[Fläktsystem] Beräknar luftflöde i rumet

Permalänk
Medlem

[Fläktsystem] Beräknar luftflöde i rumet

Tjo,

Då min stordator behöver kylning så har jag köpt på mig en kanalfläkt och tänkte ha en slang i taket och en på toppen av rackskåpet, men fläkten förflyttar bara 98 l per sek och tror det är för lite då inget händer.

Mitt rum är mellan 8-11 m3 och räknar ut att luften är mellen 8,000-11,000 liter luft, så min fläkt ta då hela 113 sek för att byta ut hela luften, så hur kraftfull fläkt behöver jag ha för att kunna kyla ner mitt rum?

Bruka vara runt 30 grader i mitt rum och ute är det ca 23 grader.

Permalänk
Medlem

Var tar du in luft, och var skjutsar du ut luften ur rummet? 10 kubik behöver du ju inte flytta ut på en minut eller två. Hur varm är in-luften?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Var tar du in luft, och var skjutsar du ut luften ur rummet? 10 kubik behöver du ju inte flytta ut på en minut eller två. Hur varm är in-luften?

Så ser det ut.

Kör bara med utblåst än så läge tänkte dra iväg och köpa en till men bliv lite osäker om det ens gör någon större skillnad.

Jag kollade ute temp via min bil då var det runt 23 grader ute idag.

Permalänk
Medlem

Normal ventilation är ett luftombyte per timme. Att byta all luft varannan minut blir nog ett jäkla blås!

Permalänk
Medlem

För att beräkna hur mycket värme ditt kylsystem kan få bort använder vi följande formel, hs = cp ρ q dt
Förklaring av formeln finns här: https://www.engineeringtoolbox.com/cooling-heating-equations-...

hs = 1.006 * 1.202 * 0.098 * (30-23) = 0.829519432

Kalluften har en teoretisk kyllningskapacitet på 829W.
Det viktiga är att få fram kylan innan den hunnit värmas upp utav rummet.

"Kör bara med utblåst än så läge tänkte dra iväg och köpa en till men bliv lite osäker om det ens gör någon större skillnad."

Om du bara har utblås så kommer kalluften blandas med rummet och datorn har inte längre 23 graders kyllning.
Det räcker nog med kylan direkt in i racket som kyla och att utblåset går ut i rummet, bara om rummet blir för varmt behöver du evakuera med kanal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Normal ventilation är ett luftombyte per timme. Att byta all luft varannan minut blir nog ett jäkla blås!

Lätt hänt att man blir blåst.

Min Stordator spy ut så mycket värme och den värmen tål jag inte då jag känner mig koko i huvudet.

Skrivet av Sions:

För att beräkna hur mycket värme ditt kylsystem kan få bort använder vi följande formel, hs = cp ρ q dt
Förklaring av formeln finns här: https://www.engineeringtoolbox.com/cooling-heating-equations-...

hs = 1.006 * 1.202 * 0.098 * (30-23) = 0.829519432

Kalluften har en teoretisk kyllningskapacitet på 829W.
Det viktiga är att få fram kylan innan den hunnit värmas upp utav rummet.

"Kör bara med utblåst än så läge tänkte dra iväg och köpa en till men bliv lite osäker om det ens gör någon större skillnad."

Om du bara har utblås så kommer kalluften blandas med rummet och datorn har inte längre 23 graders kyllning.
Det räcker nog med kylan direkt in i racket som kyla och att utblåset går ut i rummet, bara om rummet blir för varmt behöver du evakuera med kanal.

ah, tack för matten.

Men skulle även vilja kyla ner rummet med.

Kanske är bättre att spara pengar till en bättre kanalfläkt som klara upp till ca 500 liter luft per sek?

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Lätt hänt att man blir blåst.

Min Stordator spy ut så mycket värme och den värmen tål jag inte då jag känner mig koko i huvudet.

ah, tack för matten.

Men skulle även vilja kyla ner rummet med.

Kanske är bättre att spara pengar till en bättre kanalfläkt som klara upp till ca 500 liter luft per sek?

Jag kanske missförstår, men du har då fotat en plywood-skiva som servern står bakom, och du blåser in luft nertill, och sen kommer luften ut där uppe? Det blir lite fel, du måste få bort värmen helt och hållet.

Jag tror att du också måste ha en släng som kan skjuta ut den varma luften ut ur rummet och gärna ut ur huset/lägenheten.

Du flyttar nog tillräckligt mycket luft, men värmen måste transporteras bort också.

Permalänk
Medlem

@superegg:

Temperaturen är 30 grader i rummet, vad är det för temperatur du vill uppnå?

Vet du effektförbrukningen på servern? (Samt om du har andra apparater som i rummet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Jag kanske missförstår, men du har då fotat en plywood-skiva som servern står bakom, och du blåser in luft nertill, och sen kommer luften ut där uppe? Det blir lite fel, du måste få bort värmen helt och hållet.

Jag tror att du också måste ha en släng som kan skjuta ut den varma luften ut ur rummet och gärna ut ur huset/lägenheten.

Du flyttar nog tillräckligt mycket luft, men värmen måste transporteras bort också.

Andra sidan plywood är väl utomhus? Är det inte ett fönster?

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Lätt hänt att man blir blåst.

Min Stordator spy ut så mycket värme och den värmen tål jag inte då jag känner mig koko i huvudet.

ah, tack för matten.

Men skulle även vilja kyla ner rummet med.

Kanske är bättre att spara pengar till en bättre kanalfläkt som klara upp till ca 500 liter luft per sek?

Du kan inte kyla ett rum med en frånluftsfläkt, då behöver du en AC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Jag kanske missförstår, men du har då fotat en plywood-skiva som servern står bakom, och du blåser in luft nertill, och sen kommer luften ut där uppe? Det blir lite fel, du måste få bort värmen helt och hållet.

Jag tror att du också måste ha en släng som kan skjuta ut den varma luften ut ur rummet och gärna ut ur huset/lägenheten.

Du flyttar nog tillräckligt mycket luft, men värmen måste transporteras bort också.

Det där är mitt fönster bakom den är det utomhus.

Jag har redan en slang som går bakom mitt rackskåp.

Skrivet av Sions:

@superegg:

Temperaturen är 30 grader i rummet, vad är det för temperatur du vill uppnå?

Vet du effektförbrukningen på servern? (Samt om du har andra apparater som i rummet)

Mitt mål är att få samma temperatur som det är ute.

Bara mina serverdator dra nästan ca 1000 watt, sen så har jag skräm och ljud.

Skrivet av Lagerlöf:

Du kan inte kyla ett rum med en frånluftsfläkt, då behöver du en AC.

AC behöver jag om jag vill få läge temp än det är ute, men nu är jag mest utefter att få samma temp som ute då behöver man väl ingen AC för det?

Permalänk
Medlem

Att använda utomhusluft för kylning kallas frikyla

luft kan grovräknas med 1000 joule (= Wattsekunder) per kilo och grad i temperaturhöjning.

1000 W effektförbrukning så kan man säga att det höjer knapp 1 m^3 med luft 1 grad i sekunden. 20 gradig C luft väger 1.2 kg/m^3, 30 gradig luft väger 1.164 kg/m^3 vid 1013 mBar absoluttryck

Med 23 in och 30 ut så är det 7 grader skillnad och då kan du minska 833 Liter luft / 7 = 119 liter luft/sekund - räknat på en timme är det 428 m^3 luft.

För detta behöver du slang i minst 120 mm diameter och förstås passande kanalfläkt - skall du ha 500 l/s så handlar det som 320 mm-slang/rör och förstås en fläkt som orka trycka på detta även när det är lite luftmotstånd

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Att använda utomhusluft för kylning kallas frikyla

luft kan grovräknas med 1000 joule (= Wattsekunder) per kilo och grad i temperaturhöjning.

1000 W effektförbrukning så kan man säga att det höjer knapp 1 m^3 med luft 1 grad i sekunden. 20 gradig C luft väger 1.2 kg/m^3, 30 gradig luft väger 1.164 kg/m^3 vid 1013 mBar absoluttryck

Med 23 in och 30 ut så är det 7 grader skillnad och då kan du minska 833 Liter luft / 7 = 119 liter luft/sekund - räknat på en timme är det 428 m^3 luft.

För detta behöver du slang i minst 120 mm diameter och förstås passande kanalfläkt - skall du ha 500 l/s så handlar det som 320 mm-slang/rör och förstås en fläkt som orka trycka på detta även när det är lite luftmotstånd

domgjordematten... snyggt!

Dock tror jag att TS måste inse att det inte går att hålla 23 grader inne och ute. Har man värmekälla inne så blir det några grader varmare än ute.

Att termometern faktiskt stannar på 30 indikerar ju att luft flyttas, annars blir det ju väldigt varmt efter ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Tjo,

Då min stordator behöver kylning så har jag köpt på mig en kanalfläkt och tänkte ha en slang i taket och en på toppen av rackskåpet, men fläkten förflyttar bara 98 l per sek och tror det är för lite då inget händer.

Mitt rum är mellan 8-11 m3 och räknar ut att luften är mellen 8,000-11,000 liter luft, så min fläkt ta då hela 113 sek för att byta ut hela luften, så hur kraftfull fläkt behöver jag ha för att kunna kyla ner mitt rum?

Bruka vara runt 30 grader i mitt rum och ute är det ca 23 grader.

Tyvärr så är det inte så enkelt.
Man byter inte ut luften i ett rum bara för att du tillför ny luft i samma mängd som rummets volym är, den späds bara ut mer och mer. Detta betyder att det tar många gånger längre tid att "byta" ut den luft som du började med då den nya luften också kommer läcka ut innan all gammal luft byts ut.
Hur lång tid det tar har med luftflödet in som också blir det samma ut och vart tillför luft och tas in och ur rummet.
Placerar man tex tilluft i ett rum på en vägg och sedan på motsatt vägg placerar frånluften får man lätt dålig luftutbyteseffektivitet, speceillt om rummet är lite mindre, detta eftersom luften blandas dåligt innan den sugs ut igen.
Det kallas luftutbyteseffektivitet och med riktig dålig sådan blir det kortslutning.

Vill du få ut mer effekt av temperaturskillnaden på luften in och ut kan de ju alltid leda en kanal till datorn och låta uteluften (tilluft) blåsa ut över datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Att använda utomhusluft för kylning kallas frikyla

luft kan grovräknas med 1000 joule (= Wattsekunder) per kilo och grad i temperaturhöjning.

1000 W effektförbrukning så kan man säga att det höjer knapp 1 m^3 med luft 1 grad i sekunden. 20 gradig C luft väger 1.2 kg/m^3, 30 gradig luft väger 1.164 kg/m^3 vid 1013 mBar absoluttryck

Med 23 in och 30 ut så är det 7 grader skillnad och då kan du minska 833 Liter luft / 7 = 119 liter luft/sekund - räknat på en timme är det 428 m^3 luft.

För detta behöver du slang i minst 120 mm diameter och förstås passande kanalfläkt - skall du ha 500 l/s så handlar det som 320 mm-slang/rör och förstås en fläkt som orka trycka på detta även när det är lite luftmotstånd

En kanalfläkt med dimension 125mm blir för liten för att hantera det luftflödet i praktiken.
De flesta vanliga kanalfläktar som finns i den dimensionen och är tänka att användas som kontinuerliga kanalfläktar i vanliga utrymmen ger mellan 100-120l/s vid 0pa externt tryckfall max fart. Jag har bara hittat en ända vid en snabb sökning som skall hantera flödet 119l/s och den skulle vid 0 pa externt tryckfall arbeta på över 70% och alstrar 49dba från fläkt, 72dba från utlopp och 73dba från inloppet. Det skulle alltså låta som ett serverrum inuti rummet och på utsidan skulle grannarna bli galna ganska snabbt.
Man behöver en eller två ljuddämpare till en sådan lösning på vardera sida. Jag skulle dimensionerat upp till en 160 eller rent av en 200 storlek fläkt och kanal och satt på ljuddämpare för att få ner ljudnivån.

Permalänk
Medlem

Eftersom det är roligare att räkna matte på ett riktigt exempel så än bara teoretiska siffror så fortsätter vi med matematiken.

Eftersom vi vet värmetillförseln i rummet (effekten hos servrarna) på 1000W, skärmar och mindre bortser vi ifrån då de är mindre effekter men kan bidra till viss felmarginal.
Vi räknar även med en fast utetemperatur på 23 grader och 30 grader i rummet vid start, samt att luftfuktigheten är konstant för att inte göra det för avancerat.

Vi utgår från samma formel som jag skrev om i mitt tidigare inlägg. hs = cp ρ q dt

I detta fallet vet vi värmetillförseln och vill få ut hur mycket luftflöde som behövs.
Vi möblerar om i formeln och får q = hs/(cp*p*dt)

Då dt kommer ändras med med tiden så krävs mer luftflöde ju närmare 23 grader du vill hamna i rummet.

*Edit försökte visa ett diagram, men verkar inte fungera. gör länk
Temp/luftflödes diagram

Här är excel värderna:
inneluft luftflöde (m3/s)
30 - 0,1181
29 - 0,1378
28 - 0,1654
27 - 0,2067
26 - 0,2757
25 - 0,4135
24 - 0,8270

Så för att få ner det till 29 grader behöver du en fläkt med 0,1378 m3/s eller 138 l/s
För att nå 24 grader behövs 0,827 m3/s eller 827 l/s

Tar vi då en biltema fläkt: https://www.biltema.se/bygg/vvs/ventilation/ventilationsflakt...
0,037 m3/s så kommer den inte ens hålla 30 grader (temperaturen stiger i rummet).

Denna random kanalfläkt 125mm: https://ventilation.se/kanalflakt-125c.htm
0,117 m3/s skulle teoretiskt klara att hålla rummet 28 grader varmt.

Nu har jag inte räknat med några förluster som att fönstret är öppet eller värme/kyl effekt från väggar, tak och golv.

Hoppas det hjälper och bara att fråga om ni har några funderingar.
Säg till om jag har räknat fel någonstans!

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Intressant ämne! Har inte så mycket att flika in, mer än att jag fixa bilden åt @Sions

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Eftersom det är roligare att räkna matte på ett riktigt exempel så än bara teoretiska siffror så fortsätter vi med matematiken.

Eftersom vi vet värmetillförseln i rummet (effekten hos servrarna) på 1000W, skärmar och mindre bortser vi ifrån då de är mindre effekter men kan bidra till viss felmarginal.
Vi räknar även med en fast utetemperatur på 23 grader och 30 grader i rummet vid start, samt att luftfuktigheten är konstant för att inte göra det för avancerat.

Vi utgår från samma formel som jag skrev om i mitt tidigare inlägg. hs = cp ρ q dt

I detta fallet vet vi värmetillförseln och vill få ut hur mycket luftflöde som behövs.
Vi möblerar om i formeln och får q = hs/(cp*p*dt)

Då dt kommer ändras med med tiden så krävs mer luftflöde ju närmare 23 grader du vill hamna i rummet.

*Edit försökte visa ett diagram, men verkar inte fungera. gör länk
Temp/luftflödes diagram

Här är excel värderna:
inneluft luftflöde (m3/s)
30 - 0,1181
29 - 0,1378
28 - 0,1654
27 - 0,2067
26 - 0,2757
25 - 0,4135
24 - 0,8270

Så för att få ner det till 29 grader behöver du en fläkt med 0,1378 m3/s eller 138 l/s
För att nå 24 grader behövs 0,827 m3/s eller 827 l/s

Tar vi då en biltema fläkt: https://www.biltema.se/bygg/vvs/ventilation/ventilationsflakt...
0,037 m3/s så kommer den inte ens hålla 30 grader (temperaturen stiger i rummet).

Denna random kanalfläkt 125mm: https://ventilation.se/kanalflakt-125c.htm
0,117 m3/s skulle teoretiskt klara att hålla rummet 28 grader varmt.

Nu har jag inte räknat med några förluster som att fönstret är öppet eller värme/kyl effekt från väggar, tak och golv.

Hoppas det hjälper och bara att fråga om ni har några funderingar.
Säg till om jag har räknat fel någonstans!

Snyggt.

Men den svåraste värmekällen brukar ju vara själva byggnaden.

Nu vet jag inte hur TS bor, men även i större bostadshus så värms stommen upp av solen.

Man märker det mest när det börjar bli sent och svalare utomhus men det är fortfarande varmt inne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Att använda utomhusluft för kylning kallas frikyla

luft kan grovräknas med 1000 joule (= Wattsekunder) per kilo och grad i temperaturhöjning.

1000 W effektförbrukning så kan man säga att det höjer knapp 1 m^3 med luft 1 grad i sekunden. 20 gradig C luft väger 1.2 kg/m^3, 30 gradig luft väger 1.164 kg/m^3 vid 1013 mBar absoluttryck

Med 23 in och 30 ut så är det 7 grader skillnad och då kan du minska 833 Liter luft / 7 = 119 liter luft/sekund - räknat på en timme är det 428 m^3 luft.

För detta behöver du slang i minst 120 mm diameter och förstås passande kanalfläkt - skall du ha 500 l/s så handlar det som 320 mm-slang/rör och förstås en fläkt som orka trycka på detta även när det är lite luftmotstånd

Hur ska man ta hänsyn till att hela lgh är varm och ligger mellan 28-30 grader?

Skrivet av Printscreen:

domgjordematten... snyggt!

Dock tror jag att TS måste inse att det inte går att hålla 23 grader inne och ute. Har man värmekälla inne så blir det några grader varmare än ute.

Att termometern faktiskt stannar på 30 indikerar ju att luft flyttas, annars blir det ju väldigt varmt efter ett tag.

hehe nä den stannar inte vid 30 ibland så är den nästan uppe i 40 grader berodde hur länge min dörr är stängd.

Skrivet av Triton242:

Tyvärr så är det inte så enkelt.
Man byter inte ut luften i ett rum bara för att du tillför ny luft i samma mängd som rummets volym är, den späds bara ut mer och mer. Detta betyder att det tar många gånger längre tid att "byta" ut den luft som du började med då den nya luften också kommer läcka ut innan all gammal luft byts ut.
Hur lång tid det tar har med luftflödet in som också blir det samma ut och vart tillför luft och tas in och ur rummet.
Placerar man tex tilluft i ett rum på en vägg och sedan på motsatt vägg placerar frånluften får man lätt dålig ventilationseffektivitet, speceillt om rummet är lite mindre, detta eftersom luften blandas dåligt innan den sugs ut igen.
Det kallas luftutbyteseffektivitet och med riktig dålig sådan blir det kortslutning.

Vill du få ut mer effekt av temperaturskillnaden på luften in och ut kan de ju alltid leda en kanal till datorn och låta uteluften (tilluft) blåsa ut över datorn.

Jag hade tänkte att ha två insug ett nära taget som det går och sena på toppen av rackskåpet där det finns hål, och in luft tänkte jag ha på andra sidan rummet så nära taket som det går.

Dock så hade jag inte mer pengar för att bygga vidare på detta därför det bara är ett hål utan någon slag.

Skrivet av Triton242:

En kanalfläkt med dimension 125mm blir för liten för att hantera det luftflödet i praktiken.
De flesta vanliga kanalfläktar som finns i den dimensionen och är tänka att användas som kontinuerliga kanalfläktar i vanliga utrymmen ger mellan 100-120l/s vid 0pa externt tryckfall max fart. Jag har bara hittat en ända vid en snabb sökning som skall hantera flödet 119l/s och den skulle vid 0 pa externt tryckfall arbeta på över 70% och alstrar 49dba från fläkt, 72dba från utlopp och 73dba från inloppet. Det skulle alltså låta som ett serverrum inuti rummet och på utsidan skulle grannarna bli galna ganska snabbt.
Man behöver en eller två ljuddämpare till en sådan lösning på vardera sida. Jag skulle dimensionerat upp till en 160 eller rent av en 200 storlek fläkt och kanal och satt på ljuddämpare för att få ner ljudnivån.

Denna är på 151l/s.

https://ventilation.se/kanalflakt-ck-125c-ec.htm

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Hur ska man ta hänsyn till att hela lgh är varm och ligger mellan 28-30 grader?

hehe nä den stannar inte vid 30 ibland så är den nästan uppe i 40 grader berodde hur länge min dörr är stängd.

Jag hade tänkte att ha två insug ett nära taget som det går och sena på toppen av rackskåpet där det finns hål, och in luft tänkte jag ha på andra sidan rummet så nära taket som det går.

Dock så hade jag inte mer pengar för att bygga vidare på detta därför det bara är ett hål utan någon slag.

Denna är på 151l/s.

https://ventilation.se/kanalflakt-ck-125c-ec.htm

Japp det är den östbergsrejag räknat på.
Kommer låta som ett reaplan i rummet om den skall friblåsa.
Isolerar man den kommer en låta över 40dba då den i sig inte är isolerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Eftersom det är roligare att räkna matte på ett riktigt exempel så än bara teoretiska siffror så fortsätter vi med matematiken.

Eftersom vi vet värmetillförseln i rummet (effekten hos servrarna) på 1000W, skärmar och mindre bortser vi ifrån då de är mindre effekter men kan bidra till viss felmarginal.
Vi räknar även med en fast utetemperatur på 23 grader och 30 grader i rummet vid start, samt att luftfuktigheten är konstant för att inte göra det för avancerat.

Vi utgår från samma formel som jag skrev om i mitt tidigare inlägg. hs = cp ρ q dt

I detta fallet vet vi värmetillförseln och vill få ut hur mycket luftflöde som behövs.
Vi möblerar om i formeln och får q = hs/(cp*p*dt)

Då dt kommer ändras med med tiden så krävs mer luftflöde ju närmare 23 grader du vill hamna i rummet.

*Edit försökte visa ett diagram, men verkar inte fungera. gör länk
Temp/luftflödes diagram

Här är excel värderna:
inneluft luftflöde (m3/s)
30 - 0,1181
29 - 0,1378
28 - 0,1654
27 - 0,2067
26 - 0,2757
25 - 0,4135
24 - 0,8270

Så för att få ner det till 29 grader behöver du en fläkt med 0,1378 m3/s eller 138 l/s
För att nå 24 grader behövs 0,827 m3/s eller 827 l/s

Tar vi då en biltema fläkt: https://www.biltema.se/bygg/vvs/ventilation/ventilationsflakt...
0,037 m3/s så kommer den inte ens hålla 30 grader (temperaturen stiger i rummet).

Denna random kanalfläkt 125mm: https://ventilation.se/kanalflakt-125c.htm
0,117 m3/s skulle teoretiskt klara att hålla rummet 28 grader varmt.

Nu har jag inte räknat med några förluster som att fönstret är öppet eller värme/kyl effekt från väggar, tak och golv.

Hoppas det hjälper och bara att fråga om ni har några funderingar.
Säg till om jag har räknat fel någonstans!

Då behövs det en kraftfull fläkt, vad tror du om denna fläkt?

https://shop.systemair.com/sv-SE/prio--250e2/p107491 den verka bara klara av 566 l/s svårt att hitta någon som är bra som inte dra så mycket ström samt priset.

Man kan även trycka på prestanda för att få upp beräkningsparametrar.

Skrivet av Lagerlöf:

Snyggt.

Men den svåraste värmekällen brukar ju vara själva byggnaden.

Nu vet jag inte hur TS bor, men även i större bostadshus så värms stommen upp av solen.

Man märker det mest när det börjar bli sent och svalare utomhus men det är fortfarande varmt inne.

Höghuset består bara av betongblock.

Skrivet av Triton242:

Japp det är den östbergsrejag räknat på.
Kommer låta som ett reaplan i rummet om den skall friblåsa.
Isolerar man den kommer en låta över 40dba då den i sig inte är isolerad.

Tycker det redan låter som ett reaplan med alla mina serverdator, men visst att få ner dba skulle vart toppen.

Permalänk
Medlem

Som jag nämnde tidigare så hade jag inte tagit med i beräkningarna om värmestrålning från lägenheten.
Kan säga att du behöver troligen en AC för att få ner temperaturen till en acceptabel nivå.
Fläktar i dessa effekter avger alldeles för mycket oljud för att accepteras i en lägenhet, du riskerar blir vräkt (om det är hyresrätt) eller förlora nyttjanderätten (om det är bostadsrätt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Höghuset består bara av betongblock.

Exakt, betonghus blir väldigt tröga. Tar lång tid att värma upp men kommer å andra sidan att avge värme långt efter att solen gått ner.

Skrivet av Sions:

Som jag nämnde tidigare så hade jag inte tagit med i beräkningarna om värmestrålning från lägenheten.
Kan säga att du behöver troligen en AC för att få ner temperaturen till en acceptabel nivå.
Fläktar i dessa effekter avger alldeles för mycket oljud för att accepteras i en lägenhet, du riskerar blir vräkt (om det är hyresrätt) eller förlora nyttjanderätten (om det är bostadsrätt).

Nej är lite komplicerat, då kanske man får köra något i mjukvaran IDA ICE

Permalänk
Medlem

Nu var det länge sedan jag läste sånt här och det kan vara att jag blandar ihop sker, men betong är väldigt bra på att lagra värme, ett trögt system, och för att kyla genom att byta ut luften i rummet krävs ju nästan någon typ av vindtunnel alt. starkt korsdrag. Den typ av lösning du har idag kommer förmodligen att kyla rummet något men används mest till att transportera bort fukt och "dålig" lukt. Du kommer att behöva en AC (eller mekanisk till och frånluft av kraftigare karaktär) om du vill kyla rummet något nämnvärt se då bara till att du samtidigt kontrollerar luftfuktigheten då varm luft kan innehålla relativt sett stora mängder vatten för att undvika kondensation mot kallare ytor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Som jag nämnde tidigare så hade jag inte tagit med i beräkningarna om värmestrålning från lägenheten.
Kan säga att du behöver troligen en AC för att få ner temperaturen till en acceptabel nivå.
Fläktar i dessa effekter avger alldeles för mycket oljud för att accepteras i en lägenhet, du riskerar blir vräkt (om det är hyresrätt) eller förlora nyttjanderätten (om det är bostadsrätt).

Personerligen skulle jag tagit en luftvärmepump så får man ner elkostnaden något också ;=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Personerligen skulle jag tagit en luftvärmepump så får man ner elkostnaden något också ;=)

Det hade jag också valt, men då TS bor i lägenhet så är det inte säkert att få tillstånd (bygglov) för att sätta upp enhet på utsidan av byggnaden. Men om det inte är något hinder så är en värmepump att föredra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Som jag nämnde tidigare så hade jag inte tagit med i beräkningarna om värmestrålning från lägenheten.
Kan säga att du behöver troligen en AC för att få ner temperaturen till en acceptabel nivå.
Fläktar i dessa effekter avger alldeles för mycket oljud för att accepteras i en lägenhet, du riskerar blir vräkt (om det är hyresrätt) eller förlora nyttjanderätten (om det är bostadsrätt).

Hur kraftfull ac skulle man behöva då?

Jag kan inte ha en ac som dra 1000 watt utan måste vara på max 600 watt, men tror inte det finns några.

Skrivet av Triton242:

Personerligen skulle jag tagit en luftvärmepump så får man ner elkostnaden något också ;=)

Man skulle kunna sätta upp det på balkongen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Hur kraftfull ac skulle man behöva då?

Jag kan inte ha en ac som dra 1000 watt utan måste vara på max 600 watt, men tror inte det finns några.

Man skulle kunna sätta upp det på balkongen.

Ja varför inte. Dock låter lite lite så kolla hur nära det blir grannar samt om det hörs kvällstid kan det vara bra att inte köra den då.
Vad du än gör borta inget hål genom fasaden för då kan du bli skyldig pengar du inte visste fanns om du blir påkommen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Ja varför inte. Dock låter lite lite så kolla hur nära det blir grannar samt om det hörs kvällstid kan det vara bra att inte köra den då.
Vad du än gör borta inget hål genom fasaden för då kan du bli skyldig pengar du inte visste fanns om du blir påkommen.

Jag har tänkt att flytta så vill inte göra så mycket.

Men nya lägenheten så kommer jag skaffa en och borra hål i fasaden, går ju att fylla igen det och sen spackla igen sen.

Permalänk
Medlem

En portabel AC ligger mellan 2-3 kW i kyla och det uppleva av de allra flesta som 'rätt klent' och man vill gärna har mer.

Skall du kyla av 1 kW extravärme utöver vad normal lägenhet skapar i uppvärmning sommartid (mycket pga. sol genom fönster eller som värmer själva fönstret med varma innerglasytor vid fällda persienner och som i sin tur värmer rummen) så kommer 3 kW kyla troligen upplevas otillräckligt.

3 kW kyla är inte ens i närheten lika mycket upplevd 'kyla' som 3 kW värme från en värmefläkt

Därför blir folk ofta besvikna att 3 kW-maskin inte ger mer märkbar 'kyla' än vad det gör och förstår inte att hela rummet hela tiden värmer upp den kalla luften så att kylverkan inte märks så mycket och att det kan ta lång tid innan man fått ur värmen ur väggarna så att det upplevs som att temperaturen börja sjunka - dessutom flödar värme in hela tiden utifrån eller från andra delar av huset som golv/tak och väggar till grannarna.

titta på samlingstråden för portabla AC - att borra genom fasaden är inget man gör ostraffat i en hyreslägenhet eller BRF hur som helst utan man är hänvisad till fönster och olika fönsterkit - färdiga eller självbyggda och förstås så att det kan återställas fullständigt till ursprunglig skick.