Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Microsoft Surface Duo lanseras den 10 september

Trädvy Permalänk
Cyberman
Registrerad
Dec 1999

Microsoft Surface Duo lanseras den 10 september

Dubbla skärmar i ett vikbart format och Android-operativsystem utlovas – till det facila priset 1 399 USD.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jan 2002

Tycker det här är väldigt intressant, ska följa med spänning. Om den är bra så kan man slippa laptop, så att man bara behöver äga en stationär och denna mobil.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2009

Jag väntar med spänning när JerryRigEverything får tag i denna och snappar den i mitten haha ^^

Eller så blir jag sjukt förvånad när det inte går?

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2014

Förvirrad. Trodde Windows 10x skulle vara operativsystemet med dubbla skärmar? Android?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Feb 2012

Kul att någon försöker vara lite innovativ i en bransch där det inte hänt något spännande på länge. Om Microsoft lyckas få till mjukvara som drar nytta av skärmarna så har den potential att bli nya jobbmobilen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004

Gick i alla fall över till Microsoft Launcher när jag fick Android 10

3900X X470/NH-D15 32GB-3800cl16 MSI RTX2070 Super Gaming NZXT H700 || 3700X B550/H150i 32GB-3800cl18 GTX1660 Super Cooler Master NR600 || 2700X 32GB-3000cl16 GTX1070FE Phanteks P400 || 6700K 8GB-3200cl15 GTX980FE Silverstone Grandia 09B || 4790K 16GB-2400cl10 GTX970 Antec VSK4000E-U3 https://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2008

Enda potentiella nackdelen jag ser är batterikapaciteten som kunde varit högre, fast utan tester ska man inte säga för mycket. Dock säger ju siffrorna en del, så....
Att den använder förra årets systemkrets som en del hänger upp sig på, och avsaknaden 5G är verkligen ingen dealbreaker. Allt hänger på hur väl dom är med uppdateringar och säkerhetspatchar.
DET är A & O för mig.

☢ ~ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB
• 1x 3TB
💻 ~ Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
📞 ~  iPhone 11 64GB
🎧 ~ Cowon Plenue D2 64GB• Audio Technica ATH-M50X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
NV Skåne
Registrerad
Jun 2007

Kluven. Samsung var snabbare på bollen med S20 Ultra, så det blev en sån i Maj, hade annars siktet på Surface Duo. Men för media verkar den vara mindre än optimal, tror inte det kommer vara njutbart i längden att kolla youtube tvärs över båda skärmarna. Och att bara titta på en känns som slöseri på yta.

Men som jobbtelefon? Bring it on. Tvivlar dock på att jobb kommer pröjsa en sån. ^^

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* De gav mig en present. Jag gav dem en present. Vet du inte skillnaden, använd "dom".
* 🖥️ i5 8600K | Z370 | 32GB | GTX 1080 | 34" 21:9
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G604 | 🎧 G533 | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av Stefan_ah:

Jag väntar med spänning när JerryRigEverything får tag i denna och snappar den i mitten haha ^^

Eller så blir jag sjukt förvånad när det inte går?

Varför ens testa annat än för uppmärksamhet på internet? Föga realistiskt att något som är byggt i dylik skala inte skulle gå att knäcka men den lär inte ramla itu utan olyckshändelse/uppsåt och det är allt prispunkten kan ge förväntningar till.

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | EVGA GTX 1080 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm (Solna)
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av ulanddanne:

Förvirrad. Trodde Windows 10x skulle vara operativsystemet med dubbla skärmar? Android?

Det stämmer och kommer väl till den större Surface Neo men i denna mindre formfaktor har det varit Android på tapeten sedan den visades för första gången.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åkersberga
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av ulanddanne:

Det stämmer när enheten för två år sedan fortfarande kallades Andromeda. Man beslutade då att stoppa den som den var och byta OS till Android eftersom man gjorde bedömningen att den skulle vara död utan ett bra och rikligt appbibliotek. Dessutom var Windows X redan då försenat. Detta byte förklarar varför Duons hårdvara ses som gammal, den är gammal eftersom det var tänkt att den skulle lanseras under 2019.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2003

Synd att de kör android & inte windows om det hade varit windows hade det blivit ett inköp är allergisk mot mobiltelefon os
saknar min nokia 850(om jag minns rätt) med win phone i nuläget galaxy 8a inte alls lika trevlig
om de ändrar hårdvara framöver till x86 & windows så blir det ett köp annars nej samma problem har jag med surface plattorna om de hade thunderbolt hade det redan blivit ett inköp där med men nu nej tack.

Arne Berg

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2010
Skrivet av ulanddanne:

Skrivet av KiWo:

Det stämmer och kommer väl till den större Surface Neo men i denna mindre formfaktor har det varit Android på tapeten sedan den visades för första gången.

De har väl också tänkt om lite med W10X? De har haft sådana framgångar med vanliga laptops och datorer under pandemin att de har bestämt sig för att köra på 10X på "single screen devices" också.

https://www.theverge.com/2020/5/4/21246561/microsoft-windows-...
https://www.theverge.com/2020/7/20/21331063/microsoft-windows...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av DeadMeat1234:

Varför ens testa annat än för uppmärksamhet på internet? Föga realistiskt att något som är byggt i dylik skala inte skulle gå att knäcka men den lär inte ramla itu utan olyckshändelse/uppsåt och det är allt prispunkten kan ge förväntningar till.

Gångjärn är ju ganska intressant att se innovationen hur de gör. I och med att det var ett tag sedan det var standard på highend mobiler.

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åkersberga
Registrerad
Mar 2010

Duon är Microsofts testballong för ett nytt format, vikbara produktivitetsplattor med telefonfunktion. Att det är en testballong märks på bland annat att man har sparat in på flera funktioner så som NFC, utbyggbart minne och trådlös laddning. Att processorn är gammal är mest ett resultat av att Duon är över ett år försenat för att man sent i utvecklingsprocessen valde att byta OS från Windows X till Android.
Det jag ser som ett allvarligt misstag från Microsofts sida är priset, köparna förväntas både vara betatestare av ett nytt format och att finansiera Microsofts betatest. Hade de satt priset till runt 1000$ så hade det varit mycket lättare att överse med Duons saknade funktioner och att man som "early adopteter" är att se som en beta testare av något nytt som kanske eller kanske inte har en framtid.
Personligen tycker jag formatet verkar intressant men känner just nu att Microsoft har skjutit sig i foten med prissättningen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av Stefan_ah:

Gångjärn är ju ganska intressant att se innovationen hur de gör. I och med att det var ett tag sedan det var standard på highend mobiler.

Ja, men huruvida man kan ha sönder det är ju inte ett intressant mått på det

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | EVGA GTX 1080 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Trädvy Permalänk
Lyxfällan 🎮
Andreas Eklöv
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2015

För den som är nyfiken på hur Duon ser ut i handen har Cnet fått en dummy-enhet att leka med. Här har skärmarna bytts ut mot lager av glas så att man kan se kretsuppsättningen, batterierna, med mera. Jag gillar designen och konceptet, och jag hade kunnat tänka mig att vara betatestare om priset varit vettigare.

Visst, jämfört med Galaxy Fold är den inte dyr, men med tanke på att det är en gammal SoC (och ett par funktioner saknas som @maddogmoffit nämner) är priset för högt för en första generations produkt. Men jag är mycket intresserad av att se hur det här formatet känns i praktiken, och hur mogen mjukvaruupplevelsen kommer vara från dag ett.

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2003

Förstår inte denna pryl alls, vad tillför den strategiskt för MS?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kalmar
Registrerad
Nov 2008

Känns som en flopp, som hade varit intressant 2015.
Mikroskopiskt batteri, utdaterad hårdvara för priset, designen känns som återvändsgränd.
Hade köpte en Note alla dagar i veckan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2002
Skrivet av ulanddanne:

Android med Microsoft Launcher ovanpå för Duo, Windows 10X för Neo. Tyvärr är både Neo och Windows 10X fördröjda till åtminstone kommande år och risken finns att de aldrig blir av som det ser ut nu. Microsoft har bla haft stora problem med win32(x86-64) emuleringen i Windows 10X som måste lösas.

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Mar 2003

Jag ser fram emot version 2 av duo, med alla moderna finesser då helst på ett uppdaterat chip.

Fractal Design Define S | Fractal Design Celsius S36 | i5 3570K | MSI Z77A-G45 | 2x8GB HyperX Predator@2400mhz | MSI GTX 980 Gaming 4G | 256gb Crucial M550 + 512gb Crucial MX300 + 3TB & 4TB Toshiba HDD | Steelseries APEX, Logitech G400 | Qpad QH-1339 + SB Z | Swedx 28" 4K 60hz + Benq 24" |

l

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Detta är vad netbooks borde varit. Jag kan absolut tänka mig att ha bara en sån här (och en speldator + konsol) om batteritiden är bra nog och multitasking fungerar som väntat

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2015

Jag tror dessvärre Microsoft floppar igen. Hade verkligen velat se en välfungerande Windows on ARM vid det här laget. Känns hattigt, varken hackat eller malet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Rönnigne
Registrerad
Nov 2007
Skrivet av lap87:

Jag ser fram emot version 2 av duo, med alla moderna finesser då helst på ett uppdaterat chip.

Kommer säkert bara kosta $1899 och ha uppgraderad hårdvara för $50 högre produktionskostnad.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hufvudstaden
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av loevet:

För den som är nyfiken på hur Duon ser ut i handen har Cnet fått en dummy-enhet att leka med. Här har skärmarna bytts ut mot lager av glas så att man kan se kretsuppsättningen, batterierna, med mera. Jag gillar designen och konceptet, och jag hade kunnat tänka mig att vara betatestare om priset varit vettigare.

Visst, jämfört med Galaxy Fold är den inte dyr, men med tanke på att det är en gammal SoC (och ett par funktioner saknas som @maddogmoffit nämner) är priset för högt för en första generations produkt. Men jag är mycket intresserad av att se hur det här formatet känns i praktiken, och hur mogen mjukvaruupplevelsen kommer vara från dag ett.

Är det bara jag som reagerar på hur gigantiskt kretskortet är? Jämfört med typ iPhone.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2004

Hela "telefonen" ser daterad ut. Finns ju inte en tillverkare på planeten som gör en skärm med så tjocka kanter längre. Skulle gissa på att den design:ades 2015 med dom där kanterna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Inglewood
Registrerad
Aug 2005

Ruggigt sugen på en Duo.
Perfekt att ha med sig istället för en nalle + en platta vid längre resor.
Hade dock gärna sett 6.5"+ skärmar istället för dessa miniskärmar.

Skall bli intressant att se hur tex Netflix och YouTube fungerar spanned. om kanten i mitten blir något man grämmer sig över eller ignorerar efter ett tag.

WS: 8700K 4.8ghz - 32GB - 3.5TB SSD - RTX 2070 Super - 40" 3840x2160 - W10 Pro
LAPTOP: Dell E7440 - 8GB - 256GB SSD - W10
NAS 1: HP MicroServer Gen8 - 32TB
NAS 2: Under byggnation
Mobil: OnePlus 6T

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
🌍
Registrerad
Mar 2017

Om det kommer finnas tangentbord till denna med pekdon så blir det nog ett köp.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2012

"Initially, Surface Duo will be available in the US. We’ll share more information about market expansion at a later date. We continue to take a measured and phased approach to availability to meet customer demand and partner expectations."

Damn it.. Ville beställa en NU
Vi lär behöva vänta 1-3 mån till skulle jag tro.

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av hasseb64:

Förstår inte denna pryl alls, vad tillför den strategiskt för MS?

Tänker främst för den mobila marknaden inom enterprise.
Nu med iPhone/iOS som inte anses vara den enda premium luren längre. Intune och Endpoint Manager som enklare kan hantera android och förhoppningsvis Win 10X enheter genom MAM och MDM. Bra integrering med andra Microsoft tjänster så som Teams där många företag även kommer att har telefoni och alla möten. Att kunna arbeta mer remote är på tapeten nu, speciellt med pandemin och jag hade personligen inte joinat ett Teams möte med någon annan telefon om jag inte måste, men med denna hade det nog fungerat fint.

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch