Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Jag antar att du har någon sån't där "gamingtangentbord"? Leta upp ett vanligt tangentbord, gärna med PS/2. De brukar alltid fungera utan drivrutiner, alltså i BIOS/innan Windows har laddat.

Jag kör med PS/2 inkopplat. Tycker det blir bättre i spel!
Ska prova lite imorgonbitti igen!

Permalänk
Medlem

Nu ska ni få höra på något intressant.
Jag kom in i BIOS nyss och skulle göra det som några hade skrivit här i tråden, men det jag hittade var redan inställt som ni sagt förutom volten (vilket det råder delade meningar om jag ska göra något åt eller inte.), så jag gick in i något som hette "EZ Tuner" på F11 bara för att testa. Där ställde man inte om man använde datorn till vardagligt eller spelande/media, vilken sorts CPU-fläkt man hade och sen överklockade den själv. Så det stod att den skulle höja prestandan 12% på CPUn och typ 8% på RAM. Jag tänkte att det förmodligen inte skulle fungera så bra men se på fan, jag kolade i Extreme Utility Tuner nyss och även fast jag drog ned multipliern till x44 på alla trådar inatt pga att det throttlade jämt så står den och kör stabilt på 4.49ghz utan att throttla en ändå gång (jämförelse med att jag hade på x45 igår och den ändå stod o throttlade på 4.38). Så erat tips med bios fungerade bra.

Kan ni säga vad jag mer ska göra för att få upp den i 4.6 denna gång? För jag vill göra det på morgonen så jag kan testanvända datorn en dygn innan jag utvärderar det!

Mvh

Tillägg:
Detta har förändrats efter den automatiska överklockningen:
Ratio multiplier x44-x43 +2,3%
Cache ratio x40-x39 +2,6%
Turbo boost power 88.00w - Unlimited -97,9%
Processor current limit 105.000 A-1023.875 A -89,7%
Core voltage Discard-1,275 V
Core voltage offset - 0,000-0,025

Turbon var även tvungen att vara avstängd för den throttlade, nu är den på och har inte throttlat ända gång.
Hur kommer det sig att multipliern är lägre men ghz högre?

Skrev till förändringarna!
Permalänk
Medlem

Åh andra sidan så blev den 20C varmare så kommer att dra ner den igen!

Permalänk
Medlem

Gud alltså jag har försökt nu 40ggt att starta bios men det går inte.
Detta pallar jag verkligen inte idag. Och nej, troubleshooter visar inte uefi som ett alternativ, bara recovery mode osv.

Uppdatering: kopplade ur PS/2 adaptern och satte i genom USB, då gick det på första försöket.
Nu har jag ställt ned volten manuellt osv så nu har jag jättefina värden. Återkommer med exakta värdena när jag har ställt upp den i 4.6ghz.
Jag erkänner mig besegrad och inser nu att det ända sättet att överklocka är att göra det manuellt, om än att man kan ha på adaptiv eller auto på vissa saker så behöver man ändå ställa in en min och max.

Uppdatering
Permalänk
Medlem

Kan vara så att POST går så fort att den börjar ladda Windows nästan direkt, vilket ger dig minimal tid att komma in i BIOS. Om du kommer in igen kan du lägga till en "post delay" på några sekunder under Boot-fliken. Jag antar att du "spam"-klickar Del från det att du har tryckt på strömknappen? Testa ett annat tangentbord om du inte har gjort det redan.

Automatisk överklockning är den värsta sortens överklockning. Den laddar i princip bara en profil som moderkortstillverkaren är säker på att den kommer fungera på även de sämsta processorerna. Du får alltså en minimal höjning i prestanda för en stor höjning i spänning och värmeutveckling. Gör en "load optimized defaults" och börja om från början. Som sagt finns det fullt med guider på internet hur man överklockar Haswell.

Jag har helt ärligt aldrig förstått det där med folk som inte kommer in i BIOS. Jag har gått in i BIOS på över hundra datorer de senaste åren och aldrig haft några problem. Ibland kan jag behöva koppla in och ur tangentbordet en gång för att fungera, men ingenting utöver det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Kan vara så att POST går så fort att den börjar ladda Windows nästan direkt, vilket ger dig minimal tid att komma in i BIOS. Om du kommer in igen kan du lägga till en "post delay" på några sekunder under Boot-fliken. Jag antar att du "spam"-klickar Del från det att du har tryckt på strömknappen? Testa ett annat tangentbord om du inte har gjort det redan.

Automatisk överklockning är den värsta sortens överklockning. Den laddar i princip bara en profil som moderkortstillverkaren är säker på att den kommer fungera på även de sämsta processorerna. Du får alltså en minimal höjning i prestanda för en stor höjning i spänning och värmeutveckling. Gör en "load optimized defaults" och börja om från början. Som sagt finns det fullt med guider på internet hur man överklockar Haswell.

Jag har helt ärligt aldrig förstått det där med folk som inte kommer in i BIOS. Jag har gått in i BIOS på över hundra datorer de senaste åren och aldrig haft några problem. Ibland kan jag behöva koppla in och ur tangentbordet en gång för att fungera, men ingenting utöver det.

Jag tror du missade mitt sista inlägg! Det löste sig
Nu håller jag på att ställa in volten rätt. Jag kom upp i samma ghz nu manuellt men den är på 64° under stresstest istället för 95 när jag hade automatisk 😁

Bytte som sagt från ps/2 till usb o nu fungerar det.

Permalänk
Medlem

Vill bara uppdatera de som följer tråden att datorn stängdes av när jag spelade CSGO på 4.7Ghz och jag drog då ned den till 4.4 igen, sänkte volten, sänkte max current limit och satte tillbaka vissa saker på auto. Men den korta tid jag körde med 4.7 så hade jag en FPS-ökning på ungefär 40fps.
Jag känner att jag skulle nog behöva bättre kylning men jag vet inte vad jag ska ha, helt ärligt.
Då jag har ett mini-chassi och mini itx moderkort så kan jag inte sätta dit den största noctua fast jag skulle vilja, så det måste nästan bli en aoi vattenkylning.
Sen bör jag byta ut kylpastan, har någon något tips? Alternativt att någon har en tredjedel kvar av någon fancy cryonaut eller liknande som jag kan köpa.

PS. Jag ligger faktiskt rätt högt upp i ranking på hwbot av dom med min processor i rookie league
Fråga mig om ni vill veta volt eller liknande!

Permalänk
Medlem

Inser att jag kan alldeles för lite om detta men det är väldigt roligt så jag fortsätter att lära mig.
Jag vill köra något annat än intels egna program som test så ska hämta något bättre imorgon.
Än så länge gör jag detta mest för skojj skull men också för att få högre fps och så mycket av mitt kort som möjligt, så bli inte förvånade om jag gör något som verkar fel eller tokigt. Ge gärna mer tips, har testat det som jag fått hittils och att gå in i bios var väl det bästa jag gjort hittils.

Permalänk
Medlem

Uppdatering av min nybörjar-överklockning.

Ni som läste min förra tråd inser nog att jag var väldigt ovetandes om vad jag gjorde och använde i princip bara XTU (Inetl Extreme Utility Tuning) och bara bios till att sätta på xmp vilket höll på att bränna upp min cpu på några sekunder innan den stängde av sig.

Nu efter mycket tips och läsning på både Reddit och SweClockers så har jag avinstallerat XTU och manuellt i BIOS/UEFI ställt in:
-Volt på CPU: 1.23v manuellt
-Multiplier: 45+45+45+45 (Håller på nu med 46+46+45+45 men har inte stresstestat klart mer än Cinebench så vill inte säga att allt är lugnt än)
-Hastighet på dram 1600->1800mhz
-Hyper-Threading och XMP har jag stängt av.

Har även ställt in så den kör single core istället för alla på samma (eller hur man ska förklara. Kollade massor av guider och videor som visade på att man oftast får högre FPS i CSGO då istället för att ha alla igång, och alla överklockar ju av olika anledningar.)
Vågade inte ställa in volten på Cache än utan kör den på auto, men ska göra det senare då den guiden jag tog vissa tips av har fungerat hittils och dom gav tips på vilken volt cache skulle vara på med min exakta setup.
Och några fler saker som jag inte till hundra procent minns just nu. Fråga dock om ni har någon fråga så ska jag svara på den.

Jag ska posta några bilder så ni får se hur det ser ut efter och under stresstestet på x45 och Cinebench på 46 ovh 45.

Mvh och tack för all input sist.

Ps. Jag har inga problem att öppna bios längre av någon anledning.

Bild 1: I slutet på ett 15 minuters stresstest (Kort jag vet men det är en början, jag är i processen)

Bild 2: Några timmar senare. Ville visa att det står på 4500mhz inte 4499.8mhz i vanliga fall.

Bild 3: Cinebench jag gjorde alldeles nyss med (46+46+45+45) på multicore.

Bild4: Samma Cinebench som ovan men single-core.

La in bilder.
Permalänk
Forumledare

@Jonhed *Trådar sammanfogade*

Jag har slagit ihop dina trådar då vi inte tillåter s.k. korspostning. Detta då vi tycker det är viktigt att alla får samma chans att få sina frågor besvarade.

Permalänk
Medlem

Överklockning kan vara kul men frustrerande ibland.

Har en lan dator som brukar stå uppställd på våra hemma lan om det är någon som inte har dator eller orka släpa med sig sin egen för ett spontan lan.

Hade lite delar över så siktade på att göra den så billig som möjligt, biostar h55+ moderkort, xeon x3450 med en be quiet pure rock med 2 fläktar, 16gb ddr3 1600mhz samt ett gtx960.

Processorn är på 2.66ghz stock, inga problem att skrämma upp den i 4ghz. Kör dock 3.9ghz med en max temp på 68grader under stresstest.
Rätt sjuk ökning men kul att det gick att få den dit och ha bra temperaturer.

Permalänk
Medlem

@BalleR: Coolt!
Jag har hört att xeon överklockar bra men att trådarna inte alls är lika "kraftfulla" som en vanlig i-processor, stämmer det?
Blev avrådd att köpa en dator med en xeon-cpu som speldator, vilket verkar ha varit en bra inrådan då denna går väldigt bra.

Permalänk
Medlem

Jag testade ett 15 minuters stresstest på realbench iförrgår med "CPU spread spectrum" avstängt, och idag med det påslaget.
Skillnaden blev minimal i temperatur (1C) men 11Mhz i Effective clock.
Tror ni det är anledningen eller är det något annat?

CPU spread spectrum Avstängt:

CPU spread spectrum Påslaget:

Redigering: Även Uncore clock är 9Mhz lägre med spread spectrum påslaget.

Tillägg av info
Permalänk
Medlem

VARFÖR STÄNGER DU AV HYPER THREADING? Det är den enda anledning till varför man kör en i7 istället för en i5.

Spread spectrum hjälper om du har känslig elektronik nära datorn som blir störd. Lämna den avstängd annars.

Om du ändå ska överklocka minnet kan du lika gärna göra det "på riktigt". Ingen mening att köra på någon ett-steg-över-stock-överklockning då detta varken ger en betydelsefull prestandavinst eller garanterad stabilitet. Minnesstabilitet bör helst testas från utanför Windows, till exempel med Memtest86. Om du måste ha någonting som kan köras i Windows finns HCI Memtest.

DDR3-2400 11-13-13-28 eller DDR3-2133 10-12-12-28 vid 1.65 V är bra grunder att utgå från. Om det är stabilt kan du antingen testa lägre tCL eller lägre spänning. Det är även okej att höga minnesspänningen lite om det nästan är stabilt vid 1.65 V. När du är färdig med dina primära timings kan du börja med att konfigurera de sekundära manuellt. De viktigaste där brukar vara tRRD, tFAW och tRFC. Notera att tFAR < tRRD * 4 inte ger någon prestandavinst; det är alltså meningslöst att fortsätta sänka tFAW då.

Permalänk
Medlem

@TMG: Tack för inputen!
Jag testar mig fram och ville köra utan hyperthreading ett tag för att se om det blev bättre/sämre i spel.
Då jag är helt ny i detta så vill jag gå sakta fram, så att höja dramen så mycket på en gång vågar jag inte i dagsläget, men sakta men säkert dit vill jag ju självklart!

Vad är "känslig elektronik"? Har du något exempel?

Och tror du att det på riktigt skulle gå att höja ramen så mycket? För det låter ju väldigt trevligt om det skulle gå utan större problem.
Och vad är riskerna med det?

Permalänk
Medlem

@Jonhed: Känslig elektronik — främst radioutrustning, till exempel en trådlös mus.

Då ditt minne är 8 GB-moduler från Crucial använder det Microns 4 Gbit-chipp. Dessa tar stopp runt 1100-1200 MHz (2200-2400 MT/s) men brukar kunna köra rätt så låga timings jämfört med andra 4 Gbit-minneskretsar vid den frekvensen. Det är inte orimligt att du kan köra dem i 1200 MHz med tCL 9 vid runt 1.75 V. Du vill dock ha någorlunda bra luftflöde i ditt chassi om du kör högre minnesspänningar, annars förlorar du en del stabilitet när minnet blir varm.

Som med all överklockning finns det risk att din dator blir instabil om du inte har stabilitetstestat utförligt. Jag har inte hört om några DDR3-kretsar som har haft problem med under 1.8 V. Det var någon 1 Gbit från Micron som kunde dö om man körde runt 2 V under längre perioder.

Permalänk
Medlem

@TMG: Det låter lovande! Då ska jag testa det du skrev i förra inlägget, men vill göra det på morgonen imorgon så jag har hela dagen på mig att stabilitetstesta det.
Däremot känns det som att jag borde vänta tills jag satt in mina nya chassi-fläktar då jag använder fractals egna just nu men har köpt riktigt bra magnetiska från corsair som jag ska sätta in så fort jag fått mitt paket med ny kylpasta och förlägnings+splittade kablar (behöver ta loss hela cpu-fläkten då jag har ett mini-itx moderkort och då vill jag göra allt på en gång.)
mvh

Permalänk
Medlem

Alltså jag vill inte vara den som är den, men du är ganska ny inom hela den här världen med datorer va? Inte så gammal heller kanske?
Inget fel i det öht. men om du ska vara seriös med kylning etc. så är t.ex. corsair inte det du vill ha.

Ska du satsa på kvalitets fläktar så är det inte corsair du ska välja utan Noctua, tänk såhär:
Corsair= företag som ”tillverkar”/utvecklar (sätter sitt namn) på allt ifrån tangenbord till nätagg.
Noctua= företag som enbart utvecklar/tillverkar kylning och fläktar.

Vilket företag gör det bäst tror du?

Permalänk
Medlem

@BalleR: Jag har noctua som cpu-kylare och självklart förstår jag att dom är bäst. Skulle jag skaffa en ny cpu-kylare eller något annat än chassifläktar skulle jag troligtvis köpa dom. Men just i detta fallet så är det åtminstone några av deras dyrare sorter och inga rgb eller så, så lite research har jag gjort!
Ville även att det skulle se snyggt ut och att sätta 5st noctua-fläktar i mitt chassi var inget jag just ville ha.
Jag är ny men inte speciellt ung

Dessa har jag bytt till från fractal-fläktarna som var i:
https://www.corsair.com/us/en/Categories/Products/Fans/Magnet...

länk
Permalänk
Medlem
Skrivet av BalleR:

Alltså jag vill inte vara den som är den, men du är ganska ny inom hela den här världen med datorer va? Inte så gammal heller kanske?
Inget fel i det öht. men om du ska vara seriös med kylning etc. så är t.ex. corsair inte det du vill ha.

Ska du satsa på kvalitets fläktar så är det inte corsair du ska välja utan Noctua, tänk såhär:
Corsair= företag som ”tillverkar”/utvecklar (sätter sitt namn) på allt ifrån tangenbord till nätagg.
Noctua= företag som enbart utvecklar/tillverkar kylning och fläktar.

Vilket företag gör det bäst tror du?

Och om ett företag sätter sitt namn på en bra produkt är väl det fortfarande en bra produkt? Corsairs ML-fläktar är baserade på Sunons MavLevs, vilka är kvalitetsfläktar som används inom många elektronikapplikationer. Jag skulle dock hellre köpa dem utan Corsairs klistermärke för 50 kr/st från Digikey, istället för att ge 200 kr/st om man köper Corsairs variant. Själv föredrar jag Nidec Servos Gentle Typhoons eller Arctic Coolings P12/P14. Ett 5-pack med P12:or för 250 kr är verkligen prisvärt.

Noctuas fläktar är både överhypade och överprissatta. NF-A12x25 är visserligen en bra fläkt, men jag skulle förvänta mig mer än en grads förbättring efter 8 år och 3 gånger priset jämfört med Gentle Typhoons, baserat på allt hype.

Edit: Här är några länkar för den som är intresserad av att köpa:
120 mm PWM 5-pack
140 mm 3-pin 5-pack
140 mm PWM 5-pack

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Och om ett företag sätter sitt namn på en bra produkt är väl det fortfarande en bra produkt? Corsairs ML-fläktar är baserade på Sunons MavLevs, vilka är kvalitetsfläktar som används inom många elektronikapplikationer. Jag skulle dock hellre köpa dem utan Corsairs klistermärke för 50 kr/st från Digikey, istället för att ge 200 kr/st om man köper Corsairs variant. Själv föredrar jag Nidec Servos Gentle Typhoons eller Arctic Coolings P12/P14. Ett 5-pack med P12:or för 250 kr är verkligen prisvärt.

Noctuas fläktar är både överhypade och överprissatta. NF-A12x25 är visserligen en bra fläkt, men jag skulle förvänta mig mer än en grads förbättring efter 8 år och 3 gånger priset jämfört med Gentle Typhoons, baserat på allt hype.

Edit: Här är några länkar för den som är intresserad av att köpa:
120 mm PWM 5-pack
140 mm 3-pin 5-pack
140 mm PWM 5-pack

Skönt och höra att jag verkar köpt bra fläktar. Då jag köpte dom här på marknaden så blev det typ 70kr/st ändå så jag är rätt nöjd!