Konflikten mellan Apple och Epic Games trappas upp

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lagerlöf:

Bestämmer alltså inte Microsoft vad som går att installera via deras Store?

Steam vilka spel/program som finns där?

Jo visst. Ingen påstår något annat. Gillar man inte de distributionskanalerna så kan man som utvecklare fritt välja andra vägar att lansera sin mjukvara på. Jag köpte exempelvis elite dangerous direkt från deras egen tjänst istället för steam. GTA måste du inte köpa på steam utan rockstar hade möjligheten att själva sätta upp sin distributionskanal för att sälja sitt spel. Photoshop måste du inte köpa via microsoft store. Och så vidare.
På apples mobiler finns inte den möjligheten däremot. Det är väl det som är poängen.

Sedan kan man ha åsikter om vad som är rätt och fel. Jag ville mest tydliggöra skillnaden.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av pv2b:

Det är inte så att Apple ger bort telefoner gratis. De säljer telefonerna som kunden sedan äger. Det är kundens telefon och kunden bör själv kunna köra vad han vill på den utan att Apple ska ta betalt för förmånen.

Om det är något man verkligen inte kan göra med en iPhone/iPad är det att äga den. Man kan endast hyra den, över en period på mellan tummen och pekfingret några år.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Ska bli spännande att se vad en domstol har att säga i det hela, kan tycka Apples 30% är way off, sedan bröt ju Epic emot reglerna som finns för App Store och Play Store så både Apple och Google var ju tvugna att kasta ut Fortnite, ska annars vissa behöva följa reglerna medans andra kan skita i dem.

Man kan tycka vad man vill om Apple, Google eller Epic, men i mina ögon sitter i de i samma båt, stora företag som vill ha mer och mer pengar där alla medel är tillåtna.

Epic är små. Jämför deras vinst med apples. Jämför andelen de har av digital nerladdning av pc-spel med Steams. Jämför andelen som utvecklar spel med deras Unreal med andelen som utvecklar med Unity.

Citat:

Epic Store är inte bättre för konsumenterna än App Store eller Play Store, ett exempel på detta är att Epic Store försöker knytaa exklusiva tittlar till sin tjänst, exklusivitet är alltid negativt för oss konsumenter.

Det är en droppe i havet app store.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Ska bli spännande att se vad en domstol har att säga i det hela, kan tycka Apples 30% är way off, sedan bröt ju Epic emot reglerna som finns för App Store och Play Store så både Apple och Google var ju tvugna att kasta ut Fortnite, ska annars vissa behöva följa reglerna medans andra kan skita i dem.

Man kan tycka vad man vill om Apple, Google eller Epic, men i mina ögon sitter i de i samma båt, stora företag som vill ha mer och mer pengar där alla medel är tillåtna.

Epic Store är inte bättre för konsumenterna än App Store eller Play Store, ett exempel på detta är att Epic Store försöker knytaa exklusiva tittlar till sin tjänst, exklusivitet är alltid negativt för oss konsumenter.

Men som sagt, ska bli intressant och se vada som händer här näst.

Kan inte annat än hålla med.

Inget konstigt att Epic stängs ute om de vägrar följa reglerna, spelar ingen roll om de är bra eller inte, samma förutsättningar oavsett om vem som gjort appen.

30% är en branchstandard, ja det är högt men det är inte mer än någon annan tar.

Sweeney slåss för utvecklare, men verkar ha glömt bort sin inkomstkälla, konsumenterna.
Om han nu får sin vilja igenom och kan lansera en egen appstore på ios, då är min gissning att den floppar hårdare än den gjorde på Android.

Skrivet av ThomasLidstrom:

Bye bye Apple.
Tror att Epic Games klarar sig bra utan dem, de har nog en och annan miljard Dollar kvar att spendera på sina egna kunder.

Ser heller ingen orsak i att avbryta min bojkott av Apples proprietära trädgård
Apple är direkt anti-konsument som tar fram produkter som inte går att underhålla av köparen.

Och, skall sanningen fram tycker jag mer om Päron som frukt också

Deras målgrupp är ju inte direkt konsumenter som vill underhålla sina produkter.

Att slippa hålla på med småfixar säljer troligtvis rätt mycket iphones.
Eller som Todd skulle säga, "it just works"

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shudnawz:

Fine. gör vad du vill med telefonen. Släng den i väggen, sätt den på en raket och skicka den till månen. Hårdvaran äger du. Men mjukvaran står fortfarande Apple för, och har därmed kontroll över.

Det man får försöka definiera är vilka skyldigheter Apple har som en gigantisk leverantör av marknadsplats som är hela levebrödet för många människor. Har de då ett moraliskt ansvar att tillhandahålla schyssta villkor, eller kan de diktera vilka villkor de vill (inom lagens gränser). Och var går de gränserna? Är det ett monopol på en marknad om de själva skapat själva marknaden? CDON tex, har säkerligen regler för vad du får eller inte får sälja hos dem, och vilken avgift de tar ut för att du ska få finnas där. Om du inte gillar de reglerna, måste CDON tillhandahålla sin webbplats enligt villkor DU som säljare tycker är rimliga, eller är det bara att packa ihop och snickra en egen webbsida? Alltså, var går gränsen? Gäller samma för Amazon (som, åtminstone i USA, har en liknande ställning som Apple på sin marknad)?

EDIT:
För att formulera det på ett annat sätt, har du som utvecklare RÄTT att nå dina potentiella kunder genom någon annans marknadsplats? Eller är det en FÖRMÅN att kunna använda en etablerad marknad med stor spridning?

Har du som bonde RÄTT att sälja dina tomater mitt på Stureplan, eller är det en FÖRMÅN om du lyckas muta dig in där?

Jag tänker så här. Det är min telefon. Jag får som du uttrycker det slänga den i väggen eller sätta den på en raket och skicka den till månen. Varför ska jag inte få installera vad jag vill för mjukvara? Givet att de tekniska förutsättningarna finns. Som det är nu motverkar Apple aktivt att man gör detta. Enda sättet att installera egen mjukvara är "jailbreaks", som bygger på att hackare hittar brister i säkerheten hos Apple, som de sedan så klart patchar, vilket i praktiken innebär antingen en ändlös kamp mot Apple, eller att man slutar installera säkerhetsuppdateringar vilket försämrar säkerheten på den egna telefonen, helt i onödan.

Du drar upp paralleller mot CDON och Amazon. Skillnaden är att om jag inte gillar de marknadsplatserna eller om de inte gillar mig så kan jag faktiskt välja att sälja mina varor på en annan marknadsplats.

Grejen är att en telefon är inte en marknadsplats. En telefon är användarens egendom som i slutändan användaren ska bestämma över hur de använder. Apple får absolut bestämma över vilka appar de säljer och hur genom deras egen butik, så länge man inte är tvungen att använda butiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koyaanis:

Så hur skulle det bli med säkerheten om man kunde sideloada appar eller en alternativ butik skapades? Vi skulle få det som på android där det är fullt med virus, malware och annat skit.

Klarar du inte av att hantera Windows heller då du kan ladda ner massa virus, malware och annan skit?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk

Stängd plattform är inte vägen! Har aldrig funnit mig i att förstå stängda plattformar. Öppen plattform ska det vara där du som användare tar ansvaret över vad du laddar hem och installerar samt vad du får och inte får ligger i ens egna händer. Man ska inte gå runt och bli dikterad över vad du kan och inte kan göra med din produkt du betalat för.

I detta fall så har ju Apple redan tagit den procent som krävs från Epic Games. Vad sen Epic gör i sitt eget spel har inget med Apple att göra. Helt befängt att de tror sig ha rätten till mer pengar från vad som sker i själva spelet.

Tänk så här! Du köper en bil från en bil handlare, betalar och åker hem till familjen som du kör runt. Två veckor efter plockar du upp grabben och grabbens vän som ska med hem efter en fotbollsmatch. Men då får du ett samtal från bilhandlaren om att om vännen ska med måste jag betala mer. Låter sjukt men det är det Apple gör i detta sammanhang.

Permalänk
99:e percentilen

Tänk att man kan bli "avstängd" från ett utvecklarverktyg. Om jag förstår den formuleringen rätt skulle det för mig som programmerare vara lite som att bli "avstängd" från att tala engelska.

Tacka vet jag fri mjukvara som jag kan köra helt och fullt på min egen hårdvara.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av filbunke:

Inte sant. För att få ladda upp en app till app store så krävs det ett utvecklarkonto, det kostar $99/år.

Nä men den avgiften täcker knappast utgifterna apple har för att granska koden för alla fortniteuppdateringar - samt kostnaden för distributionen. Det är inte en relevant kostnad i sammanhanget. Säkert för hempularen som hoppypillar med att göra appar för sig själv, men det är inte denna kostnad frågan handlar om alls i nuläget.
Problemet ligger istället i at apple vill ha en stadig andel av all försäljning - i kombination med att de förbjuder andra vägar för appar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alling:

Om det är något man verkligen inte kan göra med en iPhone/iPad är det att äga den. Man kan endast hyra den, över en period på mellan tummen och pekfingret några år.

För argumentets skull så säger vi att man bara kan hyra en iPhone och inte äga den.

Bara för att man hyr betyder inte att man står rättslös. Ingen förutom någon som är desperat för ett boende skulle acceptera ett hyresavtal för en lägenhet där man inte får köpa möbler i vilken möbelaffär som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Ska bli spännande att se vad en domstol har att säga i det hela, kan tycka Apples 30% är way off, sedan bröt ju Epic emot reglerna som finns för App Store och Play Store så både Apple och Google var ju tvugna att kasta ut Fortnite, ska annars vissa behöva följa reglerna medans andra kan skita i dem.

Man kan tycka vad man vill om Apple, Google eller Epic, men i mina ögon sitter i de i samma båt, stora företag som vill ha mer och mer pengar där alla medel är tillåtna.

Epic Store är inte bättre för konsumenterna än App Store eller Play Store, ett exempel på detta är att Epic Store gång på gång försöker knyta exklusiva titlar till sin tjänst, exklusivitet är alltid negativt för oss konsumenter.

Men som sagt, ska bli intressant och se vada som händer här näst.

Min poäng är inte att försvara Epic Store här, för att göra det tydligt, men menar du att det är lika illa att tvingas gå en annan väg för att köpa ett visst spel att spela i Windows, som det är om Microsoft stänger ner Windows och bestämmer att alla köp måste gå igenom dem och de bestämmer vad som får finnas? Det sistnämnda är ju vad App Store är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nä men den avgiften täcker knappast utgifterna apple har för att granska koden för alla fortniteuppdateringar - samt kostnaden för distributionen. Det är inte en relevant kostnad i sammanhanget. Säkert för hempularen som hoppypillar med att göra appar för sig själv, men det är inte denna kostnad frågan handlar om alls i nuläget.
Problemet ligger istället i at apple vill ha en stadig andel av all försäljning - i kombination med att de förbjuder andra vägar för appar.

Problemet om Apple inte tog någon % av iap så hade ALLA appar och spel varit gratis med iap för att låsa upp spelet och Apple hade inte tjänat ett öre.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av pv2b:

Jag tänker så här. Det är min telefon. Jag får som du uttrycker det slänga den i väggen eller sätta den på en raket och skicka den till månen. Varför ska jag inte få installera vad jag vill för mjukvara? Givet att de tekniska förutsättningarna finns. Som det är nu motverkar Apple aktivt att man gör detta. Enda sättet att installera egen mjukvara är "jailbreaks", som bygger på att hackare hittar brister i säkerheten hos Apple, som de sedan så klart patchar.

Du drar upp paralleller mot CDON och Amazon. Skillnaden är att om jag inte gillar de marknadsplatserna eller om de inte gillar mig så kan jag faktiskt välja att sälja mina varor på en annan marknadsplats.

Grejen är att en telefon är inte en marknadsplats. En telefon är användarens egendom som i slutändan användaren ska bestämma över hur de använder. Apple får absolut bestämma över vilka appar de säljer och hur genom deras egen butik, så länge man inte är tvungen att använda butiken.

Jag tror du måste skilja på hårdvara (ägd) och mjukvara (tjänst). När du väljer att köpa hårdvaran, så går du också med på hela jävla ruljansen med tjänstebaserad mjukvara. Don't like it? Fine, köp en Doro Seniofon eller nåt liknande. Går att ringa och SMSa med.

Köper du en modern bil, så sitter du fast med deras navigationslösning, tex. Uppdateringar kostar en förmögenhet och du sitter fast med vad de sagt är OK i bilen. Du kan slita ut stereon, men efter säg 2000 så har de flesta bilar mer eller mindre integrerad medialösning, och att byta till en egen är omöjligt för 99% av befolkningen. Men det är fortfarande tillåtet. Varför? Och vad är det för skillnad?
Alternativt kan jag använda min mobil i en hållare bredvid, helt ok. Men då är INGET integrerat med resten av bilen i nån större utsträckning (med vissa undantag som stöder Carplay osv, men det gör inte min Ford från 2015 tex.).

Du är inte tvungen att använda App Store, men då har du bara hårdvaran kvar att leka med, eftersom mjukvaran är en tjänst som Apple tillhandahåller.

Jag vill verkligen inte försvara Apple, och jag tycker verkligen att de 30% de tar ut är en hiskelig summa. Men innan man kan komma och skrika om monopol måste vi definiera var ett sådant ska gälla. App Store är en helt artificiell marknad, där Apple står för hela infrastrukturen. De har skapat den, det är ingen marknad som existerade före Apple skapade den. Inom vilka gränser kan monopol då anses gälla? Vilken storlek på marknad måste uppnås för att man ska falla under den lagstiftningen?

EDIT:
På samma sätt är mitt lokala köpcenter, Väla, ett slags lokalt monopol. På ganska många mil är det den enda stora marknadsplatsen att finnas på om man ska synas. Vilka hyror kan de ta ut från affärer som vill finnas där för att kunna möta sina potentiella kunder? Vad är man beredd att betala? Kan de, som Apple, ta betalt per vara man säljer i butiken? Och är det en sådan jämförelse man måste dra?
Men samtidigt, kan du som butik på Väla, välja att starta din egen lilla nisch där du säljer hyllplats till andra mindre butiker UTAN att betala en del av deras hyra till Väla som övergripande hyresvärd?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av pv2b:

För argumentets skull så säger vi att man bara kan hyra en iPhone och inte äga den.

Bara för att man hyr betyder inte att man står rättslös. Ingen förutom någon som är desperat för ett boende skulle acceptera ett hyresavtal för en lägenhet där man inte får köpa möbler i vilken möbelaffär som helst.

Min påpekan var avsedd som ett tillspetsat sätt att uttrycka medhåll. Vi står på samma sida.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av infelix:

Problemet om Apple inte tog någon % av iap så hade ALLA appar och spel varit gratis med iap för att låsa upp spelet och Apple hade inte tjänat ett öre.

Precis. Det här har jag också lyft i mitt första inlägg i denna tråd
#18552497

Det blir inte heller rimligt

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koyaanis:

Så hur skulle det bli med säkerheten om man kunde sideloada appar eller en alternativ butik skapades? Vi skulle få det som på android där det är fullt med virus, malware och annat skit.

Känner du någon som fått detta via en sidoinstallerad app? Vill påstå att dessa bekymmer är MYCKET större för appar som installeras via Google Play.

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av anon214822:

Det snackas en hel del om olika procentsiffror. Finns ingen anledning att en plattform skall ta betalt i procent. Så fort det är procent så luktar det skatt för mig.

Apple skall ta betalt i relation till sina kostnader, typ en engångskostnad och sedan en rörlig kostnad per nedladdning.

Tyvärr är det ju inte så enkelt. Deras kostnader kan man lätt summera till produktutveckling och utveckling av en helt ny plattform under 15 års tid. Blir en rätt stor kostnad att då lägga på varje nedladdning. Gissar du är ute efter deras löpande kostnad men den är ju aldrig i relation till den utveckling, research och tester som krävs för att göra det bättre.

Sen tar alla företag något form av påslag i procent. matbutiker, inet, webbhallen alla gör det för det är så man bygger en stabil affär som gör att man har en vinst man faktiskt kan återinvestera. Såklart blir det då också en vinst till ägarna och för apple är den galet hög vilket nog ingen egentligen tycker är rimligt. Apple valde att bygga en plattform från ingenting, klart de kan sätta reglerna för det själva. Känns egentligen som att Apple är de enda som stenhårt följer sin egna idé med totalkontroll på allt. Då kan man också forma upplevelsen.
Egentligen är android och ios bara två olika vägar att gå, de gjorde samma sak (egen plattform, hårdvara, mjukvara etc) bara på olika sätt.

Nu när de lyckats lite för bra och inga andra konkurrenter finns, känns det rimligt att reglera det. Är bara svårt att göra det utan att begränsa utvecklingen av plattformarna. Sånt här landar alltid i förhandlingar och då kan bra lösningar snabbt ändras till regler som inte gör något i praktiken, så blir intressant att se vad allt landar i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMadPanda:

både apples och googles avgift är helt orimlig idag. När det lanserades fanns inga tjänster som finns idag och då var det skäligt med en hög avgift. Men idag när det finns så sjukt många alternativ som alla är säkra och stabila känns det bara orimligt med 30%.

Orimligt? Varför? Det är ju en fri marknad där aktörerna själva väljer platform. Passar det inte får man skippa det.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag tror du måste skilja på hårdvara (ägd) och mjukvara (tjänst). När du väljer att köpa hårdvaran, så går du också med på hela jävla ruljansen med tjänstebaserad mjukvara. Don't like it? Fine, köp en Doro Seniofon eller nåt liknande. Går att ringa och SMSa med.

Du verkar se iPhone som en telefon, jag ser den som vilken dator som helst.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag tror du måste skilja på hårdvara (ägd) och mjukvara (tjänst). När du väljer att köpa hårdvaran, så går du också med på hela jävla ruljansen med tjänstebaserad mjukvara. Don't like it? Fine, köp en Doro Seniofon eller nåt liknande. Går att ringa och SMSa med.

Köper du en modern bil, så sitter du fast med deras navigationslösning, tex. Uppdateringar kostar en förmögenhet och du sitter fast med vad de sagt är OK i bilen. Du kan slita ut stereon, men efter säg 2000 så har de flesta bilar mer eller mindre integrerad medialösning, och att byta till en egen är omöjligt för 99% av befolkningen. Men det är fortfarande tillåtet. Varför? Och vad är det för skillnad?
Alternativt kan jag använda min mobil i en hållare bredvid, helt ok. Men då är INGET integrerat med resten av bilen i nån större utsträckning (med vissa undantag som stöder Carplay osv, men det gör inte min Ford från 2015 tex.).

Du är inte tvungen att använda App Store, men då har du bara hårdvaran kvar att leka med, eftersom mjukvaran är en tjänst som Apple tillhandahåller.

Jag vill verkligen inte försvara Apple, och jag tycker verkligen att de 30% de tar ut är en hiskelig summa. Men innan man kan komma och skrika om monopol måste vi definiera var ett sådant ska gälla. App Store är en helt artificiell marknad, där Apple står för hela infrastrukturen. De har skapat den, det är ingen marknad som existerade före Apple skapade den. Inom vilka gränser kan monopol då anses gälla? Vilken storlek på marknad måste uppnås för att man ska falla under den lagstiftningen?

Jag tycker för övrigt att det är helt uppåt väggarna att jag inte får installera vilken mjukvara jag vill på min egen bil. Jag skulle ha en viss förståelse för om det var något säkerhetskritiskt (som t.ex. autopilot eller liknande, fast även där så borde det vara OK så länge det går igenom typgodkännande och/eller besiktning) men för ett system för kommunikation och underhållning så finns det ingen anledning annat än girighet. När jag senast köpte bil (begagnat) så var jag noga med att shoppa efter en bil med AUX-ingång så att jag kan eftermontera ett Bluetooth-kit utan att behöva ta in bilen på märkesverkstad för att kunna spela vad jag vill på mina egna högtalare.

Många moderna bilar använder också ett system där själva navigationen inte sitter i bilen, utan istället ansluter man sin iPhone eller Android-telefon (man får välja!), och mediasystemet blir i princip bara som en pekskärm kopplat till mobilen. Det är en bra modell som jag förmodligen skulle premiera om jag köpte ny bil, även om det i idealfallet skulle vara en helt öppen standard.

Som sagt, jag är inte sur på Apple för att det har App Store. De får ha sin App Store, och ha vilka villkor de vill på butiken. Problemet är att de aktivt stänger ute alla andra alternativ, och App Store blir enda alternativet för att köra applikationer på telefonen. Det går ju inte ens att dualboota ett annat OS på telefonen ens om man hade velat utan att kringgå den säkerhet som Apple stoppar in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GlidZ:

Så mycket som jag tycker illa om Apple, känns detta ändå som något Epic Games borde varit varse om när de utmanade Apples betalsystem. Ett kalkylerat PR-krig?

Klart det var varse om det och även om hur apple skulle reagera men de kan inte stämma utan att faktiskt först ha godtagit deras regler, lika lite som jag skulle kunna stämma dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Tänk att man kan bli "avstängd" från ett utvecklarverktyg. Om jag förstår den formuleringen rätt skulle det för mig som programmerare vara lite som att bli "avstängd" från att tala engelska.

Tacka vet jag fri mjukvara som jag kan köra helt och fullt på min egen hårdvara.

Nej det är inte ens i närheten av att bli avstängd från att tala engelska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Kan du installera saker utanför apples store?
Kan du installera saker utanför Microsofts store?

Märker du skillnaden?
MS Skulle säkerligen vilja låsa allt till deras store, men de får inte. Varför får Apple?

Får man installera appar fritt i en bil? Får man ställa om tändningen fritt i en bil? Nej fan det är också låst. Var drar man gränsen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Min poäng är inte att försvara Epic Store här, för att göra det tydligt, men menar du att det är lika illa att tvingas gå en annan väg för att köpa ett visst spel att spela i Windows, som det är om Microsoft stänger ner Windows och bestämmer att alla köp måste gå igenom dem och de bestämmer vad som får finnas? Det sistnämnda är ju vad App Store är.

Jag tycker inte vi ska försöka granska en bajskorv för att se vilken bajskorv som faller oss i smaken bäst, min mening är bara att vi inte ska hylla Epic till skyarna, de är inte några hjältar i denna kontext utan drivs av "vi vill ha alla pengar, inte bara massa pengar".

Men jag tycker absolut att det ska bli intressat att se en domstol göra ett uttalandde i denna fråga, om det ens komme så långt, däremot hade jag hellre vilja se en domstol granska de kostnader Apple och Google tar för sina respektive "stores".

Jag tror Apple kommer att vinna emot Epic, därför tycker jag man ska granska om Apple kan förklara varför 30% är en rimlig kostnad.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shudnawz:

EDIT:
På samma sätt är mitt lokala köpcenter, Väla, ett slags lokalt monopol. På ganska många mil är det den enda stora marknadsplatsen att finnas på om man ska synas. Vilka hyror kan de ta ut från affärer som vill finnas där för att kunna möta sina potentiella kunder? Vad är man beredd att betala? Kan de, som Apple, ta betalt per vara man säljer i butiken? Och är det en sådan jämförelse man måste dra?
Men samtidigt, kan du som butik på Väla, välja att starta din egen lilla nisch där du säljer hyllplats till andra mindre butiker UTAN att betala en del av deras hyra till Väla som övergripande hyresvärd?

Det finns inget hinder för någon annan aktör att slänga upp ett annat lokalt konkurrerande köpcenter om de skulle vilja.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vinolik:

Orimligt? Varför? Det är ju en fri marknad där aktörerna själva väljer platform. Passar det inte får man skippa det.

Håller med, man får också tänka på vilken exponering man får på dessa plattformar, det är miljoner som använder dessa butiker. Tittar man utanför dessa butiker är det omöjligt att få denna exponering gratis eller till låg kostnad.

Att vilja ha allt detta gratis eller till en löjligt liten procent är i mina ögon världsfrånvänt, det är inte så det fungerar riktigt, men det är klart att det hade varit underbart!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Får man installera appar fritt i en bil? Får man ställa om tändningen fritt i en bil? Nej fan det är också låst. Var drar man gränsen?

För mig går gränsen där man aktivt motverkar folk från att modifiera sina produkter, om de skulle vilja göra det.

Det finns ingen skyldighet för t.ex. Volvo att hjälpa mig flasha om min bilstereo, däremot så ska de inte försöka hindra mig om jag gör det ändå.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av pv2b:

Om folk vill installera skräp sina telefoner så tycker jag faktiskt att de ska få göra det. På samma sätt som det inte kommer hem en städpolis hem till dig varje vecka för att kontrollera att du dammsugit ditt sovrum den här veckan.

Tycker inte det med apples mjukvara vill dom låsa så fine.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Lego Master
Skrivet av pv2b:

Det finns inget hinder för någon annan aktör att slänga upp ett annat lokalt konkurrerande köpcenter om de skulle vilja.

Nej, precis. Och samma med App Store. Du har alla möjligheter att starta ett eget ekosystem på din egen telefon du tillverkar. Du tror väl inte Väla skulle tillåta dig att smälla upp ett nytt köpcentrum PÅ DERAS MARK?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Ja det är lite sandlådementalitet över det hela. Men har man ingått ett avtal så har man, då ryker det om man börjar elda upp de papprena.

Samtidigt som 30% är en stor summa så får man även försöka förstå att det är Apple och Google som tillhandahåller en tjänst som gjort mängder med företag och personer rika. Deras plattform möjliggör en enorm spridning av programvara. Sen har det varit i media en massa om att deras procent är totalt förödande för små företag, dock så är de enda företagen jag hör klaga dessa megaföretag. Är det någon annan som hör medelklassen gråta över detta eller handlar det om att summan generellt är större hos dessa enorma företag?

Visa signatur

Laptop Workstation PC Specialist || Intel 10875H - 250mv & Liquid Metal || Nvidia RTX 2070 883mv @ 1935MHz & Liquid Metal ||64GB Ram || Samsung 970 EVO 2TB + 512GB OEM || 1TB & 512GB External SSD + 2.5TB NAS
Lyssna gärna på mitt band The Mulak Mind
Citera gärna om du vill ha svar!