Permalänk
Medlem

Kyla+överklocka eller byta processor?

Jag har en dator med dessa specs:

i7 4790k med Noctua NH-U9B SE2 som kylning.
Asus rog strix 1070
Asus Z97i-Plus
16gb/ram crucial sports DDR3 1600mhz
Samsung evo 970 NVMe 250gb (Då moderkortet bara tillåter 10gbps så kan jag bara använda en tredjedel av SSDns hastighet)
Detta får kraft av ett Corsair RM1000x 1000W PSU.

Jag är nöjd med detta och höll mig inom min budget när jag köpte den nyligen begagnad.
Alla benchmarks jag gör är väldigt imponerande då både CPU, GPU och moderkort oftast håller sig över den 90 procentilen, av de med samma specs.
Jag är ny till överklockning och har fastnat grymt för det då det ger mig en sorts adrenalinkick som jag aldrig känt innan varje gång jag ändrar styrkan och sen kör en benchmark.
Just nu har jag den på 4.3-4.4GHz med asvtängd turbo och adaptiv volt beroende på vad jag gör med den och den håller sig just under 70C och 1015 marks (vilket är bättre än dom flesta submissions på hwbot.com) vid hwbot-XTU benchmark och runt 50C vid längre tids spelande (CSGO).
Men när jag läser runt så ser jag att folk kan få runt 40C under stresstest med en bra kylare och det bör väl betyda att jag kan gå upp i den kraft jag egentligen skulle vilja (4.9GHz)?

Jag undrar om jag skulle tjäna såpass mycket på att köpa 10e generationens i5-K eller om jag ska lägga hälften av pengarna på en bra kylare istället?

Kom gärna med tips!

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

när jag läser runt så ser jag att folk kan få runt 40C under stresstest med en bra kylare

Med samma CPU + överklockning? Det låter som troll, eller extrem vattenkylning.

Prova att klocka högre tills du når en "obekväm" temperaturnivå, t.ex kanske 80-85C i stresstest? I spel (som du har märkt) så blir temperaturen oftast 10-20 grader svalare.

Jag har samma kylare som dig, och min CPU blir ca 75C i stresstest. Jag skulle vilja klocka högre, men chippet kräver för hög spänning för ytterligare +100MHz och då blir temperaturen för obekväm för mig (ca 90C).

Visa signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Permalänk

om de säger att de har 40°c vid stresstest ljuger de eller kollar tempen när testet är klart avstängt och tempen gått ned drastiskt.

troligen ligger de mellan 70-90°c iaf vad min gör i stresstest lite beroende vilket test vi pratar om.

och i spel i runda slängar runt 70-80°c med överklock

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Med samma CPU + överklockning? Det låter som troll, eller extrem vattenkylning.

Prova att klocka högre tills du når en "obekväm" temperaturnivå, t.ex kanske 80-85C i stresstest? I spel (som du har märkt) så blir temperaturen oftast 10-20 grader svalare.

Jag har samma kylare som dig, och min CPU blir ca 75C i stresstest. Jag skulle vilja klocka högre, men chippet kräver för hög spänning för ytterligare +100MHz och då blir temperaturen för obekväm för mig (ca 90C).

Skrivet av Rouge of Darkness:

om de säger att de har 40°c vid stresstest ljuger de eller kollar tempen när testet är klart avstängt och tempen gått ned drastiskt.

troligen ligger de mellan 70-90°c iaf vad min gör i stresstest lite beroende vilket test vi pratar om.

och i spel i runda slängar runt 70-80°c med överklock

Oj, jag blir förvånad av era svar.
Jag trodde alla skulle föreslå bättre kylning men jag kanske har nog bra?
Tror ni att en Asus Ryujin skulle göra stor skillnad?
Och är 36-39C med 4.3GHz just nu när jag sitter o skriver här med minimalt lite processer uppe bra?

Kan ni, eller någon annan, ge mig tips på hur jag ska veta vilka volt jag ska ställa in?
Det jag läst är att det är bättre att ställa in det manuellt än att ha på adaptiv.
(Använder Intel Extreme Tuning Utility)

Kom på en till fråga som jag inte förstår mig på:
"Power limit throttling" och "Current/EDP limit throttling" lyser rött ibland när jag antingen sätter på turbon (vilket jag slutade med) eller bara helt random. Ibland kan det sluta när jag går upp i 4.4 från 4.3, vilket gör mig förvirrad.

Kom på en viktig fråga.
Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Prova att klocka högre tills du når en "obekväm" temperaturnivå, t.ex kanske 80-85C i stresstest? I spel (som du har märkt) så blir temperaturen oftast 10-20 grader svalare.

Hur länge ska jag köra stresstestet? 1-2-10-24 timmar?

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem

Jag satte den på 4.4ghz/x44 nu och kör ett 5min stresstest bara för att se om det gick (har av turbon) men den vill inte. Den går ner av sig själv till 4.3 och står på current throttled. Vad gör jag för fel? Den når inte 80° så där ligger inte problemet. (65-76°). Är ju inte ens uppe i 4.5ghz och jag som vill upp i 4.9..
När jag gjorde benchmark igår på samma program så fick jag skyhöga poäng på 4.38ghz dock

Efter 5 minuter fick jag dock upp meddelandet: "The CPU stress test passed", vilket gör mig glad.
Ska jag testa 4.5 eller? Isåfall vill jag nog ställa in volt manuellt

Uppdatering på testet.
Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

Hur länge ska jag köra stresstestet? 1-2-10-24 timmar?

För att bara kolla temperaturen så räcker det med några minuter då en luftkylare snabbt når ~maxtempen. För att stabilitetstesta så bör du köra längre, beroende på hur nära du är ditt överklockningsmål / max klock.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

Och är 36-39C med 4.3GHz just nu när jag sitter o skriver här med minimalt lite processer uppe bra?

Kan ni, eller någon annan, ge mig tips på hur jag ska veta vilka volt jag ska ställa in?
Det jag läst är att det är bättre att ställa in det manuellt än att ha på adaptiv.
(Använder Intel Extreme Tuning Utility)

Svårt att yttre sig huruvida de temparna är bra när datorn är i idle. Om fläktarna går på 100 % och det är minusgrader i rummet så är det en extremt hög temperatur. Om fläktarna är avstängda och du har 30 grader i rummet så är det en extremt låg temperatur.

Men om vi utgår från att fläktarna snurrar ganska så sakta tycker jag du ska vara nöjd med temperaturen.

Vilken volt man ska ha varierar från exemplar till exemplar. Googla fram ungefär vilken volt du ska ha och utgå från det, kanske kan du sänka lite, kanske höja lite.

Nackdelen med att ha sätta volten manuellt utan att ha den på adaptiv eller dyl. är att då går processorn alltid på den volt du ställt in vilket gör att den även i vila drar en massa ström och genererar värme. Jag, och gissningsvis de flesta andra, ställer in volten manuellt tills det att man hittat sin maxvolt man är bekväm med och sedan gör man den adaptiv med den upptäckta volten som maxvolt.

Skrivet av Jonhed:

Hur länge ska jag köra stresstestet? 1-2-10-24 timmar?

Det beror på i vilket syfte du kör testet. Om du bara vill se din maxtemperatur så kör du det tills temperaturen slutar stiga och sedan kör du det ytterligare 5-15 minuter för att vara helt säker på att temperaturen ligger plant.

Om du vill stresstesta för att se hur stabil din överklockning är så går meningarna isär. Vissa menar att det räcker med några minuter medan andra anser att man ska göra det minst ett dygn. Jag brukar göra lite snabbare tester medan jag tweakar överklockningen och sen kör jag kanske en timme eller två, längre än så orkar jag inte bry mig om.

Kom också ihåg att även om en överklock klarar av en gazillion timmar med ett visst stresstest så kan det krascha i ett annat stresstest eller i ett spel så det kan vara en bra ide att testa lite olika samt att man spelar några timmar innan man kör sin livs viktigaste turnering på cs.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren! Jag ska kolla upp det med volt och det var väldigt nyttigt att få veta att man ändå bör ha på adaptiv men ställa in maxvolt.
Jag tror efter lite Google-sökande att det inte är värt att byta till en dyr vattenkylning, men jag vet inte?
Det jag starkt funderar på är att byta ut chassi-fläkten till en noctua och även sätta i fläktar på "golvet" i min fractal mini c. Jag har ändå inte en glasruta på sidan så man ser inte innehållet, vilket gör att i dagsläget behöver det inte vara fint. Bara funktionellt!

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Inaktiv

Du behöver verkligen inte vara rädd för temperaturer, så länge den inte throttlar i stresstest är det ok. (Jag körde min 9900k i 24h med maxtemp på 113c i prime95 och det är jqg inte särskillt orolig för, ligger på 80-90c i spel)

Edit. Allt under 80c i stresstest är ju löjligt bra

Permalänk
Medlem

@Jonhed: Har samma CPU till min dotters dator och en 360mm vattenkylning från Celsius eller va de nu heter, men jag kommer inte över 4.5ghz på den utan att tempen skenar när man ökar volten så stanna du på 4.3-4.4 om du lyckas med de.

Mvh Robban

Visa signatur

No1. Intel Core i7-11700K @5ghz - Msi MPG Z590 Gaming Plus
- 32gb DDR4-3200MHz - GIGABYTE RTX 3080 Ti EAGLE
--------------------------------------------------------------------------------
No2. Intel Core i7-10700K @5GHz - Msi MPG Z490 Gaming Carbon WIFI
- 32GB DDR4-3200MHz - ZOTAC RTX 2080 Ti ArcticStorm

Permalänk
Medlem

@Jonhed: Vad du behöver innan du ens funderar på bättre kylare är en "delid". Intel använde värdelös kylpasta mellan själva processorkärnorna och metallocket på processorn vilket leder till dåliga temperaturer oavsett kylare. Om du lossar locket och byter kylpastan till flytande metall får du en stor förbättring.

De flesta 4770(k) och 4790(k) får omkring 14 grader lägre temperaturer i stock efter en delid och runt 20 grader lägre med måttlig överklockning (~1.3 V Prime95 26.6 12k FFTs). På vissa processorer verkar fabrikskylpastan vara uttorkad. Jag har själv sett så mycket som 25 graders förbättring i stock (testade aldrig den processorn överklockad) och läst om 35 graders förbättring överklockad på forum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

@Jonhed: Vad du behöver innan du ens funderar på bättre kylare är en "delid". Intel använde värdelös kylpasta mellan själva processorkärnorna och metallocket på processorn vilket leder till dåliga temperaturer oavsett kylare. Om du lossar locket och byter kylpastan till flytande metall får du en stor förbättring.

De flesta 4770(k) och 4790(k) får omkring 14 grader lägre temperaturer i stock efter en delid och runt 20 grader lägre med måttlig överklockning (~1.3 V Prime95 26.6 12k FFTs). På vissa processorer verkar fabrikskylpastan vara uttorkad. Jag har själv sett så mycket som 25 graders förbättring i stock (testade aldrig den processorn överklockad) och läst om 35 graders förbättring överklockad på forum.

Deliding är nog det sista jag skulle våga mig på med min budget. Har inte råd med att något går sönder tyvärr
Men tack för tipset!

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Du behöver verkligen inte vara rädd för temperaturer, så länge den inte throttlar i stresstest är det ok. (Jag körde min 9900k i 24h med maxtemp på 113c i prime95 och det är jqg inte särskillt orolig för, ligger på 80-90c i spel)

Edit. Allt under 80c i stresstest är ju löjligt bra

Jag körde nu 4.5 och låg på 76 som maxtemp. Men den throttlar heeela tiden och jag fattar inte varför?
Den throttlar ner hastigheten till 4.47ghz vilket känns så onödigt på något sätt för det blir aldrig varmare än vad jag ställt in.

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brunsas:

@Jonhed: Har samma CPU till min dotters dator och en 360mm vattenkylning från Celsius eller va de nu heter, men jag kommer inte över 4.5ghz på den utan att tempen skenar när man ökar volten så stanna du på 4.3-4.4 om du lyckas med de.

Mvh Robban

Vad menar du med skenar?
Körde min nu så den kom upp i 4.47 med tempo på 76 som mest.

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonhed:

Jag körde nu 4.5 och låg på 76 som maxtemp. Men den throttlar heeela tiden och jag fattar inte varför?
Den throttlar ner hastigheten till 4.47ghz vilket känns så onödigt på något sätt för det blir aldrig varmare än vad jag ställt in.

Enligt aktivitetshanteraren? Den visar ofta (alltid) för lite.

Edit. Den borde inte (ska inte) throttla under 100c

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

Deliding är nog det sista jag skulle våga mig på med min budget. Har inte råd med att något går sönder tyvärr
Men tack för tipset!

Jag har gjort det på 30-40 processorer och aldrig haft några problem. Du kan alltid leta upp någon som har gjort det tidigare om du är rädd för att förstöra processorn själv. Jag befinner mig i Stockholm om du bor i närheten.

Angående att du inte når upp till 4.5 GHz – använder du aktivitetshanteraren? Ladda ner HWiNFO om du inte har det redan. Det kan kännas lite överflödigt till en början men det är det absolut bästa programmet för att läsa av datorns status.

Jag skulle även lämna turbo på. Jag tror att Asus automatisk stänger av alla "power limits" om turbo är på men frekvensen inte står på Auto. Annars finns det en meny som heter typ "Advanced CPU settings" eller någonting sådant. Där kan du ändra power limits från auto till 200 W eller runt där. Höj även upp "current limit" till 200 A eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Enligt aktivitetshanteraren? Den visar ofta (alltid) för lite.

Edit. Den borde inte (ska inte) throttla under 100c

Alltså nej jag kollar på både CPU-Z, HWiNFO och Intel extreme utility tuning (alltså där jag gör överklockningen), så det stämmer.
Det står inte att den throttlar pga värme utan pga att den typ använder sig av för mycket utrymme, eller något liknande?
(Skriver samma som till en annan:): Sen mäter ju stresstestet maxtemp och det stod sist på 76 fast den throttlade hela testet.
Dock stod det när testet var gjort att den hade throttlat hela men att det var godkänt?

Förklarade tydligare
Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Jag har gjort det på 30-40 processorer och aldrig haft några problem. Du kan alltid leta upp någon som har gjort det tidigare om du är rädd för att förstöra processorn själv. Jag befinner mig i Stockholm om du bor i närheten.

Angående att du inte når upp till 4.5 GHz – använder du aktivitetshanteraren? Ladda ner HWiNFO om du inte har det redan. Det kan kännas lite överflödigt till en början men det är det absolut bästa programmet för att läsa av datorns status.

Jag skulle även lämna turbo på. Jag tror att Asus automatisk stänger av alla "power limits" om turbo är på men frekvensen inte står på Auto. Annars finns det en meny som heter typ "Advanced CPU settings" eller någonting sådant. Där kan du ändra power limits från auto till 200 W eller runt där. Höj även upp "current limit" till 200 A eller liknande.

Som jag svarade en annan så använder jag redan det programmet och det har aldrig någonsin visat över 76C.
Sätter jag på turbo så tar det 1 sekund sen throttlar den, men inte för värmen, utan för minnet eller något. jag fattar inte.
Sen mäter ju stresstestet maxtemp och det stod sist på 76 fast den throttlade hela testet.
Dock stod det när testet var gjort att den hade throttlat hela men att det var godkänt?

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem

@TMG: Ska testa att höja power limit och volten. Jag tror det är power limit som gör att den throttlar. Speciellt då det inte har med ens höjning av ghz, för ibland throttlar den mer på 4.3 än 4.5

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Inaktiv

@Jonhed: Du har antagligen för låg powerlimit i BIOS i så fall. Höj den till max så att den får dra så mycket ström den behöver.

Edit: Såg inte ditt sista inlägg men ja, exakt så

Permalänk
Medlem

@anon201296: Har du lust att förklara hur jag ska göra?

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonhed:

@KorpiSavu: Har du lust att förklara hur jag ska göra?

Javisst. Kan försöka utifrån ditt moderkort.

1. Börja med att tryck F7 i för att komma till advanced mode i BIOS
2. Välj AI tweaker tab
3. Stäng av power saving inställningar (Ser ut att heta "EPU Power saving mode" på ditt moderkort)
4. CPU Power management: Höj ALLA "turbo mode parameters" till max värdet (skriv in t.ex. 999999 så lägger det automatiskt in max)I samma tab hade jag stängt av speedstep så att CPUn alltid går på önskad frekvens men detta är inte nödvändigt ifall du är ok med att den sänks när du sysslar med lätta saker i Windows.
5. Save and exit (F10)

(I external DIGI kan du även höja "CPU power thermal control" till 120 så är det säkert att den inte throttlar pga. värme i alla fall. 100c fungerar också ifall man tycker 120c känns vågat.

Detta borde räcka, säg till ifall det fortsätter krångla.

Permalänk
Medlem

@anon201296: Tack, ska testa det lite senare ikväll så kanske jag kan få upp ghz till det jag vill äntligen!
Ska jag inte göra något med volten just nu?
Och kan jag inte göra detta genom att bara höja "processor current limit" i utility tuning?

Insåg att det inte går. Ska testa detta. är bara rädd att förstöra något!

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

@KorpiSavu: Tack, ska testa det lite senare ikväll så kanske jag kan få upp ghz till det jag vill äntligen!
Ska jag inte göra något med volten just nu?
Och kan jag inte göra detta genom att bara höja "processor current limit" i utility tuning?

Insåg att det inte går. Ska testa detta. är bara rädd att förstöra något!

Det är bättre att du gör all överklockning från BIOS. Överklockning via mjukvara fungerar ofta inte som det ska, vilket kan vara varför du har stött på problem än så länge. Jag skulle rekommendera att du börjar om och ändrar alla inställningar direkt från BIOS. Borde finnas gott om guider på internet om du inte är riktigt säker på vad du bör ändra.

Upp till 1.35 V är ingen fara. Troligtvis ingen större fara att köra 1.4 V och lite högre heller, men det är få som har tillräckligt bra kylning för de spänningarna så det finns inte så mycket information om det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonhed:

@KorpiSavu: Tack, ska testa det lite senare ikväll så kanske jag kan få upp ghz till det jag vill äntligen!
Ska jag inte göra något med volten just nu?
Och kan jag inte göra detta genom att bara höja "processor current limit" i utility tuning?

Insåg att det inte går. Ska testa detta. är bara rädd att förstöra något!

Testa utan att höja spänning först och jag rekommenderar absolut att ändra dessa saker i BIOS över att justera i någon software.
Du förstör inte något genom att tweaka lite i den tabben i BIOS även fast du testar lite saker du är osäker på, i värsta fall hamnar du att resetta till default inställningar.

Enda jag vore lite "rädd" är att höja spänningar i BIOS för mycket, detta kan fort försämra CPU/RAM/Moderkort om man inte har koll på vad som är okej och följer med dessa värden i t.ex. HWINFO efteråt

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Det är bättre att du gör all överklockning från BIOS. Överklockning via mjukvara fungerar ofta inte som det ska, vilket kan vara varför du har stött på problem än så länge. Jag skulle rekommendera att du börjar om och ändrar alla inställningar direkt från BIOS. Borde finnas gott om guider på internet om du inte är riktigt säker på vad du bör ändra.

Upp till 1.35 V är ingen fara. Troligtvis ingen större fara att köra 1.4 V och lite högre heller, men det är få som har tillräckligt bra kylning för de spänningarna så det finns inte så mycket information om det.

Skrivet av anon201296:

Testa utan att höja spänning först och jag rekommenderar absolut att ändra dessa saker i BIOS över att justera i någon software.
Du förstör inte något genom att tweaka lite i den tabben i BIOS även fast du testar lite saker du är osäker på, i värsta fall hamnar du att resetta till default inställningar.

Enda jag vore lite "rädd" är att höja spänningar i BIOS för mycket, detta kan fort försämra CPU/RAM/Moderkort om man inte har koll på vad som är okej och följer med dessa värden i t.ex. HWINFO efteråt

Jag kommer inte in i bios, har försökt flera gånger!
Ska testa genom inställningar typ troubleshooter. har för mig att jag kom in där sist

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Inaktiv

@Jonhed: Delete/F1/F2 när du startar datorn, fungerar inte detta så håll in shift när du startar om i Windows, sen väljer du avancerade alternativ och UEFI boot

Permalänk
Medlem

@anon201296: Ska testa shift då för jag har försökt nu lätt 15ggr!
När jag kör troubleshooter så finns inte uefi som alternativ även fast det gör det på alla youtube-videor om överklockning med mitt moderkort!

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

Jag kommer inte in i bios, har försökt flera gånger!

Jag antar att du har någon sån't där "gamingtangentbord"? Leta upp ett vanligt tangentbord, gärna med PS/2. De brukar alltid fungera utan drivrutiner, alltså i BIOS/innan Windows har laddat.