Jag säger NEJ till Amazon!

Permalänk
Medlem

Jag säger NEJ till Amazon!

Bästa Sweclockare!

Ni vet vad som gäller i och med rubriken.
Jag uppmanar härmed alla och envar att bojkotta Amazons Sverige.
Det sägs att konkurrens är nyttigt men i detta fallet så är jag övertygad om att Amazon inte kommer sky några som helst medel
för att framstå som herre på täppan i ett eventuellt priskrig. Sakta men säkert kommer de ödelägga marknaden.
Lägg till det faktum att representanter inom Sveriges egen regering har myglat, smusslat och villigt lagt sig platt för att hjälpa Amazon att etablera sig i Sverige. Det är korrupt, svinaktigt och en bitter sanning.

Jag vill ha kvar mitt älskade Inet, Webhallen och Komplett. Och alla de andra butikerna. Jag vill ha min pingvinstång.
Jag vill kunna se på min köphistorik sedan år tillbaka och känna stolthet. Stolthet över att ha gagnat svenska butiker.
Jag vill fortfarande kunna känna att det är värt att ha betalat en dryg tvåhundring extra för att jag är så nöjd med "min" butik.

Ska jag vara ärlig så vet jag inte hur mycket vi datornördar har att sätta emot en common Svensson som vill ha en utegrill deluxe med inbyggd pool och flygledartorn för 795:- inkl frakt. Men vi måste sätta ner foten någonstans.

Är jag en patetisk idealist? Kanske. Men isåfall en livrädd sådan.

*Edit*
Jag formulerade mig lite klumpigt i inlägget ovan då jag skrev halvt i affekt så jag vill klargöra följande:

  • Det spelar ingen roll för mig om butiken är svenskägd eller inte, det viktiga är servicen. Priset är inte allt. Därför handlar jag från både mindre lokala butiker och även de "stenrika norrmännens företag". Och Inet förstås.

  • Jag är väl medveten om att vi har en relativt hög prissättning på hemelektronik/datorkomponenter i Sverige. Betvivlar inte för en sekund att Amazon kommer röra om i grytan. Dock fruktar jag att många mindre aktörer inte har en chans att hänga med och kommer därmed gå omkull eller assimileras av Amazon. I den bästa av världar överlever "mina" butiker och anpassar sig efter aktuell marknad.

  • Jag tycker inte mindre om dig ifall du väljer att handla på Amazon. Raljansen ovan är mina egna åsikter.

  • Pingvinstång med kokos är fan underskattat. Riktigt gubbgodis till en kopp kaffe.

Visa signatur

Ayasake: AMD Ryzen 3900X - Asus Prime X570-PRO
G.Skill 128Gb DDR4@3600Mhz - Kingston KC2000 1TB
Asus GeForce GTX 1070 - Corsair 750W RMX V2 -
Noctua NH-D15 chromax.black - Fractal Design Meshify S2

Permalänk
Avstängd

Det är lugnt. Jag har redan bojkottat företaget vars önskvärda arbetsvillkor i Sverige ser ut som modernt slaveri. Hur de vill göra borta i Förenta Staterna är upp till dem där.

En sak jag undrar över angående bredare utbud som svenska Amazon påstås skall få är hur kul det blir på lång sikt. När alla väl har köpt sina billiga random-prylar därifrån, vad ska de köpa härnäst om det visar sig att priserna inte är så himla mycket annorlunda?

Har du förresten källor till den påstådda korruptionen från den svenska regeringen i samband med Amazons världsherravälde till etablering i Sverige?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk

I mina ögon påminner Amazons intåg om hur de små Ica-butikerna gick omkull i slutet av 90-talet, i samband med att flådiga Ica Maxi- och Willys-butiker ploppade upp överallt. Småbutikerna var lite charmiga, men Jan Banan ville ha lägre priser och bättre öppettider, så då höll inte småbutikernas affärsmodeller längre.

Om det blir tal om riktiga, och i synnerhet gratis hemleveranser från Amazon tror jag att de blir svårslagna. Det ska bli vansinnigt skönt att slippa att köa i förbutiker, och den ökade konkurrensen kanske får svenska e-handlare att erbjuda likvärdig service.

Hur som haver ser jag fram emot Amazons etablering i Sverige, och litar blint på att vi tvålar till dem Toys R Us-style om de missköter sig😜

Permalänk
Medlem

Jag tror amazon kommer slå ut främst Mediamarkt och olika typ "all-köp-butiker". Jag tror inte Inet kommer ta så mycket stryk. Helt enkelt för att amazon enligt egen åsikt är kasst på sortering av komponenter och priser för dessa.
Jag använder väldigt ofta Amazon där jag bor(Irland) då jag inte anser att vi har något alternativ, förutom att beställa saker från massor av olika butiker för ockerpriser(Främst dyr frakt).
Så är dock inte sverige, I sverige kan du hitta många butiker med hyffsat utbud med OK fraktkostnad.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Ju lägre priser desto bättre. Vill man pröjsa mellanskillnaden till "svenska" butiker och deras ägare får man förstås göra det. Tycker man priserna är för låga kan man alltid skänka lite till affärerna och deras aktieägare.

Köper gärna från Tyskland och Danmark i dagsläget, då jag inte vill betala extra. Det blir nog så trots ett svenskt amazon med tanke på diverse sjöröveri-"skatter" i miljöns/privatkopieringens namn.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem

Amazon är bra skit, väckarklocka för alla de 2-3 grupper som fått härja fritt i decennier och haft nästintill monopol, Dixons/Komplett Group typ.

Permalänk
Inaktiv

Stöttar aldrig företag som saknar kollektivavtal. Aldrig.
Därför jag inte handlar av fodoora .

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av IlyaZ:

Ju lägre priser desto bättre. Vill man pröjsa mellanskillnaden till "svenska" butiker och deras ägare får man förstås göra det. Tycker man priserna är för låga kan man alltid skänka lite till affärerna och deras aktieägare.

Köper gärna från Tyskland och Danmark i dagsläget, då jag inte vill betala extra. Det blir nog så trots ett svenskt amazon med tanke på diverse sjöröveri-"skatter" i miljöns/privatkopieringens namn.

Men de är ju fel, dom köper ju från samma grossister så som Imgram, TechData osv.
Samma som alla andra butiker köper ifrån dvs

Framgick i en artikel här på sweclocker tidigare i veckan.

Permalänk
Medlem

Läsa detta fick mig att tänka på när folk pratar om Diesel /bensin bilar och att de inte vill ha elbilar
Men alla är ju olika jag själv har ju väntat länge på att något sånt här skulle hända och amazon har ju saker som svenska butiker inte har.
Men jag tror att det krävs mer än vi på sweclockers för att Amazon skall försvinna ifrån Sverige..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Stöttar aldrig företag som saknar kollektivavtal. Aldrig.
Därför jag inte handlar av fodoora .

Vart står det att dom saknar kollektivavtal?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Vart står det att dom saknar kollektivavtal?

https://arbetet.se/2020/03/30/foodora-och-uber-eats-ge-era-an...

Permalänk

Dom företag som ska vara rädda är CDON (tack vi behöver er inte iallafall) och diverse "boklådor" på nätet. nischade affärer/webbutiker kommer klara sig hyfsat, gäller att överleva hypen när standard Svensson tror att ALLT är billigare/bättre från Amazon, går över på 3-6 mån.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Det enda Parti som skulle kunna tänka sig att bromsa kapitalets intågande i Sverige är väl isåfall Vänsterpartiet, så om man tror att Amazon försvinner eller att fler får kollektivavtal med en Högerregering är ju inte helt 100

Ja du, att försöka bojkotta Amazon är nog helt fel sätt att angripa problemet iaf, utan man måste gå på roten av problemet. Varför är de här överhuvud taget? Vem möjligjorde detta? Svaren har vi, korrumperade tjänstemän som till och med låter Amazon oberört diktera citat ifrån dem.

Bort med dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av w3tt3x:

Jag vill ha kvar mitt älskade Inet, Webhallen och Komplett. Och alla de andra butikerna. Jag vill ha min pingvinstång.
Jag vill kunna se på min köphistorik sedan år tillbaka och känna stolthet. Stolthet över att ha gagnat svenska butiker.

Nu blir jag lite förvirrad. På vilket sett skulle Amazon AB vara mindre svenskt än Webhallen och komplett? De ägs utav utländska bolag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Stöttar aldrig företag som saknar kollektivavtal. Aldrig.
Därför jag inte handlar av fodoora .

Lagret i Eskilstuna som amazon ska bygga kommer skötas av Kuehne Nagel och dem har kollektivavtal i Sverige med Transport.

Dock var det väl så att personalen hos Facebook och deras datacenter inte har kollektivavtal i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av w3tt3x:

Jag vill ha kvar mitt älskade Inet, Webhallen och Komplett. Och alla de andra butikerna. Jag vill ha min pingvinstång.
Jag vill kunna se på min köphistorik sedan år tillbaka och känna stolthet. Stolthet över att ha gagnat svenska butiker.

Det var en känslosam appell, men varför? Alla företags syfte är att tjäna pengar åt sina ägare. Pingvinstången är inte ett uttryck för någons personliga intresse för just dig. Den är ett verktyg bland många för skapa en trogen kundbas.

Vidare: "känna stolthet" för sin köphistorik? Vi är konsumenter, vad har det med stolthet att göra? inte som så att vi åstadkommer något, utöver att konsumera. Ärligt talat, det där börjar nosa på samma mentala öken som Make America Great Again, med sina kepsar made in China...

Sist: Komplett är inte svenskt, och Webhallen ägs av Komplett...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam901:

Lagret i Eskilstuna som amazon ska bygga kommer skötas av Kuehne Nagel och dem har kollektivavtal i Sverige med Transport.

Dock var det väl så att personalen hos Facebook och deras datacenter inte har kollektivavtal i Sverige.

Det var väl även så att de som jobbar i inets butiker inte heller har kollektivavtal så det är inte bara de stora utländska bolagen som saknar kollektivavtal.

Permalänk
Medlem

Har man en nypa moral i kroppen så vägrar man Amazon (och inte så att Amazon är ensamma om detta), end of story.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Har man en nypa moral i kroppen så vägrar man Amazon (och inte så att Amazon är ensamma om detta), end of story.

Säg det till sittande regering...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Stöttar aldrig företag som saknar kollektivavtal. Aldrig.
Därför jag inte handlar av fodoora .

Du handlar mao inte från inet heller?

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk

Någon som kan förklara hur politikerna påverkade detta? Eller länka till info

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Säg det till sittande regering...

Regeringen bryr sig inte, varken om den är höger- eller vänster-ledd, eftersom politiker inte längre på något sätt kan ställas till ansvar för deras agerande så ligger den riktiga möjligheten att påverka hos konsumenten.

Att vända sig till regeringen är som att förvänta sig att man vinner på "Euro Jackpot" utan att spela spelet.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte inet etc behöver vara så oroliga, deras priser står ju sig bra om man jämför med tyska amazon och svenska lär ju inte bli billigare överlag. Och de erbjuder saker som amazon inte gör.

Tror det är betydligt värre för elgiganten, clas ohlson, kjell, diverse klädbutiker osv.
Köksprylar är det jag shoppat mest från amazon t ex.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Välkomna till en globaliserad värld. Där samtliga får spela på samma villkor (om det inte kommer till kommunistländer och diktaturer)

Samtliga får ställa krav och önskemål till sina samarbetspartners inom samtliga områden så länge samtliga parter håller sig till lagar och regler.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Jag säger JA till bästa billigaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

Någon som kan förklara hur politikerna påverkade detta? Eller länka till info

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Vbyl8l/it-jatten-fick-sk...

Citat:

Konkurrensen från nätjätten Amazon väntas bli mördande för svenska näthandlare.

Aftonbladet kan nu avslöja regeringens intensiva kontakt med nätjätten som började redan 2017.

Utbytet gick så långt att Amazon till och med fick utforma minister Mikael Dambergs egna citat inför en reklamkampanj.

När världens största it-jättar gjorde gemensam sak med statsfinansierade organisationen Business Sweden gav lobbyinsatserna till slut frukt: Den 1 januari 2017 sänktes elskatten med 97 procent för Facebook, Google och Amazon.

Träffades flera gånger
Av tidigare hemligstämplade regeringshandlingar framgår att Amazon och företrädare för Stefan Löfvens regering möttes ett flertal gånger under våren 2017. Bland punkterna på dagordningen var att Amazon var föremål för en granskning av svenska Finansinspektionen.

Genom lobbychefen Carsten Kestermann framförde Amazon sitt missnöje över svenska Finansinspektionens agerande och försökte få regeringen att gripa in. Till slut tvingades de svenska tjänstemännen förklara att Finansinspektionen är en regeringsoberoende myndighet.

“Myndigheter är oberoende från regeringen och regeringen har ingen möjlighet att ingripa. Jag hoppas jag får höra från Tomas (Sokolnicki) om det uppstår några generella systemfel, det skulle då förmodligen bli en fråga för finansdepartementet” svarar tjänstemannen.

Under samma period lyckades Amazon driva igenom flera förändringar i citat från dåvarande näringsminister Mikael Damberg (S) som skulle publiceras i ett gemensamt utskick inför lanseringen av it-jättens serverhallar i Sverige.

Att Damberg skulle citeras i Amazons reklammaterial var bolagets egen idé men man var inte nöjda med ministerns pressekreterares förslag, enligt handlingar från näringsdepartementet.

Dambergs mer generella ordval om vikten av ett nytt “Nordeuropeiskt datacenter” ersattes med att han gläds åt “Amazons investering”. Dambergs ord om att han hoppas att etableringen ska leda till fler jobb och framväxandet av fler företag ströks.

Efter lanseringen var Amazon-topparna mycket nöjda med regeringens bistånd och i ett mejl till regeringen skrev lobbychefen:

“Jag kan inte med ord uttrycka hur tacksamma vi är för det excellenta stöd som uttrycktes av departementet, ministern (Mikael Damberg), business Sweden och alla andra”.

”Vi är så glada”
När etableringen offentliggjorts skriver tjänstemännen på näringsdepartementet till Amazons Carsten Kestermann:

“Vi hoppas ni är nöjda med kommunikationen idag. Vi är så glada att till slut officiellt kunna välkomna er till Sverige och vi ser fram emot ett gott samarbete.”

Dagen efter återkommer tjänstemannen ytterligare en gång till Carsten Kestermann om hur nöjd och glad regeringen är.

“Tack så mycket Carsten. Vi är så glada. Det har varit ett så smidigt samarbete.”

Aftonbladet har sökt Carsten Kestermann för att ställa frågor, men han har inte återkommit.

”Ett viktigt ansvar”
Mikael Dambergs pressekreterare Natali Sial svarar i ett mejlsvar på varför ministern var involverad i Amazons lanseringskampanj i Sverige.

”Det är ett viktigt ansvar man har som näringsminister att promota investeringar i Sverige. Investeringsfrämjande skapar jobb.”

Varför lät du och din stab Amazon föra in flera ändringar i citaten?

”Amazon lade troligen till delar i citatet utifrån vad de hört från statsrådet säga i möten med dem. Sveriges regering har en ambitiös digitaliseringspolitik.”.

I höst väntas Amazon slutföra sin etablering i Sverige då bolagets e-handelskanal öppnar i Sverige. I en rad länder där Amazon startat verksamhet har den lokala företagsfloran utarmats på grund av it-jättens intåg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Välkomna till en globaliserad värld. Där samtliga får spela på samma villkor (om det inte kommer till kommunistländer och diktaturer)

Samtliga får ställa krav och önskemål till sina samarbetspartners inom samtliga områden så länge samtliga parter håller sig till lagar och regler.

Jo men det där är ju floskler så det stänker om det, Amazon & Facebook etc har ju då fått specialvilkor för att etablera sig i Sverige.

Du skriver "Där samtliga får spela på samma villkor" - BS så det skriker om det hahaha. En globaliserad värld där vissa spelare får bailouts istället för att låta marknadsekonomins grundläggande faktorer gälla, och andra får då just falla för marknadsekonomins regler för att de inte får bailouts.

Jo alla spelar verkligen på samma villkor du.

Permalänk
Medlem

Kommer bero på priset, men är det bara någon hundring som skiljer sig från amazon och inet/webhallen så kommer jag hellre köpa direkt från våra svenska ÅF.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

Well jag såg south park säsong 22 som handlar om Amazon(de brukar ha rimliga referenser även om de överdriver), började gräva i det och lyssna på föredetta anställda och nej, det känns fan inte rimligt men blir det bättre i Sverige vilket jag tror det blir så varför inte. Men kommer fortfarande gå till mina favoritbutiker.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Handlat i massor av år från uk och de-butikerna. Kommer inte ändra mina köpvanor och välkomnar en svensk etablering.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo