Konflikten mellan Apple och Epic Games trappas upp

Permalänk
Melding Plague

Konflikten mellan Apple och Epic Games trappas upp

Det senaste draget i kampen mellan bolagen är att Apple hotar stänga åtkomsten till Epic Games konton och utvecklarverktyg.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Detta visar på riskerna med stängda plattformer. Jag är glad att vi här på PC-sidan inte behöver stå ut med att Microsoft och datortillverkarna inte än lyckats få bestämmanderätt över vad vi får och inte får installera.

Permalänk
Medlem

Låter som Apple yupp.
Finns en anledning de är världens högst noterade företag

Visar igen att stängda plattformar är skit och man är helt utlämnad till en högre instans som bestämmer vad man kan och får göra.

Permalänk
Medlem

Vilket skitföretag Apple är. Som en auktoritär diktatur i företagsform.

Permalänk
Medlem

I en fin värld hade andra spelutvecklare visat solidaritet och tagit bort sitt från AppStore... Om de nu vill ha en öppnare infrastruktur.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Sjusovarn

Jag hade kunnat förstå att Apple hade velat ha en 15-30% engångskostnad för köpta appar, då det faktiskt kräver arbete från deras sida att godkänna en applikation och erhålla marknadsplatsen. Det jag har noll som helst förståelse för är hur de kan ta 30% på ingame-köp, än mindre prenumerationskostnader. De borde verkligen ändra om och göra likt Visa och Mastercard, där de tar en ~5% avgift för varje ingame-köp och någon eventuell marknadsplatsavgift.

Permalänk
Medlem

Så mycket som jag tycker illa om Apple, känns detta ändå som något Epic Games borde varit varse om när de utmanade Apples betalsystem. Ett kalkylerat PR-krig?

Permalänk
Medlem

Ja problemet är ju att Epic inte har något alternativ på iOS, att Apple sätter regler och prissättning på sin affär vore ju inget problem om det fanns just alternativ.

Personligen tycker jag att det är fel att Apple har makten att bestämma vilka appar vi får och inte får använda, är det verkligen upp till ett företag att styra över?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GlidZ:

Så mycket som jag tycker illa om Apple, känns detta ändå som något Epic Games borde varit varse om när de utmanade Apples betalsystem. Ett kalkylerat PR-krig?

Ja, de har själva sagt att de vill att deras affärsmodell ska prövas i domstol. De tar fighten för alla andra app-tillverkare nu, det är värt en eloge.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av My2nd:

Jag hade kunnat förstå att Apple hade velat ha en 15-30% engångskostnad för köpta appar, då det faktiskt kräver arbete från deras sida att godkänna en applikation och erhålla marknadsplatsen. Det jag har noll som helst förståelse för är hur de kan ta 30% på ingameköp, än mindre prenumerationskostnader. De borde verkligen ändra om och göra likt Visa och Mastercard, där de tar en 3% avgift för varje köp.

Jaa. Fast ja... Det finns en brist där också. För prenumerationstjänster och som här free to play-titlar blir ju då inkomsten noll för apple. Jag håller med om att aplpes nuvarande upplägg inte är bra nog. Men det får inte bli skevt åt andra hållet heller.
En annan modell för vad det ska kosta behövs. Eller kompletteringar på upplägget.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Ja problemet är ju att Epic inte har något alternativ på iOS, att Apple sätter regler och prissättning på sin affär vore ju inget problem om det fanns just alternativ.

Personligen tycker jag att det är fel att Apple har makten att bestämma vilka appar vi får och inte får använda, är det verkligen upp till ett företag att styra över?

Det är ju deras operativsystem och deras butik, vet inte att det finns en lag som säger något annat för då hade det sett anoorlunda ut redan när App store kom..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Söderbäck:

Jaa. Fast ja... Det finns en brist där också. För prenumerationstjänster och som här free to play-titlar blir ju då inkomsten noll för apple. Jag håller med om att aplpes nuvarande upplägg inte är bra nog. Men det får inte bli skevt åt andra hållet heller.
En annan modell för vad det ska kosta behövs. Eller kompletteringar på upplägget.

Men varför ska Apple ens ha en spänn bara för att man kör applikationer på telefoner som de tillverkat? Det är ju helt skruvat.

Det är inte så att Apple ger bort telefoner gratis. De säljer telefonerna som kunden sedan äger. Det är kundens telefon och kunden bör själv kunna köra vad han vill på den utan att Apple ska ta betalt för förmånen.

Sedan är det ju okej om Apple vill ta provision för att de säljer grejer i sin affär. Problemet uppstår dock när att man är tvungen att använda deras affär för att över huvud taget installera något på telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Det är ju deras operativsystem och deras butik, vet inte att det finns en lag som säger något annat för då hade det sett anoorlunda ut redan när App store kom..

Nej, men jag tycker det är värt att pröva detta, helst av EU, lagar är föränderliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Men varför ska Apple ens ha en spänn bara för att man kör applikationer på telefoner som de tillverkat? Det är ju helt skruvat.

Det är inte så att Apple ger bort telefoner gratis. De säljer telefonerna som kunden sedan äger. Det är kundens telefon och kunden bör själv kunna köra vad han vill på den utan att Apple ska ta betalt för förmånen.

Sedan är det ju okej om Apple vill ta provision för att de säljer grejer i sin affär. Problemet uppstår dock när att man är tvungen att använda deras affär för att över huvud taget installera något på telefonen.

Så hur skulle det bli med säkerheten om man kunde sideloada appar eller en alternativ butik skapades? Vi skulle få det som på android där det är fullt med virus, malware och annat skit.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GlidZ:

Så mycket som jag tycker illa om Apple, känns detta ändå som något Epic Games borde varit varse om när de utmanade Apples betalsystem. Ett kalkylerat PR-krig?

Absolut är detta medvetet. Epic har en strategi att utmana monopol för att slå sig in på marknader där monopol finns. Sedan kan man ju ha olika åsikter om varför. Är det så att Tim Sweeney bara vill tjäna pengar, eller är det för att han faktiskt är trött på monopolen? Det spelar i slutändan ingen roll. Resultatet blir det samma.

Om något så visar timingen av detta att det absolut är så att Epic gått ut med detta vid en högst medveten tidpunkt, när USA också stänger av WeChat och Tiktok från att göra affärer med Amerikanska företag. På det sättet har Apple ytterligare en anledning att släppa in sideloadade appar och alternativa appbutiker. (WeChat är extremt populärt i Kina, som är en jättestor marknad, och en telefon utan WeChat är ungefär lika säljbar i Kina som en telefon utan Swish och BankID i Sverige.)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Koyaanis:

Så hur skulle det bli med säkerheten om man kunde sideloada appar eller en alternativ butik skapades? Vi skulle få det som på android där det är fullt med virus, malware och annat skit.

Jag kör Android och upplever inte detta som ett problem. Samma på min Windows-dator där jag kan ladda vilka program som helst.

Det är klart att friheten att installera vad man vill också innebär ett ansvar att vara försiktig med vad man installerar, på samma sätt som man som konsument har ansvaret att när man handlar varor inte betala ett överpris eller köpa skräp. På samma sätt som friheten att gå på gatan innebär ett ansvar att se sig för att man inte går ut rakt in i trafiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koyaanis:

Så hur skulle det bli med säkerheten om man kunde sideloada appar eller en alternativ butik skapades? Vi skulle få det som på android där det är fullt med virus, malware och annat skit.

Jag skulle säga att sideloading inte är det största problemet för appar på Android, utan att Google Play Store är "fullt med virus, malware och annat skit".

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Men varför ska Apple ens ha en spänn bara för att man kör applikationer på telefoner som de tillverkat? Det är ju helt skruvat.

Det är inte så att Apple ger bort telefoner gratis. De säljer telefonerna som kunden sedan äger. Det är kundens telefon och kunden bör själv kunna köra vad han vill på den utan att Apple ska ta betalt för förmånen.

Sedan är det ju okej om Apple vill ta provision för att de säljer grejer i sin affär. Problemet uppstår dock när att man är tvungen att använda deras affär för att över huvud taget installera något på telefonen.

Kunden vet ju vad den köper. Kunden borde inte köpa sagd produkt om den inte håller med om hur saker funkar. Det här är ju liksom ingen nyhet för någon hoppas jag som sätter sej och köper en telefon för 13000. I så fall skyll dej själv säger jag.

Permalänk
Inaktiv

Känns som att Apple kommer bli förloraren här. Apple biter den som ger de föda. Börjar mjukvaruföretag dra sig för att släppa mjukvara på en så oberäknelig plattform är Apple körda. Hur ska Apple ens kunna låtsas vara ett alternativ när de själva slängt ut och jagat bort ett av branschens viktigaste med en av de absolut bästa spelmotorerna?

Apple kan bli vad Windows Phone en gång var, ett lovande OS men rejäl avsaknad av appar. Vilket, framförallt, barn kommer vilja ha en iOS produkt när inte Fortnite finns och deras kompisar spelar på Android, datorer eller konsoler?

Pandoras ask är öppnad, spännande att se vilka konsekvenser detta får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Det är ju deras operativsystem och deras butik, vet inte att det finns en lag som säger något annat för då hade det sett anoorlunda ut redan när App store kom..

Det märks väl, anti-monopol-lagar finns ju. Om alla följde lagen hela tiden skulle man inte behöva domstolar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ExcZist:

Det är ju deras operativsystem och deras butik, vet inte att det finns en lag som säger något annat för då hade det sett anoorlunda ut redan när App store kom..

Microsoft fick inte ens skicka med en webbläsare eller mediaspelare när konkurrensdomstolarna var som värst påsom. Det Apple, och i viss mån Google, kommer undan med hade aldrig Microsoft kommit undan med, och på den tiden fanns det mer alternativ än det gör nu.

Apple och Google verkar inte behöva följa samma regler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Det är ju deras operativsystem och deras butik, vet inte att det finns en lag som säger något annat för då hade det sett anoorlunda ut redan när App store kom..

Problemet är att de och Google i princip har ett komplett oligopol på mobilvärlden. Ansvaret går över från att "Vi är ett privatägt bolag, vi gör vad vi vill" till att bli utsatta för konkurrenslagar.

När man är tillräckligt stor får man inte längre göra precis som man vill. Jag menar, Apple har större värde än de flesta länders BNP så det är inte konstigt att de bör utsättas för liknande krav och regelverk.

https://www.investopedia.com/news/apple-now-bigger-these-5-th... (Från 2018, men ändå...)

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Lego Master
Skrivet av dlq84:

Det märks väl, anti-monopol-lagar finns ju. Om alla följde lagen hela tiden skulle man inte behöva domstolar.

Fast är det monopol om de byggt själva ytan? Alltså jag försvarar inte Apple här, men jag vill försöka förstå VAR man kan anse att ett monopol existerar? Det är ju inte så att du saknar alternativa telefonleverantörer, tex. Så där har inte Apple monopol.
Är det samma problem med att tex. Ford bara tillåter att du kör deras "appar" i SYNC 3 i bilarna? Var går gränsen för monopol, och ett kontrollerat ekosystem?
Hur många nivåer ner ska detta gälla? Om nu Epic får igenom detta, och kan skapa en egen marknadsplats på iOS (vilket de verkar vilja, precis som EGS på PC), kan man kräva att den marknadsplatsen ska följa monopolregler? Om nån försöker lansera en egen marknad i deras marknad i Apples marknad? Alltså...jag tror man måste definiera vad som är vad och vem som har rätt till att göra vad, var.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Moton:

Kunden vet ju vad den köper. Kunden borde inte köpa sagd produkt om den inte håller med om hur saker funkar. Det här är ju liksom ingen nyhet för någon hoppas jag som sätter sej och köper en telefon för 13000. I så fall skyll dej själv säger jag.

Problemet är att det finns i princip inga telefoner på marknaden som låter en installera vad man vill utan restriktioner, som samtidigt stödjer de applikationer som krävs för att telefonen ska vara användbar i vardagen. Även Android-telefoner är i praktiken för bökiga att köra tredjepartsapplikationer på för att det ska vara kommersiellt gångbart.

Epic hade själva Fortnite utanför Google Play-butiken under en längre period tills att de i April i år gick med på Google Play. Så här skrev de själva:

Citat:

After 18 months of operating Fortnite on Android outside of the Google Play Store, we’ve come to a basic realization:

Google puts software downloadable outside of Google Play at a disadvantage, through technical and business measures such as scary, repetitive security pop-ups for downloaded and updated software, restrictive manufacturer and carrier agreements and dealings, Google public relations characterizing third party software sources as malware, and new efforts such as Google Play Protect to outright block software obtained outside the Google Play store.

Because of this, we’ve launched Fortnite for Android on the Google Play Store. We’ll continue to operate the Epic Games App and Fortnite outside of Google Play, too.

We hope that Google will revise its policies and business dealings in the near future, so that all developers are free to reach and engage in commerce with customers on Android and in the Play Store through open services, including payment services, that can compete on a level playing field.

Källa: Android Authority: Epic caves to Google and brings Fortnite to the Play Store. Download it now! (21 april, 2020)

I ett sånt här scenario behöver myndigheter gå in och ställa krav på de i monopolställning att inte utnyttja sin ställning otillbörligt, något som Apple solklart gör, men även Google gör även om de inte helt stänger dörren.

Permalänk
Medlem

Undrar vem det är värst för. En apple store utan Forklift, och Apple tappar precis alla intäkter därifrån, plus eventuella telefonförsäljningar, eller För Epyc som inte får sälja skins via apple store där dom "bara" får ca 70%.

Hur stor användarbas har Forklift hos Apple?

Hade vart rätt häftigt om tungviktare som Tencent gjorde samma bojkott. Då skulle det bli annat liv i kärringen.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Kunden vet ju vad den köper. Kunden borde inte köpa sagd produkt om den inte håller med om hur saker funkar. Det här är ju liksom ingen nyhet för någon hoppas jag som sätter sej och köper en telefon för 13000. I så fall skyll dej själv säger jag.

Är det verkligen så att kunden känner till (alla) skillnaderna mellan iOS, Android, annat OS? Det är nog tech-savvy-people som har den kollen...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sysop:

Ja problemet är ju att Epic inte har något alternativ på iOS, att Apple sätter regler och prissättning på sin affär vore ju inget problem om det fanns just alternativ.

Personligen tycker jag att det är fel att Apple har makten att bestämma vilka appar vi får och inte får använda, är det verkligen upp till ett företag att styra över?

Skämtar du eller?

Självklart får Apple bestämma vilka appar som ska finnas tillgängliga på deras telefoner, då det är deras telefoner..

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av marcusOCZ:

Undrar vem det är värst för. En apple store utan Forklift, och Apple tappar precis alla intäkter därifrån, plus eventuella telefonförsäljningar, eller För Epyc som inte får sälja skins via apple store där dom "bara" får ca 70%.

Hur stor användarbas har Forklift hos Apple?

Vad är Forklift för något?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lagerlöf:

Skämtar du eller?

Självklart får Apple bestämma vilka appar som ska finnas tillgängliga på deras telefoner, då det är deras telefoner..

Nej, det är inte deras telefoner. Det är kundens telefon. Kunden har betalt pengar och äger telefonen. Apple har bara tillverkat den, och det är inte längre deras telefon som de ska bestämma över efter de sålt telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Vad är Forklift för något?

Sorry, Fortnite.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz