Linjediagram i Google Sheets motsvarande Punktdiagram i Excel

Permalänk
Medlem

Linjediagram i Google Sheets motsvarande Punktdiagram i Excel

Försöker skapa ett linjediagram av följande data där vänstra kolumnen är y-axel och högra x-axel. Resultatet ska bli två linjer i samma diagram. Är detta möjligt ?
Röda grafen
778 222,3
878 220,3
958,0 226,9
978,0 229,7
1086,0 230,9

Blå grafen
650 208
930 208
1155 225
1155 236
650 236

Så här ska diagrammet se ut

]Linjediagram[/url]

Permalänk
Medlem

@BW600: När du säger 2 linjer i samma diagram förstrår jag inte riktigt hur du menar. x och y anger ju datapunktens placering har du enbart x eller y blir det ju bara punkter på axlarna x eller y. Här har de en användbar länk!

https://support.microsoft.com/sv-se/office/presentera-data-i-....

Permalänk
Medlem

@BW600: Om du går in på denna sida under vanliga arbetstider, typ 10-16 vardagar kommer det upp en chattruta där du kan fråga snällt om hjälp med excell problem. Är man trevlig och frågar snällt skickar de till och med en färdig fil till dig om du har tur. Riktiga stjärnor! https://www.excelbrevet.se/

Permalänk
Medlem

Enklaste är att lägga en till kolumn med 1,2,3,4,... längst till vänster, då kommer båda de andra att tolkas som dataserier och första som index

Permalänk
Medlem

Linjediagram i Google Sheets motsvarande Punktdiagram i Excel

@medbor: Tack för tipset, men förmodligen har jag inte förstått principen för det här diagrammet. Resultatet som jag eftersträvar finns avbildat i frågan

Permalänk
Medlem
Skrivet av BW600:

@medbor: Tack för tipset, men förmodligen har jag inte förstått principen för det här diagrammet. Resultatet som jag eftersträvar finns avbildat i frågan

Ok jag ska tänka lite till... jag tolkade det som att kolumnerna var dataserier, jag missade helt...

Permalänk
Medlem

Linjediagram i Google Sheets motsvarande Punktdiagram i Excel

@ExOster: Diagrammet ovan är ett Punktdiagram i Excel och det är motsvarande som jag försöker skapa i Google Sheets men med klent resultat.

Permalänk
Medlem

I google sheets ska du kunna göra det genom att skapa en kolumn för dina X värden, sedan dela upp dina Y värden i två kolumner. Där deras placering motsvarar vart de ska höra hemma mot sina x värden (sortera dem likt du gjort i början av tråden).

Efter att du har dina värden så bör du kunna gp till explore längst ner till höger och få ett förslag på att göra ett linjediagram likt det du har. Du kan behöva redigera det så att du inte börjar från 0 i chart editorn som du hittar på de tre punkterna upp till höger när du markerat charten.

Bifogar en länk till dokument som visar hur jag gjorde detta åtminstone

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1uubLviE-5BNHFj-NpaLOz...

Hoppas det här hjälpte något

Permalänk
Medlem

Linjediagram i Google Sheets motsvarande Punktdiagram i Excel

@Salladin: Stort tack !
Väl förklarat med bra exempel gav önskat resultat.
Perfekt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BW600:

@Salladin: Stort tack !
Väl förklarat med bra exempel gav önskat resultat.
Perfekt!

Fint att min lösning fungerade för dig!