Nybyggd dator - AMD Ryzen 3600 temp problem trots låg användning av CPU?

Permalänk
Medlem

Nybyggd dator - AMD Ryzen 3600 temp problem trots låg användning av CPU?

Hej jag har nyligen byggt min dator. Använder Wraith-kylaren som ingick med Ryzen 3600 processorn. Noterade ganska tidigt att CPU blev väldigt varm och skruvade upp CPU-kylaren så den ligger på 80%-fullvarv så fort temp går över 50 grader. När jag är inne och surfar når CPU max-temp på runt 72 grader trots att CPU-usage ligger på endast 5%. Idle temp ligger mellan 50-60 grader och när jag gamear är den uppe i 80 grader. Finns inte något program i aktivitetshanteraren som drar CPU-kraft vad jag kan se. Jag har inte överklockat något. Testade att överklocka RAM i början men pga höga CPU-temp ändrade jag tillbaka.

Är wraith-kylaren så dålig? Eller vad tror ni problem är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ervieg:

Hej jag har nyligen byggt min dator. Använder Wraith-kylaren som ingick med Ryzen 3600 processorn. Noterade ganska tidigt att CPU blev väldigt varm och skruvade upp CPU-kylaren så den ligger på 80%-fullvarv så fort temp går över 50 grader. När jag är inne och surfar når CPU max-temp på runt 72 grader trots att CPU-usage ligger på endast 5%. Idle temp ligger mellan 50-60 grader och när jag gamear är den uppe i 80 grader. Finns inte något program i aktivitetshanteraren som drar CPU-kraft vad jag kan se. Jag har inte överklockat något. Testade att överklocka RAM i början men pga höga CPU-temp ändrade jag tillbaka.

Är wraith-kylaren så dålig? Eller vad tror ni problem är?

Att du inte har monterat kylaren korrekt.

Permalänk
Medlem

Kan säga att det var en jävla plåga att skruva in kylaren men efter en stund så lyckades jag och den är ordentligt fastskruvad. Kylpasta la ja inte på dock, men det skulle vara förapplicerat på kylaren och det kunde jag se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ervieg:

Kan säga att det var en jävla plåga att skruva in kylaren men efter en stund så lyckades jag och den är ordentligt fastskruvad. Kylpasta la ja inte på dock, men det skulle vara förapplicerat på kylaren och det kunde jag se.

Det ska inte vara en plåga att få dit kylaren. Och att du dragit åt något hårt är inte samma sak som att du har monterat något korrekt. Så jag framhärdar i att du har inte monterat dit den på ett korrekt sätt.

Permalänk
Medlem

Vad menar du kan gå fel annars då? Det är 4 skruvar som ska in och en sladd till moderkortet.

Permalänk
Medlem

Beroende på hur varmt det är i rummet och chassits luftström så är 80 grader fortfarande inom smärtgränsen av max 95C, och det ska inte vara några problem med Wraith kylaren.

Kontrollera temps/hastighet med https://www.hwinfo.com/ när du stress testar hela systemet och inte bara CPU för att se om den klockar ner sig.

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem

Tog du bort skyddsplasten över kylpastan.

Permalänk
Medlem

Ja det gjorde jag.

När jag är inne i bios visar tempen 39. Så fort Windows startas så varvar temp mellan 50-65. Utan att jag ens har startat några program. Testade även att stänga av performance boost i bios men gjorde ingen nytta.

Permalänk
Medlem

@ervieg:
Wraith kylaren är inte mycket att hänga i granen nej, i den nuvarande svenska hettan låter inte 50-60C vid låg konsumption och sparsam fläktkurva helt otänkbart med den. Inte heller 80C peaks i spel vilket är runt vad Wraith kylaren klarar att kyla vid en ambient på 25C+.

Hur varmt är det i lägenheten? Chassit är stängt med dåligt luftflöde? Automatiska överklockningsfunktioner aktiverade?

Permalänk
Medlem

Idle spelar ingen roll. Vad är max vid full load? Överskrids inte 95C är du fine. Ny kylare är ditt alternativ för bättre ljudnivå o temps annars.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Idle spelar ingen roll.

Spelar ingen roll är ju inte riktigt sant. Det är ju jävligt irriterande om kylaren låter som en dammsugare när man surfar. Det framgår i och för sig inte av tråden om det är ljud eller temperatur som TS stör sig på. Temperatur är rätt meningslöst att bry sig om, i alla fall allt under throttle-temp.

TS: Det låter inte så troligt att fläktkurvan är inställd på 80% vid 50 grader och 100% vid 80 grader.

Skrivet av LPG:

Vad är max vid full load? Överskrids inte 95C är du fine. Ny kylare är ditt alternativ för bättre ljudnivå o temps annars.

Medhåll. TS skriver ju att högsta uppmätta temperaturen vid spel är 80 grader, vilket är rätt oproblematiskt.

Permalänk
Medlem

EDIT: Håller med övriga kommentarer, inte säkert att tempsen är ett problem trots allt. Men om du upplever problem, se nedan.

Tycker ändå du ska montera loss kylaren och kolla kylpastan.

Sist jag köpte en kylare så fick jag samma problem. Visade sig att den förapplicerade kylpastan var för liten mängd och lämnade ett tomrum mitt på CPUn som inte hade nån kylpasta alls, så jag torkade bort den och applicerade egen istället och sen var problemen borta

Visa signatur

Stationär: i5-2500K @ 4.3Ghz, Noctua NH-U12P SE2 | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Corsair VENGEANCE 8GB CL9 1600Mhz | MSI GTX 770 2GB | Samsung 840 250GB, WD Caviar: Black 1TB, Green 500GB | Cooler Master HAF 912 Plus | Corsair TX 650W
Laptop1: Clevo W150ERM: i7-3610QM @ 2.3Ghz | Kingstong HyperX 8GB 1600Mhz CL9 | Nvidia Geforce GT 650M 1GB | Plextor M3 Pro 128GB | 15" 1080p Matt display, 60% NTSC
Laptop 2: HP EliteBook 840 G2: i5-5200U | 16GB RAM | 256GB 2.5" SSD | 14" 1080p IPS

Permalänk
Medlem

Innertemp är runt 25-27 grader. Har ett chassi med mesh och 4 st chassifläktar. Vid benchmark-test nådde CPU 85 ca. GPU ligger på runt 60 grader vid gaming, nått max 70 vid något tillfälle. Inga överklockningsfunktioner aktiverade.

Ska montera loss kylaren och titta på kylpastan, tack för tipset!

Om ingen lösning hittas kommer jag nog ersätta wraith stealth med Arctic freezer 34 esports duo för att förhoppningsvis öka livslängden på processorn.

Permalänk
Medlem

Har ett till problem som jag inte blir klok på.

Min mikrofon plockar endast upp output ljud från datorn men inget ljud från själva mikrofonen. Windows och realtek audio controllers känner igen enheten som en mikrofon. Använder ett gaming headset anslutet via adapter till hörlur och mikrofon-uttag på pc(både testat ansluta fram och bak på pcn). Hörlurarna är de inga problem med fungerar utmärkt. Jag har testat mikrofonen på min laptop så jag vet att den fungerar. Har installerat om realtek audio drivers. Även avaktiverat Stereo mix i ljudinställningar samt ordnat privacy inställningar men felet kvarstår. Har MSI B450 tomahawk max som moderkort. Nån som kan hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

@ervieg: Vad är det för headset?

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem

ASUS TUF H3

Permalänk

Har samma processor, köpte denna kylare https://www.webhallen.com/se/product/236688-Cryorig-H5-Ultima... Temp ligger aldrig över 70 grader. Stort plus är att den är tyst, får lägga örat mot lådan för att höra den.

Visa signatur

Dag blir natt o natt blir dag, vilket j...a underbart liv man lever när man sitter framför datorn.

Permalänk
Medlem

Prova denna lösning: https://forums.tomsguide.com/threads/people-can-hear-my-inter...

Annars avinstallera Realtek drivrutinerna och starta om så att Windows installerar egna utan Realtek mjukvara.

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem

Testat, funkar inte

Permalänk
Medlem

Som jag förstått det går 3000-seriens processorer varmare än andra. Jag har läst att pga den snabba spänningsökningen till ~1.5V för att ge ett rappare system vid desktopsanvändning kan temperaturerna sticka iväg lite, men inget som är ett problem.

De temperaturer jag läst detta ska leda till brukar ligga omkring 50-60C, vilket överensstämmer med min personliga erfarenhet. Nu har ju en 3950X fler kärnor än en 3600, men min CPU brukar ligga vid 45C i någon sekund för att sedan hoppa upp till nästan 60C och sedan kvickt gå ned igen. Detta ska vara väntat beteende.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Phanteks P500A | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@ervieg: Hur testar du?
Om det är något program som discord så finns chansen att ljudinställningar ändras av programmet. Se över de inställningarna också, annars prova Windows felsökaren under Settings>System>Sound>Input.

Det sista jag kan tänka mig är att avaktivera ljudenheter som inte används.

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem
Skrivet av ervieg:

Innertemp är runt 25-27 grader. Har ett chassi med mesh och 4 st chassifläktar. Vid benchmark-test nådde CPU 85 ca. GPU ligger på runt 60 grader vid gaming, nått max 70 vid något tillfälle. Inga överklockningsfunktioner aktiverade.

Ska montera loss kylaren och titta på kylpastan, tack för tipset!

Om ingen lösning hittas kommer jag nog ersätta wraith stealth med Arctic freezer 34 esports duo för att förhoppningsvis öka livslängden på processorn.

köp bättre cpu kylare typ noctua d15 + bra kylpasta som Thermal Grizzly och sen prova undervolta spänningen på cpu dvs lägre vcore om det hjälper. hoppas det löser sig

att du klockade minnena har inget med cpu tenps o göra du kan ha dom klockade

https://www.webhallen.com/se/product/306135-Noctua-NH-D15-chr...

lite dyr dock men bra kylare den bästa faktiskt

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Hade liknade problem med grabbens dator. Bytte kylare (till en cooler master 212 hypet för runt ca 300kr) och sänkte temp med runt 10grader (både Idle och fully load) och ljudnivån med hur mycket som helst.

Orginalkylaren är verkligen inget att hänga i julgranen.

Permalänk
Medlem

Angående temp-problem har jag beställt Arctic freezer 34 esports duo, verkar mest prisvärd och har fina recensioner.

@Aizu - Testar mikrofonen både med discord och ljudinställningar i windows. Felsökaren har jag också testat.

Har nu även spelat in från mikrofonen, märker då att jag faktiskt hörs när jag blir högljudd men det är extremt låg volym och det låter som jag har munkavel på mig. Output-ljudet från datorn är mycket mer framträdande. Tillägg: Ökade volym på mikrofonen och även boost till max och då hörs jag lite tydligare men det är fortfarande dålig kvalité på ljudet och mycket brus som fångas upp.

Kan det vara fel på moderkortet? Har skrivit till MSI, får väl se vad de säger.

Permalänk
Medlem

@ervieg: Möjligt men just ljudkort har väldigt känsliga komponenter och kan störas av chassit eller frontpanels kablar som inte är sköldad. Prova att koppla ur frontpanelens ljudkablar från moderkortet och koppla headset på baksidan.

Visa signatur

😑

Permalänk
Inaktiv

Det låter som det fungerar som det ska. 80c i stresstest med 27c inomhustemperatur låter inte konstigt i mina öron.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ervieg:

Angående temp-problem har jag beställt Arctic freezer 34 esports duo, verkar mest prisvärd och har fina recensioner.

@Aizu - Testar mikrofonen både med discord och ljudinställningar i windows. Felsökaren har jag också testat.

Har nu även spelat in från mikrofonen, märker då att jag faktiskt hörs när jag blir högljudd men det är extremt låg volym och det låter som jag har munkavel på mig. Output-ljudet från datorn är mycket mer framträdande. Tillägg: Ökade volym på mikrofonen och även boost till max och då hörs jag lite tydligare men det är fortfarande dålig kvalité på ljudet och mycket brus som fångas upp.

Kan det vara fel på moderkortet? Har skrivit till MSI, får väl se vad de säger.

Ett bra steg att byta ut kylaren. Stockkylaren ska klara av upp till 65W och en 3600 kan dra upp emot 90W vid 100 % load. Sen har Ryzen hög idle-temperatur. Det är inget att oroa sig över så länge det inte skenar iväg. Jag har en Corsair H150i XT med 3x Noctuafläktar på min 3800X och min idle temp hoppar mellan 43 upp till 56 och har en average på ca 50 grader.

När det kommer till ljudet så hade jag högerklickat nere till höger på ljudikonen > tryckt på ljud > kollat att uppspelning och inspelning har rätt ljudenhet vald. Realtek kan ibland ha något som heter "stereo mix" vilket inte är bra att ha som inspelning. Du kan också klicka i manuellt i exempelvis discord vilken enhet du vill använda. Kan starkt rekommendera att inaktivera enheter du inte använder. Exempelvis har jag en webcam med inbyggd mikrofon som jag inaktiverat så inte den helt plötsligt skulle dyka upp i program jag kommunicerar i.

I den ovan nämnda ljudinställningar så har du en flik som heter "kommunikation" också. Beroende på om du föredrar att sänka ljuden själv för att anpassa eller låta windows göra det så kan det vara en bra idé att stänga av det. Jag har "gör ingenting" för det är segt när man startar ett samtal så sänks alla ljuden med 50-80 %.

Permalänk
Medlem

Har testat era förslag @aizu och @shiftypants, funkar tyvärr inte. Får nog lämna tillbaka lurarna och köpa USB-headset istället, alternativt köpa USB audio adapter.

Permalänk
Medlem

Vad kör du för energischema i Windows ?

Om du kör med nått prestandaschema så kommer inte CPU att klocka ner så
mycket i idle utan ligga kvar på högre frekvensen, och då blir temp högre.

Permalänk
Medlem

Balanserat prestandaschema.

Ville bara återkoppla - med Arctic freezer 34 duo har jag idle temp runt 40 och under gaming runt 60. Således klart mycket bättre temperaturer med en bättre kylare. På wraith kylaren var de minimalt med kylpasta förapplicerat.

Har även bytt till USB-headset och det funkar. Måste alltså vara fel på moderkortet.