Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

total war warhammer

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sundsvall
Registrerad
Okt 2002

total war warhammer

har undvikit detta spelet ett tag nu då jag har varit lite skeptisk till hela det här magi, enorma bestar och flygande varelser temat, men nu har jag skaffat mig spelet.

i de andra historiska total war spelen så har jag inte behövt guider eller råd till vilka factions och trupper som är bra på vad, då jag håller på med historiska trupper som hobby, men warhammer är en annan femma, här kan jag inte gå efter erfarenhet, här vet jag inte truppernas svagheter och styrkor då allt är fantasy, helt nytt land detta för mig, har noll koll på vilka factioner som är starka på vad.

jag har alltid i alla de tidigare total war spelen haft detta upplägget, starkt infanteri på linje, bakom dem bågskyttar och starkt artilleri och starkt kavalleri på flankerna, rätt så standard och enkelt, väldigt passivt och inte så mycket rörlighet(mer än runt det område där min arme är stationerad).
baserat på detta, vilken faction kan ge mig det jag behöver för att uppnå detta upplägget? och även, vilken faction är den enklaste att börja som?

keep your friends close but your enemies even closer

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Apr 2004

För att svara på båda dina sista två frågor så skulle jag nog säga Empire eller Karaz-a-Karak (dwarves)
Ganska straight forward, och jag brukar köra med den strategin du nämnde. Båda fraktionerna har starkt artilleri som jag placerar bakom mina trupper, som får pulverisera allt som heter fiende.

Jag har närmare 2000 timmar i Warhammer 2 och närmare 1000 timmar i Warhammer 1, så jag hjälper gärna till om du har frågor

Intel Core i7 8700k | Asus Z-370 Prime-A | EVGA Supernova G2 750w | 16 GB Crucial Vengeance 3000 mHz | MSI GeForce RTX 2080 Duke OC| Western Digital 3 TB - Samsung Evo SSD 500 GB & Intel 330 180 GB | Asus ROG PG279Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sundsvall
Registrerad
Okt 2002
Skrivet av Billy Joe Bob:

För att svara på båda dina sista två frågor så skulle jag nog säga Empire eller Karaz-a-Karak (dwarves)
Ganska straight forward, och jag brukar köra med den strategin du nämnde. Båda fraktionerna har starkt artilleri som jag placerar bakom mina trupper, som får pulverisera allt som heter fiende.

Jag har närmare 2000 timmar i Warhammer 2 och närmare 1000 timmar i Warhammer 1, så jag hjälper gärna till om du har frågor

tänkte börja med warhammer och om jag gillar det, så blir det warhamer 2 efter
det är väl typ alla frågor jag har just nu, jag har inte ens dragit igång spelet än, men ska göra det senare idag, så tro mig, mer frågor kommer troligtvis och tack för att du ställer upp och svarar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

Empire är ju ganska enkla, det är ju människor med krutvapen.

Enheterna har ju Bonus vs X och Charge Defense vs X, beroende på vapen.

Handvapen & sköld: Defensiva

Spjut: Bonus och Charge defense VS Large (allt som är större än en infanterist)

Halberds: Typ samma (bättre AP), enheter med spjut kan ibland även ha sköld vilket skyddar mot range.

Great Weapons: Bra mot infanteri

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2008

Det tråkiga som jag tycker förstör spelet är Chaos Invasion, går inte att få bort med moddar längre.
Invasioner överlag är riktigt dåligt.

Spelar till och från, även de senaste Three Kingdoms.

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åkarp
Registrerad
Okt 2012

Jag har bara lirat warhammer 2 och då kampanjerna tomb kings (som settra) och lizardmen (som krog' kar). Håller just nu på med dark elves.
Pilar är jäkligt effektiva, jag kör mest med en armeér bestående av 5-6 infanteri som frontlinje, 2st monster som stökar till det i fiendens linjer, 1 magiker, magi är jäkligt starkt om man nyttjar det rätt.
Sen resten shades. Vansinnigt effektivt.
Här har du ett exempel https://www.youtube.com/watch?v=LAL3d0hDaRU&t
För övrigt en bra kanal att kolla lite på för tips och tricks.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2006

Bra roligt lir detta med variation.

Chaos invasions också roligt när det dyker upp så det händer mer men även på svårare settings är det för vek invation.

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2010

Bretonnia har den enklaste armén i princip, mäktiga riddare, lite bågskyttar och horder av bönder. Du lär känna igen uppsättningen omedelbart i princip, inte alltför annorlunda klassisk medeltida krigsföring (eller fantasier som vi har om det).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sundsvall
Registrerad
Okt 2002

vad är "chaos invasion" egentligen? har inte haft det än.
är det någon ny version utav "civil war" som kunde uppstå i tex rome 2?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2006

Det kommer nordbor, Chaos, arméer utan att spoila från olika håll på kartan i omgångar. Triggar med viss chans beroende på din storlek och antal passerade turns.

Enligt wh lore så ledde Archon nordborna (Chaos) mot ett krig mot nästan hela världen och så gick världen under för att födas på nytt i ny skepnad efter att krossats av nordborna. Detta lir utspelar sig strax innan dess.

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sundsvall
Registrerad
Okt 2002

då låter det ungefär samma som det där irriterande och frustrerande momentet i rome 2 när det blev civil war, när man är i fullt krig med någon långt in i spelet, så blir det civil war och man losar några utav sina armer och måste springa över halva kartan för att ta itu med detta.
jag vet att det inte är civil war bokstavligen talat, men att det är ett lika irriterande moment som kan ske när man minst anar det och som blir en pain in the butt.

i rome 2 kunde man ju påverka chanserna att detta kunde ske iaf lite, kan man förhindra detta i warhammer? eller är det oundvikligt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2006

Nej, detta är externt hot, inte internt.

Första gången blev det överraskande men sen förväntar man sig det och beroende på start så kan det rakt av vara bra, för områden kanske frias upp och blir lättillgängliga.

Med 2-4 heroes och 2 arméer bara räcker egentligen lätt med lite strategi och taktik.

Edit, fjöligt men finns ju mods för att stoppa Chaos invation.
Finns modds för att öka på dem också.
Jag gillar invationen.
Sen får du anpassa lirets svårighet grad utefter hur bra du är.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2006

Finns en modd jag tycker är viktig, skill reset. Kan användas 1 gång per lord/hero.
Skit drygt utan den. Du konfedererar någon, får deras heroes o Lords och har helt fel på skillfronten.