Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Xiaomi lanserar transparent OLED-TV

Trädvy Permalänk
Cyberman
Registrerad
Dec 1999

Xiaomi lanserar transparent OLED-TV

Xiaomi firar tioårsjubileum genom att lansera världens första genomskinliga massproducerade OLED-TV.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Dec 2004

Kul grej. Dock med flexibla skärmar i antågande förväntar jag mig att vi snart (3-4 år) får se TV:s som rullar ihop ungefär som en projektorduk. Kommer vara galet dyrt i början, men å andra sidan var det inte så länge sen som 4K TV kostade över 100k.

edit: Jag är gammal och långsam, visades upp redan förra året tydligen. Ligger på över en halv miljon i pris och lanseras i år. Okvalificerad gissning, sån där kommer kosta 10k om 4 år.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Feb 2010

Måste prova och stoppa in handen igenom.

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6850K 4.5GHz | 32GB RAM | GIGABYTE RTX 2080 GAMING OC

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2007

Varför skulle man vilja ha en genomskinlig TV? Sjukt störigt. Kan ju bara vara användbart som nån slags reklamskylt eller nåt.

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tyresö
Registrerad
Maj 2012

Fränt, men nu måste man helt plötsligt hålla ordning även på baksidan

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av Nioreh83:

Varför skulle man vilja ha en genomskinlig TV? Sjukt störigt. Kan ju bara vara användbart som nån slags reklamskylt eller nåt.

Statuspryl för den ytlige?!
Lite högt pris per tum. Tar hellre en kass 70tummare än en vass 55tummare.

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2010

Jag hade gärna sett en riktig bild på TVn. Undrar om hela baksidan är en heltäckande LCD panel som kan svärta den sidan när man faktiskt använder TVn. Om inte så borde bilden bli förstörd av det man ser igenom, speciellt om man har en vit väg bakom som reflekterar bilden tillbaka genom skärmen.

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Och

En sleten laptop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Nioreh83:

Vänd på det, ifall transparent TV hade kommit före TV'n som vi känner idag:
Varför skulle jag vilja ha en ful svart rektangel i mitt vardagsrum?

OS: Windows 10 Enterprise LTSC | CPU: Intel Core i7 6700K | GPU: EVGA 1070 FTW Hybrid
MB: EVGA Z170 Stinger | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair AX650
Chassi: Fractal Design Define Nano S | SSD: Samsung 850 Pro | CPU-Kylare: Corsair H110i

Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
i bestens inre
Registrerad
Jul 2001

Inlägget ovan är ett verk av fiktion, all eventuell likhet med verklig hårdvara är oavsiktlig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Nioreh83:

Varför skulle man vilja ha en ogenomskinlig TV? Sjukt fult. Kan ju bara vara användbart som nån slags helsvart tavla eller nåt.

| Corsair Crystal 460X | ROG Thor 850W | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX2070S | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Feb 2012

Detta har inget att göra med den tidigare artikeln? "Samsung-anställda gripna efter att ha sålt OLED-information till Kina ".

|MB: MSI B350 TOMAHAWK |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix @ 2010Mhz |CPU: Ryzen 1700 @ 3900Mhz |RAM:Corsair Vengeance 16GB LED DDR4 @ 3200Mhz|SSD1: Samsung 750-Series EVO 120GB|SSD2 Kingston UV400 480GB |HDD: 1TB WD Caviar Black |Kylning: be quiet! Pure Rock
|3D MARK :Resultat Time Spy

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av YamahaDGX630:

Vänd på det, ifall transparent TV hade kommit före TV'n som vi känner idag:
Varför skulle jag vilja ha en ful svart rektangel i mitt vardagsrum?

Jag håller inte med för fem öre. Det jag menar är ju att bildkvaliteten måste bli kass såvida man inte använder den i ett kolsvart rum. Man ser ju för tusan väggen/rummet bakom blandat med bilden.

Såklart kanske lite coolare när den står avstängd. Men kass som faktisk TV

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2002
Skrivet av Nioreh83:

Man kan ju ha den på väggen framför en fin tavla, så slipper man en svart grej. Lite som Samsung Frame där man kan ta en bild på sin tapet och lägga in som "avstängd-bild", fast bättre.
Man kan även placera den framför ett fönster, så ser man ju faktiskt ut när TV'n är avstängd.

Det jag funderar på är om man kan ha TV'n igång fast med transparens, så den är genomskinlig där man vill. Då kan man ju ha lite smarta grejer så som väder/tid osv när den är "avstängd".

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2015

Jag gillar det. Syns den än mindre när den inte används och man kan hänga den lite var stans utan att det blir en "möbel". I framtiden kanske det kommer mindre varianter också så vi äntligen kan få alla dessa Tony Stark- skärmar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Nioreh83:

Jag håller inte med för fem öre. Det jag menar är ju att bildkvaliteten måste bli kass såvida man inte använder den i ett kolsvart rum. Man ser ju för tusan väggen/rummet bakom blandat med bilden.

Såklart kanske lite coolare när den står avstängd. Men kass som faktisk TV

Jag förutsätter att man inte kommer att behöva se sin vita vägg bakom när man tittar på Nyhetsmorgon

OS: Windows 10 Enterprise LTSC | CPU: Intel Core i7 6700K | GPU: EVGA 1070 FTW Hybrid
MB: EVGA Z170 Stinger | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair AX650
Chassi: Fractal Design Define Nano S | SSD: Samsung 850 Pro | CPU-Kylare: Corsair H110i

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Segmonsson:

Detta har inget att göra med den tidigare artikeln? "Samsung-anställda gripna efter att ha sålt OLED-information till Kina ".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2008

Transparent skärm är inget nytt, har funnits länge.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/See-through_display

Men det verkar fungera bra med OLED, absolut inget för hemmet men spännande för detaljhandeln, t.ex skyltfönster och dylikt.

Att sälja det till hemanvändare är nog mest PR, de säljer säkert en del men det är inte där marknaden finns.

Dator 1: Ryzen 9 3900x | Asus X570 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR4 | RTX 3080 | NZXT H440 | OLED48CX
Dator 2: i7 5820k | Asrock X99M | 16GB DDR4 | GTX 970 | Fractal Design Node 804
Dator 3: i5 2500 | Asus P8Z77-M | 8GB DDR3 | Fractal Design r3
Laptop: Macbook Pro 2017 | i5 7360U | 8GB DDR3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av YamahaDGX630:

Jag förutsätter att man inte kommer att behöva se sin vita vägg bakom när man tittar på Nyhetsmorgon

Har du läst artikeln eller?

"The pictures it displays seem to be floating in the air, merging the virtual and the real to bring an unprecedented visual experience"

Så vill iaf inte jag se på film

Edit: Till alla som citerar och inte vill ha en genomskinlig TV, detta är alltså varför jag är emot idén. Hade bildkvaliteten när man väl tittar på den varit likvärdig hade jag såklart inte haft nåt emot den.

Redigerad i enlighet med §1 /Mod

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av anon52343:

Kul grej. Dock med flexibla skärmar i antågande förväntar jag mig att vi snart (3-4 år) får se TV:s som rullar ihop ungefär som en projektorduk. Kommer vara galet dyrt i början, men å andra sidan var det inte så länge sen som 4K TV kostade över 100k.

edit: Jag är gammal och långsam, visades upp redan förra året tydligen. Ligger på över en halv miljon i pris och lanseras i år. Okvalificerad gissning, sån där kommer kosta 10k om 4 år.

Vem är målgruppen för en tv som går att rulla ihop?
Folk som vill ta med sig den?

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Json_81:

Vem är målgruppen för en tv som går att rulla ihop?
Folk som vill ta med sig den?

Folk som måste placera TV'n framför en för fin utsikt, där det är praktiskt att kunna "plocka bort" TV'n när man inte tittar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Nioreh83:

Har du läst artikeln eller?

"The pictures it displays seem to be floating in the air, merging the virtual and the real to bring an unprecedented visual experience"

Så vill iaf inte jag se på film

Edit: Till alla som citerar och som inte vill ha en genomskinlig TV, detta är alltså varför jag är emot idén. Hade bildkvaliteten när man väl tittar på den varit likvärdig hade jag såklart inte haft nåt emot den.

Jag tror att du liksom många missuppfattar det hela, du ser inte igenom den när den är på. Men när den är av så blir det som en glasskiva. Detta gör illusionen att bilden "uppenbarar sig" i luften. Finns ju TV-apparater idag med väldigt tunna kanter, däremot när du stänger av den så har du en stor svart fyrkant där. Medan den här TV:n "försvinner".

Själv undrar jag lite om det här kan ersätta fönster, tänk er en 70-100" som fönster, startar TV:n och inget ljus släpps in, stäng av och fönstret är genomskinligt. Detta är ju framtiden man längtat efter sedan Tillbaka Till Framtiden 2!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lilla Edet
Registrerad
Jan 2010

Xiaomi är så himla bra företag, grymma produkter!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2009

Finns en LTT-video från förra året som visar något liknande.

Klicka för mer information
Visa mer

Dator: Microsoft Surface Book 2 i7 dGPU 8GB 256GB 13,5"

Skärm: Asus ROG Swift PG279Q Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Mionix Naos 7000

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av YamahaDGX630:

Folk som måste placera TV'n framför en för fin utsikt, där det är praktiskt att kunna "plocka bort" TV'n när man inte tittar.

Låter som en stor marknad

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Chromatic:

Helt klart, men vi ska också komma ihåg hur mycket det stulit ifrån andra företag. Deras tidiga mobiler såg precis ut som iPhone i hårdvara och i mjukvara (fast Android då). Vet inte hur mycket de kopierar idag, men med lite googling verkar de fortfarande göra det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Sep 2011
Skrivet av Json_81:

Låter som en stor marknad

Haha, verkligen inte Men tror ändå att någon form av rullbar lösning kommer att vara standard i framtiden

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2017
Skrivet av Chromatic:

Alla stora kinesiska företag är grymma, klart man skall stötta dem!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010

Vi får se om det är något att ha. Jag minns bara en Game & Watch med genomskinlig skärm som min kusin hade. Jättecoolt i en minut typ, tills man skulle spela på den och inte såg ett skit. Man var tvungen att ha typ ett vitt papper bakom. Nu var ju det en vanlig LCD i svart/vitt så det här är förstås något helt annat, men jag misstänker att problemet inte är helt löst.

Däremot kan en sådan här TV absolut ha sina användningsområden, i butiker, skyltfönster och liknande. Än mer om man kan få den med touch också. Men att ha den hemma är nog inte så kul om den inte kan göra bakgrunden svart liksom.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tanzcentrum, Stuttgart
Registrerad
Feb 2007

Ballt, men aldrig mer TV apparat i mitt liv. Projektor FTW. Duken fungerar dessutom som rullgardin!

Das Haus, det bästa inom House.

| Asus Strix X570-E | Ryzen 3700X | 16GB DDR4 3866mhz CL15 | MSI 1080ti Gaming X | Samsung 970 Evo Plus 1tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 2560x1600 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2008

Känns som att transparenta skärmar är mer för kommersiellt bruk, t.ex. i skyltfönster, tidtabeller osv, än för hemmet.

Intel i7 6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | Palit Geforce GTX 1080 GameRock | 32 GB DDR4 | Fractal Design Define R5 | EVGA Supernova G2 750W