Hjälp ang. telefon med streckkodsläsare?!

Permalänk

Hjälp ang. telefon med streckkodsläsare?!

Hejsan! Helt ny på forumet och lite desperat efter hjälp. Jo, för ett par år sedan flyttade min ena roomie ut och bestämde sig för att göra sig av med allt han ägde och börja om, då fick jag bland annat en kartong med en sprillans ny (eller ja, sprillans nytt skick. Vilket årtal den är ifrån är oklart) apparat, plus en hög med tillbehör.

Det är alltså en telefon och den ska vara smart, fast den har knappar. Den har även en STRECKKODSLÄSARE?! Jag har försökt googla och bli klok på vad en sån här används för, och av vilken grupp människor, men hittar inte mycket och det lilla jag hittar gör mig inte mycket klokare. Obs, jag är EXTREMT icke-teknisk.

Det finns en manual till den, där det står
"WINDOWS MOBILE PROFESSIONAL
H-21 SERIES"
och märket på telefonen är OPTICON.

Anledningen till min desperation är att jag tänkte lägga ut den till försäljning, men det är ju lite svårt när man knappt vet vad det är för något haha :')

Hoppas på svar från någon kunnig, hade vart guld!

Permalänk
Medlem

Har telefonen en kamera så är den även en streckkodsläsare.
D.v.s. lite som att skryta om att en bil har framruta

Permalänk
Medlem

Liten gissning här men det kan inte vara en sådan "telefon" de använder på typ coop och maxi och så när man hämtar paket och de blippar paketet och scannar körkortet?

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Har telefonen en kamera så är den även en streckkodsläsare.
D.v.s. lite som att skryta om att en bil har framruta

Ja men alltså, haha.. Jag menade ju verkligen inte att skryta, men den har liksom en "separat" streckkodsläsare, är du med? Som sitter på ovansidan av telefonen. En scanner snarare kanske?

Permalänk
Skrivet av Extremaz:

Liten gissning här men det kan inte vara en sådan "telefon" de använder på typ coop och maxi och så när man hämtar paket och de blippar paketet och scannar körkortet?

Det är ju fullt möjligt faktiskt! Jag har som sagt ingen aning, men det verkar som att den kostat en del så tänkte man kunde kränga den för en billig peng så kanske den kommer till användning och jag blir några kronor rikare haha :') Måste ju dock veta vart man ska leta efter potentiella köpare då..

Permalänk
Medlem

Sådana ruggade enheter brukar gå loss på mellan 6000-10000kr - De används främst inom miljöer där de förväntas att ta stryk.

Dessutom så verkar den köra Windows Mobile 6.5 som samtliga vettiga företag runtom i världen håller på att gå bort ifrån inom ID industrin till förmån för Android.

Du gör nog dig själv, miljön och andra en tjänst genom att slänga den på närmsta återvinningsstation.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Avstängd

Jag var tvungen att använda något liknande när jag körde budbil för Posten Express (PEX) för ett antal år sedan. Windows Mobile med något skal ovanpå, som var svårt att komma ur, med bara postens funktioner, en fet streckkodsläsare på toppen och rejält tung och stor.

Streckkodsläsaren skulle jag nog säga var bättre än vad dagens mobiltelefoners kameror är för att läsa streckkoder, QR och liknande, fungerade på imponerande avstånd. Som budförare hade man dock ingen som helst användning av den läsaren då våra paket inte hade några streckkoder. I övrigt var det en riktig skitprodukt. Vägde närmare ett kilo och var väldigt otymplig, touchskärmen var resistiv (förstås) så man behövde använda en stylus (eller slipa till en nagel eller något). För postens personal kanske den funkade bättre, det ryktades att den kunde lägga upp effektiva rutter automatiskt efter upphämtningsscanning och så, men jag vet inte.