Kan man ta mobilsamtal från datorn, med datorns mic+hörlurar?

Permalänk
Medlem

Kan man ta mobilsamtal från datorn, med datorns mic+hörlurar?

Hej!
För mitt arbete så har jag telefonjour rätt många timmar i veckan, där det är rätt viktigt med ljudkvalitet. Jag får samtalen i min telefon, och hittills har jag använt Airpods. Dessvärre är mina pass så långa att Airpodsens batteritid inte räcker till, dessutom får jag många gånger samtal av personer som av olika skäl har dåliga micar/ljudförhållanden och Airpodsens är helt enkelt inte tillräckligt bra.

Har en Samsung Note10+, och vet att Dex finns. Jag kan svara på samtal från datorn, men samtalen verkar ändå gå genom telefonens mikrofon (eller mic/lurar som är inkopplade mot telefonen). Finns det ett sätt att ta telefonsamtal genom min datorutrustning (Audio-Technica lurar och Blue Yeti mic)? Skulle vara extremt bra! Förlåt om det finns uppenbara svar på frågan, jag är inte vansinnigt kunnig på sånt här.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av fesoj:

Hej!
För mitt arbete så har jag telefonjour rätt många timmar i veckan, där det är rätt viktigt med ljudkvalitet. Jag får samtalen i min telefon, och hittills har jag använt Airpods. Dessvärre är mina pass så långa att Airpodsens batteritid inte räcker till, dessutom får jag många gånger samtal av personer som av olika skäl har dåliga micar/ljudförhållanden och Airpodsens är helt enkelt inte tillräckligt bra.

Har en Samsung Note10+, och vet att Dex finns. Jag kan svara på samtal från datorn, men samtalen verkar ändå gå genom telefonens mikrofon (eller mic/lurar som är inkopplade mot telefonen). Finns det ett sätt att ta telefonsamtal genom min datorutrustning (Audio-Technica lurar och Blue Yeti mic)? Skulle vara extremt bra! Förlåt om det finns uppenbara svar på frågan, jag är inte vansinnigt kunnig på sånt här.

Windows 10 har en app som heter Din Telefon (Your Phone), jag tror du ska kunna hantera samtal på datorn om du har mobilen länkad där. Inte testat det själv dock. Och anslutningen går över bluetooth, så det begränsar ju kvalitet osv.
https://support.microsoft.com/en-us/help/4531605/setting-up-a...

EDIT:
Jag testade nu precis, och kan meddela att det fungerade alldeles utmärkt att ta ett samtal på datorn med mitt G533-headset med mobilen liggande på bordet bredvid.

Kan lägga till att jag har en S20 Ultra, så om det funkar för den borde en Note 10+ lira precis lika bra.
Detta kräver ju också att du får installera Windows Store-appar på datorn. Jag får inte det på min jobbdator, så testade på speldatorn nu när jag ändå jobbar hemifrån.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag har ett par Jabra-lurar (evolve 75) där jag kör Bluetooth multipoint mot lur (s10) och laptop samtidigt. Kan dessutom kopplas in över usb mot ytterligare en dator.
Dessa lurar är on-ear och har mikrofon på en bom. För mig håller batteriet i ett par arbetsdagar.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem

@Shudnawz: Stort tack för dina efterforskningar, jag återkommer när jag själv testat! Ska bli väldigt intressant, tack!