Ett första intryck av Shadow

Permalänk

Ett första intryck av Shadow

Jag har nu haft Shadow i några dagar och här är mina tankar om det.

Jag har testat på Windows, Mac, Ubuntu 20.04 och iPhone och en gammal Nexus 7 2013.

Nexus 7 2013:
Bara svart skärm.

Ubuntu 20.04:
Fungerar inte att spela alls, får 1/27 fps. d.v.s en bild var 27:e sekund...

iPhone:
Fungerar, har inte testat med kontroll, och jag tycker inte att virtuella kontroller fungerar så bra (speciellt inte på en iPhone SE, eftersom två tummar täcker nästan hela skärmen).

Man kan endast styra datorn med touch eller spelkontroll, dvs man kan inte använda skärmen som en touchpad, vilket gör det svårt att pricka ikonerna för att starta spelen.

MacOS:
Fungerar, får återkomma gällande hur latensen är.

Windows:
Spelade GTA5 med en trådad Xbox 360 kontroll, det fungerade men latensen var hög. Det gick att spela men var svårt att svänga snabbt i trafiken.

Testade även med en 8bit-do SN30 Pro+ kontroll över bluetooth. Den detekterades först av Shadow, men mappningen av knapparna var helt galen och vänster styrspak fungerade inte alls. Efter att jag försökte konfigurera om kontrollen i Steam försvann den plötsligt och kunde inte hittas igen fören drivrutinerna avinstallerades (och installerades vid nästa anslutning till Shadow).

Allmänt:
Jag valde först att konfigurera Windows själv. Då var jag tvungen att logga in med ett Microsoft-konto (kunde ju inte dra ut nätverkssladden och Microsoft låter en inte längre skapa ett lokalt konto om man har internet).

Jag valde då att flasha om min Shadow till en förkonfigurerad profil. Det stod att det kunde ta upp till 40 min. Men jag kunde först ansluta efter ungefär 1,5h (det stod att det var ett planerat avbrott när man försökte logga in innan det).

Den förkonfigurerade profilen är inte uppdaterad, utan man får Windows 10 1909 med uppdateringar från mars i år. Så när man loggar in första gången så bör man uppdatera den.

Jag läste någonstans att de använder SSD cachad HDD, vilket verkar stämma.

Vill man uppdatera till Windows 10 2004, så måste man först installera uppdateringar för Nvida annars kommer man inte kunna ansluta igen!

Det går att uppdatera till 2004, men Shadow stänger av ens dator efter 30 min inaktivitet (inte en avstängningssignal till datorn, utan bara en abrubt avstängning) så man måste försöka ansluta om och om igen för att uppdateringen inte skall fallera (man kan inte ansluta under en stor del av uppdateringen. )

Det går inte att köra VM's eller Docker på datorn då dessa kräver virtualisering, och de har inte stöd för nästlad virtualisering.

Kopplat man upp mot ens Shadow med Parsec eller med Nvidia's spelstreaming (med Moonlight) så fungerar även 8-bit-do kontrollen. Dock måste man även vara uppkopplat med shadow och röra musen då och då för att de inte skall stänga av datorn efter 30 min.
Med både Parsec och Nvidia's spelstreaming (kräver Quadro Experience) så upplever jag inte delayen när jag spelar GTA5 med 8bit-do kontrollen.
Mitt internet:
Jag har Bahnhof som leverantör och en ping på 16,7-16,9 ms till Shadow's serverar i Nederländerna när jag spelar med ethernet ( speedtest.ams.shadow.guru ) och har oftast 250 ner och 180 upp. Jag befinner mig i Skåne.

Pris:
Shadow Boost (den enda tillgängliga nivån) kostar 15€/mån, vilket för mig är billigare än att köpa en dator (eftersom jag idag har laptop och skulle behöva köpa allt ink. skärm, chassi och PSU). Har man redan vissa av dessa delar så kan det nog bli billigare.

Jämfört med Geforce Now:
Jag spelade på Geforce Now Beta fram till de gick ur betan. Jag upplevde Geforce Now som mer responsivt än Shadow (kanske jämförbart med Moonlight på Shadow). Med Geforce Now hade jag dock någon sekund som droppade bort ungefär 1 gång per 5 min. Detta har jag inte upplevt med Shadow.
Geforce Now i Juni: Fick mycket sämre bildkvalitet och ljudet droppade ut, kanske bara tillfälligt fel, eller tillfällig överbelastning.

Slutsats:
Jag kommer troligen satsa på att bygga en dator, men nu med Shadow känner jag ingen stress att göra det direkt. Dels för att Shadow är billigare och dels för att se vad Nvidia och AMD släpper för grafikkort, samt AMD's nya processorer.
Om ni är i samma sits som jag, har låg latens till Shadow, har en laptop som är ok, men kass för spelande (och kan tänka er vänta till November med nuvarande kö) så att Shadow skulle bli billigare för er än att köpa en dator eller om ni vill testa att spela på en "ok" dator (Shadow) för att se om ni kommer spela nog mycket för att köpa en speldator då skulle jag rekommendera att iaf prova en månad.

(Vet inte om "sponsrade länkar" är ok här. Och eftersom det inte var målet med detta inlägg så länkar jag inte här. Kan skicka vid DM dock, men det ger ingen rabatt. )

Permalänk

@PatrikKron: Nu fungerar 8bitdo kontrollen. Har inte ändrat något så vet inte varför det nu fungerar. Jag upplever inte heller att det är hög latens längre (innan hade jag svårt att köra i GTA5).

Vid mörka scener blir det en hel del komprimeringsartefakter. Annars är jag mycket nöjd nu.