SSU om Amazon – får orättvisa konkurrensfördelar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon2110:

Men redaktionen har redan gjort ett ställningstagande genom att publicera artikeln. Först med clickbaitrubriken som de sedan ändrade. Sen är min avsikt att du har en tråkig ton här på forumet. Efterlyser möjlighet att helt sonika blocka användare som du så man slipper se forumet man hängt halva sin livstid förstöras av såna som du.

Nej de har inte gjort något ställningstagande när de publicerade artikeln, Sweclockers har haft Amazon på tal i ett par veckor nu för alla som inte lever under en sten och Amazon är ett relevant ämne.

Tråkig ton? Du menar folk som inte har samma åsikter som dig?
Så du vill stänga in dig i din lilla bubbla där alla tycker som dig och sedan blockera alla andra?
Jisses kom ut till verkligheten grabben...

Du får väl ta och flytta till Kina om du vill censurera folk som inte tycker som dig, de som styr i Kina använder samma logik.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bassen87:

Nej de har inte gjort något ställningstagande när de publicerade artikeln, Sweclockers har haft Amazon på tal i ett par veckor nu för alla som inte lever under en sten och Amazon är ett relevant ämne.

Tråkig ton? Du menar folk som inte har samma åsikter som dig?
Så du vill stänga in dig i din lilla bubbla där alla tycker som dig och sedan blockera alla andra?
Jisses kom ut till verkligheten grabben...

Du får väl ta och flytta till Kina om du vill censurera folk som inte tycker som dig, de som styr i Kina använder samma logik.

Snarare är det du som vill att alla ska tycka som du. För om man inte det så får man nedlåtande kommentarer som ”tänk om, tänk rätt. Snacka om att kasta Sten i glashus. Och varför har du en förkärlek att förolämpa folk. Du påstår att jag vill censurera folk. Var i mina inlägg har det läst det? Eller är det något som pågår inne hos dig och du behöver få utlopp för det? Jag står för min åsikt och du skriver i ett tidigare inlägg att man inte får kritisera företag för då åker offerkoftorna fram och ”jättebebisarna” mår dåligt. Om det inte är dålig ton och för att skapa dålig stämning så är det kanske dags att fråga dina föräldrar vad god ton är.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon2110:

Efterlyser möjlighet att helt sonika blocka användare som du

Detta är en typ av censur om du inte visste det.

Nej jag har aldrig förespråkat om att få en blockerings funktion här på forumet, och jag har aldrig tagit kontakt med en moderator om att användare x varit taskig mot mig heller.

Tänk om, tänk rätt är knappast att jag säger till dig att tänka som mig så vet inte hur du tänkte där, du får gärna klargöra det.
Det är jag som tycker du är helt ute och cyklar, vad du gör med den informationen är helt och hållet upp till dig.

Folk kommer med kommentarer som jag tycker är nedlåtande hela tiden inte försöker jag stoppa dom för det?
Återigen bevisar du vad jag skrev innan om att vissa gnäller högt och brett och tar på sig offerkoftan så fort skon klämmer, du är inget undantag.

Samt hur du nu anklagat mig för att ha förstört ett forum du hängt på en halv livstid, på tal om tråkiga attityder.
Är det nu jag ska ta på mig offerkoftan eller?

Oavsett vilka tokigheter du skriver om mig eller något annat så läser jag dom så gärna och skulle aldrig blockera något för att jag inte delar samma åsikt, kvittar även om du hängt på forumet en livstid eller om du är en ny medlem.

EDIT: Jag har även aldrig försökt få en rubrik eller innehåll av en artikel ändrad för att passa mig, det var din sida som gjort det så anklaga inte mig för att vilja få andra att tycka som mig.
Den bedriften är helt och hållet på er sida.

Permalänk
Medlem

Kanske det enda jag hört där jag håller med SSU. Förstår inte varför skattebetalare ska casha världens rikaste man, för att slå ut Svenska företag. Helt bizarrt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bassen87:

Detta är en typ av censur om du inte visste det.

Nej jag har aldrig förespråkat om att få en blockerings funktion här på forumet, och jag har aldrig tagit kontakt med en moderator om att användare x varit taskig mot mig heller.

Tänk om, tänk rätt är knappast att jag säger till dig att tänka som mig så vet inte hur du tänkte där, du får gärna klargöra det.
Det är jag som tycker du är helt ute och cyklar, vad du gör med den informationen är helt och hållet upp till dig.

Folk kommer med kommentarer som jag tycker är nedlåtande hela tiden inte försöker jag stoppa dom för det?
Återigen bevisar du vad jag skrev innan om att vissa gnäller högt och brett och tar på sig offerkoftan så fort skon klämmer, du är inget undantag.

Samt hur du nu anklagat mig för att ha förstört ett forum du hängt på en halv livstid, på tal om tråkiga attityder.
Är det nu jag ska ta på mig offerkoftan eller?

Oavsett vilka tokigheter du skriver om mig eller något annat så läser jag dom så gärna och skulle aldrig blockera något för att jag inte delar samma åsikt, kvittar även om du hängt på forumet en livstid eller om du är en ny medlem.

EDIT: Jag har även aldrig försökt få en rubrik eller innehåll av en artikel ändrad för att passa mig, det var din sida som gjort det så anklaga inte mig för att vilja få andra att tycka som mig.
Den bedriften är helt och hållet på er sida.

Censur för mig är när någon annan tar bort något från mig, inte när jag själv har valt det. Om jag tycker att en artikel från redaktionen är dålig så påtalar jag detta. Du gör narr av alla som inte tycker som du. Därför tycker jag att du bidrar till en dålig stämning på forumet. Min åsikt. Ingen offerkofta på mig för det. Det är inte mitt fel att du uttrycker som du gör.

Om redaktionen tyckte att de gjorde helt rätt så varför ändrade de rubriken. Varför var de tvungna att förklara sig? Jo för att de vill ha en dialog. Min åsikt är att debattartikeln inte passar ett forum där man inte ska diskutera politik. Jag står för den åsikten. Vad står du för?

För att förtydliga blockeringsfunktionen. Det finns redan en, men den är inte utvecklad så att man kan blockera inlägg från en användare ala Swedroid. Bara för att jag inte tittar på Paradise Hotel så anser jag inte att det är en typ av censur. Vore skönt att slippa läsa dina inlägg från dig. Är helt övertygad att det finns folk som vill slippa läsa mina. Så varför inte erbjuda den möjligheten? Win win för både dig och mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon2110:

Om redaktionen tyckte att de gjorde helt rätt så varför ändrade de rubriken. Varför var de tvungna att förklara sig? Jo för att de vill ha en dialog. Min åsikt är att debattartikeln inte passar ett forum där man inte ska diskutera politik. Jag står för den åsikten. Vad står du för?

Har du hört talas om påtryckningar?
Om redaktionen får in en massa klagomål av en högljudd minoritet som nästintill anklagade dom för att springa SSU's ärenden och att det här minsann har de inte sett på alla de år de varit på Sweclockers och fy skam hela världen rämmar för att de fick se något som inte stämde överens med deras världsbild.
Så är det väl helt klart så att ni kan lyckas ändra på deras artiklar/rubriker till hur ni vill se det?
Och ni lyckades uppenbarligen.
Var då bara ärlig och säg att ni använder bakvägen för att främja er egen ideologi.
Vi andra använder argumentation som redskap istället för offerkoftor och gnäll.

Min åsikt är att allt går att diskutera.

Om du nu vill kunna blockera alla personer du inte kommer överens med så får det stå för dig.

Så länge folk inte trakasserar och spammar någon med PM så ser jag ingen funktion med att blockera folk då man främjar att människor skapar massa små bubblor där de aldrig får höra något som går emot deras åsikter.

Och nej det är inte win för mig med en blockeringsfunktion, t ex du kanske har något att komma med som jag har fel i och på så sätt kan man sluta att ha fel.

Permalänk
Medlem

@Bassen87: Det blir nog en bättre diskussion om du läser vad folk faktiskt skriver och inte ägnar dig åt att skapa halmdockor utifrån dina egna åsikter. Den typen av retorik får gärna stanna på Flashback och Sweddit.

Permalänk

Man får gnälla hur mycket man vill på Amazon och att dom dealar med regeringen, men man ska ha i åtanke att ALLA stora företag gör detta, oavsett om dom är Amerikanska, Norska, Tyska eller heter Volvo, SAAB, IKEA, SSAB, ASEA etc etc etc.

Men vi kan stoppa Amazon och alla andra företag som skapar 10000-tals jobb (där löntagarna betalar skatt, och företagen betalar sociala avgifter, etc etc...

edit: Vi går ur EU på en gång också och betalar straffskatter och tull på allt igen, Ja så bra det blir... (sarkasm)

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bassen87:

Om redaktionen får in en massa klagomål av en högljudd minoritet som nästintill anklagade dom för att springa SSU's ärenden och att det här minsann har de inte sett på alla de år de varit på Sweclockers och fy skam hela världen rämmar för att de fick se något som inte stämde överens med deras världsbild.

Tycker snarare att dom flesta har sagt som mig; att det är ett dåligt drag att publicera en politisk artikel när politik knappt får diskuteras på forumet. Du har missat poängen.

Delar borttagna pga trådresning /Mod
Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon42512:

Tycker snarare att dom flesta har sagt som mig; att det är ett dåligt drag att publicera en politisk artikel när politik knappt får diskuteras på forumet. Du har missat poängen.

Då tycker jag du ska gå tillbaka och läsa igenom tråden då folk tog illa vid sig att det var just SSU som hade gjort ett uttalande och att Sweclockers hade mage att lägga upp en artikel om det.

Delar borttagna pga resning /Mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Kanske det enda jag hört där jag håller med SSU. Förstår inte varför skattebetalare ska casha världens rikaste man, för att slå ut Svenska företag. Helt bizarrt.

Detta ovan är för mig helt bizzart!

Det är ju SSU, i form av deras moderparti, som till största delen skapat det skattesystem och de regler vi har i landet. Är SSU missnöjd med de aktuella reglerna, så bör de i första hand rikta kritiken emot sitt moderparti. Inte mot enskilda företag som endast följer de uppsatta reglerna.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Det här med att blockera sig själv från att se inlägg är något som jag själv aldrig förstått. Jag personligen skulle inte stå ut med tanken att censurera mig själv på det sättet. Skulle upplevas frustrerande att veta att det finns inlägg i en tråd som jag inte kan se längre skulle nog inte stå ut till slut, är allt för nyfiken ÕÕ!

Så som jag uppfattade artikeln i fråga var inte att redaktionen tog någon speciell ställning utan att den var så kallad food for thought och hade som syfte att starta en diskussion på forumet om Amazon's påverkan på konkurrensen. Amazon's intåg är en STOR händelse inom svensk e-handel och möjligtvis snart även fysisk handel. Så ämnet tål att diskuteras.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Amazon's intåg är en STOR händelse inom svensk e-handel och möjligtvis snart även fysisk handel. Så ämnet tål att diskuteras.

Jag själv hopas att det blir en stor händelse (gillar verkligen Amazon stort), men är personligen inte så övertygad.

Dels så tycker jag att existerande näthandlare som jag köper mycket från inom Sverige (Inet, Webbhallen, Komplett, etc.) redan är grymt bra och duktiga med konkurrenskraftiga priser (är inte billigare på Amazon i min erfarenhet), och dels så kan jag redan idag handla så lätt ifrån Amazons andra butiker när jag är ute efter specialsaker som inte finns i de svenska butikerna (köper mycket från .de, co.uk, .fr, .co.jp, etc.).

Så återstår att se om det verkligen blir så enormt stor händelse som alla (på bägge sidor) verkar så hypade på...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Förstår inte personligen hur det är en nyhet att företag skatteplanerar, det gör de flesta/alla större företag. Därmed är det förvånande att det anses ha ett nyhetsvärde när ett ungdomsparti skriver en politisk debattinlaga att Amazon skatteplanerar och undviker skatt, det är ett väl känt faktum i många år.

Med tanke på Sweclockers policy om politiska debatter bör man undvika att använda denna typ av artiklar.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blubben:

Förstår inte personligen hur det är en nyhet att företag skatteplanerar, det gör de flesta/alla större företag. Därmed är det förvånande att det anses ha ett nyhetsvärde när ett ungdomsparti skriver en politisk debattinlaga att Amazon skatteplanerar och undviker skatt, det är ett väl känt faktum i många år.

Med tanke på Sweclockers policy om politiska debatter bör man undvika att använda denna typ av artiklar.

Kunde inte sagt det bättre. Ingen som helst nyhet. Dessutom så är det moderpartiet till ungdomspartiet, som till stor del varit med och lagt upp skattepolitiken och reglerna under många år och mandatperioder.

Håller även med om SweCs dubbelmoral (posta politiska debatter, öppna debattforum direkt kopplat till, men samtidigt inte tillåta politiska debatter på forumet enligt egna regler - fullkomligt orimligt agerat av SweC, och grym dubbelmoral så det står härliga till).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Bolags skatt? Denna är ju en piss i nilen.

amason har ca 840000 anställda. Om vi försöker uppskatta hur mycket skatteintäkter det ger jämfört med bolagsskatten:

säg att de har typ 50.000$ i årslön innan skatt. (motsvarar ca 25.000kr i månaden mellan skatt i sverige). Amason gjorde ca 5B$ i vinst.

Om de hade skattat fullt ut på detta med Sveriges skattesiffror:
bolagsskatt: ca 1B$
skatteintäkter från anställda: ca 20B$

Så det är inte så konstigt att vissa länder väljer att skippa bolagsskatter för att locka till sig företag. De genererar massvis av skatteintäkter ändå. Bolagsskatten är irrelevant i sammanhanget.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Skrivet av Nefrums:

Bolags skatt? Denna är ju en piss i nilen.

amason har ca 840000 anställda. Om vi försöker uppskatta hur mycket skatteintäkter det ger jämfört med bolagsskatten:

säg att de har typ 50.000$ i årslön innan skatt. (motsvarar ca 25.000kr i månaden mellan skatt i sverige). Amason gjorde ca 5B$ i vinst.

Om de hade skattat fullt ut på detta med Sveriges skattesiffror:
bolagsskatt: ca 1B$
skatteintäkter från anställda: ca 20B$

Så det är inte så konstigt att vissa länder väljer att skippa bolagsskatter för att locka till sig företag. De genererar massvis av skatteintäkter ändå. Bolagsskatten är irrelevant i sammanhanget.

Precis, men det är inte alla som är med på det tåget.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Tråd rensad*

Eftersom stämningen i tråden blev av det mer otrevliga slaget har jag rensat tråden, låt det vara en bra stämning i tråden!

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nefrums:

Bolags skatt? Denna är ju en piss i nilen.

amason har ca 840000 anställda. Om vi försöker uppskatta hur mycket skatteintäkter det ger jämfört med bolagsskatten:

säg att de har typ 50.000$ i årslön innan skatt. (motsvarar ca 25.000kr i månaden mellan skatt i sverige). Amason gjorde ca 5B$ i vinst.

Om de hade skattat fullt ut på detta med Sveriges skattesiffror:
bolagsskatt: ca 1B$
skatteintäkter från anställda: ca 20B$

Så det är inte så konstigt att vissa länder väljer att skippa bolagsskatter för att locka till sig företag. De genererar massvis av skatteintäkter ändå. Bolagsskatten är irrelevant i sammanhanget.

Skrivet av adfactory:

Precis, men det är inte alla som är med på det tåget.

Ni har en poäng men samtidigt är det ju inte korrekt att räkna på det sättet. Om Amazon inte hade funnits så hade sannolikt de allra flesta av dessa personer ändå haft jobb och betalat skatt. Säg att lönerna hos Amazon är likvärdiga med vad de hade tjänat om de hade jobbat någon annanstans, och att en viss procent av dessa hade varit arbetslösa utan Amazon. Får då Amazon mer i skattelättnader och andra subventioner än kostnaden/minskningen av skatteintäkter för att denna procent inte arbetar?

Sen finns det förstås många fler aspekter att ta hänsyn till om man ska göra en korrekt uträkning. Amazon kanske bidrar till ökad konsumtion exempelvis, och därmed ökat intag av skatter på försäljning (moms). Å andra sidan så är Amazon ganska bra på att pressa priser och således kanske de bidrar till minskade intäkter både för deras leverantörer likväl som för alla som konkurrerar med Amazon, jämfört med om de hade sålt sina varor någon annanstans. Amazon har ju bidragit till en ökad "e-handel" vilket ju i förlängningen innebär att butiker får stänga, hyresvärdar får sänka sina butikshyror för att få hyresgäster och så vidare. Amazons styrka är ju effektivitet och det innebär ju färre anställda som gör samma mängd jobb liksom.

Permalänk
Medlem

Kommer inte amazon.se så gör det mig inte speciellt mycket.

Missuppfatta mig inte; jag tycker absolut att det är _bra_ om den kommer, men jag kan lika gärna fortsätta att handla på amazon.de (fraktfritt), eller på någon av de alla andra amazon-butikerna, som jag redan gör i dagsläget.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/