Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Uppdatera BIOS på en Lenovo L450 med USB-sticka

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Mar 2017

Uppdatera BIOS på en Lenovo L450 med USB-sticka

Jag måste uppdatera BIOS på ett par maskiner, och har testat att ladda hem ISO-filen från Lenovos hemsida, men av någon anledning säger Rufus att den inte stödjer det filformatet. Det står på hemsidan att den är till för CD/DVD (känns som gammal text dock) och jag har tyvärr inte tillgång till CD/DVD-brännare. Kan jag inte uppdatera BIOS med USB, och hur gör jag i så fall?

IRC: raven @ EFNet
Web: N/A
Mail: raven (a) sosdg.org

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2007

Går det inte köra över internet från BIOS/UEFI?

⚙️ NCASE M1 V5 | Ryzen 1700X 3.7Ghz @ 1.25v | G.Skill FlareX 3200MHz CL14 @ 1.35v | 5700XT 2050Mhz @ 1050mV
🖥️ Lenovo Y27q-20 1440p IPS @ 165Hz ⌨️ Ducky Mecha Mini 🖱️ Logitech G Pro Wireless + Powerplay
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Sony MDR-Z7M2 | Dynaudio Xeo 4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Mar 2017
Skrivet av Dallen:

Går det inte köra över internet från BIOS/UEFI?

Det är en användardator, så jag kommer inte in i Windows på den utan måste boota mig in i en uppdatering.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cyberspace
Registrerad
Aug 2018

Vet inte hur Lenovos bios fungerar, men måste du använda Rufus för detta? När jag uppdaterar bios i mitt gigabyte moderkort lägger jag bara bios filen på usb-minnet utan att använda Rufus.

Nerd is the new Cool

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Mar 2017
Skrivet av CyberNerd:

Vet inte hur Lenovos bios fungerar, men måste du använda Rufus för detta? När jag uppdaterar bios i mitt gigabyte moderkort lägger jag bara bios filen på usb-minnet utan att använda Rufus.

Jag provade det också, men den vill inte boota.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cyberspace
Registrerad
Aug 2018

Nerd is the new Cool

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2017

På min thinkpad så använde jag programmet Lenovo Vantage som uppdaterade BIOS från Windows.

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 2x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2011

WS: 4770K, 16GB, 1TB SSD, GTX 1070, Acer XB271HU+Asus PB278Q.
FS: HPE MS G8 Xeon 1265L, 45TB
Qnap TS453A 12TB, Intel NUC, HP Elitebook, Aruba AP:s, Aruba 2530-8G PoE+, Fortigate 60D