperaturen bättre betyder ju inte att de är varmare. Dessutom svarade jag på en kommentar som sa att de genererar mer värme, inte att de blev varmare.

Sjukt konstigt om något inte blir varmare om det genererar mer värme

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Sjukt konstigt om något inte blir varmare om det genererar mer värme

Vid första anblick kanske det verkar så, men temperaturen beror på två saker: Dels hur mycket värme den genererar, dels hur bra värmen leds bort. Så det är faktiskt inte så konstigt om något som genererar mer värme är svalare. Tror det hade framgått om du läst kommentarerna som citerades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b3h4ppyn0w:

Ja rykterna har ju gått om 8-kärniga ccx ett tag nu, skall bli intressant att se om AMD utnyttjar detta för att ytterligare sparka på den som redan ligger ner (Intel) genom att lansera ytterligare processorer med flera olika antal kärnor då de måste använda symmetriskt antal aktiva kärnor per ccx vilket begränsat nuvarande processorer till 4, 6, 8, 12 och 16 kärnor.

Tänk om de gör något i denna stil för att maximera utnyttjandet av alla kretsar:

Ryzen 9 4950x 16 kärnor (8+8)
Ryzen 9 4920x 14 kärnor (7+7)
Ryzen 9 4900x 12 kärnor (6+6)
Ryzen 7 4850x 10 kärnor (5+5)
Ryzen 7 4800x 8 kärnor (8+0)
Ryzen 7 4700x 8 kärnor (4+4)
Ryzen 5 4600x 6 kärnor (6+0)
Ryzen 5 4500 6 kärnor (3+3)
Ryzen 3 4300x 4 kärnor (4+0)
Ryzen 3 41000 4 kärnor (2+2)

Jag tror inte på 4920, 4850, 4500, eller 4100(0?).

4700 i den konfigurationen är möjlig, men tyder snarare på mycket trasigt kisel i så fall, annars blir den ju både dyrare att tillverka och har sämre prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Sjukt konstigt om något inte blir varmare om det genererar mer värme

Det beror ju på om avledningsförmågan är effektivare eller inte? Om du har något som genererar 30w hängandes i vacuum blir det varmare än 50w i kallt vatten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Sjukt konstigt om något inte blir varmare om det genererar mer värme

Solen genererar mycket mera värme än någonting på jorden. Ändå är den "bara" 15 miljoner grader i kärnan, medan människan lyckats skapa rejält mycket högre temperaturer.

Skillnaden är storlek. AMDs CPUer är mindre, *mycket* mindre tack vare att man tryckt in alla värmegenererande delar (kärnorna+cache) i en liten kiselbit och kastat ut resten i IO-die. Lite mindre värme på mycket mindre yta gör att den lilla ytan ändå blir varmare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Solen genererar mycket mera värme än någonting på jorden. Ändå är den "bara" 15 miljoner grader i kärnan, medan människan lyckats skapa rejält mycket högre temperaturer.

Skillnaden är storlek. AMDs CPUer är mindre, *mycket* mindre tack vare att man tryckt in alla värmegenererande delar (kärnorna+cache) i en liten kiselbit och kastat ut resten i IO-die. Lite mindre värme på mycket mindre yta gör att den lilla ytan ändå blir varmare.

det är ganska väsentligen skillnad att jämföra storleken på 2 cpu eller blykärnor med solsystemets största objekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Det enda jag har emot AMD's cpu'er är att de tycks generera mer värme än intels.

För att ännu en gång reda ut vad värme är, så är det inte temperatur som du syftar på, utan termisk effekt.

Intel's processorer drar mer effekt och alstrar mer värme, men når lägre temperaturer.

AMD's processorer drar mindre effekt och alstrar mindre värme, men når högre temperaturer.

Verkligt exempel: Tråden på en 5w glödlampa blir så varm att den mycket riktigt glöder, men den överstiger varken 5w effekt, eller termisk effekt för det.

För övrigt ser Zen3 som väntat helt lysande bra ut. Intel kommer återhämta sig, och vi har ett nuvarande perfekt klimat på 50/50 av andelen AMD/Intel x86 CPU'er på marknaden.

För övrigt kommer Zen3 givetvis rent tekniskt fungera på X370, men det beror på MB tillverkarna hur många SKU's dom vill fimpa stödet för i sina bios på dom kort som inte har tillräckligt stor ROM. Kort som ASUS CH6 som jag har kommer definitivt få stöd för Zen3, vare sig det är officiellt eller inofficiellt är ganska så ointressant på våran DIY-marknad/entusiast.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Sjukt konstigt om något inte blir varmare om det genererar mer värme

När man säger varmare så menar man normalt sett höjning av temperatur (temperatur mäts i grader). Värme däremot är en variant av energi (mäts i t ex Joule eller kWh), och tillförsel av energi (tillförsel av värme per tidsenhet) mäts i effekt.

Så ökning av värme är skilt från att något blir varmare!

T ex när en CPU får ökad belastning så drar den mer effekt och det tillförs alltså mer värme per sekund. Men det är inte säkert att den blir nämnvärt varmare (får högre temperatur) för fläktkurvan gör ofta att fläkten ökar så att CPUn håller ungefär samma temperatur.

På engelska heter värme ”heat”, och varmare heter ju ”warmer”, så det är svenska språket som förvirrar en del här.

Temperatur defineras som hur mycket atomerna rör sig i ett område. Och även låg effekt kan generera hög temperatur på litet område med dålig kylning. T ex en glödtråden i klassisk liten 15w glödlampa blir tusentals grader varm trots låg effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

det är ganska väsentligen skillnad att jämföra storleken på 2 cpu eller blykärnor med solsystemets största objekt

Samma princip ju, bara i extrem storlek för att få igenom budskapet.

Permalänk
Medlem

Jag gillar namnet Vermeer.

Låter så brännhett.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Jag gillar namnet Vermeer.

Låter så brännhett.

Värmmer!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Känner jag mig själv så kommer det med hög sannolikhet bli en 4950X, förutsatt att förbättringarna över min 3950X inte är alltför mediokra då.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

4950X är även vad jag satsar på, drop in replacement, eftersom det blir en helt ny plattform efter det så 4950X får leva ett tag tills DDR5 etc har mognat

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Det enda jag har emot AMD's cpu'er är att de tycks generera mer värme än intels.

Det är faktiskt inte så farligt. Men de hettar upp/kyls ner snabbare. Kanske har med avläsningsprogrammet att göra? Jag kör med stock cooler på min. Undervoltade den med 0.1v och nu är den sval och tyst och till och med lite snabbare. Men visst når jag runt 90c under load. Skitfin cpu över lag.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Blir nog en uppgradering från 3700X någon gång vid eventuell refresh på Zen 3.
Väldigt trevligt att ha möjlighet att uppgradera utan att behöva byta ut moderkort!

Permalänk
Medlem

Sitter idag på en 6kärning Phenom och det måste vara ett av min absolut bästa köp inom det här området någonsin. Jag satsade på 16Gb då och även det var ett klokt val, med en uppgradering till SSD så har maskinen hängt med väl för mina behov (spelar bara på mobil och då utomhus) så börjar det kännas som det är dags för nått nytt.

Beroende på hur modelllerna kommer vara konfigurerade så känns en 8-core på en ccd som det man vill gå på om det nu kommer en sådan modell, det ihop med 32Gb minne och en sjysst M.2 disk. Sen får man se vad för grafik man skall satsa på, spelar ju inte men sitter på en 4k skärm och vill helst ha en väldigt tyst burk.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Inaktiv

Kanske det här blir Ryzen som slår eller i alla fall presterar lika som Intel? Det har dock skrivits lika varje Ryzen generation. Frammåt går det ju, det kan nog ingen förneka men något världsrevolutionerande kommer vi nog inte se.

Jag talar om spelprestanda.

Permalänk
Medlem

Köpte 3800x och Asus tuf gaming x570-plus för några månader sen så nån cpu uppgradering blir det inte än på ett par år. Om inte tillfälle dyker upp såklart. Sen har alla barnen första, andra och jag tredje generationer av både ryzen cpu och moderkort. Fungerar bra när grejerna ska gå i arv.