High Score – om tv-spelens historia på Netflix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Serien innehåller en del intressanta detaljer, men samtidigt har de ett amerikanskt fokus och urvalet är lite konstigt från mitt perspektiv. Det läggs t ex mycket tid på att tala om ett obskyrt försvunnet dataspel där man bekämpar homofober, men det sägs inte ett enda ord om Commodore 64 eller Amiga.

Ska jag vara ärlig, PK eller inte (usch vad jag avskyr det ordet, men folk fattar vad jag menar) så var det faktiskt det det konstiga "urvalet" som var höjdpunkten i denna dokumentärserie. Själva historien om tv-spel kring denna tidsålder har ju berättas tusen gånger innan, så för mig var det typ det enda som kändes lite nytt och intressant.

Slår även jag ett slag för King of Kong som nämndes ovan, sen finns ju (förutom tusentals timmar på youtube) även Atari: Game Over, Man vs Snake, Video Games: The Movie, Chasing Ghosts: Beyond the Arcade

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Ska jag vara ärlig, PK eller inte (usch vad jag avskyr det ordet, men folk fattar vad jag menar) så var det faktiskt det det konstiga "urvalet" som var höjdpunkten i denna dokumentärserie. Själva historien om tv-spel kring denna tidsålder har ju berättas tusen gånger innan, så för mig var det typ det enda som kändes lite nytt och intressant.

Slår även jag ett slag för King of Kong som nämndes ovan, sen finns ju (förutom tusentals timmar på youtube) även Atari: Game Over, Man vs Snake, Video Games: The Movie, Chasing Ghosts: Beyond the Arcade

Håller med att det var historier och saker man inte hört förr. Så mer sådant. Att bara berätta samma saker är ju värdelöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

King of Kong handlar mycket om honom, men det är ingen serie

Riktigt bra dokumentär den där, King of Kong. Hade hellre sett att den fanns i Netflix utbud.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Vem kunde tro att Gay Blade var lika viktig för spelindustrin som Sonic?

Ärligt talat så blir jag lite irriterad på det påtvingade fokuset på homosexuella. Vem kan säga att spelkaraktärerna som kom innan var heterosexuella allihop? Luigi kanske är homosexuell? Vem bryr sig? Nästan ett helt avsnitt vigt åt en random snubbes självterapi.

Och Burger Becky, vars enda grej var att hon vann en tävling när hon var en ung grabb, så nämner man inte ens allt det viktiga hon gjort som spelprogrammerare.

Och Chun-Li, första kvinnliga karaktären? I Europa vid det laget hade vi spelat The Great Giana Sisters i många år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Och Chun-Li, första kvinnliga karaktären? I Europa vid det laget hade vi spelat The Great Giana Sisters i många år.

Första spelbara kvinnliga karaktären var väl miss pac-man, och den första mänskliga protagonisten som var kvinna på Nintendo 8-bit Sa Aran i Metroid från 1986, nästan ett halvår före släppet av gianna sisters. Och på Sinclair Spectrum kunde man spela som Sandy i Ant-Attack redan 1983. Samma år kunde man (om man hade tur och kom över en kassett) spela som huvudrollsinnehaverskan i friday the 13th (Alice) på Atari 2600.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Första spelbara kvinnliga karaktären var väl miss pac-man, och den första mänskliga protagonisten som var kvinna på Nintendo 8-bit Sa Aran i Metroid från 1986, nästan ett halvår före släppet av gianna sisters. Och på Sinclair Spectrum kunde man spela som Sandy i Ant-Attack redan 1983. Samma år kunde man (om man hade tur och kom över en kassett) spela som huvudrollsinnehaverskan i friday the 13th (Alice) på Atari 2600.

Vill minnas att resonemanget var att Chun-Li var den första kvinnliga karaktären som som såg ut som en kvinna vid första anblicken, vilket utesluter Ms Pacman och Samus Aran, som man inte kan se är en kvinna och som inte erbjuder så mycket till story så att man förstår att hon är det.

Permalänk
Medlem

Sett alla avsnitt nu och vilken höjdardokumentär. Hoppas den fortsätter. Vill veta mer om Segas död och mer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Vill minnas att resonemanget var att Chun-Li var den första kvinnliga karaktären som som såg ut som en kvinna vid första anblicken, vilket utesluter Ms Pacman och Samus Aran, som man inte kan se är en kvinna och som inte erbjuder så mycket till story så att man förstår att hon är det.

Alis Landale, huvudpersonen i rollspelet Phantasy Star till Sega Master System från 1987. Stort och uppmärksammat rollspel på sin tid, men som verkar fallit i glömska (kanske för att att det inte var ett Nintendospel).

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

@KplSteiner: Varför räkas inte sandy då? Hon hade ju ändå enb triangulär kjol.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

@SID 6.7: Sandy från ant attack var långt tidigare, Spectrum från 1982-83

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HandsomeT:

Ska se serien. Gillade King of Kong och växte ju upp med c64 och nintendo så det här kan nog vara nåt för mig.

King of kong handlar väl om Billy Mitchel som (lawsuit incoming) fuskade till sig sina rekord. Har själv inte sett King of kong, men den tar väl upp honom i ett fint sätt.

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AReal_Human:

King of kong handlar väl om Billy Mitchel som (lawsuit incoming) fuskade till sig sina rekord. Har själv inte sett King of kong, men den tar väl upp honom i ett fint sätt.

Kan rekommendera King of Kong. Helt klart sevärd. Dom antydde till att Billy fuskade redan i den och han framstod som väldigt osympatisk.

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR