Att köra Laptop 2,5 tums laptop HDD i en desktop PC

Permalänk
Medlem

Att köra Laptop 2,5 tums laptop HDD i en desktop PC

Är detta möjligt att köra en 2,5 HDD i ett PC bygge? Tänkte ta och använda detta Seagate BarraCuda 4 TB 2, tum och använda den som vanligt mekanisk hårddisk för att spara större filer. Program och spel ska vara i en seperat snabb hårddisk.

Finns det några nackdelar? Problem med adapters etc?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Inga som helst problem. Det är en helt vanlig hårddisk, bara mindre storlek. Samma anslutningar. Se bara till att du har en plats i datorn att fästa den korrekt.

Men du får mer lagring för samma pengar, eller samma lagring för mindre pengar, om du väljer 3.5 tum.
Här är t ex samma kapacitet, med lite mer cache, för halva priset:
https://www.inet.se/produkt/4300620/seagate-barracuda-desktop...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

@Yasko: Bara att sätta in och köra.
Samma anslutningar som desktop.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Inga som helst problem. Det är en helt vanlig hårddisk, bara mindre storlek. Samma anslutningar. Se bara till att du har en plats i datorn att fästa den korrekt.

Men du får mer lagring för samma pengar, eller samma lagring för mindre pengar, om du väljer 3.5 tum.
Här är t ex samma kapacitet, med lite mer cache, för halva priset:
https://www.inet.se/produkt/4300620/seagate-barracuda-desktop...

Tack för svaret, funderar på att köpa Fractual Design 7 Compact, de har bara plats för 3,5 undersidan i det där HD fästet. Den ska ut och en fläkt ska in så jag har inga 3,5 tumsplats. Men 2,5 kan man stoppa i 6 andra ställen så perfekt för mig.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Hedersmedlem

Det är fullt möjligt att göra detta. En 2,5" hårddisk är lika stor som en 2,5" SATA-SSD (förutom tjockleken som kan variera) och monteras på samma sätt.

Det du behöver se upp för är att de monteringsplatser som finns för 2,5" SSD i många chassin inte är utformade för att ha hårddiskar i. Det saknas t.ex. ofta vibrationsdämpning, vilket kan vara negativt för ljudnivån, och om du köper en stor (tjock) hårddisk så kanske den inte får plats. Din hårddisk du funderat på är på 15mm, så det är bra att du kollar upp att du kan köra en 15mm tjock hårddisk i den plats du valt ut för hårddisken.

Det går även att montera hårddisken i en 3.5"-plats med en lämplig adapter. Då är tjockleken inget problem alls.

Angående prestanda så finns det både fördelar och nackdelar med en 2,5"-hårddisk jämfört med en 3,5"-hårddisk. Eftersom en 2,5"-hårddisk är fysisiskt mindre så passerar de yttersta spåren inte lika snabbt över läshuvudena vid samma RPM som på en större hårddisk. Å andra sidan så blir söktiderna när läshuvudet ska flyttas mellan olika delar på disken något bättre. Detta är dock ganska ointressant i praktiken.

Men jag ställer mig ändå frågan: Varför? En 4 TB hårddisk på 3,5" kostar ju hälften av den hårddisk du valt ut.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yasko:

Tack för svaret, funderar på att köpa Fractual Design 7 Compact, de har bara plats för 3,5 undersidan i det där HD fästet. Den ska ut och en fläkt ska in så jag har inga 3,5 tumsplats. Men 2,5 kan man stoppa i 6 andra ställen så perfekt för mig.

Hur tänkte du? En insugsfläkt nertill? Eller tänkte du en extra fläkt som tar in extra luft framifrån till "källaren" där nätaggregatet sitter som på bilden nedan? Isåfall får du fortfarande plats med både fläkt och HDD.

Permalänk
Rekordmedlem

Den elektriska anslutningen är inte alltid mekaniskt likadan men i så fall behövs det bara en enkel kontaktadapter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ett par saker till förutom det som sagts:

Utvecklingen har stagnerat totalt på 2.5"-sidan, så räkna med begränsade uppgraderingsmöjligheter. Vi har varit fast på 5TB sedan 2016 för 15mm tjocka (tjockaste) 2.5"-diskar.

Tänk också på tjockleken som tidigare sagt. Finns olika tjocklekar och du kanske inte kommer att kunna återanvända disken i en laptop senare om det var en plan. Stödet för 15mm-diskar i laptops tror jag är mycket begränsat.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini || EVGA SuperNOVA G2 550W || Asus Z170M-Plus || Core i5 6600K @ 3.5GHz || Be-Quiet Pure Rock || Asus GeForce GTX 970 Strix OC || Samsung 950 Pro M.2 256GB || Samsung 850 Evo 500GB || Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2666MHz CL16 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Hur tänkte du? En insugsfläkt nertill? Eller tänkte du en extra fläkt som tar in extra luft framifrån till "källaren" där nätaggregatet sitter som på bilden nedan? Isåfall får du fortfarande plats med både fläkt och HDD.

https://i.imgur.com/JTpCyf9.png

Insugsfläkt på botten tänkte jag. plus två 140 mm fram sidan insug. En 140 mm utsug på topp och en 120mm bak som suger ut. Allt PWM, antingen en asus prime moderkort som kan kontrollera 5 fläktar eller en fanhub med pmw. Ja, kostar något, men jag ska använda burken i minst 10 år.

2,5 tummaren ska endast användas i PCn, tänkte eventuellt sätta den ovanför PSUn, där kan man installera enligt Fractal Design, lär inte stå i vägen för något, tror jag...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yasko:

Insugsfläkt på botten tänkte jag. plus två 140 mm fram sidan insug. En 140 mm på topp och en 120mm bak som suger ut. Allt PWM, antingen en asus prime moderkort som kan kontrollera 5 fläktar eller en fanhub med pmw. Ja, kostar något, men jag ska använda burken i minst 10 år.

Jag hade personligen skippat insugsfläkten i botten. Den ger så pass lite effekt att du lika gärna kan skippa den och inte offra din 3,5"-plats. Hårddiskburen är inte heller ett hinder för fläktar framtill. Inte nog med att den måste försöka dra in luft underifrån vilket aldrig är optimalt, särskilt när du dessutom måste förbi ett dammfilter så ska sedan luften behöva på något sätt jobba sig upp genom ett till galler för att komma in i chassits huvudkammare

Det kostar helt enkelt för mycket och smakar för lite att offra 3,5" bara för att få insug i botten.

Faktum är att jag hade övervägt att även montera PSU med fläkten vänd uppåt och därmed slippa insug nedifrån helt. Det är bara en damm-magnet.

Vill du verkligen ha mer insug i datorn så kan du hellre bara flytta fram hårddiskburen lite så kan du få 3x120mm fram som insug. Förutsatt att din PSU inte är för lång så att du inte kan flytta fram hårddiskburen utan att det blir för trångt med kablarna.

Och vill du verkligen verkligen verkligen ha insug i botten finns det andra större chassin där du kan ha det utan att behöva offra 3,5".

Men det är ju såklart din dator och du bygger den som du vill