Cooler Master Masterbox NR200P – ett genomtänkt Mini ITX-chassi

Permalänk
Medlem

Fredag OCH en osedd chassirecension med Jonas. Nu jävlar är livet bra gott! \o/

Permalänk
Medlem

Tack för din utförliga recension! Den var efterlängtad av mig. Perfekt chassi för många inklusive mig själv, mycket p.g.a. plats för 3.5 tums-disk.

Tycker ändå det är tråkigt att det saknar en USB C-port även om jag måste erkänna att det inte är någon dealbreaker. Många andra chassin i den här prisklassen har den funktionen, det borde vara kutym att använda USB C år 2020. Kanske till en framtida reviderad version?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

Jag håller med om att USB-C saknas, man bygger ju för framtiden. Jag vill helst inte köpa mer nya grejor med USB-A om jag inte måste.....

Permalänk
Medlem

Tack Jonas för ännu en bra recension, alltid lika roligt att titta på!

Sitter idag på ett av corsair carbide 400c och skulle vilja gå lägre nästa gång jag uppgraderar (ATX, 6700k just nu). Detta chassi var ju ganska intressant och föll mig i smaken.
Däremot som andra skriver så hade man ju velat hoppa glassidan och riser.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Mitt ex ligger nere på Ica och väntar.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Trevligt litet chassi! Kommer definitivt titta på detta vid köp av ny stationär. Gött med en burk som inte tar upp så mycket plats men som ändå är snygg.

Skrivet av Halogen:

Mitt ex ligger nere på Ica och väntar.

Lite off topic här men när jag läste ditt inlägg så trodde jag du menade din ex-partner. I mitt huvud var det "wow, att ens ex ställer upp sådär och hämtar ens paket vore ju schysst!".

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Jollemj:

Ser väldigt intressant ut.
Jag kanske är blind men ser ut som att det är lite utrymme kvar efter att man har fläktar och en radiator i botten.
Skulle man få plats med en 60mm tjock radiator?

Nu har jag mätt och skulle säga 65 mm i total tjocklek med radiator och fläkt. Möjligtvis att det går att bygga någon millimeter eller två ytterligare.

Skrivet av misosoups:

Åh, ursäkta mitt ordval. Väl korrigerat i alla fall, har ni någon ide om hur temperaturerna ser ut för den konfigurationen? Jag kikar nämligen precis på en high-end mITX-spec, men jag lutar mer åt en mATX eftersom det finns en mängd fördelar där temperaturen är en av dem.

Skrivet av NutCracker:

@JonasT: Om grafikkortet monteras stående och man skippar glaset, använder istället den perforerade plåten med meshfiltret (eller finns det endast i den billigare modellen?), då lär väl temperaturen bli lägre - eller?

Som utlovat har jag nu siffror med grafikkortet ståendes och den perforerade sidopanelen. Temperaturen landade på 78 °C med ett varvtal på 2 100 RPM, vilket kan jämföras mot 83 °C och 2 400 RPM med härdat glas, så rätt stor skillnad.

Permalänk
Inaktiv

Bra sugen att på slå till på denna och ett mITX-moderkort till min 3900X. Men blir väldigt mycket pengar så blir att invänta nästa uppgradering troligen.

Har och gillar Ncase M1 och detta är en bra klon med förbättringar på en del punkter, utan att växa onödigt mycket. Gillar det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Trevligt litet chassi! Kommer definitivt titta på detta vid köp av ny stationär. Gött med en burk som inte tar upp så mycket plats men som ändå är snygg.

Lite off topic här men när jag läste ditt inlägg så trodde jag du menade din ex-partner. I mitt huvud var det "wow, att ens ex ställer upp sådär och hämtar ens paket vore ju schysst!".

LOL

Nä, jag får allt hämta det själv även om frun (inte ex alltså) nog skulle ställa upp om jag frågade.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

P-varianten har de vertikala expansionsplatserna förmonterade.

Ok, synd, men förväntat. Stort tack för verifieringen!

Då får jag väl helt enkelt vänta vidare på NR200 icke-P.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Har och gillar Ncase M1 och detta är en bra klon med förbättringar på en del punkter, utan att växa onödigt mycket. Gillar det!

Precis, jag har haft ett M1 och pga dess begränsningar gav jag till slut upp. NR200 fixar alla dessa (exempel: fläktplatser i taket, bättre anpassat för luftintag till nätagget direkt från högra sidopanelen, generellt lite mer utrymme i alla dimensioner, plats för 280mm-radiator i sidan osv).

Detta är det hittills tveklöst bäst lämpade itx-chassit för mina behov (dvs packa in strömhungriga maxprestandakomponenter med god kylning).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Nu har jag mätt och skulle säga 65 mm i total tjocklek med radiator och fläkt. Möjligtvis att det går att bygga någon millimeter eller två ytterligare.

Som utlovat har jag nu siffror med grafikkortet ståendes och den perforerade sidopanelen. Temperaturen landade på 78 °C med ett varvtal på 2 100 RPM, vilket kan jämföras mot 83 °C och 2 400 RPM med härdat glas, så rätt stor skillnad.

Det borde ju få motsvarande mängd luft som en radiator får i samma position så inte direkt oväntat. Undrar dock lite vad för fördelar man finner med denna kombo av val. Processorn måste ju då kylas med vatten i golvet gissar jag? Blir lite skum setup i alla fall för min smak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Tack för din utförliga recension! Den var efterlängtad av mig. Perfekt chassi för många inklusive mig själv, mycket p.g.a. plats för 3.5 tums-disk.

Tycker ändå det är tråkigt att det saknar en USB C-port även om jag måste erkänna att det inte är någon dealbreaker. Många andra chassin i den här prisklassen har den funktionen, det borde vara kutym att använda USB C år 2020. Kanske till en framtida reviderad version?

Skrivet av Pappadophilus:

Jag håller med om att USB-C saknas, man bygger ju för framtiden. Jag vill helst inte köpa mer nya grejor med USB-A om jag inte måste.....

USB-C är dyrare att implementera. Sen är det inte förrän på sistone som USB-C blivit mer vanligt på just miniITX kort. Så det hade gjort att chassit kostar mer samt att långt ifrån alla hade haft användning för det. Så i detta avseende är det bra. Förhoppningsvis kan de släppa en variant med USB-C vid ett senare tillfälle som komplement. Men känns bra att inte betala för något som mitt moderkort ändå inte har. Finns en lista med moderkort som har interna USB-C kontakter här. Exempelvis så verkar det inte vara särskilt många AM4 moderkort som har det medan det är vanligare på Intels sida.

Skrivet av anon5930:

Bra sugen att på slå till på denna och ett mITX-moderkort till min 3900X. Men blir väldigt mycket pengar så blir att invänta nästa uppgradering troligen.

Har och gillar Ncase M1 och detta är en bra klon med förbättringar på en del punkter, utan att växa onödigt mycket. Gillar det!

NR200P är 40 % större på 18L vs 12.7L för Ncase M1. Så det blir verkligen en definitionsfråga om man tycker det är "onödigt mycket" eller inte.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backfeed:

Precis, jag har haft ett M1 och pga dess begränsningar gav jag till slut upp. NR200 fixar alla dessa (exempel: fläktplatser i taket, bättre anpassat för luftintag till nätagget direkt från högra sidopanelen, generellt lite mer utrymme i alla dimensioner, plats för 280mm-radiator i sidan osv).

Detta är det hittills tveklöst bäst lämpade itx-chassit för mina behov (dvs packa in strömhungriga maxprestandakomponenter med god kylning).

Precis, känns överlag som bra förändringar. Har lite svårt för fronten och I/O ovanpå chassit. Men tycker inte det är något direkt problem, framförallt inte något som hindrar eventuellt köp.

Mitt 1080Ti Phoenix gick inte in i Ncase M1, måttmässigt går det snudd på men med komponenter i och att försöka vinkla in kortet så fungerar det inte alls.

Hade jag inte haft något chassi idag och kört slöare/strömsnålare komponenter hade jag nog gått all in på Ghost S1. Men har överlag varit så pass nöjd med Ncase M1 och denna är så lik att det riktigt lockar med att byta.

Lite synd att man inte bygger ATX och mATX-moderkort så man kan kapa enligt markeringar för att få ut en mindre formfaktor.
Sätt allt viktigt så långt in på ITX-ytan som möjligt.

Skrivet av Shiftypants:

NR200P är 40 % större på 18L vs 12.7L för Ncase M1. Så det blir verkligen en definitionsfråga om man tycker det är "onödigt mycket" eller inte.

Nu var jag inte tydlig heller vad jag tänkte på, var mer tidigare "ITX-chassin" från exempelvis Fractal Design som varit storleksmässigt större än mATX chassin och ibland i närheten av ATX-chassin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Nu har jag mätt och skulle säga 65 mm i total tjocklek med radiator och fläkt. Möjligtvis att det går att bygga någon millimeter eller två ytterligare.

Tack för en bra recension! Jag är sugen på att försöka mig på en radiator-macka i botten, med 2x120mms slim-fläktar både emellan och ovanpå. Tänkte att man kanske kan köra 2x240mm radiatorer för AIO på CPU och GPU (Kraken G12 + X53 t.ex.). Vore jäkligt coolt att ha, speciellt om man kan lassa på glasrutan, så kanske man t.om. vill ha en snyggare pump med LED-skärm på det stående monterade grafikkortet för skrytmånens skull.

Tänker typ 55+55+15+15 mm = 140mm - vilket ju borde räcka?

Har någon erfarenhet av slim-fläktar när det kommer att putta luft gentemot radiatorer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landelusen:

Tack för en bra recension! Jag är sugen på att försöka mig på en radiator-macka i botten, med 2x120mms slim-fläktar både emellan och ovanpå. Tänkte att man kanske kan köra 2x240mm radiatorer för AIO på CPU och GPU (Kraken G12 + X53 t.ex.). Vore jäkligt coolt att ha, speciellt om man kan lassa på glasrutan, så kanske man t.om. vill ha en snyggare pump med LED-skärm på det stående monterade grafikkortet för skrytmånens skull.

Tänker typ 55+55+15+15 mm = 140mm - vilket ju borde räcka?

Har någon erfarenhet av slim-fläktar när det kommer att putta luft gentemot radiatorer?

Ena radiatorn passar i botten, men den andra ska väl sitta på sidan där glaset är, enligt recensionen får det inte plats en radiator i toppen och fronten är helt stängd

Permalänk
Medlem

@JonasT: Skulle du kunna mäta avståndet mellan insidan av "sidomonteringsbracketen" och nätaggshållaren (monterad på sin standardplats), då jag är nyfiken på absolut maximal tjocklek av radiator + fläkt som överhuvudtaget går att få in på sidan (dikt an, utan fläktandningsrum)?

Sen ska jag inte glömma att tacka för en mycket bra recension, du tog upp flera matnyttigheter som ingen annan recension har gjort!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Verkar vara ett riktigt trevligt chassi, dock funderar jag på hur bra kylningen av CPUn fungerar med tornfläkten som visas i videon. Jag antar att CPU-fläkten är tänkt att suga in luft från baksidan av chassit, men i praktiken kommer den dra in luft lite varstans. Varför finns det så få lösningar med plasttrattar som leder luften rakt in i fläkten utifrån? På servrar och vissa färdigbyggda märkesdatorer är det vanligt, men för hemmabyggare så ser man det nästan aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Precis, känns överlag som bra förändringar. Har lite svårt för fronten och I/O ovanpå chassit. Men tycker inte det är något direkt problem, framförallt inte något som hindrar eventuellt köp.

Mitt 1080Ti Phoenix gick inte in i Ncase M1, måttmässigt går det snudd på men med komponenter i och att försöka vinkla in kortet så fungerar det inte alls.

Hade jag inte haft något chassi idag och kört slöare/strömsnålare komponenter hade jag nog gått all in på Ghost S1. Men har överlag varit så pass nöjd med Ncase M1 och denna är så lik att det riktigt lockar med att byta.

Lite synd att man inte bygger ATX och mATX-moderkort så man kan kapa enligt markeringar för att få ut en mindre formfaktor.
Sätt allt viktigt så långt in på ITX-ytan som möjligt.

Jo, jag hade föredragit I/O i fronten på samma sätt som Ncase M1, och M1 ser utan tvekan bättre ut.

Jag plockade hem en Ghost S1 i crowdfundern, men det var innan jag visste att 2,5 kortplatser blev de facto standard gör tredjeparternas RTX-kort, så jag sålde den vidare direkt.

Det är precis detta jag menar med att jag är less på begränsningarna; minsta möjliga itx-chassi är inte intressant i sig för mig, utan som sagt minsta möjliga med utrymme för maxprestandakomponenter. Där faller M1, S1, A4 m.fl. tämligen platt.

Och ja, modulära moderkort hade verkligen inte varit dumt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ena radiatorn passar i botten, men den andra ska väl sitta på sidan där glaset är, enligt recensionen får det inte plats en radiator i toppen och fronten är helt stängd

Jag är helt med på det, tänkte mer om man KUNDE moffa ner två radiatorer i botten och köra grafikkortet stående enligt min beskrivning. Tänk "smörgås", med dessa fläktar t.ex. som "smör"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landelusen:

Jag är helt med på det, tänkte mer om man KUNDE moffa ner två radiatorer i botten och köra grafikkortet stående enligt min beskrivning. Tänk "smörgås", med dessa fläktar t.ex. som "smör"

Tror du tjänar mer på en tjockare radiator då med push/pull... ingen anledning att separera till två olika. Allt på samma loop eller två olika spelar väldigt lite roll. Radiatorn(erna)s totala effektiva yta är den viktigaste aspekten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

USB-C är dyrare att implementera. Sen är det inte förrän på sistone som USB-C blivit mer vanligt på just miniITX kort. Så det hade gjort att chassit kostar mer samt att långt ifrån alla hade haft användning för det. Så i detta avseende är det bra. Förhoppningsvis kan de släppa en variant med USB-C vid ett senare tillfälle som komplement. Men känns bra att inte betala för något som mitt moderkort ändå inte har. Finns en lista med moderkort som har interna USB-C kontakter här. Exempelvis så verkar det inte vara särskilt många AM4 moderkort som har det medan det är vanligare på Intels sida.

NR200P är 40 % större på 18L vs 12.7L för Ncase M1. Så det blir verkligen en definitionsfråga om man tycker det är "onödigt mycket" eller inte.

Absolut är det dyrare just nu, men även något jag vill ha och som är för 2020 och framåt. Optimum testade precis olika B550 m-itx kort och där en av 4 inte har headern.

Tyvärr går chassit bort för mig i mitt nästa bygge om det inte kommer en USB-C variant. Helt enkelt för att mitt moderkort troligtvis kommer ha det, och vem vill inte nyttja det då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tror du tjänar mer på en tjockare radiator då med push/pull... ingen anledning att separera till två olika. Allt på samma loop eller två olika spelar väldigt lite roll. Radiatorn(erna)s totala effektiva yta är den viktigaste aspekten

Jag förstår det också, men det var ju AIO som var anledningen till att jag behövde 2 st radiatorer. 1 st för CPU, 1 st för GPU - dubbelmacka. Är för gammal och trött för att hålla på med custom loops Läs den ursprungliga frågan nedan:

Skrivet av Landelusen:

Tack för en bra recension! Jag är sugen på att försöka mig på en radiator-macka i botten, med 2x120mms slim-fläktar både emellan och ovanpå. Tänkte att man kanske kan köra 2x240mm radiatorer för AIO på CPU och GPU (Kraken G12 + X53 t.ex.). Vore jäkligt coolt att ha, speciellt om man kan lassa på glasrutan, så kanske man t.om. vill ha en snyggare pump med LED-skärm på det stående monterade grafikkortet för skrytmånens skull.

Tänker typ 55+55+15+15 mm = 140mm - vilket ju borde räcka?

Har någon erfarenhet av slim-fläktar när det kommer att putta luft gentemot radiatorer?

Permalänk
Medlem

Äntligen ett genomtänkt prisvärt kompakt chassi utan för mycket kompromisser på kylningen (enligt mig) eller krav på vattenkylning om man vill ha lite ordentliga komponenter.
Sen att det är klassiska Cooler Master som lyckats skapa detta chassi är riktigt skoj att se.
Nu blev jag riktigt sugen på att byta ut mitt m-ATX moderkort och nätagg till SFX så man kan bygga i detta chassit.

Att de dessutom designat olika fötter som finns att ladda ner och skriva ut själv är ju en lite rolig detalj att perfekt för jag tyckte just att fötterna såg lite tråkiga ut på videon

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av medbor:

Det borde ju få motsvarande mängd luft som en radiator får i samma position så inte direkt oväntat. Undrar dock lite vad för fördelar man finner med denna kombo av val. Processorn måste ju då kylas med vatten i golvet gissar jag? Blir lite skum setup i alla fall för min smak

Ja, nej, vet inte riktigt om det är en konfiguration som jag skulle föredra. Skulle hellre ha radiatorn monterad på sidan och grafikkortet längst ner eftersom den kombinationen tillåter större kort att ta plats.

Skrivet av Landelusen:

Tack för en bra recension! Jag är sugen på att försöka mig på en radiator-macka i botten, med 2x120mms slim-fläktar både emellan och ovanpå. Tänkte att man kanske kan köra 2x240mm radiatorer för AIO på CPU och GPU (Kraken G12 + X53 t.ex.). Vore jäkligt coolt att ha, speciellt om man kan lassa på glasrutan, så kanske man t.om. vill ha en snyggare pump med LED-skärm på det stående monterade grafikkortet för skrytmånens skull.

Tänker typ 55+55+15+15 mm = 140mm - vilket ju borde räcka?

Har någon erfarenhet av slim-fläktar när det kommer att putta luft gentemot radiatorer?

En dubbelmacka med radiatorer i botten skulle tyvärr bli för tajt. Man har cirka 65 mm att tillgå där, och i och med att Kraken-radiatorerna är 30 mm-tjocka + slimfläkt(ar) så överskrider man det.

Skrivet av backfeed:

@JonasT: Skulle du kunna mäta avståndet mellan insidan av "sidomonteringsbracketen" och nätaggshållaren (monterad på sin standardplats), då jag är nyfiken på absolut maximal tjocklek av radiator + fläkt som överhuvudtaget går att få in på sidan (dikt an, utan fläktandningsrum)?

Sen ska jag inte glömma att tacka för en mycket bra recension, du tog upp flera matnyttigheter som ingen annan recension har gjort!

Spalten mellan sidobracketen och nätaggsburen är ganska exakt 90 mm.

Skrivet av CrazyDriver:

Verkar vara ett riktigt trevligt chassi, dock funderar jag på hur bra kylningen av CPUn fungerar med tornfläkten som visas i videon. Jag antar att CPU-fläkten är tänkt att suga in luft från baksidan av chassit, men i praktiken kommer den dra in luft lite varstans. Varför finns det så få lösningar med plasttrattar som leder luften rakt in i fläkten utifrån? På servrar och vissa färdigbyggda märkesdatorer är det vanligt, men för hemmabyggare så ser man det nästan aldrig.

Det fungerar faktiskt bättre än man kan tro! Skiljer cirka 5 °C under belastning mellan Deepcool AIO:n och Noctua-kylaren i vårt bygge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landelusen:

Tack för en bra recension! Jag är sugen på att försöka mig på en radiator-macka i botten, med 2x120mms slim-fläktar både emellan och ovanpå. Tänkte att man kanske kan köra 2x240mm radiatorer för AIO på CPU och GPU (Kraken G12 + X53 t.ex.). Vore jäkligt coolt att ha, speciellt om man kan lassa på glasrutan, så kanske man t.om. vill ha en snyggare pump med LED-skärm på det stående monterade grafikkortet för skrytmånens skull.

Tänker typ 55+55+15+15 mm = 140mm - vilket ju borde räcka?

Har någon erfarenhet av slim-fläktar när det kommer att putta luft gentemot radiatorer?

Ursäkta min förvirring, men 55+55+15+15 ... jag är inte med på vad det är du räknar fram här?

Om totala möjliga tjockleken för radiatorer + fläktar under en vertikalt monterad gpu är 65+ mm (om jag förstod Jonas rätt), så blir det nog lite knepigt att få plats med två radiatorer ovanpå varandra i botten, om de nu inte är väldigt tunna då.

Fläktarna i mitten på mackan skulle för övrigt få det lite jobbigare än fläktarna högst upp, eftersom de skulle få noll "andningsutrymme" med radiator både under och över, men jag kan tycka att det borde fungera relativt bra ändå.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

@JonasT Tack för en fin recension! Alltid lika underhållande och informativt!

Skulle det möjligtvis vara för mycket begärt att få en bild av chassit på hyllan bakom dig? Jag funderar nämligen på en sån setup some ska placeras i en string-hylla, så det skulle vara väldigt trevligt med en storleksjämförelse

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Spalten mellan sidobracketen och nätaggsburen är ganska exakt 90 mm.

Åhå, det är ju faktiskt rätt bra med utrymme, tackar och bockar!

Det blir svårare och svårare att hålla mig från ett köp...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Sando:

@JonasT Tack för en fin recension! Alltid lika underhållande och informativt!

Skulle det möjligtvis vara för mycket begärt att få en bild av chassit på hyllan bakom dig? Jag funderar nämligen på en sån setup some ska placeras i en string-hylla, så det skulle vara väldigt trevligt med en storleksjämförelse

Har precis lämnat kontoret, men ska nog kunna bistå med en bild på måndag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stidt-O:

Absolut är det dyrare just nu, men även något jag vill ha och som är för 2020 och framåt. Optimum testade precis olika B550 m-itx kort och där en av 4 inte har headern.
https://www.youtube.com/watch?v=b5xcVF04B_M

Tyvärr går chassit bort för mig i mitt nästa bygge om det inte kommer en USB-C variant. Helt enkelt för att mitt moderkort troligtvis kommer ha det, och vem vill inte nyttja det då?

Ja precis. Tyvärr så hamnade det inte på X570 utan AMD valde att göra det standard på B550. Har även för mig att B550 har Bluetooth 5.1 vs 5.0 på X570.

Blev för övrigt precis klar med min egen byggnation i detta chassi. En hel del GPU-sag så ska se om jag kan lösa det när jag fått tillbaka energi.

Dold text

EDIT: Jag använde buntband för att hålla upp grafikkortet och det fungerade bättre.

Laddade upp ny bild där min gpu har mindre hängbuk.