Tips på bra 2.0 högtalare till datorn?

Permalänk
Hedersmedlem

Tips på bra 2.0 högtalare till datorn?

Är helt off när det kommer till högtalare till datorn. Är det någon som har tips på bra 2.0 högtalare (utan extra subwoofer enhet) som har bra tryck? Lyssnar mest på trance / techno så det får gärna vara tryck i dessa högtalare.
pga brist på plats får högtalaren vara max 20cm hög

Budget max 1500kr

Flyttad till forumdel "Ljud" /Vzano, Mod
Permalänk
Medlem
Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem

Jag hade satsat på ett par aktiva högtalare:
https://www.hifiklubben.se/argon-audio-tempo-a4-traadlos-hogt...

De flesta datorer har optisk ut från moderkortet, i annat fall fungerar väl bluetooth

Permalänk
Rekordmedlem
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag kör med Dayton Audio B652 + Dynavox DA-30 som är en billig setup men ger bättre ljud än de vanliga datorhögtalarna, förstärkaren från Dynavox på 2x15Watt kan drivas med batterier också.

Permalänk
Medlem

@Phat^Trance: Edifier S3000PRO

Glöm dom... såg budgeten för sent

Visa signatur

FULL COUNTER

Permalänk
Medlem

Jag köpte för några veckor sen Behringer 50USB, riktigt bra ljud.
Går djupt i basen och går att spela högt med.
https://www.thomann.de/se/behringer_studio_50usb.htm

Tänk på att de levereras utan anslutningskabel och behöver köpas till.
Jag kör just nu USB direkt i datorn, det negativa är att volymnivån är väldigt hög när man ansluter via USB.
Jag har löst det genom att stänga av Loudness-funktionen i drivrutinen samt skruvat ner "Preamplification" i Equalizer APO.

Visa signatur

Datamaskin

Permalänk
Medlem
Skrivet av fylgie:

Jag köpte för några veckor sen Behringer 50USB, riktigt bra ljud.
Går djupt i basen och går att spela högt med.
https://www.thomann.de/se/behringer_studio_50usb.htm

Tänk på att de levereras utan anslutningskabel och behöver köpas till.
Jag kör just nu USB direkt i datorn, det negativa är att volymnivån är väldigt hög när man ansluter via USB.
Jag har löst det genom att stänga av Loudness-funktionen i drivrutinen samt skruvat ner "Preamplification" i Equalizer APO.

Intressant tips. Har länge funderar på att byta skräpet som vi har till ena arbetsdatorn. Man får aldrig tummen ur, men så såg kag denna tråd och ditt tips

Permalänk
Hedersmedlem

Borde kanske ha förtydligat när jag skapade inlägget om att de ska stå under skärmen, så högtalaren får max vara 20cm hög

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Borde kanske ha förtydligat när jag skapade inlägget om att de ska stå under skärmen, så högtalaren får max vara 20cm hög

Ställ högtalarna bakom skärmen, Behringers i tips ovan är bara 25cm, hur mycket ljud kan gå förlorat?

Du kan lägga dem på sidan med, 20cm isf. Problem är till för att lösas.

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Borde kanske ha förtydligat när jag skapade inlägget om att de ska stå under skärmen, så högtalaren får max vara 20cm hög

Går ju också bra att lägga dom på sidan, så det räcker ju att dom är max 20cm på bredden.

Men trycket hänger ofta ihop med storleken, så funkar det att ställa bakom med större är det nog att föredra. Kan ju fortfarande ligga bakom om dom får plats, så tweatern inte blockas.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Hedersmedlem

Lite svårt att ställa högtalarna på sidan då min skärm är 49 tum (widescreen), så det finns ingen plats på skrivbordet på bredden

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Phat^Trance:

Lite svårt att ställa högtalarna på sidan då min skärm är 49 tum (widescreen), så det finns ingen plats på skrivbordet på bredden

Lägg högtalarna ner!

Auidopro T14 begagnat? Har alla ingångar man kan önska sig och låter helt okej.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Audioengine A2+ ?

Ca 2700 kr så en tusenlapp över din budget. Bortsett från att det inte finns mycket bas-ljud i dem så är det riktigt bra ljud i övrigt med tanke på deras kompakta design.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Phat^Trance:

Borde kanske ha förtydligat när jag skapade inlägget om att de ska stå under skärmen, så högtalaren får max vara 20cm hög

Det innebär att även många modeller (men inte alla) med 6" ar kommer att få plats liggande. Allt under 6" klassen bör gå bra att placera där..

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

lägga högtalare ner, usch.
Ni är medvetna man normalt försöker rikta dom upp mot öronen/sätta dom på ställ för komma i lagom höjd

Fy fasen att ha ljudet i magen lol. Eller vissa kanske har öronen i skrivbordshöjd, vad vet jag

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nivity:

lägga högtalare ner, usch.
Ni är medvetna man normalt försöker rikta dom upp mot öronen/sätta dom på ställ för komma i lagom höjd

Fy fasen att ha ljudet i magen lol. Eller vissa kanske har öronen i skrivbordshöjd, vad vet jag

Det går att rikta högtalare även om de ligger och det finns även bättre högtalare än i denna prisklass som endera ska ligga eller kan justeras för att funka optimalt både liggande och stående, tex Genelec har sådana modeller.
Ärligt talat tror jag inte en billig högtalare påverkas särskilt mycket av om den står upp eller ligger. utan att det sker mycket större ljudpåverkan pga det närmast obefintliga avståndet till bordsskivan och monitorn som gör att det nästan blir som en hörnplacering.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Väggstativ vinklad nedåt 👍

Permalänk
Medlem

Om du (eller nån annan) vill ha något sjukt prisvärt budgetalternativ så kan jag inte rekommendera dessa https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4711726 mer än nog

Permalänk
Medlem

Heco gör bra grejer!!

Permalänk
Medlem

audio pro t14 är prisvärda och bra

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Permalänk
Medlem

Dessa ^ eller ett par Audio Pro helt klart!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Hedersmedlem

Vad tycker ni om PreSonus Eris E4.5? https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2901575

Jag var först inne på Audio PRO 14T alt audio engine 2a+, men är inte så förtjust i att dessa inte har volym / on off knappar på framsidan av högtalaren. Sedan så vill jag gärna att högtalarna ska ha inbyggd equalizer där man kan justera bas / diskanten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phat^Trance:

Vad tycker ni om PreSonus Eris E4.5? https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2901575

Jag var först inne på Audio PRO 14T alt audio engine 2a+, men är inte så förtjust i att dessa inte har volym / on off knappar på framsidan av högtalaren. Sedan så vill jag gärna att högtalarna ska ha inbyggd equalizer där man kan justera bas / diskanten.

Har ingen erfarenhet av själva högtalarna, men Presonus gör ju inte heller någon skit vill sägas.

Knappar på framsidan förstår jag om du har som krav. Däremot följer det ju med en gedigen fjärrkontroll i aluminium som du kan sätta på och stänga av högtalarna med, samt även justera bas och diskant.

https://www.audiopro.com/en/product/remote-t14-t20/

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Har ingen erfarenhet av själva högtalarna, men Presonus gör ju inte heller någon skit vill sägas.

Knappar på framsidan förstår jag om du har som krav. Däremot följer det ju med en gedigen fjärrkontroll i aluminium som du kan sätta på och stänga av högtalarna med, samt även justera bas och diskant.

https://www.audiopro.com/en/product/remote-t14-t20/

Ah ok, visste inte om att det går att justera bas / diskant via fjärrkontrollen.

Permalänk
Medlem

Jag som är helt såld i Klipsch har ett bar av dessa hemma, https://www.brl.se/sv/artiklar/klipsch-r-51pm-aktiv-hogtalare...

Supernöjd

I min egna lilla bubbla, missade jag att du skrev med ett maxpris

Permalänk

@gonace: Behöver man också en woofer till dessa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av moondragon84:

@GonAce: Behöver man också en woofer till dessa?

Skulle jag inte säga behövs, beror ju helt på hur mycket man gillar låga-toner

Men jag skulle alltid rekommendera att åka och lyssna innan man köper något!