Windows applikationer på Catalina?

Permalänk

Windows applikationer på Catalina?

Hej,

Min jobbdator är en 2 år gammal Dell som funkar OK men som ändå är seg och haft en del irriterande bekymmer. Min chef bytte nyligen upp sig och gav sin 2 år gamla Macbook Air till mig. Jag har begränsad erfarenhet av Mac men skulle ändå vilja ge den ett försök.

Problemet är dock att jag arbetar med XML programmering samt kräver mitt jobb flera andra applikationer som inte är designade för Mac. Jag har försökt googla mig fram till en lösning men har inte hittat något vettigt som skulle göra det värt att flytta över från Windows.
Det närmsta jag har kommit är till något som heter Vine där man kan köra Windows appar på Mac men det verkar inte fungera på senaste OS, Catalina.

Någon som har erfarenhet av detta och kan hjälpa en nybörjare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senilsson:

Hej,

Min jobbdator är en 2 år gammal Dell som funkar OK men som ändå är seg och haft en del irriterande bekymmer. Min chef bytte nyligen upp sig och gav sin 2 år gamla Macbook Air till mig. Jag har begränsad erfarenhet av Mac men skulle ändå vilja ge den ett försök.

Problemet är dock att jag arbetar med XML programmering samt kräver mitt jobb flera andra applikationer som inte är designade för Mac. Jag har försökt googla mig fram till en lösning men har inte hittat något vettigt som skulle göra det värt att flytta över från Windows.
Det närmsta jag har kommit är till något som heter Vine där man kan köra Windows appar på Mac men det verkar inte fungera på senaste OS, Catalina.

Någon som har erfarenhet av detta och kan hjälpa en nybörjare?

https://support.apple.com/sv-se/HT201468

Permalänk

@ToddTheOdd: Det såg enkelt ut, hur kan jag ha missat det Tack!

Permalänk
Medlem

Bootcamp är tämligen menlöst. Du kommer ha värdelös trackpad och batteritid. Drivrutinerna som skickas med är värdelösa för att inte överdriva.

För windows-utveckling skaffa en windows-laptop, eller så kör du parallels (virtualiserat) men då det är en macbook air så är den inte vidare top-end. Skulle tro din Dell är snabbare rent krasst.

Permalänk

Som du säger så blev det aldrig särskilt bra och jag gick tillbaka till min Dell ganska omgående samt skickade tillbaka Macbooken till min chef.
Är mitt uppe i löneförhandling nu men ska försöka pitcha en ny, vettig laptop så snart jag får möjlighet.