2u Rack chassi för Workstation

Permalänk

2u Rack chassi för Workstation

Länge haft tanken att flytta min arbetsdator/speldator från mitt Inwin till ett rackmonterat chassi istället! för att fria upp lite utrymme på skrivbordet!
Vad jag har haft problem med är att hitta ett rackchassi!
Vad Chassit bör få plats med:
- Strix GTX1080
- 10GB Fiber kort (Short/Long)
- Asus Z170-WS 6700k
- 2-4 diskplatser
För att vara lite extra jobbig så får det gärna vara i ett 2u format
Någon som har gjort en liknande uppgradering och har ett tips på chassi?

Permalänk
Medlem

Var ska den vara placerad? I ett befintligt rack?
2u har svårt att få plats med full stora grafikkort, risken är även stor för hög ljudnivå
En enklare lösning är att montera dator under skrivbordet med lite lastspännband, om plats finns vill säga.

Permalänk
Avstängd

Tänker du har den monterad i ett ljudisolerat rum låter det som en bra idé, annars är min erfarenhet att prestandaorienterade servrar som sitter i rack låter något fruktansvärt. Ljudet kan borra sig igenom vad som helst, minus tjocka armerade betongväggar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnakeDoc88:

Länge haft tanken att flytta min arbetsdator/speldator från mitt Inwin till ett rackmonterat chassi istället! för att fria upp lite utrymme på skrivbordet!
Vad jag har haft problem med är att hitta ett rackchassi!
Vad Chassit bör få plats med:
- Strix GTX1080
- 10GB Fiber kort (Short/Long)
- Asus Z170-WS 6700k
- 2-4 diskplatser
För att vara lite extra jobbig så får det gärna vara i ett 2u format
Någon som har gjort en liknande uppgradering och har ett tips på chassi?

Ställ burken på golvet istället?

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk

Ja den kommer vara i ett befintligt rack, är ingen nybörjare på rackservrar
Däremot har jag haft problem att lokalisera ett rackchassi enligt Spec.

Den kommer vara i ett rack på 15u, tillsammans med
- PDU
- R210 II Pfsense, senare en UDM Pro (När de släpper OpenVPN stöd)
- Switch
- "Brush Panel"
- VRTX (5u)
- Ups (2-4u)

Tillsammans med denna utrustningen i det tilltänkta 15u racket, finns det inte speciellt mycket utrymme över.
Vilket gör att jag letar efter ett 2u, kan sträcka mig till 3u men med tanke på att det är ett rätt begränsat utbud på det.

Permalänk
Hjälpsam

2U är ett härke att få till bra om man alls får till ett chassi som kan husera dina grejer.

Skulle absolut rekommendera att ställa in dig på ett 4U chassi, tex Chieftec 19" 4U UNC-410F eller liknande.

Om du har slut på plats i skåpet, uppgradera till en 18U Man behöver alltid plats för mer godis.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en liknande lösning, men körde med 4U istället, då fick jag in allt jag ville ha inkl vattenkylning för att få ner ljudnivån och få upp kyleffekten på processor och GPU. Du kan få det att funka i ett 3U-chassi också (körde ett tag ett HP DL380-chassi med ett 1080Ti-kort) men det blir tight och ljudnivån därefter. 2U kan du glömma då tjockleken på grafikkortet överstiger utrymme du har mellan moderkort och locket, och du behöver lite utrymme för luftintag också då grafikkorten tar in luft från sidan och inte från framdelen.

Permalänk
Skrivet av Fluf:

2U är ett härke att få till bra om man alls får till ett chassi som kan husera dina grejer.

Skulle absolut rekommendera att ställa in dig på ett 4U chassi, tex Chieftec 19" 4U UNC-410F eller liknande.

Om du har slut på plats i skåpet, uppgradera till en 18U Man behöver alltid plats för mer godis.

Självklart kan man alltid i så fall skaffa ett 42u, för det har jag idag. men det får inte plats på det nya stället!

@mrpijey: Jo kanske får luta åt ett 3u, men folk verkar hänga upp sig på "ljudnivån"... det blir inget problem. problemet är utrymmet i racket. Då jag endast har 15u att spela med..

Permalänk
Medlem

Är inne på samma sak. Ska ha in lite likande konfig med aio kylare.
Tittar lite på Inter-Tech 4U chassit nedan. Ska bara köra med SSD och M2.

https://www.proshop.se/Chassi/Inter-Tech-IPC-4U-4129-N-Chassi...

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem

@SnakeDoc88:

2U chassi ger problem med grafikkortet. För att få plats i ett sådant chassi så måste du antingen ha ett lågprofilkort, vilket jag bara sett som alternativ för low-end grafikkort, alternativt använda en riser så att kortet monteras horisontellt - och då kan det bli trångt om det är ett kort vars kylare kräver mer än en kortplats.

3U borde gå mycket bättre så länge grafikkortet inte är högre än plåten på baksidan.
Se http://mullet.se/category.html?category_id=6140 för några alternativ

Permalänk
Medlem

Annars har jag en "gammal"(använd 1 vecka) Corsair 750D ifall du överväger att lämna 2U formatet

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk

@Dashio: Ja alltså... allt går ju rackmontera med tillräckligt mycket vävtejp! men sitter på ett InWin 805C som jag vill bli av med och racka upp datorn!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnakeDoc88:

@Dashio: Ja alltså... allt går ju rackmontera med tillräckligt mycket vävtejp! men sitter på ett InWin 805C som jag vill bli av med och racka upp datorn!

Jaha sorry läste helt fel haha! My bad

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE