Permalänk
Medlem

SnookerClockers 🎱

Nån mer än jag som i det närmaste slaviskt följer denna fascinerande sport som i princip tyvärr har noll utövare i Sverige?
Är nånting oförklarligt som lockar, började kolla av en slump hemma hos föräldrarna för 18-19 år sen en söndag. Är den dess hooked.

Sitter och kollar på VM i Sheffield som som vanligt avgörs i anrika The Crucible Theatre. Är svårt att inte fascineras av Ronnie O'Sullivan, alla som har sett sporten vet vad jag talar om. Innerst inne är favoritspelaren Ding Junhui som förtjänar en vm titel tycker jag.
Edit. I princip all sändning I Sverige sker via Eurosport/player för den som är intresserad, då får ni även ta del av Sveriges mest karismatiska kommentator Kim Hartman 😁
Återigen, ni som sett sporten förstår 🎱

Permalänk
Medlem

SweSnookers borde vara det självklara namnet på tråden

Permalänk
Medlem

Kan inte säga att jag följer sporten, men förr i tiden när jag kollade TV via Boxer, så brukade jag sent på kvällarna zappa runt och hamnade då ibland på Eurosport och fastnade i snooker där. Tyckte det var mysigt att kolla på.

Nu är det dock längesen jag kollat för jag kollar inte TV på det sättet längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pusher:

SweSnookers borde vara det självklara namnet på tråden

Övervägde det, men rimmade inte lika bra i tungan tyckte jag 😀

Permalänk
Medlem

Den gröna dukens schack.
Trevligt att kika på ibland, men det blir bara när det är absoluta toppmatcher. Man måste ha spelat lite själv för att uppskatta sporten tror jag, för att förstå hur in i helvete svårt det är. Bollarna får knappt plats i hålen och borden är gigantiska jämfört med biljard där det finns oceaner av plats och bordet i jämförelse är som ett barnbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Den gröna dukens schack.
Trevligt att kika på ibland, men det blir bara när det är absoluta toppmatcher. Man måste ha spelat lite själv för att uppskatta sporten tror jag, för att förstå hur in i helvete svårt det är. Bollarna får knappt plats i hålen och borden är gigantiska jämfört med biljard där det finns oceaner av plats och bordet i jämförelse är som ett barnbord.

Just detta.
Det är sånt oerhört step up från vanlig biljard, har stått vid det enda bordet i stan flertalet timmar, har kommit upp till typ 80 break som bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravix:

Just detta.
Det är sånt oerhört step up från vanlig biljard, har stått vid det enda bordet i stan flertalet timmar, har kommit upp till typ 80 break som bäst.

80 är sjukt bra tycker jag. Jag har spelat väldigt lite, har satt fyra bollar irad som mest. Röd/svart/röd/blå, om jag kommer ihåg rätt. Svårt att hitta ett bord nu dock, de tar stor plats och lite folk som spelar. Shuffleboarden har konkurrerat ut Snookerborden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

80 är sjukt bra tycker jag. Jag har spelat väldigt lite, har satt fyra bollar irad som mest. Röd/svart/röd/blå, om jag kommer ihåg rätt. Svårt att hitta ett bord nu dock, de tar stor plats och lite folk som spelar. Shuffleboarden har konkurrerat ut Snookerborden.

Drömmen vore att hitta ett begagnat och ställa in i lägenheten, dock för mer socialt spel vid typ fester och liknande med polare så är nog ändå ett vanligt biljardbord att föredra.
Främst pga storleken och enkelheten i spelet, i snooker får man verkligen kämpa för varenda stöt. Går inte direkt att flumspela om vi säger så jämfört med vanlig biljard.

Permalänk
Medlem

Jo jag och farsan har följt med Snooker i säkert ungefär lika länge som du, båda är ganska stora snooker fantaster. Hejar vanligtvis speciellt på Trump och kanske Ding men det varierar ju lite från turnering till turnering och match till match förstås, man väljer vilkendera man gillar mera för matchen. Hade gärna sett Trump bryta Crucibel cursen men han var ju inte i samma form som före Korona breaken.

Synd på sättet hur McGill gick ur turneringen. Båda semifinalerna var fantastiska att se dock.

Favorit matchen jag kollat som lämnat i minnet måste nog vara en semifinal (eller var det kvartsfinal kanske?) mellan Trump och Ding i WM för ett antal år sen, båda spelade riktigt bra då men riktigt bra undanläggningar, defensiva dueller och höga serier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Jo jag och farsan har följt med Snooker i säkert ungefär lika länge som du, båda är ganska stora snooker fantaster. Hejar vanligtvis speciellt på Trump och kanske Ding men det varierar ju lite från turnering till turnering och match till match förstås, man väljer vilkendera man gillar mera för matchen. Hade gärna sett Trump bryta Crucibel cursen men han var ju inte i samma form som före Korona breaken.

Synd på sättet hur McGill gick ur turneringen. Båda semifinalerna var fantastiska att se dock.

Favorit matchen jag kollat som lämnat i minnet måste nog vara en semifinal (eller var det kvartsfinal kanske?) mellan Trump och Ding i WM för ett antal år sen, båda spelade riktigt bra då men riktigt bra undanläggningar, defensiva dueller och höga serier.

Jag fängslades av Dings charm och personlighet i samband med den numera legendariska Masters finalen 2007. Kort sammanfattat om man missat det, Ding Junhui häcklades under stora delar av matchen av publiken, blott 20 år och en hel arena emot sig som alla höll på O'Sullivan.
Var svårt att inte bli berörd av hur mycket han plågades under matchen, I tårar var han nära på att ge upp matchen vid ett tillfälle.

Var Ronnie själv som tröstade Ding under matchen som han vann komfortabelt. Är en match jag aldrig kommer glömma och som fick mig definitivt hooked.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Man måste ha spelat lite själv för att uppskatta sporten tror jag, för att förstå hur in i helvete svårt det är.

Jag tror i hög grad det också handlar om mentalitet. Man behöver ett visst tålamod - det är inte en sport som generellt bjuder på action eller snabb tillfredsställelse. Jag har aldrig spelat men spenderat många timmar framför VM de senaste femton åren, och emellanåt några andra tävlingar.
Man behöver ha förståelse för att det inte bara är en sport som bygger på spelskicklighet utan även är mentalt utmattande, som gårdagens semifinaler som båda gick till skiljeframe där (främst i matchen Wilson - McGill) spelarna i sluttampen är fysiskt och psykiskt utpumpade vilket tillsammans med nervositeten gör att även annars enkla stötar blir svåra.
Jag kan tycka att 45 minuters defensivspel utan att en boll sänks kan vara minst lika vackert som ett frame som tar slut på mindre än tio minuter.

Sedan gör spelets gentlemannakaraktär en hel del också. Att spelarna förväntas bete sig väl, där avsiktligt dåligt spel eller trams vid bordet bestraffas och man emellanåt ser spelare själva påkalla regelfel (som att vidröra fel boll vid en stöt) de gör ger sporten lite extra mysfaktor. Jämför med exempelvis fotboll där det emellanåt mest verkar handla om vem som kan fuska mest utan att åka dit.

Permalänk
Medlem

@Twit När det gäller defensivspelet är det en aspekt som jag också lärt mig uppskatta mer och mer under åren. Hade oerhört svårt för Selbys spelstil i början, det är dock en mästarnas mästare i den aspekten skulle jag vilja påstå

Permalänk
Medlem

Tittade rätt mycket när jag hade Eurosport, men sedan blev Comhem giriga och jag sade upp abonnemanget. Ser en del på YouTube av och till.

En episk match var finalen 2004 mellan Paul Hunter (vila i frid) och Ronnie O'Sullivan. Bättre än så blir det nästan inte.

Och en gång när jag satt och tittade så tänkte jag att "bara ett frame till" innan jag skulle gå och lägga mig. Det blev då det längsta frame i modern snookers historia. Det har sedemera ersatts av några andra, senast det mellan Fergal O'Brien and David Gilbert som var på över två timmar. Att jämföra med snabbaste maximum (147 poäng) som gick på 5 minuter, 20 sekunder (givetvis Ronnie "The Rocket" O'Sullivan)

Jag bara vänter på att Ronnie skall göra 148 i en match. Det är så unikt att det nästan inte finns.

Tråkigaste spelaren tycker jag har varit Peter Ebdon. Mark Williams och Mark King är ganska kul att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Tittade rätt mycket när jag hade Eurosport, men sedan blev Comhem giriga och jag sade upp abonnemanget. Ser en del på YouTube av och till.

En episk match var finalen 2004 mellan Paul Hunter (vila i frid) och Ronnie O'Sullivan. Bättre än så blir det nästan inte.

Och en gång när jag satt och tittade så tänkte jag att "bara ett frame till" innan jag skulle gå och lägga mig. Det blev då det längsta frame i modern snookers historia. Det har sedemera ersatts av några andra, senast det mellan Fergal O'Brien and David Gilbert som var på över två timmar. Att jämföra med snabbaste maximum (147 poäng) som gick på 5 minuter, 20 sekunder (givetvis Ronnie "The Rocket" O'Sullivan)

Jag bara vänter på att Ronnie skall göra 148 i en match. Det är så unikt att det nästan inte finns.

Tråkigaste spelaren tycker jag har varit Peter Ebdon. Mark Williams och Mark King är ganska kul att se.

Om jag inte tänker helt fel så är 148 en omöjlig siffra att uppnå? Foil ger 4 poäng om ingen av de färgade träffas, och gul ger då 2 poäng. Plus 147, vilket skulle ge 149 som en eventuell möjlig serie.
Det var däremot kul att få se ett maximum break Live igen, var ett bra tag sen 🙂

Finnn ju en anledning att Ebdon va O'Sullivan videon finns, 5:20 för 147 eller 12 poäng 😂
Mark Williams är ju lite av en lustigkurre, blundar och stöter ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ravix:

Om jag inte tänker helt fel så är 148 en omöjlig siffra att uppnå?

Fullt möjligt. Alla bollar på bordet, en foul + free ball ger möjlighet att nå max 155. Nominera valfri färgad boll som röd (som återplaceras), sedan ner med svart och så vidare. Genom att välja lite andra färgade bollar än svart är även 148-154 möjligt att göra.

Permalänk
Medlem

148 uppnår du om du har alla bollar på bordet och får en "Free Ball"-situation när du kommer in i ett frame eftersom ingen vanlig röd är fritt tillgänglig. Ett specialfall som händer rätt sällan.

Eller som det här:

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Fullt möjligt. Alla bollar på bordet, en foul + free ball ger möjlighet att nå max 155. Nominera valfri färgad boll som röd (som återplaceras), sedan ner med svart och så vidare. Genom att välja lite andra färgade bollar än svart är även 148-154 möjligt att göra.

Ah så klart. Helt missat den detaljen, borde kunnat det.

Skrivet av ehsnils:

148 uppnår du om du har alla bollar på bordet och får en "Free Ball"-situation när du kommer in i ett frame eftersom ingen vanlig röd är fritt tillgänglig. Ett specialfall som händer rätt sällan.

Eller som det här:

👍

Permalänk
Medlem

Finns många historiska klassiska matcher på tuben också!

Detta och curling är fantastiskt att slökolla på

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Foul räknas dock inte med när man räknar ett "maximum break".

Permalänk
Medlem

Det är trist att inte HD-TV fanns när Masters 2004 avgjordes, det är en av de matcher som går att se om, helst den andra halvan. När man ser ställningen i början av andra halvan så ser det ut som en enkel "homerun" för O'Sullivan, men detta övergick till en riktig klassiker.

Permalänk
Medlem

Varje gång snooker kommer på tal så kommer jag att tänka på den här gamla sketchen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Det är trist att inte HD-TV fanns när Masters 2004 avgjordes, det är en av de matcher som går att se om, helst den andra halvan. När man ser ställningen i början av andra halvan så ser det ut som en enkel "homerun" för O'Sullivan, men detta övergick till en riktig klassiker.

Paul Hunter va? Aka The golden boy, som dog av cancer vid ung ålder...

Permalänk
Medlem

Försökte spela lite i en hall på Söder under tidigt 90-tal på håltimmar i gymnasiet (Åsö, Söder, Sthlm). Tror den låg på Östgötagatan, ned mot Ringvägen till. De fanns en flipperspel där också. Bra ställe på den tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Varje gång snooker kommer på tal så kommer jag att tänka på den här gamla sketchen.

WTF did I just watch 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Klassiker. R.I.P Paul Hunter

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Foul räknas dock inte med när man räknar ett "maximum break".

Foulpoängen behövs inte för att nå 155.

Permalänk
Medlem

Dryga timmen kvar till andra sessionen i årets final, tror ni Kyren Wilson har en chans eller drar Ronnie iväg? Jag tippar på att vi får se en liknande omgång som tidigare idag. 6-2 alt 5-3 vilket skulle ge ställningen en klar fördel till Ronnie oavsett. Han kommer garanterat stå på 2 siffrigt antal vunna frames och Kyren runt 7-8 tror jag.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kom Hartman alltså, börjar helt plötsligt svamla om bio och Hajen 😂
Finns ingen mer avspänd kommentator.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu när vi ändå har en tråd om detta just på SweClockers. Är det bara jag som tycker att Judd Trump påminner om allas vår Jonas?