Amazons krav är inte populära bland svenska grossister

Permalänk
Cyberman

Amazons krav är inte populära bland svenska grossister

Amazons osedvanligt hårda avtalskrav har inte fallit i god jord inför lanseringen i Sverige enligt källor till SweClockers.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Medlem

Inga problem regeringen har ju betalat pengar för att amazon ska etablera sig i Sverige alla konsumenter vill ha billiga priset. Vad kan gå fel.

Permalänk
Medlem

Det är bara att hoppas på motstånd som åtminstone resulterar i vettiga avtal. Tänker även på att inte paketleverantörer lägger sig för platta för att få volym. I USA blev det så att postverket i praktiken subventionerade Amazon under många år. Samarbete är alltid bra men man får inte göra bort sig i förhandlingarna.

Permalänk
Medlem

Amazon har inte lyckats särskilt bra i en stor del av Europa så förhoppningsvis blir det likadant i Sverige.

Men så är jag en sådan som vill köpa allt lokalt också, jag köper ogärna något på internet eller på köpcentrum utan i stadskärnan där jag bor.

Lägger in denna här, även om det är helt off topic.
https://www.independent.co.uk/news/world/europe/amazon-used-n...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Det är bara att hoppas på motstånd som åtminstone resulterar i vettiga avtal. Tänker även på att inte paketleverantörer lägger sig för platta för att få volym. I USA blev det så att postverket i praktiken subventionerade Amazon under många år. Samarbete är alltid bra men man får inte göra bort sig i förhandlingarna.

Postnord är redan klart

Permalänk
Medlem

Man blir inte världens rikaste man om man betalar till alla på rättvis sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BIG_AL:

Allt beror bara på vem man betalar

Permalänk
Medlem

Grossisterna har inga muskler jämfört med Amazon så Amazon kommer vinna denna fajten rätt så lätt! Amazon kan alltid hota med långt billigare produkter som de sid/grå-importerar och därmed stjäla påtagliga marknadsandelar från dessa grossister det är Amazon som sitter på all Ässen i kortleken.

Permalänk
Sjusovarn

Kommer enbart handla från Amazon om produkten inte finns hos en annan svensk butik. Amazon är ett förfärligt företag och jag hoppas att den svenska fackkulturen kommer slita sönder alla avtal som inte följer kollektivavtalen.

Permalänk
Medlem

Älskar Sweclockers Amazon nyheter, alltid så roliga bilder!

Permalänk
Medlem
Skrivet av My2nd:

Kommer enbart handla från Amazon om produkten inte finns hos en annan svensk butik. Amazon är ett förfärligt företag och jag hoppas att den svenska fackkulturen kommer slita sönder alla avtal som inte följer kollektivavtalen.

South Park driver underbart med Amazon måste bara ses, https://www.google.com/search?sxsrf=ALeKk02dMrl8rkqQvFyq3ScDv...

Permalänk
Medlem

Anledningen till att man importerar från Amazon.de är att det finns ett utbud som aldrig når oss i Sverige, eller att det är billigare p.g.a. färre mellanhänder. Om de använder sig av svenska grossister, så försvinner båda dessa fördelarna.

Permalänk
Medlem

Ser verkligen inte framemot att Amazon etablerar sig i Sverige. Och absolut inte på de villkor som regeringen har serverat åt dem. Det är bra med konkurrens, men en rättvis konkurrens. Tycker allt med Amazon luktar unket. Hoppas att de misslyckas fatalt i EU.

Permalänk
Medlem

Ultimata frågan kommer ju vara om det kommer bli billigare att handla ifrån Amazon.de ändå
Fyndat mycket ifrån Amazon.de och UK genom åren. Speciellt på deras grymma deals.

Permalänk
Medlem

Inte för att jag gillar Amazons etablering här smen detta är väl en bra sak för konsumenten i alla fall? Jag har inget emot längre retur och liknande i alla fall.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot att Amazon sätter en ny standard!

Permalänk
Medlem
Skrivet av My2nd:

Någonting "så du gillar inte billiga saker" nånting nånting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wololofen:

Anledningen till att man importerar från Amazon.de är att det finns ett utbud som aldrig når oss i Sverige, eller att det är billigare p.g.a. färre mellanhänder. Om de använder sig av svenska grossister, så försvinner båda dessa fördelarna.

Nja. Det beror på. Återförsäljare tar bara in en del av allting grossisterna kan erbjuda. Finns massor produkter i grossisternas utbud som man antingen inte hittar eller är svårt att få tag på hos de flesta återförsäljare. Det är exempelvis det nyligen avlidna Liontech kapitaliserade på, de listade allt deras grossist hade vilket gjorde att de hade enormt mycket produkter som de var nästintill ensamma om på svenska marknaden.

Permalänk
Medlem

Om de inte anpassar sig är deras dagar räknade! Amazon rulez!

Permalänk
Medlem

Hoppas de kör över de svenska grossisterna. Dags att få ordning på de svenska ockerpriserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av My2nd:

Amazon skiter i svenska kollektivavtal.

Permalänk
Skrivet av RaZman:

Hoppas de kör över de svenska grossisterna. Dags att få ordning på de svenska ockerpriserna.

Meh. Att Sverige har höga skatter och löner har inget med våra grossister att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BIG_AL:

Nu är ju han minst 10 gånger rikare än den "näst" rikaste hur rik måste man vara tills pengar saknar värde för den personen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Utveckla gärna!

Permalänk
Medlem

Gratis el, mark och skattelättnader. Flera av de beslutsfattare som gett sådant til facebook, google etc får senare jobb där, gäller garanterat amazon med. Borde verkligen bli långa fängelsestraff och konfiskering av egendom.

Liv, ära och gods, som förr när man fick ta ansvar för sina handlingar

Permalänk
Medlem

Curse the day jag ser en Amazon-annons här på Swec Don't do it guys!

Permalänk
Medlem

Efter att ha sett dokumentären på SVT ska jag försöka minimera mina inköp på Amazon. Kan se stora likheter mellan App Store/Google Play och Amazon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av d-x_x-b:

Curse the day jag ser en Amazon-annons här på Swec Don't do it guys!

Tyvärr varje vecka i fyndtråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heknu:

Utveckla gärna!

Förstår inte heller.
De ända jag upplever som verkligen har ockerpriser är typ Fyndiq och några dropshipping företag som säljer billigt Kina krafs som man ändå inte handlar 😅

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att se hur amazon.se ter sig mot .de, satte ihop en arbetsstation för 45k på .de, samma komponenter hos komplett gick för 57k. En hel del sparande vid 10 arbetsstationer.