Ni som pluggat spelprogrammering på yrkeshögskola - vad hände sedan? Värt det?

Permalänk
Medlem

Just gått klart första året level design på TGA i Stockholm, ska bli kul att ses i höst

Har inget super bra svar på din fråga, men yrkesskolorna får ju inte fortsätta driva sin utbildning om inte visst nog många elever får jobb efter examen (vad jag vet). Så de kommer ju jobba hårt för att det ska ske, men sen är ju arbetsmarknaden svår att förutse ibland med spel, dock tror jag att du som spelprogrammerare kommer ha det betydligt lättare att hitta jobb än jag som går LD.

Visa signatur

Pluggar Level Design inom spelutveckling.

Permalänk
Medlem

Jag studerade spelutveckling i 3år för många år sedan, kan säga att de aldrig led till något utan de blev systemutvecklare direkt efter studierna och nu är ansvarig för Workplace inom privata sektorn.

Permalänk
Medlem

För full transparans: Jag har läst på TGA samt har kopplingar till skolan i min arbetsroll.

Jag valde efter ett antal år i en annan karriär att växla spår. Som övergång pluggade jag vid TGA och har nu över 10 år i spelbranschen. Jag skulle säga att det är ett bra drag att välja en inriktad spelutbildning om man vill jobba i just den branscen, och upplägget som TGA har med praktik är ett enkelt sätt att få in foten på ett företag. Det är påtaglig brist på framförallt programmerare som besitter rätt kompetens, så det är inte ovanligt att man behöver rekrytera från andra länder för att få rätt kompetens.

Branschen är ung, och det är i mina ögon ett av de största problemen - och samtidigt inget som är lätt att ändra i en handvändning. Det får massor av följdeffekter som t.ex. löner som inte är rimliga ur ett marknadsperspektiv - dock upplever jag det som att just lönefrågan håller på att åtgärdas. Detta sker mest genom konkurens - så ett tips är att jobba någonstans där det finns flera företag som verkar inom samma område.

Crunch och oreglerad arbetstid är ett gissel. Jag har personligen inte upplevt det då jag satt det som en hård gräns för mig, pga erfarenhet med utbrändhet osv. Det är nog svårt att dra de gränserna som ung och ny på arbetsmarknaden. Ett tips skulle vara att se till att du får jobba bredvid någon som är mer senior när möjligheten kommer - de kommer kunna bidra med ett perspektiv som man inte får från sina kompisar. Kulturen kring 'crunch' bör drivas bort från ett arbetsliv - det håller på att ske, men vi som jobbar inom branschen måste vara vaksamma för att fortsätta den kampen som pågått i många år.

Gällande kvalitet på utbildningen känner jag mig rätt trygg i att säga att den är hög på TGA. Du kommer uppleva ett högt tempo och kommer få möjligheten att lära dig massor. Det du får ut av utbildningen kommer reflektera det du bidrar med själv.

Även om du brinner till hundra procent för spel och spelutveckling vill jag belysa en faktor som jag tycker är viktig. Det är bara ett jobb. Det är ett perspektiv som kommer infinna sig förr eller senare, och det är nog bra att ha utforskat de tankarna redan nu. Det är inte allt som är 'skitkul' eller fantastiskt - en del uppgifter behöver bara göras, och kommer inte vara det roligaste som finns. Vissa människor prioriterar väldigt högt att jobba med spel, och för andra skulle det lika gärna kunna vara nästa generation av excell. Jag tror det är sunt att tänka på vilken roll detta kommer ha för dig i din vardag.

Jag är otroligt tacksam för att ha möjligheten att jobba med folk som är engagerade, det är en av de största fördelarna med branschen från mitt perspektiv.

Hoppas detta bidrar med något till funderingarna.

Permalänk
Medlem

Jag pluggade på DAE i Belgien men valde deras 3d program. Hade praktik och jobb direkt efter utbildningen. Jobbade i lite mer än ett år, studion släppte sitt spel precis när corvid slog och konkade 3 månader senare.

I samma veva föddes min son så jag har varit "frivilligt" arbetslös i drygt 14 månader.
Under tiden har jag försökt täppa de kunskapsluckor jag har , så som AI och animering och jobbar på mitt egna projekt / portfolio.
Mer OT:
Alla dem jag känner som gick inriktning programmering har jobb idag, antingen inom spelindustrin eller med kodning av någon form.

DAE är en bra skola då majoriteten (80%) har jobb efter studierna. Med det sagt var utbildningen brutal, av de 600+ som började i mitt år gick 25 ut 3 år senare.

Tror ärligt inte du kan välja fel om du pluggar till programmeraren, alla branscher skriker efter kodare och det lär bara öka i framtiden.

Ang crunch; vår chef försökte få oss att cruncha mot slutet av utveckligen. Vissa föll för det medans majoriteten helt enkelt vägrade.
Chefen var också ansvarig producent, något han var helt värdelös på så ingen var motiverad att jobba arslet av sig för att täcka hans inkompetens.
Tror mycket handlar om vilket företag du landar på.
Men kollegorna är bland dom bästa/roligaste jag har haft under mitt 20 åriga arbetsliv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenGoose:

SJW-agendan

Visst är det förjävligt att spelstudios låter en spela som en kvinnlig karaktär nuförtiden!!!!!

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tekesh:

.. Även om du brinner till hundra procent för spel och spelutveckling vill jag belysa en faktor som jag tycker är viktig. Det är bara ett jobb.

Väldigt viktig poäng, nu har jag inte insikt i hur det är för programmerare men som 3D-grafiker så vill jag påstå att efter 10-15 år i branschen så har man modellerat det mesta. I dom flesta olika variationerna och kombinationerna. Så ja, det blir bara ett jobb i slutändan. Du ska som citatet säger brinna för det du gör och sålänge du inte drar igång en egen indiestudio och hoppas på att slå igenom med något i stil med Minecraft, Raft eller Valheim så får du nöja dig med att klara av att betala räkningarna, dricka billig öl på krogen och hoppas på att frugan nöjer sig med en unge.

Visa signatur

|| i7 5820K @ 4400Mhz || 32GB Corsair 2400Mhz CL14 || Gigabyte RTX 3080 Ti || X99 SLI PLUS || Samsung 850 EVO 500GB || Acer Predator XB271HU G-Sync IPS || W10 64bit ||

Permalänk
Livsnjutare 😎

Tycker att du svarar lite på din egen fråga med oron i att stress kommer ta över och att du defakto inte är lika intresserad utav spelutveckling som det det andra.

Följ din magkänsla, den brukar indirekt bara rätt väg att gå ❤️

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Alexraptor:

Ni som pluggat spelutveckling just på högskolan, läste ni enbart till en kandidatexamen, eller är det någon som läste vidare till en masters- eller magisterexamen inom just spelutveckling?

Jag var väldigt sugen ett tag på att fortsätta med en masterexamen men de områden som intresserade mig fanns inte riktigt tillgängliga, åtminstone inte på SU. De har inget spelinriktat masterprogram alls tyvärr, eller åtminstone inte för något år sedan.

Permalänk
Medlem

Någon som pluggat YH VR-Utveckling i Solna - Nackademin? Tycker VR och AR teknologin är super häftigt och användbar inom många områden än bara spel, och hoppas nu på få jobba med det. Blir 30 i år, hoppas bara inte det är försent. Har ingen tidigare erfarenhet av programmering/spel osv. Studerade VFX 3D artist för 3-4 år sedan men det blev inget av det, lärde mig massor men tog inte studierna så seriöst som jag borde ha gjort på den tiden, fokuserade på fel saker och tog inte chanserna som jag fick, t.ex jobba vidare på stället jag hade praktik på, jag kände mig för dålig för jobba där. Nu några år senare har jag fokuserat mycket på mig själv dock och vill ha en karriär inom något kreativt och intressantare än operatör/montör i fabrik.

Permalänk
Medlem

Ni som har pluggat och kan unity spelprogrammering / skulle någon kunna tänka sig hålla några timmars kurs per vecka för ungdomar? Vi är en förening som håller kurser för barn och ungdomar. Mycket trevlig stämning och atmosfär med yngre och vuxna som engagerar sig för barn och ungdomar. Lokalen ligger nära Karlaplan. Skicka gärna ett meddelande så berättar jag mer.....