Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Repeater av ett annat märke än router, fungerar det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2019

Repeater av ett annat märke än router, fungerar det?

Jag har tre stycken routrar av märket zyxel NBG6604.
Min uppgift var att konfigurera de till en router - repeater - AP och de skulle vara trådlöst.
Det gick ju inte särskilt bra eftersom den här modellen inte har något repeater-mode. Så alternativet är att konfigurera 2 st AP och dra kabel. Skulle det fungera att enbart köpa en ny router som kan agera som repeater? Kan de kommunicera även om de är ett annat märke osv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trelleborg
Registrerad
Dec 2004

Vem/varför fick du uppgiften av att konfa som repeaters?

Tittar man rent generellt så är repeaters den absolut sämsta möjliga lösningen på ett trådlöst nätverk.

AP är the way to go, läs på lite om det och argumentera för det är min rekommendation!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2011

Skaffa AP:s ist så är det löst
Ubiquiti är prisvärt att köra hemma.

WS: 4770K, 16GB, 1TB SSD, GTX 1070, Acer XB271HU+Asus PB278Q.
FS: HPE MS G8 Xeon 1265L, 45TB
Qnap TS453A 12TB, Intel NUC, HP Elitebook, Aruba AP:s, Aruba 2530-8G PoE+, Fortigate 60D

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2019
Skrivet av Allexz:

Vem/varför fick du uppgiften av att konfa som repeaters?

Tittar man rent generellt så är repeaters den absolut sämsta möjliga lösningen på ett trådlöst nätverk.

AP är the way to go, läs på lite om det och argumentera för det är min rekommendation!

Arbetsrelaterat. Så bästa lösningen är en router och två stycken AP? Som det ser ut just nu är nätverkskabeln dragen från en switch dit datorn/routern ska vara. Vi ska hämta data från en annan dator en bra bit bort.
Ingen dator vi kommer använda utan till för att ett annat företag ska kunna ha koll på mätningarna via VPN.

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av Flippen89:

Arbetsrelaterat. Så bästa lösningen är en router och två stycken AP? Som det ser ut just nu är nätverkskabeln dragen från en switch dit datorn/routern ska vara. Vi ska hämta data från en annan dator en bra bit bort.
Ingen dator vi kommer använda utan till för att ett annat företag ska kunna ha koll på mätningarna via VPN.

Man kan ju tycka att det skulle göras ordentligt särskilt eftersom ni ska använda det i en företagsmiljö. Det du håller på att snickra på känns som en lösning som är billig nu, men kommer att generera ständiga kostnader i form av att fixa lösningen när den inte fungerar.

Enda gången jag tycker att man kan rättfärdiga trådlösa enheter är om det är långt och krångligt att dra en kabel, tex över en allmän väg och liknande. Då köper man två enheter som kan skapa en trådlös brygga mellan två punkter. Kräver fri sikt.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trelleborg
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av Flippen89:

Är du nätverksansvarig?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Repeater är det tekniskt sämsta man fundera på i nätverkssammanhang då de påverkar allt inom radioräckvidd, som bäst innebär varje repaterled en dubblerad latens och halverad bandbredd, för allt inom radioräckvidd, inte bara det som använder nätverket repetern repeterar.
Tvingas man köra trådlöst är accesspunkter bäst och Mesh är annars en mycket modernare trådlös teknik som minskar problemen som repeterar skapar så skrota repeaters om det inte är absolut tvunget.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2019
Skrivet av giplet:

Man kan ju tycka att det skulle göras ordentligt särskilt eftersom ni ska använda det i en företagsmiljö. Det du håller på att snickra på känns som en lösning som är billig nu, men kommer att generera ständiga kostnader i form av att fixa lösningen när den inte fungerar.

Enda gången jag tycker att man kan rättfärdiga trådlösa enheter är om det är långt och krångligt att dra en kabel, tex över en allmän väg och liknande. Då köper man två enheter som kan skapa en trådlös brygga mellan två punkter. Kräver fri sikt.

Jag håller med! Jag antar att kostnaden plus att arbetet minimeras var de avgörande. Jag antar att det finns en redan existerande nätverkskabel till den dator vi vill hämta mätningarna från. Frågan blir då hur gör jag det här bäst?
Drar jag en kabel från router fram till den andra datorn? Eller kan jag dra en kabel till en AP som jag placerar halvvägs och den andra AP kopplar jag sedan in på den redan befintliga kabeln? Kan de de två AP kommunicera med varandra trådlöst?