Det märkvärdiga med PS5/Xbox Series X och framtiden för PC-spelande

Permalänk

Jag ser två tidpunkter som är intressanta för respektive plattform:

1. När tekniken kan börjas implementeras av utvecklare till spel och ge en liten boost i prestanda, laddningstider eller ytterliggare ögongodis.
2. När spel kan designas uteslutande efter att använda tekniken.

För spelkonsoler har vi idag nått tidpunkt 1) då man släppt hårdvara med firmware som tillåter utvecklare att utnyttja tekniken. Dock utvecklas många spel till även last-gen eller PC paralellt med current-gen (PS5, Xbox Series) så man kan inte riktigt hävda att vi nått tidpunkt 2) ännu, men vi hamnar nog där inom 1-2 år för exclusiva spel.

För PC-platformen har vi ännu inte nått tidpunkt 1) och om jag förstår saken rätt så är det flera saker som måste hända innan allt är färdigt för PC men att vi förhoppningsvis når dit nästa år. För tidpunkt 2) för PC så kommer det ta ganska många år, och mycket beror nog på hur billigt man kan få hårdvaran så att alla hårdvarukrav kan börjas köra ut till även low/mid-end.