Spela på TV from PC - HDMI-kabel, vilken?

Permalänk
Medlem

Spela på TV from PC - HDMI-kabel, vilken?

Hej.

Jag önskar köpa mig en bra HDMI kabel som sträcker sig från min dator, till min TV.
Har räknat ut att jag behöver en HDMI-kabel runt 15 meter. Frågan är bara vilken kabel som är bäst och ger bra bildkvalité när TVn och datorn är en bit från varandra. Har ni något tips?
Önskar kunna spela ibland på soffan med en kontroll i handen framför TV:n. Även till film/serier också. Chromecast och andra trådlösa tekniker fungerar mycket dåligt och önskar en snabb, bra HDMI.

Kom med era tips.

Permalänk
Medlem

Deltacos kablar håller sig till korrekt standarder och är rimligt prissatta så jag skulle rekommendera en sådan.
Dock så är 15m på gränsen till att det ska fungera att sända 1080 i någon vettig frekvens. Men det skadar inte att testa då en kabel kostar ca 250 SEK

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bmannu:

Deltacos kablar håller sig till korrekt standarder och är rimligt prissatta så jag skulle rekommendera en sådan.
Dock så är 15m på gränsen till att det ska fungera att sända 1080 i någon vettig frekvens. Men det skadar inte att testa då en kabel kostar ca 250 SEK

Tack för svar.

Jag har hittat två stycken, som jag funderar på.

Den ena är en Deltaco Prime HDMI-kabel

Den andra är en NÖRDIC 15m Aktiv optisk fiberkabel

Aldrig hört talas om Nördic, vilka är dem?
Dock låter det intressant att deras (Nördics) är i fiber, medan Deltacos är i koppar. Någon skillnad i kvalité tro?

Permalänk
Bildexpert 📺

@outbox: Sak du köra 1080p/60 som högsta signal kan man ofta komma undan med enkla och billiga passiva kablar. Planerar du mer än så, till exempel 4K/60 eller 1440p/144 slutar det ofta med en AOC-kabel, alltså Active Optical Cable. Det blir genast en 5-10 ggr dyrare. Passiva kablar i den bandbredden är bara så bra som situationen tillåter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@outbox: Sak du köra 1080p/60 som högsta signal kan man ofta komma undan med enkla och billiga passiva kablar. Planerar du mer än så, till exempel 4K/60 eller 1440p/144 slutar det ofta med en AOC-kabel, alltså Active Optical Cable. Det blir genast en 5-10 ggr dyrare. Passiva kablar i den bandbredden är bara så bra som situationen tillåter.

Den NÖRDIC kabeln jag länkade till är väl en Active Optical Cable? Den ligger på 900 kronor. Den näst billigaste AOC jag kan hitta är en Supra Kabel på 2800:-. Ganska stor prisskillnad.
Frågan är hur bra kvalite den har. Just det märket NÖRDIC.
Jag är intresserad av kvalité så AOC låter mer intressant än en standard.

Några fler tips på AOC kablar?

Permalänk
Medlem

Jag köpte en 15 meter lång hdmi kabel för spel på min Lg B9 Oled. Så jag spelar i 1440p 120 hz. Jag valde en AOC kabel för ca 1600. Ska se om jag kan få fram mer info imorgon om den. Hur som helst. Den funkar hur bra som helst. Inga bildtapp eller färgstrul nån gång. Värt att tänka på är ju att om man som jag skulle dra kabeln från övervåningen och genom 3 väggar. Det krävs stora hål. Typ 22 mm tror jag att det blev för att få genom kontakterna. Kabeln i sig är bara 4-5 mm tjock. Finns varianter där man kan plocka bort kontakterna för enklare dragning vet jag. Säkert dyrare dock.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Asus Prime X570-P| RTX 3070 TUF OC 8GB | Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3200 MHz | Corsair RM850W | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Fläktar 6 st be quiet! | LG 27" UltraGear 27GP83B | LG 55" TV OLED55B9PLA via AOC-HDMI 10m

Permalänk
Medlem
Skrivet av daroge:

Jag köpte en 15 meter lång hdmi kabel för spel på min Lg B9 Oled. Så jag spelar i 1440p 120 hz. Jag valde en AOC kabel för ca 1600. Ska se om jag kan få fram mer info imorgon om den. Hur som helst. Den funkar hur bra som helst. Inga bildtapp eller färgstrul nån gång. Värt att tänka på är ju att om man som jag skulle dra kabeln från övervåningen och genom 3 väggar. Det krävs stora hål. Typ 22 mm tror jag att det blev för att få genom kontakterna. Kabeln i sig är bara 4-5 mm tjock. Finns varianter där man kan plocka bort kontakterna för enklare dragning vet jag. Säkert dyrare dock.

Tack för svar.
Nu har jag beställt från Nördic. Den för 900 kronor en hybridkontakt koppar/fiber i ett.
Läste på lite om Nördic. Verkar vara nystartat men seriösa. Tydligen har chefen på Nördic jobbat på Deltaco tidigare. Jag håller tummarna iallafall.

Permalänk
Medlem

Hoppas det funkar annars så har du länken här till min ProCab kabel 15 m
https://www.starfelt.se/artikel/clv210a-15

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Asus Prime X570-P| RTX 3070 TUF OC 8GB | Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3200 MHz | Corsair RM850W | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Fläktar 6 st be quiet! | LG 27" UltraGear 27GP83B | LG 55" TV OLED55B9PLA via AOC-HDMI 10m

Permalänk

Sålänge det är AOC ska det inte vara några problem. Vi använder Supra AOC på vårt kontor, ca 60m och det klarar av allt man provar på den än sålänge. (Provat 4k/60hz & 1080/120hz)

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. NÖRDICS AOC funkade perfekt. Fantastisk kvalité.

Permalänk
Medlem

Köpt en sån nu också, Nördics AOC 10 meter, så vi får se om den fungerar. Min andra 10 meters kabel funkade inte alls, med myrornas krig titt som tätt, var länge sen man hade det.

Var sugen på den där Supra AOC 10 meters kabeln, men 2600:- spänn är riktigt dyrt tycker jag för en kabel.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]