Blev nyss uppringd av en bitcoin bedragare och undrar om det är safe att logga in på banken efter ett sånt samtal?

Permalänk
Inaktiv

Blev nyss uppringd av en bitcoin bedragare och undrar om det är safe att logga in på banken efter ett sånt samtal?

Hej. Jag blev uppringd av en bitcoinbedragare nyligen, enligt googlesökning på numret. I alla fall, jag undrar eftersom jag har svarat, finns det då möjlighet att under svaret så kan virus eller något överföras för att sedan kunna se när jag logga in på banken och börja göra grejer därifrån? Loggar såklart in med bankid, men bara undrar vilka försiktigheter man ska ta efter ett sånt samtal. Jag har sett det här på film och ville bara dubbelkolla, sorry om frågan är konstig men bättre att var säker än osäker.

Ifall någon har tips på en app som motverkar såna här samtal eller varvar för att inte svara, så tar jag tacksamt emot det tipset.

Permalänk
Avstängd

Appen "Should I Answer?" låter dig blockera utländska, hemliga, osynliga, dolda nummer, och nummer som inte finns i din kontaktbok. OBS: det blockerar även då samtal från personer som måste få tag på dig (t.ex., sjukhus vid olycka av närastående).

Om det mottagna samtalet skedde över klassisk lina så är det lugnt. Troligen även lugnt om det var via IP-telefoni.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Inaktiv

@AplAy: Vad menar du över klassisk lina? Trådtelefon i väggen?

Permalänk

Hur skulle det gå till menar du att killen installerat något i din mobil genom samtalet?

Permalänk
Medlem

Ganska säker på att jag precis blev uppringd av någon slags investeringsbedragare.
Började med en dam som frågade om jag höll på med aktier sedan blev jag vidarekopplad till en man som kunde hjälpa mig att göra bättre ifrån mig på aktiemarknaden. Han frågade blandannat om jag visste vad cryptocurrency så som Bitcoin var.

Tyvärr så besitter man ingen vidare engelska i tal, så jag gav upp på sammtalet. Hade varit skoj att se vart det hela hade tagit vägen.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Avstängd

Du kan logga in på banken. Det som händer när människor råkar ut för BankID-bedrägerier är att en människa ringer och säger typ "Hej jag ringer från din bank och har sett att det hänt märkliga saker på ditt bankkonto, kan du gå in på dinbankjaglovar.com och verifiera?" och sedan gör människor det. Det där är ett fånigt exempel men i stort är det så det går till.

Permalänk
Medlem

Du har inget att vara orolig för.

Visa signatur

press nu1mlock