GTX 1660, Vad betyder alla förkortningar?

Permalänk
Medlem

GTX 1660, Vad betyder alla förkortningar?

Funderar på att byta upp mig från ett GTX 570 till ett GTX 1660 inom kort men har inte koll på vad dom olika förkortningarna står för:
OC, TUF OC, DUAL EVO, SUPER, SUPER GAMING X osv.....
Det skiljer ju lite i pris mellan dom olika också förstås.

Har i7-3770K med 16GB och tänkte köra lite Microsoft Flight Simulator 2020 nu när det släpps.

Permalänk
Medlem

OC står för over-clocked. De korten ska vara aningen överklockade från början så att säga.
GTX 1660 Super är ett eget kort särskilt från GTX 1660 som är något bättre presterande. Detsamma för GTX 1660 Ti

Resten (EVO, GAMING, X, TUF, DUAL EVO) är bara fluff som ingår i namnen för att försöka sälja.
Sweclockers prestanda-index för grafikkort (testat i upplösningen 2560 x 1440):

Dold text

Välkommen till Sweclockers forum

Permalänk
Keeper of the Bamse

Det är inte förkortningar, det är marknadsföring. Det ska heta så "coolt" som möjligt för att du ska köpa det. När det kommer till eftermarknadskylare så går det inte riktigt att kolla på namnet om det är bra eller inte, utan man får läsa recensioner.

Rent krasst spelar det ingen större roll vilket du köper, men läs gärna lite reviews för att få reda på om kortet är hyfsat tyst under last.

Olika tillverkare har lite olika garantier också, om du tycker att sådant är viktigt. Dock har de flesta återförsäljare (webhallen, inet etc) 2 års garanti via sig själva.

Edit: "Super" är såklart en egen SKU med högre klockfrekvenser från fabrik

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

@Zipparn: Tack så mkt! Informativt och bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Det är inte förkortningar, det är marknadsföring. Det ska heta så "coolt" som möjligt för att du ska köpa det. När det kommer till eftermarknadskylare så går det inte riktigt att kolla på namnet om det är bra eller inte, utan man får läsa recensioner.

Rent krasst spelar det ingen större roll vilket du köper, men läs gärna lite reviews för att få reda på om kortet är hyfsat tyst under last.

Olika tillverkare har lite olika garantier också, om du tycker att sådant är viktigt. Dock har de flesta återförsäljare (webhallen, inet etc) 2 års garanti via sig själva.

Edit: "Super" är såklart en egen SKU med högre klockfrekvenser från fabrik

Tackar! Jag håller på att som bäst läsa in mig på hur resp kort funkar

Permalänk

hej, jag har faktiskt en liten fråga angående detta, har ett GTX 1650 Dual OC, förstår ju av att läsa tråden här vad "OC" står för, men vad är det just när dem skriver att det är "dual"?

Mvh Stiff

Permalänk
Medlem
Skrivet av lilla_pip:

hej, jag har faktiskt en liten fråga angående detta, har ett GTX 1650 Dual OC, förstår ju av att läsa tråden här vad "OC" står för, men vad är det just när dem skriver att det är "dual"?

Mvh Stiff

Det är Asus sätt att säga att modellen har två fläktar

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av lilla_pip:

men vad är det just när dem skriver att det är "dual"?

Antar att det syftas på antalet fläktar. Dual = 2st.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14