Permalänk
Medlem

3900x CCX överklock

Provade klocka min 3900x med ccx i bios och fick lite intressanta resultat.

Förut körde jag bara all core oc på 4.25ghz 1,285volt, sen tog det stopp om jag ville köra 4.3 ghz all core klock.
Så provade klocka med CCX istället som kom i någon bios update för några månader sen.

Volt 1.325v ( bara snabb test )

CCX 0 4.4 ghz ( testade 4.5ghz= tog tvärstopp i c20 )
CCX 1 4.4 ghz ( testade 4.5ghz= tog tvärstopp i c20 )
CCX 2 4.2 ghz
CCX 3 4.2 Ghz

Cinebench 20 resultat 7579

Prövade med ökning på CCX 2 och 3.
Då CCX 0 och 1 inte går att höja mera utan att passera 1.35v. Vilket är max volt för mig.

CCX 0 4.4 ghz
CCX 1 4.4 ghz
CCX 2 4.25 ghz
CCX 3 4.25 Ghz

resultat c20= 7677 poäng ( Högsta poäng för mig någonsin ) med 1.290 volt.

Max temp 82 grader under c20. Kyls med fractal design s36 360 rad aio vattenkylare.

https://forumbilder.com/i/rXnu

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

Va får du i ST resultat på CR20? Ser att många överclockar sina 3900x etc, men spelar du spel så har du ju egentligen inte någon jätte nytta med allcore etc då de flesta spel inte använder så många cores.

Jobbar du med rendering eller folding eller annat så förstår jag. Jag har själv pillat lite på min 3900x men inte klockat på de viset utan undervoltat och ändrat PPT, EDC values etc.
På så sätt behåller jag okej cr20 resultat 7500 ish samt bra resultat i cr ST.

Permalänk
Medlem

Jag spelar bara på min dator. Men jag använder mig bara av pbo, har gjort några tweaks i bios bara. Alla videos jag sett på yt slutar på samma sätt tycker jag, inte värt med en manuell klockning. Åtminstone inte om man spelar. I början satt jag och lekte själv med klockning, men va inte värt det i mitt läge iaf.

Vilket är lite synd, för det är kul att hålla på.

Edit: En bra video från Jayztwocents, där han jämför resultat osv. Dock med nya XT cpu'n. Men manuell överklockning verkar skada cpu'n rätt hårt.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Jag spelar bara på min dator. Men jag använder mig bara av pbo, har gjort några tweaks i bios bara. Alla videos jag sett på yt slutar på samma sätt tycker jag, inte värt med en manuell klockning. Åtminstone inte om man spelar. I början satt jag och lekte själv med klockning, men va inte värt det i mitt läge iaf.

Vilket är lite synd, för det är kul att hålla på.

Jupp, så är de! Du tjänar inte jätte mycket om du spelar utan använda PBO sedan ställer du inställningar manuellt.

PPT 185, TDC 120, EDC 160

Scalar 2-5

CPU Clockoveride 0 till en början, du kan öka och se om du tjänar på att öka om inte så skit i den.

Sätt vcore på normal och kör en negativ offset, börja på -0.1 sen kan du prova att gå neråt dvs -0.0875 för att se om du får bättre resultat.

LLC Vcore- Auto eller normal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyngsur:

Jupp, så är de! Du tjänar inte jätte mycket om du spelar utan använda PBO sedan ställer du inställningar manuellt.

PPT 185, TDC 120, EDC 160

Scalar 2-5

CPU Clockoveride 0 till en början, du kan öka och se om du tjänar på att öka om inte så skit i den.

Sätt vcore på normal och kör en negativ offset, börja på -0.1 sen kan du prova att gå neråt dvs -0.0875 för att se om du får bättre resultat.

LLC Vcore- Auto eller normal.

Länge sen jag gjorde mina inställningar. Men jag följde en guide av Anthony från LTT. Men Kanske skulle testa med en offset, har aldrig fått till det bra tidigare.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Förut överklockat allt. Kommer ihåg 90-talet med jumpers för att få det gjort. Men idag känner jag att jag inte orkar överklocka mer. Instabilitet, värme, vinande fläktar... Idag vill jag bara stoppa i sakerna och det skall funka och ge bra prestanda out-of-the-box

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Länge sen jag gjorde mina inställningar. Men jag följde en guide av Anthony från LTT. Men Kanske skulle testa med en offset, har aldrig fått till det bra tidigare.

En offset kommer göra stor skillnad för PBO algoritmen, tempsen skall vara helst under 70 c vid CR20 load och max 75 c, annars kommer CPU'n downclocka per auto vilket gör att du får sämre poäng. Men sedan får du ej heller råka ut för clockstretchning för då får du sämre resultat. De du då kan göra är att höja Scalar etc.

Du kan läsa en del nyttigt på denna sida : https://www.overclock.net/forum/10-amd-cpus/1739796-why-you-s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Förut överklockat allt. Kommer ihåg 90-talet med jumpers för att få det gjort. Men idag känner jag att jag inte orkar överklocka mer. Instabilitet, värme, vinande fläktar... Idag vill jag bara stoppa i sakerna och det skall funka och ge bra prestanda out-of-the-box

Ja de kan man göra men om du vill tjäna ex antal fps så bör du överclocka, ta ex Ryzen 5, 7, 9 etc deras prestanda i spel ökar enormt genom att bara överclocka minnena. Sen kan man tweaka o ha sig till oändlighet om man gillar det, jag gillar det så jag gör det!

Men vill du bara stoppa i saker så funkar de bra med, kör åtminstående dina minnen om du har amd system med XMP eller ställ dem själv till minimum 3600 mhz dvs, 1800 FCLK och få ner dina timings en del så kommer du märka enorm skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyngsur:

En offset kommer göra stor skillnad för PBO algoritmen, tempsen skall vara helst under 70 c vid CR20 load och max 75 c, annars kommer CPU'n downclocka per auto vilket gör att du får sämre poäng. Men sedan får du ej heller råka ut för clockstretchning för då får du sämre resultat. De du då kan göra är att höja Scalar etc.

Du kan läsa en del nyttigt på denna sida : https://www.overclock.net/forum/10-amd-cpus/1739796-why-you-s...

Jag har en custom loop till cpu'n med en 360mm radiator. Så temps är inga problem för mig. Men jag ska ändå kolla över det.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyngsur:

Ja de kan man göra men om du vill tjäna ex antal fps så bör du överclocka, ta ex Ryzen 5, 7, 9 etc deras prestanda i spel ökar enormt genom att bara överclocka minnena. Sen kan man tweaka o ha sig till oändlighet om man gillar det, jag gillar det så jag gör det!

Men vill du bara stoppa i saker så funkar de bra med, kör åtminstående dina minnen om du har amd system med XMP eller ställ dem själv till minimum 3600 mhz dvs, 1800 FCLK och få ner dina timings en del så kommer du märka enorm skillnad.

Ok, minnena har jag faktiskt klockat. Original 3200 CL14 körs i 3600 CL14. Sedan har jag ökat powerlimit på GPU. Men en CPU idag ger så lite i förhållande till jobbet, extra energin, kylning osv. Iaf om man minns typ en Celeron som kanske kunde ge 20-30% mer prestanda om man la ner tiden och pengarna

Minns dubbla klockade Celerons i mitt gamla Abit BP6

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Ryzenmaster, CTR - OCCT, Cinebench Combo!

Jag började överklocka min 3900x först nu när (Vill ha begäret för Gen 3 börjat rota sig).

Testade ClockTuner for Ryzen (CTR) - https://www.guru3d.com/articles_pages/clocktuner_for_ryzen_ct...

Efter att ha kört Diagnos så meddelade CTR att jag har en ( Golden Sample ) och föreslog 4400mhz vid 1250v. Körde sedan START knappen och det visade sig snabbt att CCX 0 - 1 är de snabbare och 2 -3 av något sämre kvalitet.

Nu har jag en "grund att stå på". Jag vill ha mer men inte överdriva volt osv då jag ska köra 24/7.

Drar igång OCCT V72.5 för stabilitets testning. Kör OCCT stora data set för att hitta felberäkningar. för att utesluta en instabil start på överklockningsrundan körde jag OCCT i några timmar vid 4400mhz all vore vid 1,275v, LLC4 etc.

Sedan började jag höja i 25mhz steg med Ryzen Master ( Per CCX ). OCCT i 15 minuter > 2 rundor i Cinebench R20 för att verifiera att jag får mer poäng än tidigare. Detta repeterar jag på samma CCX tills jag får felberäkningar i OCCT. Då backar jag 25mhz. Sedan fortsätter jag på nästa CCX.

Överklockar precis just nu och ligger på. 1,275v LLC 4. Cinebench R20 7801p - R23 20075p
CCX0 4475Mhz - CCX1 4500Mhz - CCX2 4400Mhz - CCX3 4400Mhz
Minnen är DOCP/XMP 3200mhz CL16

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks