Datorn dör vid uppstart efter 1-2 sec

Permalänk
Medlem

Datorn dör vid uppstart efter 1-2 sec

Tja!

Min sons dator började en dag dö efter ca 1-2 sec vid uppstart, fläktar och lampor drar igång och sen dör allt och den börjar om på samma visa hela tiden tills jag manuellt stänger av allt.

Jag har testat att koppla ur grafikkort, minnen och hdd, en sak för sig och allt urkopplat sammtidigt men ändå samma visa. Jag tänkte först att det kanske var nätagget som var trasigt så testade att byta ut det men det hjälpte inte heller. Och då är det ju bara moderkortet och processorn kvar antar jag. Har jag missat nåt eller vad tror ni detta kan vara för fel?

Moderkort: MSI P67A-C45 (B3)

GPU: GIGABYTE 1070 G1

Minnen: Corsair Vengeance 1600mhz 16GB

SSD: SOLID 480 GB

Processorn vet jag inte eftersom datorn är köpt privat på blocket och kommer inte ihåg vad det var.

PSU: Corsair cv650 (nyköpt)

Visa signatur

Fractal Design Arc | Intel Core i7 2600K @ 4,20GHz | Antec KÜHLER H2O 920 | MSI P67A-GD55 REV B3 | Corsair 16GB (4x4096MB) 1600MHz XMS3 | Gigabyte GeForce GTX 1080 G1 Gaming 8GB | 250 GB Samsung 850 EVO SSD | 500 GB Samsung 850 EVO SSD | 2TB Seagate Barracuda Green | 4 TB WD40 EFRX-68N32N0 | Samsung SH-B123L Blu-Ray | Corsair HX 750W 80+ | ASUS Xonar DS | Windows 7 Ultimate x64

Permalänk
Medlem

Prova RAM-minnen en i taget i DIMM1 (närmast CPU) och gör en "Clear CMOS" för att återställa BIOS.

Clear CMOS i manualen: se sid. 2-2 för att hitta JBAT1 och sid. 2-22 för hur Clear CMOS går till.

Manual: https://download.msi.com/archive/mnu_exe/E7673v1.1.zip

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizu:

Prova RAM-minnen en i taget i DIMM1 (närmast CPU) och gör en "Clear CMOS" för att återställa BIOS.

Clear CMOS i manualen: se sid. 2-2 för att hitta JBAT1 och sid. 2-22 för hur Clear CMOS går till.

Manual: https://download.msi.com/archive/mnu_exe/E7673v1.1.zip

Testade minnen som du sa och gjorde en clear CMOS men det hjälpte inte, samma problem kvarstår.

Visa signatur

Fractal Design Arc | Intel Core i7 2600K @ 4,20GHz | Antec KÜHLER H2O 920 | MSI P67A-GD55 REV B3 | Corsair 16GB (4x4096MB) 1600MHz XMS3 | Gigabyte GeForce GTX 1080 G1 Gaming 8GB | 250 GB Samsung 850 EVO SSD | 500 GB Samsung 850 EVO SSD | 2TB Seagate Barracuda Green | 4 TB WD40 EFRX-68N32N0 | Samsung SH-B123L Blu-Ray | Corsair HX 750W 80+ | ASUS Xonar DS | Windows 7 Ultimate x64

Permalänk
Medlem

Jag hade exakt samma modell av moderkort. Jag hade först problem med kallstarter vid överklockning, sen slutade wake up funka efter sleep, så jag fick stänga av det. Inte långt därefter började moderkortet hålla på sådär som du beskrev. Nån gång fick jag igång det efter att montera allt utanför chassit. Monterade sen in allt i chassit igen. Minns inte exakt när detta skedde men hur som helst så löste det problemet för stunden. Gissningsvis var det något i chasit som tillfälligt kortslöt moderkortet just då. Men vet att det var sådär moderkortet betedde sig när det tillslut gav upp helt. Felsökte på alla sätt jag kunde komma på men det slutade med att jag köpte ett annat begagnat här på marknaden.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Sista du kan testa är andra RAM-platserna en i taget, sen är det dags för att byta ut komponenter.

Om du köper ett uppgraderingspaket dvs CPU/MB/RAM här på marknaden, leta efter ett med minst i7 6700k. (Ignorera i5, de är inte bra längre)

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizu:

Sista du kan testa är andra RAM-platserna en i taget, sen är det dags för att byta ut komponenter.

Om du köper ett uppgraderingspaket dvs CPU/MB/RAM här på marknaden, leta efter ett med minst i7 6700k. (Ignorera i5, de är inte bra längre)

Men om datorn beter sig på samma sätt utan nåt minne i så är det väl inte det som är felet?

Visa signatur

Fractal Design Arc | Intel Core i7 2600K @ 4,20GHz | Antec KÜHLER H2O 920 | MSI P67A-GD55 REV B3 | Corsair 16GB (4x4096MB) 1600MHz XMS3 | Gigabyte GeForce GTX 1080 G1 Gaming 8GB | 250 GB Samsung 850 EVO SSD | 500 GB Samsung 850 EVO SSD | 2TB Seagate Barracuda Green | 4 TB WD40 EFRX-68N32N0 | Samsung SH-B123L Blu-Ray | Corsair HX 750W 80+ | ASUS Xonar DS | Windows 7 Ultimate x64

Permalänk
Medlem

@PsykOs: Kommer inte ihåg men det kan vara standard att det bootar om när inga minnen upptäcks och i ditt fall så kan det vara pga moderkortet och inte RAM.

Som personen tidigare skrev så kan du också testa med moderkortet utanför chassit och försök att rengöra RAM kontakterna, och glöm inte att ha PSU avstängd när du tar ut komponenter.

Visa signatur

😑