Hyra plats i serverhall?

Permalänk
Medlem

Hyra plats i serverhall?

Hej!

Jag hyr just nu en ganska rejäl dedikerad server hos hetzner.de för en saftig nota i månaden. Något jag har funderat på är om det går att bygga sin egna server och sedan hyra en plats i någon form av datacenter som erbjuder hög hastighet av nätverk och eventuellt DDOS skydd? Eller är det ens en grej? Vill så gärna få ner min månadskostnad men samtidigt ha en kraftig maskin.

Någon som vet?

Permalänk
Medlem

Colocation? Finns massvis men det är inte jåttebilligt det heller.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baggelux:

Hej!

Jag hyr just nu en ganska rejäl dedikerad server hos hetzner.de för en saftig nota i månaden. Något jag har funderat på är om det går att bygga sin egna server och sedan hyra en plats i någon form av datacenter som erbjuder hög hastighet av nätverk och eventuellt DDOS skydd? Eller är det ens en grej? Vill så gärna få ner min månadskostnad men samtidigt ha en kraftig maskin.

Någon som vet?

Kallas normalt colocation och brukar vara ganska dyrt har jag för mig. Finns en uppsjö leverantörer såväl i Sverige som resten av världen.

Permalänk
Medlem

Nästan alla webhosting-företag i Sverige erbjuder colotation. Brukar ligga runt 500-1000kr/mån för 1U beroende på datamängd. Betydligt billigare i Europa, typ Nederländerna, Frankrike eller Belgien. Dock ganska stökigt (och dyrt) att frakta sin hårdvara dit. Månadskostnad för en hetzner brukar vara galet mycket billigare än colo, det är datamängden som avgör kostnaden och inte hårdvaran.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

I've also been toying with the idea of collocating, but I would need 8u's total.
And it's very expensive.

https://swedendedicated.com/colocation/

I'm not sure if that pricing is competitive though. Most sites don't post their pricing.

Visa signatur

Gaming: - i9 9900KS @ 5.2Ghz - 32GB's G.Skill Trident Z @ 4133 C17 - Gigabyte Z390 Master Pro - Galax RTX 2080Ti HoF Lab Edition @ 2145Mhz/8000Mhz - 512GB Samsung 970 Evo Pro NvME SSD - 1TB Hikvision E2000 NvME SSD - Corsair HX1200i - Custom Loop -

Server: - Ryzen 2700X - 32GB's Corsair LPX @ 3200 - Asus X470 Gaming - GTX1060 6GB - 9x8TB & 6x4TB HDDs - 1TB Intel 660P NvME Cache - 256GB NvME Samsung 960 Pro System Drive - NetApp 4246 DAS - Corsair AX860i -

Permalänk
Sötast

Du kan inte få ner priset genom att hyra en VPS?
Vad är det för prestandakrav vi pratar om?
(Och nicke nyfiken - till vad? - behöver såklart inte svara på denna raden😁)

Permalänk
Medlem

Det billigaste är fortfarande att ha servern hemma men det beror också på vilken typ av server det är och vilken krav på upptid du har.
Köper du en egen server så behöver du dessutom tänka på när det är dags att byta ut den normalt sett byter man med 3-5års intervall givetvis beroende på vilken upptid man behöver men vill man ha 99.9% upptid så får man vara beredd på det.
Risken att nått går sönder ökar betydligt efter 5års tid med drift 24/7.

Men har du inte så stora krav på vilken upptid du behöver så går det väl bra att ha en server hemma eller köpa en och ha i colocation tills den pajar sålänge du har en backup så du kan snurra igång en ny server eller tills du bytt delen eller hela servern.
2 helt ok leverantörer:

https://glesys.se/colocation/pris

https://fsdata.se/colocation.php

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av pXius:

I've also been toying with the idea of collocating, but I would need 8u's total.
And it's very expensive.

https://swedendedicated.com/colocation/

I'm not sure if that pricing is competitive though. Most sites don't post their pricing.

If you need colo in Sweden, try Inleed. I think they have a pretty good price: https://www.inleed.se/serverhotell/co-location/

@Baggelux : Vad betalar du idag för din maskin idag?

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

If you need colo in Sweden, try Inleed. I think they have a pretty good price: https://www.inleed.se/serverhotell/co-location/

@Baggelux : Vad betalar du idag för din maskin idag?

Thanks, will check them out.

Edit: Prices seems great. Thanks!

Visa signatur

Gaming: - i9 9900KS @ 5.2Ghz - 32GB's G.Skill Trident Z @ 4133 C17 - Gigabyte Z390 Master Pro - Galax RTX 2080Ti HoF Lab Edition @ 2145Mhz/8000Mhz - 512GB Samsung 970 Evo Pro NvME SSD - 1TB Hikvision E2000 NvME SSD - Corsair HX1200i - Custom Loop -

Server: - Ryzen 2700X - 32GB's Corsair LPX @ 3200 - Asus X470 Gaming - GTX1060 6GB - 9x8TB & 6x4TB HDDs - 1TB Intel 660P NvME Cache - 256GB NvME Samsung 960 Pro System Drive - NetApp 4246 DAS - Corsair AX860i -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baggelux:

Hej!

Jag hyr just nu en ganska rejäl dedikerad server hos hetzner.de för en saftig nota i månaden. Något jag har funderat på är om det går att bygga sin egna server och sedan hyra en plats i någon form av datacenter som erbjuder hög hastighet av nätverk och eventuellt DDOS skydd? Eller är det ens en grej? Vill så gärna få ner min månadskostnad men samtidigt ha en kraftig maskin.

Någon som vet?

Hetzner är snorbilligt i jämförelse med en typisk colocation. Dom tar dessutom hand om komponenter som går sönder och byter ut dessa åt dig utan extra kostnad. Jag bytte för något år sedan men idag inser jag att det var dumsnålt. Men det beror såklart på vad du gör med servern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pXius:

Thanks, will check them out.

Edit: Prices seems great. Thanks!

Nästan så man vill flytta sin server i garderoben dit. 300 kr i månaden och samma hastigheter som med fibern hemma. Tror ni det skulle gå att köra sina spel därifrån. Fungerar fint hemma över nätverket ( kör bara ssd på speldator och 80 % av spelen hostas på min server). Blir väll över vpn då?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Beroende på vad man har för typ av last kan ju serverless i molnet vara superbilligt. Blir rätt specefikt då dock

Permalänk
Medlem

@Baggelux:

Kollade deras priser. Anser du det är dyrt. Då finns det inget att göra.
Det är så billigt att mina kalsonger exploderade...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs