Fråga: Sätt att validera en 12TB USB-hårddisk i Windows 10.

Permalänk

Fråga: Sätt att validera en 12TB USB-hårddisk i Windows 10.

Skrivet av Borked:

Jag köpte hem två st 14TB.

Shuckade den ena (eftersom att jag bara har en 2bay, 213j) för att sätta sätta in och validera den så jag kan föra över mina saker.

Det tog 2 dygn att validera den.
Men nu spinner den som en katt!

Jag har fortfarande inte fått reda på hur jag korrekt validerar en USB-hårddisk i Windows 10. Jag körde Western Digitals "utökade test" men det tog mycket längre tid än två dagar per 12 TB My Book hårddisk. Allt det sades i slutet var "pass". Det är svårt att veta hur grundligt eller användbart det är.

Kan någon styra mig i rätt riktning?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det är så man gör ja, gör utökade tester i resp. tillverkares mjukvara och kollar SMART.
Å andra sidan kan disken dö efter en vecka iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Super Älg:

Jag har fortfarande inte fått reda på hur jag korrekt validerar en USB-hårddisk i Windows 10. Jag körde Western Digitals "utökade test" men det tog mycket längre tid än två dagar per 12 TB My Book hårddisk. Allt det sades i slutet var "pass". Det är svårt att veta hur grundligt eller användbart det är.

Kan någon styra mig i rätt riktning?

Jag satte in min i en NAS, och där skötte DSM den biten med validering. Hur pålitligt och bra det är vet jag ej, men den sitter i och snurrar som den ska nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Super Älg:

Jag har fortfarande inte fått reda på hur jag korrekt validerar en USB-hårddisk i Windows 10. Jag körde Western Digitals "utökade test" men det tog mycket längre tid än två dagar per 12 TB My Book hårddisk. Allt det sades i slutet var "pass". Det är svårt att veta hur grundligt eller användbart det är.

Kan någon styra mig i rätt riktning?

Antagligen så grundligt att läshuvudet / armen inte repar din disk och att diskens kontrolleskort fungerar. Du kan fortfarande formatera diskar med write verify där varje sektor skrivs och läses om. Men idag är det i praktiken omöjligt då 200 MB per sekund på bra diskar är samma som 720 GB per timme eller 17,28 TB per dygn vid optimal prestanda, vilket antagligen halverar prestandan en eller två gånger i praktiken.

Att kopiera en stor katalog med filer på flera TB och sedan jämföra med exempelvis checksumma (sha256) borgar för att disken fungerar vid leverans och ger en indikation om disken kraschar direkt eller är DOA. Se till att ha filer på någon kB till flera GB i storlek. Samt att du kan höra dom diskens läshuvud slirar eller. något annat tjuter etc.

Men mycket annat kan hända, har själv varit med om att välta en dator under tiden den gjorde en backup vilket tog med sig 4 hårddiskar, inklusive dom som kopierades till. Blev en dyr historia.

Du måste ändå ha en fungerande backuplösning. Din disk kan paja om två minuter såväl som 20 år.

Ett tips som du förhoppningsvis inte behöver inom snar framtid: En USB-hårddisk som bråkar brukar kunna tas ut som en vanlig hårddisk och monteras som en intern disk, då ett USB - SATA adapter ofta kan bråka men disken fungerar.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Jag kör test som kontinuerligt skriver och sedan läser tillbaka olika mönster på diskens alla sektorer. Då vet man att varje sektor är ok och om det är något mekaniskt svagt så brukar det visa sig också. Testet tar nämligen ett par dagar på en 4-6TB disk. Så en 14TB disk skulle säkert ta runt 2 veckor kontinuerligt 24/7. Badblocks är det jag kör och kör en instans för varje ny disk så de kan testas parallellt.

Alla mina diskar behöver klara ett sådant test innan jag godkänner dem och sätter dem i servern. Visar de något fel så lämnas de tillbaka eller om de är köpta utan sådan rätt så läggs de på hyllan och används i en desktop för att lagra okänsliga filer som ett spelbibliotek tex.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Det är så man gör ja, gör utökade tester i resp. tillverkares mjukvara och kollar SMART.
Å andra sidan kan disken dö efter en vecka iaf.

Det är lugnande att höra det.

Skrivet av Borked:

Jag satte in min i en NAS, och där skötte DSM den biten med validering. Hur pålitligt och bra det är vet jag ej, men den sitter i och snurrar som den ska nu.

Jag kommer att köra dem i originalhöljena i minst flera månader. Jag kunde sedan "shuck" dem och använda dem på en gammal server. Xpenology är ett alternativ jag överväger. I så fall skulle DSM validering vara tillgängligt.

Skrivet av OldComputer:

Antagligen så grundligt att läshuvudet / armen inte repar din disk och att diskens kontrolleskort fungerar. Du kan fortfarande formatera diskar med write verify där varje sektor skrivs och läses om. Men idag är det i praktiken omöjligt då 200 MB per sekund på bra diskar är samma som 720 GB per timme eller 17,28 TB per dygn vid optimal prestanda, vilket antagligen halverar prestandan en eller två gånger i praktiken.

Att kopiera en stor katalog med filer på flera TB och sedan jämföra med exempelvis checksumma (sha256) borgar för att disken fungerar vid leverans och ger en indikation om disken kraschar direkt eller är DOA. Se till att ha filer på någon kB till flera GB i storlek. Samt att du kan höra dom diskens läshuvud slirar eller. något annat tjuter etc.

Men mycket annat kan hända, har själv varit med om att välta en dator under tiden den gjorde en backup vilket tog med sig 4 hårddiskar, inklusive dom som kopierades till. Blev en dyr historia.

Du måste ändå ha en fungerande backuplösning. Din disk kan paja om två minuter såväl som 20 år.

Ett tips som du förhoppningsvis inte behöver inom snar framtid: En USB-hårddisk som bråkar brukar kunna tas ut som en vanlig hårddisk och monteras som en intern disk, då ett USB - SATA adapter ofta kan bråka men disken fungerar.

Tack för alla råd. Jag köpte två så att jag kan sätta säkerhetskopior på den andra. Jag kommer också att använda mina gamla diskar för säkerhetskopiering. Din berättelse om hårddiskarna är läskig. Jag hade en gång en 2 TB Western Digital green plötsligt dö full av data som inte var säkerhetskopierad. Det var inte nödvändiga data, men ändå irriterande nog att jag försökte reparera enheten efteråt, utan framgång. Jag borde ha vetat bättre eftersom jag hade en identisk hårddisk dö flera månader tidigare (men ingen förlust av data). Jag har kört många typer men 2 TB WD-greener och en 1 TB WD-svart är de enda hårddiskarna jag någonsin har haft problem med.

Skrivet av inquam:

Jag kör test som kontinuerligt skriver och sedan läser tillbaka olika mönster på diskens alla sektorer. Då vet man att varje sektor är ok och om det är något mekaniskt svagt så brukar det visa sig också. Testet tar nämligen ett par dagar på en 4-6TB disk. Så en 14TB disk skulle säkert ta runt 2 veckor kontinuerligt 24/7. Badblocks är det jag kör och kör en instans för varje ny disk så de kan testas parallellt.

Alla mina diskar behöver klara ett sådant test innan jag godkänner dem och sätter dem i servern. Visar de något fel så lämnas de tillbaka eller om de är köpta utan sådan rätt så läggs de på hyllan och används i en desktop för att lagra okänsliga filer som ett spelbibliotek tex.

Om jag bara visste Linux eller om det fanns en Badblocks-motsvarighet för Windows. Jag har hittat några Windows-verktyg att prova under tiden.

Dessa skivor kan en dag köras under Linux, men jag ser inte fram emot inlärningskurvan. Linux verkar ha mycket bra gratis programvara för lagringssystem. Det skulle vara fantastiskt att ha lite skydd mot "bit rot".

Fixade ett saknat ord.
Permalänk

Här är en recension som visar flera av de tillgängliga gratis Windows-verktygen:

Lifewire - 14 Best Free Hard Drive Testing Programs

Permalänk
Medlem

Jag brukar köra olika tillverkas verktyg samt att jag dessutom kopierar en stor mängd filer och håller koll på smartvärdena.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Super Älg:

Om jag bara visste Linux eller om det fanns en Badblocks-motsvarighet för Windows. Jag har hittat några Windows-verktyg att prova under tiden.

Dessa skivor kan en dag köras under Linux, men jag ser inte fram emot inlärningskurvan. Linux verkar ha mycket bra gratis programvara för lagringssystem. Det skulle vara fantastiskt att ha lite skydd mot "bit rot".

Inlärningskurvan är inte så svår som man tror, dom vanligaste misstagen beror på likheterna - inte olikheterna. Jämför man Linux Mint med Windows XP / Windows 7 så är skrivborden väldigt lika. (Finns en anledning till att Windows 8 blev så utskällt).

Dom vanligaste misstagen du kommer göra som nybörjare är att leta efter en "bokstav" när du ska åt en DVD eller en annan hårddisk, eller att skriva cls istället för clear i ett terminalfönster.

Det smartaste du kan göra är att "bränna" en live-distribution (ISO-fil) till en USB-sticka eller DVD. Då får du en uppfattning hur systemet fungerar. I Linux Mint 19.3 som jag använder just nu så får jag full upplösning och kan köra en hel svit med Libre Office eller GIMP (motsvarighet till Photoshop) utan att ens ha rört installationen.

En nackdel här är att systemet blir lite krångligare / trögare än vad det är på riktigt. Men har du en extra hårddisk så kan du prova att installera på den och sedan, vilket jag anser är den smidigaste lösningen, dual-boota från BIOS. Dvs gör så att Windows / Linux inte vet om varandra genom att välja boot i BIOS (vanligen F8 eller F12). Se till att din Windows disk är frånkopplad när du installerar så vet systemen inte om varandra efteråt.

En normal installation av Linux brukar ligga ca 6 - 10GB, 20 GB rekomenderas.

Linux Mint - hemsida

Det bästa man kan göra från en Live-ISO är att direkt ändra till svenskt tangentbord, justera klockan och ändra hela språket till svenska.

Den största skillnaderna mellan Linux och Windows är att Linux använder ett snedstreck (/) istället för bokstav och enbart har ett träd och att Linux har alla program i paket i sin distribution.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Brukar ”besikta” mina WD Mybooks innan jag shuckar dem genom att köra Preclear i Unraid, 2 rundor. Tar några dagar för 8 TB men överlever den det (speciellt i värmen av externa plastskalet) känns det tryggt.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P