Försökte överföra sålda bitcoin från kraken till icabanken, nekades.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Sidospår om check och skattebetalning i USA borttaget*

Dryga kommentarer hör inte hemma på SweClockers!

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Jag kan tänka mig att bankerna inte gärna vill ha med kryptovalutor att göra eftersom det är vanligt att dessa används vid olika typer av illegala aktiviteter som ransomware, terrorism och penningtvätt.

Citat:

Penningtvättslagen - Lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism - ställer höga krav på att banken har god kännedom om dig som kund och dina bankaffärer. Banken måste förstå syftet med affärsförhållandet och även med de transaktioner som du vill utföra. Därför måste banken ställa frågor till dig när du ska bli ny kund i banken eller utföra dina bankärenden. Den information banken får om dig behandlas konfidentiellt och omfattas av banksekretessen och personuppgiftslagen.
...
Om du inte kan visa giltig id-handling eller lämna en tillfredsställande förklaring till varför du vill få en viss tjänst utförd, får inte banken utföra den önskade tjänsten. Om lagen inte följs kan den enskilde banktjänstemannen bli straffad och banken drabbas av sanktioner från Finansinspektionen. Om banken misstän-ker penningtvätt ska det rapporteras till Finanspolisen, som är en särskild enhet inom Rikskriminalpolisen.

https://www.swedishbankers.se/fakta-och-rapporter/faktablad/d...

Permalänk
Medlem

Anledningen till att bankerna nu tvekar/nekar vid den typen av större överföringar är väl ganska solklar egentligen?

Penningtvätt kostar Nordea miljarder
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/borkronikoren-penningtvatt...

Swedbank får betala fyra miljarder i sanktionsavgift
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/finansinspektionens-presst...

Penningtvättsutredning kring Danske Bank växer
https://www.affarsvarlden.se/artikel/penningtvattsutredning-k...

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ehsnils:

Jag kan tänka mig att bankerna inte gärna vill ha med kryptovalutor att göra eftersom det är vanligt att dessa används vid olika typer av illegala aktiviteter som ransomware, terrorism och penningtvätt.

https://www.swedishbankers.se/fakta-och-rapporter/faktablad/d...

Skrivet av Joppis:

Anledningen till att bankerna nu tvekar/nekar vid den typen av större överföringar är väl ganska solklar egentligen?

Penningtvätt kostar Nordea miljarder
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/borkronikoren-penningtvatt...

Swedbank får betala fyra miljarder i sanktionsavgift
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/finansinspektionens-presst...

Penningtvättsutredning kring Danske Bank växer
https://www.affarsvarlden.se/artikel/penningtvattsutredning-k...

Det är säkerligen detta som är anledningen. Har tjafsat ett antal gånger med min bank för rent basala tjänster jag ville ha utförda, tex avsluta ett sparkonto som jag inte använder längre.

Lagen säger att banken ska utvärdera risken. Att kategoriskt neka alla transaktioner av en viss typ är inte att utvärdera risken. Att slänga på kunden ett formulär med standardfrågor som alltid är samma är inte heller att utvärdera risken eller att lära känna kunden.

Banken vill inte lägga tid på att lära känna mig som kund eller faktiskt utvärdera någon data. De är lata och dumma och det kommer att bli deras fall. I mitt fall har jag varit kund hos samma bank i mer än 10 år. De har massor med data om vad jag använder mina pengar till och var de kommer ifrån. Dessa frågor jag får svara på i tid och otid ger inte banken mer information.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Lite gammal tråd, men fick precis samma problem idag med Ica banken.
Är rätt ny på krypto, har försökt ett tag dock via många olika siter som coinbase, Kraken, Binance m.fl att köpa bitcoin med mitt kort, men alla sidor har nekat köpet och jag har inte fattat varför.

Kom runt det genom att köpa via Svenska företaget Safello.com

Nu när jag gjort lite pengar på Dogecoin så sålde jag en del och gjorde om det till Euro. Gjorde sedan ett uttag från Binance till Icabanken. Fick redan samma dag ett meddelande på banken att de nekat mina insättning för att det kommer från en kryptoplattform. Suck!!!

Ska testa om jag kan göra samma sak som köp, fast ovänt. Man kan även sälja bitcoin via Safello, så jag kanske får ta pengarna, köpa bitcoin för dom, sedan sälja dessa bitcoin via safello som sedan sätter in pengarna till mitt Ica konto. Hoppas det funkar.

Annars står jag där med 20 000 kr som är värdelösa.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Avstängd

När jag tagit ut så har jag kört medf btcx ( https://bt.cx/sv/ ) och det har funkat mot nordea.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

När jag tagit ut så har jag kört medf btcx ( https://bt.cx/sv/ ) och det har funkat mot nordea.

Vad är detta för sida?

En annan fråga till alla här.
Jag förde över pengar från coinbase till mitt PayPal konto för att sedan skicka det till min bank.

Det kanske går, får se, det tar tydligen upp till 5 bankdagar innan pengarna kommer fram 😅

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ravnit:

Vad är detta för sida?

En annan fråga till alla här.
Jag förde över pengar från coinbase till mitt PayPal konto för att sedan skicka det till min bank.

Det kanske går, får se, det tar tydligen upp till 5 bankdagar innan pengarna kommer fram 😅

Du kan köpa och sälja bitcoins - SEK med dem, till och från ditt konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Du kan köpa och sälja bitcoins - SEK med dem, till och från ditt konto.

Samma som med safello.com som är ett Svenskt företag, har dessutom nyss börsnoterats.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Hur tar man ut pengar från Kraken 2021?

Mina banker (ICA & LF) vägrar ta emot pengar från Kraken.
Försökte ta ut till Lunar men de ville inte heller röra pengarna.
Revolut blockade mig för något år sedan och vägrade säga varför så det är också uteslutet. Kanske gjorde något som bröt mot terms eller liknande men larvigt att man aldrig fick reda på vad man gjorde för fel.

Så, några tips?

Inte för att jag ska ta ut pengar nu egentligen.
Ville mest testa för att se om det gick om man någon gång skulle vinna på crypto-lotteriet.

Annars får man väl börja köpa via Skrill eller något liknande där man faktiskt kan använda pengarna.

Antar att man kan se sina pengar på Kraken som vaskade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Det roliga är att Danske Bank först va positiva till krypto, sen helt plötsligt tvärvände man och blev super negativa. Sen bara månader senare om ja minns rätt briserade hela härvan med danske/swedbank och baltstaterna. Frågan är om man kan använda liknande kovändningar om krypto som en fingervisning vart det inte står rätt till hos andra banker!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Lite gammal tråd, men fick precis samma problem idag med Ica banken.
Är rätt ny på krypto, har försökt ett tag dock via många olika siter som coinbase, Kraken, Binance m.fl att köpa bitcoin med mitt kort, men alla sidor har nekat köpet och jag har inte fattat varför.

Kom runt det genom att köpa via Svenska företaget Safello.com

Nu när jag gjort lite pengar på Dogecoin så sålde jag en del och gjorde om det till Euro. Gjorde sedan ett uttag från Binance till Icabanken. Fick redan samma dag ett meddelande på banken att de nekat mina insättning för att det kommer från en kryptoplattform. Suck!!!

Ska testa om jag kan göra samma sak som köp, fast ovänt. Man kan även sälja bitcoin via Safello, så jag kanske får ta pengarna, köpa bitcoin för dom, sedan sälja dessa bitcoin via safello som sedan sätter in pengarna till mitt Ica konto. Hoppas det funkar.

Annars står jag där med 20 000 kr som är värdelösa.

Skrivet av Bejje:

Samma som med safello.com som är ett Svenskt företag, har dessutom nyss börsnoterats.

Ser att ditt inlägg är från maj, kan hända att du redan testat själv. Vill inflika att Swedbank har tagit emot Safellos utbetalningar när jag sålt bitcoins (ytterst små summor, 1200 kr), 3% avgift känns ok om det är vad som krävs för att storbankerna skall vara medgörliga.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Så, några tips?

Har för mig att coinbase har uttag till paypal, men jag har sett en hel del klagomål att det är näst intill omöjlig att bli verifierad där just nu (extremt lång kö antar jag)

Permalänk
Medlem

Det är så ironiskt att bankerna skyller på att kryptovalutor används för kriminell verksamhet och därför inte vill ha med dem att göra.
Är det inte så att kriminell verksamhet historiskt har finansierats med "godkända" valutor i hundratals år? Samma gäller väl pengatvätt, det är väl fortfarande vanliga valutor som "tvättas" mest? Eller var det Bitcoins som Swedbank "tvättade" i Estonia för ett par år sen?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Inaktiv

Jag gjorde överföring till <Paypal, sedan handlar jag för dom, Paypal fungerar ju lite överallt idag, annars går det bra att föra från <paypal till sim bank ochså.

Bankerna har en förmåga att lägga näsan i blöt i allt idag. Jag gjorde 6 överföringar på totalt 28000kr förra lördagen till ett ställe. Då blev mitt kort spärrat och jag fick ett sms från banken att jag genast skulle ringa ett nummer pga att de misstänkte att någon utförde bedrägeri på mitt kort. Ringde och förklarade att så inte var fallet, men de gav sig inte, fick ett nytt kort utskickat i veckan.