Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2014

Switch för TV samt Telia Router

Hej, jag har mitt fiberuttag med Telias router i ett rum. Jag har sedan dragit kablar ner i källaren för att sedan gå upp på andra sidan av huset ( betonghus ). Både TV samt vanliga nätverket går ner i källaren upp till andra sidan. Har 100/100

Nu till min fråga: Tänkte använda samma RJ 45 cat 6 mantlad kabel och "splitta" till tre olika Telia TV-boxar. Frågan är vad för switch ska jag använda mig av?

Fråga nummer två: Nu har jag flyttat routern till andra sidan av huset då den varit i samma rum som Telias innan. Nu kommer dilemmat att uppkopplingen inte blir bra på denna sidan av huset. Ska jag använda mig av Telias Router och sedan köra Asus routern som en AP? Fungerar både 2,4 ghz och 5 ghz från Asus routern också om jag byter till Telias som huvudrouter? Det är draget en RJ 45 cat 6 mantlad kabel dit också.

Tacksam för svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2005

1: vilken nätverksswitch som helst bör duga.
Jag gillar netgear prosafe gs105/108. Inget speciellt med dem, men ingen fläkt, små och gör sitt jobb. Aldrig haft problem med dem. Samt relativt billigt.

2: när du menar uppkopplingen hoppas jag du menar ditt wifi hade dålig täckning.
Du kan troligen ta bort din Telia router och använda Asus routern direkt.
Men går även att använda Asus routern som AP.
Då kan du låta Telia routern vara i första rummet och Asus routern i andra rummet så har du täckning i hela huset.

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av Sions:

2: när du menar uppkopplingen hoppas jag du menar ditt wifi hade dålig täckning.
Du kan troligen ta bort din Telia router och använda Asus routern direkt.
Men går även att använda Asus routern som AP.
Då kan du låta Telia routern vara i första rummet och Asus routern i andra rummet så har du täckning i hela huset.

Det går att ta bort Telia routern, men i och med att TS har TV från Telia så ställer det i så fall ett gäng nya krav, antingen separat nät för TV-boxarna, alternativt avancerad konfigurering av routern. Funkar dessutom inte med alla ASUS-routers.

Själv kör jag Telias router, men har stängt av WiFi på den och satt upp en Ubiquiti AP. Man kan sätta upp flera om täckningen blir dålig.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2005

Missade tv, tur att giplet fyller i