Konflikten mellan Apple och Epic Games trappas upp

Permalänk
Medlem

Monopolkapitalisternas egna polemik vet man aldrig om det är teater eller inte men det har oftast ingen större skillnad för vanligt folk i längden.

Permalänk
Medlem

Man måste komma ihåg att man köper mer än bara en telefon när man ger sig in i Android eller IOS-träsket.
De är på många sätt rena diktaturer och isolerade plattformar/ekosystem, precis som marknaden för konsoler varit de senaste decennierna. Ett företag dikterar alla regler. Detta av en enda anleding, att se till att äga hela plattformen, allt som användare gör och därmed maximera vinst och dra in pengar på precis ALLT.

Det är också det som varit unikt för PC-plattformen, att den skiljer sig på så många plan där.
Den är mer öppen och kräver inte att du sällar dig till en viss butik, tillverkare, eller företag för den delen.
Möjligheten att bruka program, in/ut-data enheter från olika tillverkare, plattformar, mm. är inte i närheten begränsat på samma vis.

Det är också vad som får även mig att se rött när Tim Sweeney försöker dra alla över en kam.
Gillar jag exklusivitet? Nej.
Gillar jag konsol-marknadens diktatur-fasoner? Nej.
Gillar jag de låsta telefon-ekosystemen? Nej.
Gillar jag Tim Sweeneys utspel om att de särbehandlas? Nej... men han har dock en poäng i att ekosystemen, där han nu vill vara verksam men skippa mellanhänderna, är slutna och förstör för innovation och därmed även konkurrensen i det långa loppet. Fast det visste vi alla redan för 10 år sedan.

Om Tim nu hade varit ett sådant geni, då många försöker framställa honom som ett sådant, kanske han borde börjat med att försöka inse omfattningen av de stängda eko-systemen, innan han klampar in och ställer till med problem för den marknad (PC-plattformen) som faktiskt fungerar OK i jämförelse.
Allt är inte bra där heller, men marknaden är inte heller förlorad, utan det står dig som användare fritt att välja vart du vill köpa dina spel och tjänster.

-Åtminstone sålänge de återfinns i utbudet hos mer än en store-front... -och tillgängligheten är utgivarnas ansvar!

Att som nu, utmåla sig till offer i EPIC's ställning, känns inte särskilt trovärdigt.
EPIC har brutit mot avtalet och de regler som Apple själva satt upp och som gäller för deras eget ekosystem.
Naturligtvis kommer han stöta på patrull. -Var det någon som ens tvekade på den saken?

Han och hans företag/store vill ju precis som de andra jättarna maximera sina intäkter/vinster.
Så intet nytt under solen där.
För det handlar inte om att det är fult att tjäna pengar eller att han vill skipa någon slags rättvisa och råda bot på vad som är "fel".
Tim är bara sur när bakslag drabbar honom personligen, är ganska säker på att han inte hade klagat om det varit ombytta roller, utan helt sonika sagt: "Skyll er själva för att ni var sena på bollen!".

Tycker iställlet att Tim borde fokusera EPIC's resurser på att skämma bort sina utvecklare, göra spelutvecklarjobbet mer attraktivt, återgå till att göra kvalititiva, snygga, roliga spel, publicera samt sälja dem på alla plattformar.
Hjälp gärna andra studios med pengar och kompetens för att göra alla spel tillgängliga överallt, skapa möjligheter till fler intäktskällor. -Hellre än att köpa upp studios och göra dem exklusiva och bjussa på exklusiva spel, så har du själv varit med och skrivit ett stycke historia.

Ett sådant utspel hade garanterat bidragit till en bättre värld för branschen, som han säger sig hålla så kär.
Låt oss se om han verkligen klarar av att axla rollen som den "vite riddaren" han så gärna vill förknippas med.
Att -tillskillnad från nu- faktiskt föregå med gott exempel och ge utvecklare och kunder en vision om hur det egentligen borde gå till på en välfungerande marknad.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

@dlq84: Google, Microsoft på xbox och sony på playstation gör alla samma sak. Men epic games klagar inte på sony eller microsoft, antagligen på grund av att sony äger en liten del av epic games.

Visa signatur

| CPU : Intel core i5 2500K | MBO : MSI Z68A-GD65 G3 | RAM : 2x4GB Corsair Vengeance Low Profile Blue
| GPU : X2 MSI GeForce N580GTX Lightning 1500MB | MONITOR : Asus VE278Q
| CASE : NZXT Phantom Special Edition
| PSU: Thermaltake toughpower grand 750w 80plus GOLD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av krigelkorren:

Man måste komma ihåg att man köper mer än bara en telefon när man ger sig in i Android eller IOS-träsket.
De är på många sätt rena diktaturer och isolerade plattformar/ekosystem, precis som marknaden för konsoler varit de senaste decennierna. Ett företag dikterar alla regler. Detta av en enda anleding, att se till att äga hela plattformen, allt som användare gör och därmed maximera vinst och dra in pengar på precis ALLT.

Det är också det som varit unikt för PC-plattformen, att den skiljer sig på så många plan där.
Den är mer öppen och kräver inte att du sällar dig till en viss butik, tillverkare, eller företag för den delen.
Möjligheten att bruka program, in/ut-data enheter från olika tillverkare, plattformar, mm. är inte i närheten begränsat på samma vis.

Det är också vad som får även mig att se rött när Tim Sweeney försöker dra alla över en kam.
Gillar jag exklusivitet? Nej.
Gillar jag konsol-marknadens diktatur-fasoner? Nej.
Gillar jag de låsta telefon-ekosystemen? Nej.
Gillar jag Tim Sweeneys utspel om att de särbehandlas? Nej... men han har dock en poäng i att ekosystemen, där han nu vill vara verksam men skippa mellanhänderna, är slutna och förstör för innovation och därmed även konkurrensen i det långa loppet. Fast det visste vi alla redan för 10 år sedan.

Om Tim nu hade varit ett sådant geni, då många försöker framställa honom som ett sådant, kanske han borde börjat med att försöka inse omfattningen av de stängda eko-systemen, innan han klampar in och ställer till med problem för den marknad (PC-plattformen) som faktiskt fungerar OK i jämförelse.
Allt är inte bra där heller, men marknaden är inte heller förlorad, utan det står dig som användare fritt att välja vart du vill köpa dina spel och tjänster.

-Åtminstone sålänge de återfinns i utbudet hos mer än en store-front... -och tillgängligheten är utgivarnas ansvar!

Att som nu, utmåla sig till offer i EPIC's ställning, känns inte särskilt trovärdigt.
EPIC har brutit mot avtalet och de regler som Apple själva satt upp och som gäller för deras eget ekosystem.
Naturligtvis kommer han stöta på patrull. -Var det någon som ens tvekade på den saken?

Han och hans företag/store vill ju precis som de andra jättarna maximera sina intäkter/vinster.
Så intet nytt under solen där.
För det handlar inte om att det är fult att tjäna pengar eller att han vill skipa någon slags rättvisa och råda bot på vad som är "fel".
Tim är bara sur när bakslag drabbar honom personligen, är ganska säker på att han inte hade klagat om det varit ombytta roller, utan helt sonika sagt: "Skyll er själva för att ni var sena på bollen!".

Tycker iställlet att Tim borde fokusera EPIC's resurser på att skämma bort sina utvecklare, göra spelutvecklarjobbet mer attraktivt, återgå till att göra kvalititiva, snygga, roliga spel, publicera samt sälja dem på alla plattformar.
Hjälp gärna andra studios med pengar och kompetens för att göra alla spel tillgängliga överallt, skapa möjligheter till fler intäktskällor. -Hellre än att köpa upp studios och göra dem exklusiva och bjussa på exklusiva spel, så har du själv varit med och skrivit ett stycke historia.

Ett sådant utspel hade garanterat bidragit till en bättre värld för branschen, som han säger sig hålla så kär.
Låt oss se om han verkligen klarar av att axla rollen som den "vite riddaren" han så gärna vill förknippas med.
Att -tillskillnad från nu- faktiskt föregå med gott exempel och ge utvecklare och kunder en vision om hur det egentligen borde gå till på en välfungerande marknad.

Bra inlägg! Håller med om det mesta. Två frågor bara:

Hur menar du när du skriver att Epic klampat in och ställt till med problem för PC-marknaden för spel? Enda negativa effekten jag sett är att många spel numera inte längre finns att köpa på Steam, utan att man måste till andra plattformar. I bästa fall är detta ett irritationsmoment, inte ett riktigt problem.

Ser du det positiva i att någon (oavsett vem) tar fighten mot Apple och deras stängda plattform?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sleepzou:

Men epic games klagar inte på sony eller microsoft, antagligen på grund av att sony äger en liten del av epic games.

Om Epic vinner mot Apple i rätten så kan de ta detta beslut för att tvinga Sony och Nintendo att öppna upp bredare för dem också. Det vore ju självmord för dem att slåss mot alla plattformar samtidigt. Då drar de till slut inte in några pengar någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Okej? Du har rätt, moving forward...

Ursäkta att jag var otydlig. Men Epic väljer vilka som ska vara deras offer där Epic ska få mer pengar och marknadsplatsen ska få mindre eller inga pengar.

Anledningen till att Uber inte betalar till Apple är att det är en fysisk tjänst som levereras, samma med matleveranser.

Bättre att Epic jämfört med tex King och Candy Crash, som inte har klagat.

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veidit:

Ursäkta att jag var otydlig. Men Epic väljer vilka som ska vara deras offer där Epic ska få mer pengar och marknadsplatsen ska få mindre eller inga pengar.

Anledningen till att Uber inte betalar till Apple är att det är en fysisk tjänst som levereras, samma med matleveranser.

Bättre att Epic jämfört med tex King och Candy Crash, som inte har klagat.

Ärligt talat så bryr jag mig inte om vilket företag det är som klagar, det är utgången av allt detta som är intressant.

Permalänk

Vad är det för appleutvecklingsverktyg som epic inte skall få använda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Vad är Forklift för något?

Off topic:
Ett jäkligt bra filhanteringsprogram mm för OS X

Tydligen inte vad som menades men tål att propageras för ^^

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Ärligt talat så bryr jag mig inte om vilket företag det är som klagar, det är utgången av allt detta som är intressant.

Jag har svårt att ta Epic på allvar när de väljer specifikt två marknader, samt inte jämför sig själv med liknande mjukvara på marknaden. Det blir inte helt ärligt. Sen tror jag personligen att detta är för att de ska tjäna mer pengar och inte för att det ska kosta kunden mindre.

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

I din värld är det kanske bara googla ”pros and cons iOS”, när average swenson står på Elgiganten och väljer mellan två telefoner, så kanske iOS och Android är samma skit för dem.

Okej men det är fortfarande deras fel att inte informera sej och ingen annans. Man kan börja med att lära sej använda google och sedan blir resten ganska lätt. Okunskap är inte försvarbart idag när det kommer till sådana enkla saker. Om inget annat finns det människor man kan fråga.

Permalänk
Medlem

@pv2b: Ja visst de kan inte kriga mot alla. Men Epic games har redan kommenterat det jag skrev med att de skiljer på konsoller och mobiler. Så de verkar helt ok med det sony och microsoft gör, men när det gäller mobilplattformen med apple och android så är det tydligen inte ok att ta betalt för att erbjuda en kundbas med miljontals användare.

För du har ju knappast ett mer öppet system på konsoler mig veterligen. Sist jag kollade så kunde du inte installera spel från steam eller epic gamesstore på xbox one. Jag tror också konsolerna tar en liknande avgift på 30% rätta mig om jag har fel. Så vad tycker du själv om detta?

Styckeindelning
Visa signatur

| CPU : Intel core i5 2500K | MBO : MSI Z68A-GD65 G3 | RAM : 2x4GB Corsair Vengeance Low Profile Blue
| GPU : X2 MSI GeForce N580GTX Lightning 1500MB | MONITOR : Asus VE278Q
| CASE : NZXT Phantom Special Edition
| PSU: Thermaltake toughpower grand 750w 80plus GOLD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veidit:

Jag har svårt att ta Epic på allvar när de väljer specifikt två marknader, samt inte jämför sig själv med liknande mjukvara på marknaden. Det blir inte helt ärligt. Sen tror jag personligen att detta är för att de ska tjäna mer pengar och inte för att det ska kosta kunden mindre.

Det kan nog existera en värld där både Epic och Apple tjänar pengar, samtidigt som kunderna har ett öppnare OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Okej men det är fortfarande deras fel att inte informera sej och ingen annans. Man kan börja med att lära sej använda google och sedan blir resten ganska lätt. Okunskap är inte försvarbart idag när det kommer till sådana enkla saker. Om inget annat finns det människor man kan fråga.

Fortfarande, detta är självklara frågor för dig och mig, inte för gemene man.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sleepzou:

@pv2b: Ja visst de kan inte kriga mot alla. Men Epic games har redan kommenterat det jag skrev med att de skiljer på konsoller och mobiler. Så de verkar helt ok med det sony och microsoft gör, men när det gäller mobilplattformen med apple och android så är det tydligen inte ok att ta betalt för att erbjuda en kundbas med miljontals användare.

För du har ju knappast ett mer öppet system på konsoler mig veterligen. Sist jag kollade så kunde du inte installera spel från steam eller epic gamesstore på xbox one. Jag tror också konsolerna tar en liknande avgift på 30% rätta mig om jag har fel. Så vad tycker du själv om detta?

Jag tycker att Sony och Microsoft inte ska hindra de som vill att installera egen mjukvara på de spelkonsoller de tillverkar.

Detta gäller alla sorts programmerbara produkter. Oavsett om det är en mikrovågsugn, en bil, en mobiltelefon, en spelkonsoll, en skrivare, en smart högtalare, eller vafan som helst. Enda kravet jag har är att de inte ska aktivt förhindra folk från att göra detta, men det är klädsamt om det finns någon checkbox för "unknown sources" eller liknande.

Sedan får ju så klart företag välja vad som är bäst för dem rent kommersiellt, att jobba med tillverkarna eller att runda dem. Tillverkare ska inte heller behöva vara ålagda att supporta någon dåre som vill köra Doom på sin skrivare, men de ska inte heller aktivt förhindra det för den som vill.

Permalänk
Medlem

Scrollat igenom tråden och jag ser ingen som ens har lyft att det rör sig om konkurrensrätt. Vår egen myndighet på området sammanfattar väl vad missbruk av dominerande ställning innebär här: http://www.konkurrensverket.se/konkurrens/om-konkurrensreglerna/missbruk-av-dominerande-stallning/. Det som blir en knäckfråga är vilken marknad Apple och Epic konkurrerar på. Det blir intressant om detta går till domstol.

Visa signatur

Antec Sonata, Antec 380W | A64 3000+@2200mhz, Zalman CNPS7000B-AlCu | MSI K8N NEO-FSR 250Gb Nforce3 | 1024 Corsair Value PC3200 2.5-3-3-8
| Galaxy Glacier 6800 GT 420/1130mhz | Hitachi Deathstar 160GB SATA | 19" Compaq

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Fortfarande, detta är självklara frågor för dig och mig, inte för gemene man.

Därför kan man fråga någon eller så får man ge sej ut och köpa något man inte vet ett smack om för 13000 och kanske bli missnöjd. Fortfarande ingen annans problem eller fel än personerna som gör misstaget.

Det är ju faktiskt som så att det finns många bra billiga telefoner man borde köpa om man är osäker på området och inte har någon att fråga. Ingen sympati i det här fallet.

Försöker man inte äns bilda sej en liten uppfattning om vad man konsumerar är det ju ens eget fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon52343:

Tycker detta inlägg var bra på FZ, relaterat till att Apple hotar stänga ute Unreal-verktyg:

"Halvkinesiska Epic har alltså brutit mot regler dom själva skrivit under på att dom ska följa och använder sina kunder som hävstång mot Apple, men ändå är det Apple som är skurken?

Kan hålla med om att 30% är en hög avgift och att det självklart är mer till för att driva tillväxt och göra aktieägarna nöjda snarare än att det har någon koppling till vad utvecklingen och underhållet av vad App Store kostar, men som nämnt ovan - vem bestämmer vad som är rätt avgift och hur mycket vinst dom får göra? Och Epic är rätt selektiva kring vilka det är OK att ta ut 30% för eller ej.

För dessa 30% får Epic i alla fall tillgång till en väldigt stor kundbas som i hög grad är villiga att betala för sig, tycker dom inte att det är värt det kan dom ju hålla sig till Android istället för att bryta mot reglerna och ta sina kunder som gisslan."

+1

Tycker att om man har monopol så ska avgiften vara 0% eller nästintill 0%. Finns det konkurrens så får man helt enkelt konkurrera om en avgift.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Sidospår om ett inlägg kan uppfattas som fråga eller inte borttaget*

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Tycker att om man har monopol så ska avgiften vara 0% eller nästintill 0%. Finns det konkurrens så får man helt enkelt konkurrera om en avgift.

Apple har inget monopol. De erbjuder en tjänst till sina egna produkt. IOS är på inget sätt en dominerande plattform med sina ~25% marknadsandelar. Det är upp till företagen själva om de vill sälja sina appar och tjänster till Iphone/Ipad-användare, och vill de det så ska de så klar följa avtalet som de skrivit på. Om inte så finns det andra plattformar som är större som de kan vända sig till.

Att bli arg på Apple i det här fallet är lite som att boka en charterresa genom Apollo och bli upprörd över att man inte får välja ett annat flygbolag än Apollos egna som tar en hög incheckningsavgift. Välj ett annat charterbolag, eller boka biljett direkt hos flygbolagen om du inte är nöjd. Svårare än så är det inte.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Bra inlägg! Håller med om det mesta. Två frågor bara:

Hur menar du när du skriver att Epic klampat in och ställt till med problem för PC-marknaden för spel? Enda negativa effekten jag sett är att många spel numera inte längre finns att köpa på Steam, utan att man måste till andra plattformar. I bästa fall är detta ett irritationsmoment, inte ett riktigt problem.

Ser du det positiva i att någon (oavsett vem) tar fighten mot Apple och deras stängda plattform?

Ursäkta, men detta blir nog ännu ett groteskt långt inlägg...

Grundfelet här är nog att alla tagit Tim S. på orden och sett detta som ett krig mellan EGS och Steam, det är inte ens nära sanningen för det finns fler parter i scenariot.

Steam har vuxit till att bli ett problem för konkurrensen, det förnekar jag inte, men EPIC har absolut varit delaktiga i att skapa det problemet under många år genom att enbart publicera sina spel via den plattformen.
Redan där börjar man kunna ana hur löjlig nivån är, att bekämpa exklusivitet och marknadsandelar med mer exklusivitet ser jag inte på långa vägar som en vinnande strategi.

För jag tror faktiskt inte att Steam, historiskt sett, har varit exklusiva med spel på deras plattform mer än dem de själv skapat (Half-Life-serien inkl. CS, Protal osv. alla Source spelen.) Anledningen till den grava obalansen är således mestadels utgivarna som enbart matat Steam och struntat i de konkurrenrande plattformar som existerat eller existerar i dagsläget.

Jag har helt gått över till att köpa spel via en annan konkurrerande plattform (GOG.com) då det tjänar min stil bäst, ger mig maximal prestanda samt att jag även kan spela alla spelen i deras utbud då de inte förlitar sig på plattformsspecifika detaljer såsom DRM och Anti-cheat på klientnivå som är knutet till ett visst företag/store eller proprietär teknik.

Det jag ser som ett EPIC-klavertramp i sammanhanget är att de försöker lägga beslag på titlar för att ta dem från Steam-plattformen för att gynna sin egen store och locka (tvinga?) spelarbasen att köpa sina spel där för att på så vis "jämna ut" konkurrensen.
Det anser jag är ett slags form av konkurrensbrott då det tar bort friheten och valet som jag som konsument i vanliga fall bör ha tillgängligt.
Det är inte Steam utan själva marknaden som sådan jag vill ta i försvar här, men folk tolkar ofta det som att kritik mot EPIC = PRO Steam-supporter, i mitt fall är jag ingendera.

Jag tvingas i det läget köpa spel hos EGS om jag vill kunna spela det då dem är de enda som får/kan ha spelet ute till försäljning pg.a. exklusiviteten de köpt.
Det gynnar absolut EGS, men gynnar det marknaden/konkurrensen i form av oss spelare/kunder?

Då jag inte handlar nåt på Steam längre, ser jag även hur den sortens metoder påverkar andra konkurrenter till både Steam och EGS, om ett spel blir exklusivt för EGS (Epic Games Store) innebär det att resten av konkurrensen bestraffas med samma mynt. GOG.com blir således även dem utan en release för deras kunder.

EPIC bidrar i det fallet till att skapa något som inte bara är en skam för en annars fri PC-marknad utan även hämmar konkurrensen i det långa loppet genom att bestraffa alla andra aktörer på samma sätt genom exklusivitet.

GOG.com som är vad jag skulle kalla en i högsta grad hälsosam konkurrent till både EGS och Steam blir även dem utan spelet p.g.a. EGS exklusivitet och bestraffas likt Steam, då de själva (CD Projekt Red som är ägare till GOG.com, kända för bl.a. Witcher-serien och nu Cyberpunk 2077) är bland de bättre utgivarna när det kommer till att publicera sina spel hos diverse andra spelbutiker, detta till trots att de är en många gånger mindre aktör än både Steam och EGS.

Det vore ju en sak om EGS nu verkligen ville ösa pengar för att råda bot på problemet, om de i så fall kunde övertyga studios att publicera sina spel på samtliga konkurrerande plattformar UTOM just Steam för en tid och därmed locka över kunder, då har iaf. kunden ett utbud och val av leverantörer att välja på.
-Fortfarande ett fult tilltag affärsmässigt, men mindre fult konkurrensmässigt då det åtminstone ger kunden rätten till att göra ett eget val och marknaden tjänar förhoppningsvis på det i slutändan.

Nu råkar jag spela på Linux som plattform och kan således inte alls spela spelen som EGS säljer/ger bort då de inte stöder plattformen ö.h.t. så för mig är situationen istället den omvända. Där är jag istället beroende av tillgången på spel från tjänser likt GOG.com alt. Steam där jag i princip kan spela hela utbudet p.g.a. deras val av distribution, format och support.

Men i.o.m. att EGS nu i många fall är den ENDA spelbutiken som får lov eller har rättigheterna till ett visst spel och därmed också håller det exklusivt för sig själva.
Det enda rätta här, som jag ser det, om de nu ville bidra till en gynnsam konkurrens vore ju att publicera spelet på alla de plattformar/stores som det tidigare ej varit publicerat hos för att nå ut till en större skara spelare. Det är ju så man bör skapa konkurrens.

Tim S. verkar ju dock enbart tro att marknaden rättar till sig bara man skapar en EGS Megalodon som motvikt till Steams marknadsandel, och då talar vi inte om att EGS nödvändigtvis måste skapa en bättre tjänst i grunden än Steam eller någon annan konkurrent då de istället, tack vare pengar, kan göra det i form av exklusivitet, likt konsolmarknaderna gjort.
Speciella serier, titlar ser aldrig dagens ljus såvida du inte köper dig in i MIN plattform och accepterar mina regler.

Dvs. samma stil som Apple och Google, Sony, Microsoft, Nintendo, mm. Walled gardens for everyone!
Det är här jag fortfarande vill hävda att PC-marknaden är överlägset bäst fungerande, i det avseendet.

Steam har fortfarande en mängd bra tjänster, förutom deras massiva spelutbud, som fortfarande gör dem attraktiva så det lär inte gå någon nöd på dem den närmsta tiden.

Sedan hör det ju också ihop med att man som kund alltid bör värna om möjligheten till flera val alt. möjlighet till ett eget gjort val.
Vill jag t.ex. enbart ha mina kontouppgifter hos en enskild spelbutik bör jag kunna komma över alla spel jag kan tänkas vilja köpa där också och inte behöva sprida ut mina kontouppgifter över en mängd leverantörer där jag inte har ett dugg koll på hur väl kunddatabaser skyddas.
Jag riskerar alltså även mina betal- och personuppgifter beroende på hur många tjänster jag använder mig av när jag köper spel.

Det finns ju egentligen inga fysiska begränsningar för speldistributionen utan enbart artificiella som dikteras av villkor, företag emellan.
Så länge det säljs spel så bringar det inkomster till studios, utgivare, företag samt enskilda utvecklare.

Vill vi spela ett spel ihop skall det inte ha någon större betydelse vart du eller jag köpt spelet eller vilken tjänst vi föredrar, kanske det i förlängningen inte ens spelar någon roll vilken plattform (Windows, Mac, Linux) vardera spelare föredrar heller i sammanhanget?

Jag ser tyvärr inte att någon kommer att lyckas i fighten om de redan stängda och hårt kontrollerade plattformarna, de är byggda med exklusivitet i åtanke, för att vara stängda och reducera valmöjligheterna till att gå via endast EN kanal för användarna av plattformen.
Det framhålls som en bra sak, av de företagen som står bakom plattformen, oavsett vad vi användare tycker om det.
Därför ser jag det som att ödsla tid och resurser i onödan då de själva när som helst kan ändra villkoren/reglerna eftersom det inte är en fri marknad i den bemärkelsen.
Se till att istället locka utvecklare bort från de plattformarna vilket bevisligen har som syfte att tillintetgöra konkurrens mellan större leverantörer, med bättre villkor och arbetsmiljöer på PC-sidan så kommer Apple m.fl. tillslut att såga av grenarna de sitter på då de skulle förlora användare och utvecklare som plattformen är i så starkt i behov av. Öppnar de däremot upp plattformen och gör den tillgänglig för andra aktörer så kan man då börja tala om ett återtåg på utvecklingsfronten. Apple m.fl. får stå sitt kast helt enkelt.

Problem existerar och det är bra om marknaden blir varse om dem men EGS och Tim S. angriper problemet på fel sätt enl. min åsikt.
Det är vi spelare och mindre aktörer som hamnar i kläm och får betala priset, därför kan jag inte ge mitt stöd till deras nuvarande metoder.

Edit: Stavning och lite rättning av text.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Apple har inget monopol. De erbjuder en tjänst till sina egna produkt. IOS är på inget sätt en dominerande plattform med sina ~25% marknadsandelar. Det är upp till företagen själva om de vill sälja sina appar och tjänster till Iphone/Ipad-användare, och vill de det så ska de så klar följa avtalet som de skrivit på. Om inte så finns det andra plattformar som är större som de kan vända sig till.

Att bli arg på Apple i det här fallet är lite som att boka en charterresa genom Apollo och bli upprörd över att man inte får välja ett annat flygbolag än Apollos egna som tar en hög incheckningsavgift. Välj ett annat charterbolag, eller boka biljett direkt hos flygbolagen om du inte är nöjd. Svårare än så är det inte.

Faktiskt redan haft en liknande diskussion i en annan tråd som jag gärna tar upp här igen, dock där charterresa istället var en matbutik.

"Ska man utgå från att det inte finns någon monopolsituation eftersom du som kund kan välja mellan Android eller iOS så skulle det innebära att om du går in på en ICA-butik en gång så skulle du aldrig kunna gå till en Coop, åtminstone inte på 2 år och du måste betala ett belopp för att få lov att byta butik.

Skulle också innebära extremt begränsande möjligheter att öppna ett tredje märke eftersom leverantörerna aktivt måste lägga ner väldigt mycket tid för att även kunna sälja på tredje märket. Vilket gör att tredje märket aldrig lyckas etablera sig eftersom ingen vill sälja sina varor där.

Tycker dock inte heller att det ger en rättvis jämförelse. Istället kan du tänka att
iOS = Norge
Android = Sverige.
I Sverige finns det ICA (Google Play) och Coop (Samsung Galaxy Store). I Norge finns bara Rema 1000 (App Store). Om du bor i Norge så kan du bara handla på Rema 1000. För att kunna handla i en annan butik krävs det att du flyttar till Sverige. Du kan heller inte ta med grejerna du köpt i Sverige tillbaka till Norge."

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Tycker dock inte heller att det ger en rättvis jämförelse. Istället kan du tänka att
iOS = Norge
Android = Sverige.
I Sverige finns det ICA (Google Play) och Coop (Samsung Galaxy Store). I Norge finns bara Rema 1000 (App Store). Om du bor i Norge så kan du bara handla på Rema 1000. För att kunna handla i en annan butik krävs det att du flyttar till Sverige. Du kan heller inte ta med grejerna du köpt i Sverige tillbaka till Norge."

Om du själv valt att bosätta dig i Norge i stället för Sverige, väl medveten om att det bara finns Rema 1000, så ja, då är din jämförelse ganska korrekt. Men du kunde lika gärna ha flyttat till Sverige eftersom Norge inte är det enda valet av land. Alla länder har sina för- och nackdelar, och var du väljer att bosätta dig är ju ditt egna val där du själv har gjort en bedömning om vad som är bra och dåligt.

Visst vore det bra om man kunde köpa och installera appar hur man ville, inte bara för oss konsumenter men även utvecklare. Men det är Apples produkt, Apples tjänst och Apples beslut att inte tillåta det. Då är det bara att rätta sig efter villkoren eller välja något annat alternativ, som det finns gott om.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Men det är Apples produkt, Apples tjänst och Apples beslut att inte tillåta det. Då är det bara att rätta sig efter villkoren eller välja något annat alternativ, som det finns gott om.

Men då borde ju även Microsoft få göra det, så om de då låser ner Windows, tvingar alla som vill installera programvara att göra det genom sin app store, förbjuder Steam och dylikt (vill man spela sina Steamspel så är det bara att köpa om dem) och tar 30% av transaktioner, så är det bara att rätta sig efter villkoren eller installera något annat? Kanske BSD?

Sen finns det i realitet två mobilalternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Men då borde ju även Microsoft få göra det, så om de då låser ner Windows, tvingar alla som vill installera programvara att göra det genom sin app store, förbjuder Steam och dylikt (vill man spela sina Steamspel så är det bara att köpa om dem) och tar 30% av transaktioner, så är det bara att rätta sig efter villkoren eller installera något annat? Kanske BSD?

Sen finns det i realitet två mobilalternativ.

Microsoft har redan gjort det med Windows RT och 10S som var låsta versioner av Windows 8 respektive 10 och som följde med deras egna enheter där du endast kunde installera appar i Microsoft Store, men det blev en flopp och skrotades och är numera ett valfritt alternativ som går under namnet "S Mode".

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Hmm, nåja, Tråkigt för alla oskyldiga devs som använder unreal engine.

Men i övrigt så tycker jag att Epic grävt sin egen grav här, och det var väl lite det dom räknade med. Dom vet mycket väl att deras tillgång till att utveckla unreal engine använder samma konto som fortnight. På det här sättet så framstår dom som underdog och dessutom så blir Apple bad guys när oskyldiga blir påverkade.

Men som utvecklare av unreal engine så är det jävligt ansvarslöst att ta denna risk. Epic visar ännu en gång att dom fullständigt skiter i deras kunder (unreal devs), och offrar dom gladeligen "in the name of profit".
Precis som dom gjorde när dom tog en av deras kunders spel och gjorde en egen kopia som dom lanserade gratis för att konkurera ut originalet. Jag syftar på Pubg här. Det dom gjorde där är ett big nonono

När dom återigen gladeligen offrar deras kunder (dom som använder unreal engine) för att Epic games skall kunna dra nytta av det, så är det jag menar när jag säger att dom grävt sin egen grav här. För nu har dom ju verkligen visat att använder man unreal engine ,, så tar man en stor risk, då man inte kan veta vad Epic får för sig att göra.

Med det sagt så är ju varken apple eller google några good guys heller, då man tar 30%(eller bad det nu är) på in-game skins. en vara som egentligen bara existerar som en flagga på eller av hos användaren. ingen download då skins och sånt redan finns hos alla. (annars kan andra inte se dom)
Det finns egentligen ingen anledning till att ta så pass stor del av kakan för att hantera ett köp. (annat än girighet då)

What a shitshow...

Permalänk
Medlem

Att ta ut en summa för att få vara med på en marketplace köper jag. Huvudsakligen handlar det om att skapa hög kvalité på innehållet vilket i sin tur innebär utgifter för att verifiera, övervaka och underhålla men också för att marknadsföra vilket gynnar båda parter. Att ta ut pengar för in-game microtransactions känns dock riktigt lågt. Mjukvaran förändras inte, det blir inte något nytt som måste verifieras och det innebär inte häller mer trafik eller data för marketplace. De som gör jobbet bör få ta del av pengarna vilket i detta fallet blir företaget som utvecklar själva appen och håller den aktiv med servrar, support och what not.

Jag kan tänka mig att modellen är extra hård för nyuppstartade som redan har det knapert så jag tycker att det är bra att ett stort företag tar tag och verkligen får detta prövat. Microsoft fick inte leverera sitt OS med en webläsare eller mediaspelare enligt EU domstolen vilket på ett vis kändes minst sagt märkligt men ska man lägga detta i relation med appstoren i detta fall så känns det som att Epic mycket väl kan få rätt om samma instans skulle pröva ärendet.

Ska bli intressant att följa men känslan är att Apple kommer få backa, iallafall om det testas rejält.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag tror faktiskt Epic kan ha relativt goda chanser att vinna mot Apple i detta mål, detta då andra appar som erbjuder varor och tjänster inte har detta krav att alla transaktioner ska gå genom Apple och "beskattas" med 30% (t ex Uber och Amazon).
I dagens samhälle då alltmer övergår till digitala tjänster och även produkter så blir det i min mening allt svårare att hävda att det är en så markant skillnad mellan en digital och en fysisk vara att du kan behandla dem olika avgiftsmässigt.

Har även sett ett antal inlägg som jämför Apples App-store med Xbox, Nintendo, Playstation och deras exklusiva marknadsplatser på respektive plattform, dock haltar jämförelsen i mina ögon på främst ett par punkter.
1. Alla produkter har samma avgift på dessa plattformar.
2. Plattformen är i stort sett endast för en produkttyp (spel), till skillnad från Iphone som i dagsläget används till allt från kommunikation, gps och handel till mediakonsumption och spelande. Du är därmed betydligt mer låst och beroende i ditt val av telefon än spelkonsol, man kan till och med hävda att människor i dagsläget sköter så stor del av sin konsumtion via sina mobiler att ett företag som hindras från att ge ut sin app fritt på plattformen kraftigt missgynnas i konkurrenskraft.

En telefon är idag dessutom mer lik en pc än en klassisk mobil och därmed bör EU även ställa samma krav på Android och iOS som på Windows och därmed öppna upp för mer och lättare konkurrens i form av appbutiker på alla mobila plattformar.

Permalänk
Medlem

Hoppas detta får Sweeney Tim att svettas lite grann. Finns nog ingen person jag avskyr mer än honom just nu inom gaming världen. Det känns ju som att det är monopol han själv vill ha på sin epic plattform med betalda utvecklare för exklusivitet och uppköp av utvecklare och sedan borttagning av spel från andra plattformar. Skönt att han fick en reality check till sist.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DGS:

Skillnaden är att man hyr lägenheten av en fastighetsägarens som riskerar att få sin egendom förstörd.
Hårdvaran i mobilen är min egendom, så det är mer likt en villa, där jag får ha både vilka möbler och djur jag vill ha, för det påverkar endast mig, inte någon annan fastighetsägare, för att det är jag som äger den.

Varför citerar du mig? Det var inte jag som startade dessa oväsentliga jämförelser, jag visade bara den som började att hans argument inte höll.

Jag har inget emot en fastighetsägare om hen så förbjuder IKEA-möbler, lär bli svårt att hitta hyresgäster då dock.

Visa signatur

Mr. Scriptman