Köpa nytt eller begagnat grafikkort?

Permalänk
Medlem

Köpa nytt eller begagnat grafikkort?

Hej på er,

Jag har ett par frågor om hur man bör tänka ang. att köpa en ny speldator nu då jag förstått att nya grafikkort (samt processorer senare i år?) ska släppas och således förändra priserna. Jag har skäl att vilja skaffa en ny dator nu under Augusti men ser att många avråder att köpa grafikkort nu. Min fråga är hur stor prisskillnad det uppskattas vara på att köpa grafikkort nu i jämförelse med efter att dessa nya kort släppts, och om det i så fall är bättre att försöka hitta ett begagnat grafikkort att använda tills dess, alternativt att helt enkelt köpa det nya kortet nu.

Då jag är total novis på datorkompontenter har jag inget särskilt kort i åtanke men har en budget på runt 15k exklusive windows för speldatorn.

Jag förstår att det kanske är svårt att veta när jag inte har särskilda kompontenter i åtanke men jag vill mest kolla med er för att få lite mer koll på hur man kan tänka.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nklj:

Hej på er,

Jag har ett par frågor om hur man bör tänka ang. att köpa en ny speldator nu då jag förstått att nya grafikkort (samt processorer senare i år?) ska släppas och således förändra priserna. Jag har skäl att vilja skaffa en ny dator nu under Augusti men ser att många avråder att köpa grafikkort nu. Min fråga är hur stor prisskillnad det uppskattas vara på att köpa grafikkort nu i jämförelse med efter att dessa nya kort släppts, och om det i så fall är bättre att försöka hitta ett begagnat grafikkort att använda tills dess, alternativt att helt enkelt köpa det nya kortet nu.

Då jag är total novis på datorkompontenter har jag inget särskilt kort i åtanke men har en budget på runt 15k exklusive windows för speldatorn.

Jag förstår att det kanske är svårt att veta när jag inte har särskilda kompontenter i åtanke men jag vill mest kolla med er för att få lite mer koll på hur man kan tänka.

Tack på förhand

Behöver du en dator nu, så behöver du ju den nu men Kan du vänta en månad eller två så bör du nog

Visa signatur

AMD Ryzen 5600x | Gigabyte B550 S2H | Gskill Trident Z Neo 2x16 3600cl16-16 | Palit GameRock OC 3070 | Fractal design ion+ 650w | Lian li O11 mini | Samsung Odessy G7 | Sennheiser GSP-670 | ROG Claymore MX Red | ROG Chakram

Permalänk
Medlem

@Geimvera:

Yes jag förstår, jag tänkte mer specifikt kring grafikkortet. Jag skaffar med största sannolikhet datorn snart men tänkte kolla här på forumet då jag inte alls är insatt i hur prisutvecklingen av grafikkort vanligtvis går till.

Permalänk
Medlem

Samma sak där typ dock brukar den bästa tiden att köpa begagnade grafikkort vara precis när nya kort släpps och folk byter ut sina gamla

Visa signatur

AMD Ryzen 5600x | Gigabyte B550 S2H | Gskill Trident Z Neo 2x16 3600cl16-16 | Palit GameRock OC 3070 | Fractal design ion+ 650w | Lian li O11 mini | Samsung Odessy G7 | Sennheiser GSP-670 | ROG Claymore MX Red | ROG Chakram

Permalänk
Medlem

@Geimvera:

Okej men kan man på något sätt veta ungefär hur mycket dagens grafikkort kommer gå ner i pris? Nya alltså. Samt hur lång tid det brukar ta innan en eventuell prissänkning. Vad jag förstått det som så är de kommande grafikkorten ganska dyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nklj:

@Geimvera:

Okej men kan man på något sätt veta ungefär hur mycket dagens grafikkort kommer gå ner i pris? Nya alltså. Samt hur lång tid det brukar ta innan en eventuell prissänkning. Vad jag förstått det som så är de kommande grafikkorten ganska dyra.

Inte märkbart antagligen

När den nya generationen kommer ut vill inte nån sitta på lager av dom gamla korten så alla kommer försöka bli av med sina kort innan dess.

Det e bara titta på lite prishistorik. Kollar man kring lanseringen av 2080 på 1080 priserna så syns det inte ens utan vad som sker är att grafen plattas ut för att den försvinner från alla stora återförsäljare å bara finns kvar till ockerpris hos dom mer udda butikerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nklj:

@Geimvera:

Okej men kan man på något sätt veta ungefär hur mycket dagens grafikkort kommer gå ner i pris? Nya alltså. Samt hur lång tid det brukar ta innan en eventuell prissänkning. Vad jag förstått det som så är de kommande grafikkorten ganska dyra.

Vidare så lär det enda som rubbar prissättningen hos Nvidia vara AMD så vill du ha lägre priser får du vänta tills dom släpper sina grejer.

Permalänk
Medlem

@Belzzz:

Okej det låter helt rimligt. Det gör mig dock bara mer förbryllad till varför så många verkar avråda till att köpa nya grafikkort som inte är i den högre prisklassen? För det är väl främst dyrare kort som släpps nu i slutet av månaden?

För egen del handlar det inte så mycket om att spara in massa pengar utan mer känna att jag inte gör en helkass affär. Har som sagt ganska dålig koll på denna marknaden

Permalänk
Medlem

Värsting korten brukar vara ganska dåligt värde i verkligheten.
2080 super t.ex är inte mycket snabbare än ett 2070 super i 1440p med en r5 3600 trots att det är nästan 3-4000kr dyrare men allt beror ju på vad för upplösning, vad för spel osv osv. Så det bästa vid köp av ett nytt kort är att vänta på benchmarks och se vad som passar dig, det du spelar och dina krav bäst

Visa signatur

AMD Ryzen 5600x | Gigabyte B550 S2H | Gskill Trident Z Neo 2x16 3600cl16-16 | Palit GameRock OC 3070 | Fractal design ion+ 650w | Lian li O11 mini | Samsung Odessy G7 | Sennheiser GSP-670 | ROG Claymore MX Red | ROG Chakram

Permalänk
Medlem

Skillnaden på Max och standard inställningar i spel idag är minimal vad gäller det grafiska men kostnaden för grafikkort som kan köra Max inställningar kostar mer än en hel standard dator.
Kör du standard skärm 1080 så funkar ett kort för 3000kr för nästan alla.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Jag kör AC Odessy i 1440p på ultra (men moln på lägsta) på ett 1070 i 55-65fps...

Visa signatur

AMD Ryzen 5600x | Gigabyte B550 S2H | Gskill Trident Z Neo 2x16 3600cl16-16 | Palit GameRock OC 3070 | Fractal design ion+ 650w | Lian li O11 mini | Samsung Odessy G7 | Sennheiser GSP-670 | ROG Claymore MX Red | ROG Chakram