SweGolfers - tråden om allt golfrelaterat

Permalänk
Medlem

@CEM: Hur tränar du? Matar bollar planlöst eller vet du dina svagheter och jobbar på att förbättra dem med lämpliga övningar?

Permalänk
Medlem

@Krippa75:
Försöker träna på mina svagheter (kommer för mycket utifrån och in, ibland tjockt) och även samtidigt "sikta" mot något.
Med träklubborna gäller det samma sak men dom är jag så usel med så jag försöker bara träffa bollen at this point..

Ibland kan jag ha en två hinkar som senast jag lirade en turnering där jag slår varenda boll med alla klubborna helt perfekt under uppvärmning.
Efter två hål är allt som bortblåst och jag placerar mig sist (plats 30 av 30)
Ska tilläggas att placeringen i förra årets turnering var plats 29 av 30, hahhahaha.

Permalänk
Medlem

@CEM: Jo, det där känner man igen. Det brukar väl sägas att det är till 80% ett mentalt spel.

Permalänk
Medlem

Jag börjar med video. Var på rangen förut, gick katastrof. Försökt arbeta in en draw, men nu har jag börjat med fades istället. Tror jag går lite utåt redan från start, och kommer väl antagligen in en aning utifrån också. Tyvärr fick jag bara till någon film framifrån, det borde jag ju kollat på plats.. Men vi börjar där! Någon som har tips?! Järnåtta, 1" förlängda.
Tycker mig ana att jag kanske hamnar kvar med något bakåtlut istället för att rotera fram ordentligt. (kan inte ens starta swingen om jag inte lutar mig bakåt lite.. mental låsning)

https://photos.app.goo.gl/whmtrArca4tTDFFx7

:edit: på 14hcp nu tydligen.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av CEM:

Kul med en golftråd!

Har spelat golf i 4-5år nu och skulle kalla mig själva norra europas bästa sämsta golfare!
Så mycket som jag spelar och tränar och fortfarande är extremt ojämn är frustrerande...

I år har jag höjt mig från 18 i hcp till 22, toppen!

Spelar på Arlandastad GK mesta dels men mycket ofta gästspel på andra banor runt om sthlm.

Driver: Callaway Rogue
Fairway woods: Callaway Rogue
Järn: Callaway Rogue
Wedgar: Titleist SM6 - 52 - 56 - 60
Putter: Scotty Cameron blad putter.

Jag har också jobbat hårt på att få höja mig! Mitt handicap är från 12 år sen då man var ung och inte utarbetad rygg! Otroligt svårt med det nya handikappsystemet. Fick regga rond på rond sen fick man en magisk runda och vips hade man lägre handikapp än förut??

Nu har jag till slut lyckats höja mig från 17,7 - 18,9

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Shoppat nytt järnset, Ping G410.
Känns lovande såhär långt, kändes som en klar förbättring på rangen.
Gick en 9-hålsrunda som inte gick något vidare, men kan inte beskylla klubborna för det

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Jag börjar med video. Var på rangen förut, gick katastrof. Försökt arbeta in en draw, men nu har jag börjat med fades istället. Tror jag går lite utåt redan från start, och kommer väl antagligen in en aning utifrån också. Tyvärr fick jag bara till någon film framifrån, det borde jag ju kollat på plats.. Men vi börjar där! Någon som har tips?! Järnåtta, 1" förlängda.
Tycker mig ana att jag kanske hamnar kvar med något bakåtlut istället för att rotera fram ordentligt. (kan inte ens starta swingen om jag inte lutar mig bakåt lite.. mental låsning)

https://photos.app.goo.gl/whmtrArca4tTDFFx7

:edit: på 14hcp nu tydligen.

Lite svårt att se på videon, har försökt stanna klippet i rätt läge. Men vad jag tror mig se... Du borde fokusera mer vikt på ditt vänster ben. Där ut som du står rakt över ditt högra i toppen på baksvingen.
Sen kanske aningen starkare grepp? Och var handlederna tar vägen i baksvingen är också viktigt. Jag ska leta upp videon med Rick Shiels som visar vad jag menar. Lite för svårt att förklara så här på kvällskvisten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Jag börjar med video. Var på rangen förut, gick katastrof. Försökt arbeta in en draw, men nu har jag börjat med fades istället. Tror jag går lite utåt redan från start, och kommer väl antagligen in en aning utifrån också. Tyvärr fick jag bara till någon film framifrån, det borde jag ju kollat på plats.. Men vi börjar där! Någon som har tips?! Järnåtta, 1" förlängda.
Tycker mig ana att jag kanske hamnar kvar med något bakåtlut istället för att rotera fram ordentligt. (kan inte ens starta swingen om jag inte lutar mig bakåt lite.. mental låsning)

https://photos.app.goo.gl/whmtrArca4tTDFFx7

:edit: på 14hcp nu tydligen.

Som @napahlm säger så tycker även jag mig se att du är kvar bakom bollen (tyngden på höger ben) i boll träffen, jag hade exakt samma problem innan jag fick opererat min vänster höft och då blir det lätt fade som kan gå över till slice.

Ett tips för att träna in draw är att bara slå halvslag, tänka att du skall puncha bollen och placera den lite mer mot högerfoten i stansen och se till att ha händerna framför bollen både i stans och träff.
Då kan du även med fördel öppna stansen lite men samtidigt tänka på att svinga utåt och ha bladet mot målet alternativt något stängt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Men vad jag tror mig se... Du borde fokusera mer vikt på ditt vänster ben. Där ut som du står rakt över ditt högra i toppen på baksvingen.

Skrivet av MacAllan:

Som @napahlm säger så tycker även jag mig se att du är kvar bakom bollen (tyngden på höger ben) i boll träffen, jag hade exakt samma problem innan jag fick opererat min vänster höft och då blir det lätt fade som kan gå över till slice.

Ja, då blev det bekräftat. Vet vad jag ska träna på, men först är det företagstävling idag på Lycke! Taggad!

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

@Ardocc:

Gjorde en chansning och beställde.
Har varit lite sugen på den tidigare och nu va ju priset bra.

har kollat en del reviews, och det är lite blandat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Cavade in och beställde ett sett med MP-20 HMB med Pro Modus 120 från Mizuno. Saknaden av "blad" blev för stor. Var egentligen bestämd på i500 eller P770....
Nothing feels like a Mizuno right?

Fick ett kanonerbjudande på 8000 plus växel och kanske moms för 7 järn. Kunde inte helt motstå det.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Shoppat nytt järnset, Ping G410.
Känns lovande såhär långt, kändes som en klar förbättring på rangen.
Gick en 9-hålsrunda som inte gick något vidare, men kan inte beskylla klubborna för det

Är också sugen på de järnen. Har idag Pings G25 som jag gillar men de känns ibland lite väl "bulkiga"
Vad gick du ifrån för klubbor ?

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus Prime Z690-A, Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, Corsair 32GB DDR5 5600Mhz, Noctua NH-D15 Chromax, Samsung 980 Pro M.2 NVMe 256 GB-OS, be quiet! Dark Base 900, Corsair RM 850X V2, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorgeous-George:

Är också sugen på de järnen. Har idag Pings G25 som jag gillar men de känns ibland lite väl "bulkiga"
Vad gick du ifrån för klubbor ?

Är g25 bulkiga som ping i3 så lär de va ett hyggligt alternativ. Fick snarare känslan av att G410 va lite för lätt snarare än för tung men rätt nära optimalt. Gick okay men de är otroligt dyra för vad man får.

Wilson D7 fick jag för halva priset och fick en bättre fit med dem stock än vad jag blev fittad för G410. Bättre spelare som har tillräcklig med svinghastighet jag ligger bara runt 85 mph med järn vill nog hellre ha något som ger mer spin för greener med de längre järnen dock. Går bra rulla upp där jag spelar men det blir ju alltid lite osäkrare hur mycket de ska rulla jämte att bara lägga upp dem och de stannar inom en halv meter ala ping i3. Fast med i3 så kunde jag inte riktigt drömma om att nå in på 160 meter med järn ens med järn trean

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorgeous-George:

Är också sugen på de järnen. Har idag Pings G25 som jag gillar men de känns ibland lite väl "bulkiga"
Vad gick du ifrån för klubbor ?

Några titleist jag köpte begagnade för 13-14 år sen och 9'a jag fick tag på från drivers.se för någon hundringför ett par år sen

Provslog Mizuno 919 HM också, kändes väldigt lika men slog längre och rakare i simulatorn med ping.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av strangelovee:

@Ardocc:

Gjorde en chansning och beställde.
Har varit lite sugen på den tidigare och nu va ju priset bra.

har kollat en del reviews, och det är lite blandat.

Priset var ju extremt bra!
Ser simpel och smidig ut att få lite mer statistik över sin golf.
Inte det mest säkra och sofistikerade systemet kanske, men tillräckligt..
Har dock inte fått ner den i kundvagnen än, osäker på om jag som så pass ny skulle ha någon "nytta" av det.
Kanske måste bli lite mer erfaren och sätta grunderna först innan man ger sig på detta.

Permalänk
Medlem

Grym deal på den om den fungerar. Verkar va samma system som Shot Scope. Vad är den stora röda klunsen för?

Golf klocka har man bra nytta av statistiken är mer av en kul grej. Kul se hur klubborna tenderar att gå men än har jag inte sett något i statistiken jag inte sett med mina egna ögon. Kan nog bli deprimerande läsning om man jämför med årsstatistiken och hur man försämras för varje år som går.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ardocc:

Priset var ju extremt bra!
Ser simpel och smidig ut att få lite mer statistik över sin golf.
Inte det mest säkra och sofistikerade systemet kanske, men tillräckligt..
Har dock inte fått ner den i kundvagnen än, osäker på om jag som så pass ny skulle ha någon "nytta" av det.
Kanske måste bli lite mer erfaren och sätta grunderna först innan man ger sig på detta.

Kanske är en fördel om man har en viss jämnhet, så man inte slår sin järn 7 mellan 120 och 160 meter beroende på träff. Men samtidigt är det ju kul med statistik

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av strangelovee:

Kanske är en fördel om man har en viss jämnhet, så man inte slår sin järn 7 mellan 120 och 160 meter beroende på träff. Men samtidigt är det ju kul med statistik

De kanske har statistik som jämnar ut? Shotscope har bägge dels där de räknar alla slag och ett annat där de tar bort de värsta.

Här är mina https://drive.google.com/file/d/16UQTiPM_oO86H2_iLBSH75MOPAew...

Säger en del iaf. Gillar inte hybriden därav när man inte tar bort de sämsta inte går mycket längre än järnfemman. Sen används den ibland för att puncha låga slag och chippa under träd som inte hjälper med statistiken heller.

46n är en chipper. Guldklubba. Går nästan lika långt som pitching wedge för man kan tokbomba den med full precision. Den slås ofta uppför också så dess distans är inte dopad Inte dåligt för klubba med skaft kortare än en genomsnittlig putter

j7-j9 per average ligger högt men har många par 3s där tee ligger långt högre än hålen därav extra längd.

Sen finns statistik för längsta slagen med varje klubba också. Säger mindre ju lägre man kommer pga nerförsbackarna med de kortare järnen.

Då är det väl bättre med statistik via launch monitors där kan du ju faktiskt slå samma slag in absurdum. Det är lite kul jaga medaljer dock. Undrar om jag någonsin kommer få 275 meters medaljen

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Grym deal på den om den fungerar. Verkar va samma system som Shot Scope. Vad är den stora röda klunsen för?

Golf klocka har man bra nytta av statistiken är mer av en kul grej. Kul se hur klubborna tenderar att gå men än har jag inte sett något i statistiken jag inte sett med mina egna ögon. Kan nog bli deprimerande läsning om man jämför med årsstatistiken och hur man försämras för varje år som går.

Den stora klumpen måste du ha i bältet. Och sen blippa varje klubba inför varje slag. Har jag för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Den stora klumpen måste du ha i bältet. Och sen blippa varje klubba inför varje slag. Har jag för mig.

Precis så fungerar det, så manuellt taggning innan varje slag, är man noggrann så får man bra statistik, men slarvar man med blippandet så blir statistiken lidande.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Den stora klumpen måste du ha i bältet. Och sen blippa varje klubba inför varje slag. Har jag för mig.

Ah det verkar ju lite klumpigt. Shotscope har allt i klockan

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Liten video från Rick om hur man ska tänka på sin klubb-setup
https://www.facebook.com/RickShielsPGA/videos/627131738178588...

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Skrivet av PaddanL:

7 under banan, eller 7 bättre än hcp? Båda är imponerande, men den ena ändå betydligt mer imponerande än den andra

Haha, under banans par såklart Skulle tro att det var 4 bättre än HCP då det var från back tee.

Skrivet av RoflCopter:

- Vad är eran favoritpryl/klubba som ni känt gjort störst skillnad på erat spel?
- Samt favoritbana?

Alltid kul att höra

Favoritklubban är en egenslipad Vokey wedge. 57 grader (56 STD) uppskattningsvis 3 grader bounce och en smal sådan. Börjar bli sliten efter allt lekande, men Titleist har kommit med WedgeWorks T Grind vilket se intressant ut. 200$ känns dock omotiverat när man kan slipa själv.

Angående bana slår jag ett slag för Österlen djupadal. Spelat den flera gånger, men skicket vid en tävling i slutet av förra sommaren kan vara top 3 jag spelat i Sverige. Var tvungen att koppla greenfee-priserna vilket var löjligt låga. Lika så medlemsavgifterna. Rekommenderas varmt.

/A

Permalänk
Medlem

Cleveland Smart Sole C här. 46 grader. Nästan lite fusk. Jag avskyr alla mina andra wedgar efter att ha skaffat denna. De har en tendens att lyckas gräva ner sig i jorden. Det är ofta blött häruppe. Eller så går de helt olika sträckor för man kommer kanske lite för mycket under bollen eller så toppas de.

Putterkort skaft på denna med 0.0 offset gör att jag får väldigt raka vinklar och behöver inte konstla till något för att slå rakt som man måste med reguljära järnklubbor. Bara ställ in så att allt är rakt sen bomba på den flyger exakt dit man siktar.

Naturligtvis grym att pitcha och chippa med också inte bara en mästare på fulla slag. Och den går rakare än puttern på green pga renare pendelrörelse så ibland undrar man om man inte ska lägga ner en massa tid på att lära sig använda den på green också och skippa puttern.

Har någon grej att så fort jag adresserar en boll så blir det otroligt svårt få rak pendelrörelse med putter. Måste försöka tänka bort bollen som den inte existerar.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Kul att det startats en golftråd!

Har lite smått tagit upp golfen igen denna sommaren men tänkte spela lite mer seriöst nästa år. Dock så skulle jag verkligen behöva en ny putter samt en ny driver. Någon som har något tips på vad man ska kolla efter? Har inte köpt en klubba på ca 10 år så är lite lost :D. Har runt 20 i hcp, låg som lägst på 16, dock så spelar jag inte på det idag då klubborna har legat på hyllan längre tid. Budget ca 2500 för putter och runt 2000 för driver.

Svaret är typ "hur långt är ett snöre". Utbudet är mastodondiskt och möjligheterna till customisering är astronomiskt. Gör en ordentlig fitting är mitt råd, vill du inte göra det bör du åtminstone testa massor med klubbor tills du hittar något du gillar.
Putter tycker jag är lättare, du kan i princip välja mellan blad och mallets. Jag gillar utseendet på blad men kan inte använda tåviktade putters så jag testade massor med malletputters innan jag hittade en jag gillade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Svaret är typ "hur långt är ett snöre". Utbudet är mastodondiskt och möjligheterna till customisering är astronomiskt. Gör en ordentlig fitting är mitt råd, vill du inte göra det bör du åtminstone testa massor med klubbor tills du hittar något du gillar.
Putter tycker jag är lättare, du kan i princip välja mellan blad och mallets. Jag gillar utseendet på blad men kan inte använda tåviktade putters så jag testade massor med malletputters innan jag hittade en jag gillade.

StrokeLab Double Wide, ser ut som en bredare bladputter men är viktad som en mallet.
Finns med både OS grepp och Pistol samt som triple track.
https://www.dormy.com/se/stroke-lab-black-dw-os?articleid=874...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

StrokeLab Double Wide, ser ut som en bredare bladputter men är viktad som en mallet.
Finns med både OS grepp och Pistol samt som triple track.
https://www.dormy.com/se/stroke-lab-black-dw-os?articleid=874...

Exakt en sådan jag använđer, visste inte ens att den fanns när mitt sökande började.

Permalänk
Medlem

En del har pratat om Arccos och är sugna på att skaffa det, om du då har nyare Ping klubbor så finns det just nu en deal om att få testa dessa gratis.
https://subscribe.arccosgolf.com/ping

Permalänk
Medlem

Ni som har arccos, har ni gen. 3? Funkar det utan prenumerationen?
chansade på pingerbjudandet, men är lite osugen på 1000/år.

Såg nån som skrev att man bara går miste om smart caddie-funktionen

Visa signatur
Permalänk
SpelClockers
Skrivet av MacAllan:

Gällande höfterna, är missen en hook så är du för passiv med höfterna, är missen en slice är du troligen före med höfterna.
Nu finns det ju andra orsaker till dom missarna också, men höftens inverkan brukar ligga där jag beskrev.
En av våra champs alltså
Var du med på Handitävlingarna (VM) som arrangerades på Bokskogen GK för ett par år sedan?
Var ju meningen vi skulle ha tävlingen även i år, men där kom ju annat i vägen troligen blir det nästa år istället.

Nej, jag var inte med på den tävlingen. Jag blev inte inbjuden till den tyvärr.

Men jag satsar stenhårt på att komma igång med golfen ordentligt igen. Börja träna i höst osv.

Visa signatur

Välkomna in på Geeks Discord! :) Geeks's Discord!
Admin för Spelclockers.
Guildmaster för ESO guilden Fragzone på PC-EU - den enda officiella FZ guilden. Vill du ha en inbjudan, sicka ett PM!