Microsoft bjuder på inblick i arkitekturen i Xbox Series X

Permalänk
Cyberman

Microsoft bjuder på inblick i arkitekturen i Xbox Series X

Microsofts genomgång bjuder på en första inblick i hur AMD tacklar ray tracing-beräkningar i RDNA 2-arkitekturen.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Medlem

Jag bara längtar och längtar till konsolerna, även om jag inte kommer köpa dom direkt på lanseringen.

Brukar oftast bli 1 år eller så när dessutom många spelsläpp har hunnit fyllts.

Permalänk
Medlem

Det ska bli väldigt spännande att se hur RDNA 2 presterar när de kommer till PC.

Permalänk
Medlem

Blir en riktigt kul tech-höst!
OT så är "miljöskatt" och privatkopieringsavgifter riktig bullshit! INGEN som kommer använda sin konsol för privatkopiering.
Är privat (och pirat för den delen) något mediebranchen faktiskt förlorar pengar på fortfarande eller är det en förlegad fet kassako åt stora bolag?...

Permalänk
Medlem

Hmmm blir en kul höst med eventuellt 2 nya spel konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 91Henke91:

Blir en riktigt kul tech-höst!
OT så är "miljöskatt" och privatkopieringsavgifter riktig bullshit! INGEN som kommer använda sin konsol för privatkopiering.
Är privat (och pirat för den delen) något mediebranchen faktiskt förlorar pengar på fortfarande eller är det en förlegad fet kassako åt stora bolag?...

Piratas gör det nog fortfarande till viss del. Men troligen mest pga tillgänglighet, t ex mandalorian ska ju ha laddats ner friskt, så där förlorade Disney en hel del på att inte ha sin tjänst redo globalt. Vet inte när jag hörde att någon privatkopierade senast, frånsett de som digitaliserar sin filmsamling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 91Henke91:

Blir en riktigt kul tech-höst!
OT så är "miljöskatt" och privatkopieringsavgifter riktig bullshit! INGEN som kommer använda sin konsol för privatkopiering.
Är privat (och pirat för den delen) något mediebranchen faktiskt förlorar pengar på fortfarande eller är det en förlegad fet kassako åt stora bolag?...

Skrivet av Chibariku:

Piratas gör det nog fortfarande till viss del. Men troligen mest pga tillgänglighet, t ex mandalorian ska ju ha laddats ner friskt, så där förlorade Disney en hel del på att inte ha sin tjänst redo globalt. Vet inte när jag hörde att någon privatkopierade senast, frånsett de som digitaliserar sin filmsamling.

Nu blev det kanske lite väl OT, men motioner om att arbeta om privatkopieringslagen har lämnats in ett flertal gånger, 2018 så ställde sig riksdagen sig bakom ett förslag för en översyn.

"Riksdagen riktade också en uppmaning, ett tillkännagivande, till regeringen om att ersättningssystemet för privatkopiering ska ses över. Riksdagen anser att den tekniska utvecklingen har ändrat förutsättningarna för det nuvarande ersättningssystemet och att det är osäkert och otydligt. Regeringen bör därför tillsätta en utredning, där möjligheten att införa ett system där staten har ansvaret ska övervägas."

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/arende/betankande/...

Något som även sweclockers rapporterade om:

https://www.sweclockers.com/nyhet/25615-riksdagen-foreslar-ut...

Enligt denna länk skulle en utredning tillsättas våren 2020, men vad jag kan se har det inte skett än

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svar-pa-s...

Men åter till topic, är det någon som förstår sig på denna raytracing lösning? Förstår jag det rätt som att det inte är någon dedikerad hårdvara utan man anänder sig av dom "vanliga" CU för detta?

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Diskussioner om privatkopiering i all ära, här har vi väldigt intressant information om arkitekturen i Xbox Series X och ray tracing i RDNA 2 att diskutera, om någon är sugen på att diskutera privatkopiering vidare görs det med fördel i en egen tråd

Permalänk
Medlem

Edit fel tråd.

Permalänk
Medlem

Något som hade varit väldigt coolt, hade varit om denna hade släppts som APU

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Något som hade varit väldigt coolt, hade varit om denna hade släppts som APU

För att sen se den strypas till döds av ett 64 bit DDR4 minnesinterface?

Permalänk
Medlem

@ipac: Nej jag hade gärna sätt en ny sockel till den också

Permalänk
Medlem

Skippade ni infon om den nästan obefintliga cashe minnet på cpu delen med vilje för att folk inte ska förstå att det inte är det prestandamonster de försöker få konsollerna att låta som?
Vad motsvarar grafikdelen om man skulle jämföra med dedikerat kort låter ju inte som nåt monster med 52 cu enheter direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Skippade ni infon om den nästan obefintliga cashe minnet på cpu delen med vilje för att folk inte ska förstå att det inte är det prestandamonster de försöker få konsollerna att låta som?
Vad motsvarar grafikdelen om man skulle jämföra med dedikerat kort låter ju inte som nåt monster med 52 cu enheter direkt.

Frågan är hur stort behovet av cache är. Kan vara så att bandbredd och latens från minnet gör stor cache ganska onödig. Det är så det brukar vara nämligen.
I råprestanda så blir det 30% snabbare än 5700XT per Hz. Vilket placerar det närmare 2080 Ti, men det hör till saken att RDNA2 ska ha en hel del effektiviseringar som kan öka prestandan ytterligare. Blir nog ett helt klart prisvärt alternativ allt som allt. Och det kommer från en som jag som kör stenhårt på PC framför konsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Skippade ni infon om den nästan obefintliga cashe minnet på cpu delen med vilje för att folk inte ska förstå att det inte är det prestandamonster de försöker få konsollerna att låta som?
Vad motsvarar grafikdelen om man skulle jämföra med dedikerat kort låter ju inte som nåt monster med 52 cu enheter direkt.

512KB L2 per kärna och 4MB L3 per CCX...Låter ganska likt Renoir, dvs AMD Zen 2 APU? Är det oväntat?

Permalänk
Medlem

Är den 6:e november spikat? Undrar om Cyberpunk 2077 blir en bundle tillsammans med Xbox?
Tror även PS5 kommer samma vecka. CP2077 släpps ju den 19 november. Både Sony och Microsoft lär väl inte vilja missa att kränga konsoler till höstens absoluta storspel.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@napahlm: det datumet kommer från källor till The Verge, som nämnde att vissa relaterade produkter inte var aktuella "förrän den 6 november". Så inte spikat, men hyggligt troligt att det är däromkring den lanseras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Vad motsvarar grafikdelen om man skulle jämföra med dedikerat kort låter ju inte som nåt monster med 52 cu enheter direkt.

3328 shader-processorer, det enda som har mer idag är 2080Ti (och Titan).

Du har missuppfattat vad som sagts om Series X förövrigt. Den är inget monster, bara att den äter monster till frukost.

Permalänk
Medlem

Trevligt med dessa faktanyheter. Bra sammanställning och fin rapportering av SweC/Loevet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

512KB L2 per kärna och 4MB L3 per CCX...Låter ganska likt Renoir, dvs AMD Zen 2 APU? Är det oväntat?

Trodde inte det var några CCX-kluster i denna... Är du säker på att det är så?

Permalänk
Medlem

Brukar inte köpa konsol på lanseringsdagarna (vad jag kommer ihåg i alla fall men nu känner jag mer ha begär med bastanta hårdvaran som erbjuds. Frågan är vad som blir bäst, PS5 eller Series X... båda konsolerna kommer förmodligen erbjuda bra spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Skippade ni infon om den nästan obefintliga cashe minnet på cpu delen med vilje för att folk inte ska förstå att det inte är det prestandamonster de försöker få konsollerna att låta som?
Vad motsvarar grafikdelen om man skulle jämföra med dedikerat kort låter ju inte som nåt monster med 52 cu enheter direkt.

10 ggr högre minnesbandbredd än en värsting-PC låter ju ganska monsterbra för spel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Trodde inte det var några CCX-kluster i denna... Är du säker på att det är så?

Titta på bilden, helt klart två separata 4-core kluster med två separata L3$ block

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

3328 shader-processorer, det enda som har mer idag är 2080Ti (och Titan).

Det säger inte mycket om prestandan, ett R9 Nano har t.ex. 4096 st. och presterar som ett GTX 1060. Antalet shader-processorer är bara vettigt att jämföra när man jämför olika GPUer baserade på samma arkitektur, och även då kan det vara svårt att säga hur spelprestandan blir eftersom som så mycket annat spelar in.

Permalänk
Medlem

@medbor: med cashe som är en fjärdedel av vad de är på stationära cpu er (det som ska motverka ryzens latensproblem)

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det säger inte mycket om prestandan, ett R9 Nano har t.ex. 4096 st. och presterar som ett GTX 1060. Antalet shader-processorer är bara vettigt att jämföra när man jämför olika GPUer baserade på samma arkitektur, och även då kan det vara svårt att säga hur spelprestandan blir eftersom som så mycket annat spelar in.

Nu var det ju inte jag som tog upp frågan om hur antalet shaderprocessorer står sig... Dvs det var inte prestanda som ens efterfrågades.

Sen var det ju idag det var frågan om, inte junk från förr.

Trots det. Shader processorer är vettigt att jämföra när arkitekurens prestanda är känd och övriga parametrar, minnesbandbredd inte minst, är tämligen väl kända. Vilket de är i detta fall (tjaa, vi får ju anta att RDNA2 iaf inte presterar sämre än RDNA1...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Frågan är hur stort behovet av cache är. Kan vara så att bandbredd och latens från minnet gör stor cache ganska onödig. Det är så det brukar vara nämligen.
I råprestanda så blir det 30% snabbare än 5700XT per Hz. Vilket placerar det närmare 2080 Ti, men det hör till saken att RDNA2 ska ha en hel del effektiviseringar som kan öka prestandan ytterligare. Blir nog ett helt klart prisvärt alternativ allt som allt. Och det kommer från en som jag som kör stenhårt på PC framför konsol.

Misstänker att en del av förklaringen kan finnas i den nya lagringsteknologi konsollerna utnyttjar, vilken minskar ner CPU-resurserna som annars behöver läggas bara på I/O. Gjorde en tråd om det nyligen:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1603569-det-markvardig...

Detta skiljer sig väsenligt från hur en x86-baserad PC-plattform fungerar idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

@medbor: med cashe som är en fjärdedel av vad de är på stationära cpu er (det som ska motverka ryzens latensproblem)

Latensproblemen är pga chiplets som detta chip inte använder. Latenserna är extremt mycket bättre på laptopchippen (renoir, 4000-serien) idag redan

Permalänk
Medlem

Ja detta blir nog första konsolen jag köper på lansering sedan Playstation2. I och med gamepass och vilket monster den här konsolen är så får jag säga att Xbox verkligen har lyckats styra rätt skeppet sedan deras förfärliga Xbox One lansering som inte hade något alls med gaming att göra.

Permalänk
Medlem

Funderar lite om AMD skulle släppa en motsvarighet till denna GPU/CPU för vanliga PC moderkort så att man kunde bygga ihop en HTPC med Xbox prestanda för att köra sina PC spel från soffan. Har dålig koll på AMD, men har de någon CPU med inbyggd grafik som ens kommer i närheten?