Permalänk
Medlem

Dell S2721DGF

Hej,

Tittar på en ny all round skärm (gaming + jobb). Har sett att Dell har släppt en ny skärm S2721DGF, som verkar intressant. Någon som har denna och kan ge input? Finns inga officiella recensioner ännu, vad jag sett. Här är skärmen: skärm

Mvh,

Permalänk
Bildexpert 📺

@XGI93: Det är en 27-tums IPS med VESA Adaptive som klarar upp till 165 Hz. Så med andra ord är det troligtvis en av väldigt många andra väldigt likadana skärmar. Detta är en ganska trygg kategori av skärmar att köpa då man i hög grad vet vad man får. Skulle gissa att det mesta är ODM- och OEM-byggen av i grunden exakt samma hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@XGI93: Det är en 27-tums IPS med VESA Adaptive som klarar upp till 165 Hz. Så med andra ord är det troligtvis en av väldigt många andra väldigt likadana skärmar. Detta är en ganska trygg kategori av skärmar att köpa då man i hög grad vet vad man får. Skulle gissa att det mesta är ODM- och OEM-byggen av i grunden exakt samma hårdvara.

Tack för ditt svar. Folk på forum verkar gilla den, skall vara samma panel som en populär LG skärm. Stod mellan denna och Omen 27i, men då de förmodligen är snarlika i prestanda gick jag på Dell:en pga. design.

Permalänk
Medlem

@XGI93: Intressant skärm, är på jakt efter en ny.

Skriv gärna en rad lr två när du fått den.

Visa signatur

Moderkort: Asus P9X79 Processor: I7 4930K @ 4,6 GHz 6C/6HT Kylning: Corsair H100 Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum Grafik: Asus Strix RTX 3080 OC Lagring: Samsung 860 EVO 500Gb (OS) Samsung EVO 870 1Tb, Samsung 840 EVO 250Gb + WD Black 1Tb Nätagg: Corsair HX 850w Chassie: Corsair Obsidian 650D Skärm: Dell U2713 @ 2560 X 1440 2 X Dell U2410 @ 1920x1200 OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landy:

@XGI93: Intressant skärm, är på jakt efter en ny.

Skriv gärna en rad lr två när du fått den.

Will do! Blir mitten på nästa vecka.

Permalänk
Medlem

Hej,

Tidiga intryck av skärmen:

Byggkvalitet - 10/10, riktigt solid med metall och plast. Känns som att det inte kommer vara något problem under livslängden. Höj och sänkbar samt tiltbar, bra range!

Bildkvalitet - 9/10, väldigt bra men har och andra sidan inte testat många monitorer. Har en LG C9 så vet vad bra bild är, hade en 1080p 144Hz innan denna monitorn. Bra färgåtergivning, svart inte jättebra, men standard för IPS vad jag förstått. Gött med 1440p och 165Hz

Pris - 7/10, tog en vecka att få hem från Dells hemleverans. Förmodligen bästa IPS för priset skulle jag tro. Omen i27 från HP är förmodligen snarlika prestanda men sämre byggkvalitet och nära pris.

Övrigt - Skärmen har inte G-Synk utan AMD Freesynk. Jag har ett Nvidia 2060 så vet inte riktigt om jag kommer nyttja detta eller inte. Vet heller inte om detta är en stor grej för mig eller inte, spelar främst Dota 2 samt jobbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XGI93:

Hej,

Tidiga intryck av skärmen:

Byggkvalitet - 10/10, riktigt solid med metall och plast. Känns som att det inte kommer vara något problem under livslängden. Höj och sänkbar samt tiltbar, bra range!

Bildkvalitet - 9/10, väldigt bra men har och andra sidan inte testat många monitorer. Har en LG C9 så vet vad bra bild är, hade en 1080p 144Hz innan denna monitorn. Bra färgåtergivning, svart inte jättebra, men standard för IPS vad jag förstått. Gött med 1440p och 165Hz

Pris - 7/10, tog en vecka att få hem från Dells hemleverans. Förmodligen bästa IPS för priset skulle jag tro. Omen i27 från HP är förmodligen snarlika prestanda men sämre byggkvalitet och nära pris.

Övrigt - Skärmen har inte G-Synk utan AMD Freesynk. Jag har ett Nvidia 2060 så vet inte riktigt om jag kommer nyttja detta eller inte. Vet heller inte om detta är en stor grej för mig eller inte, spelar främst Dota 2 samt jobbar.

HP Omen 27i har riktigt bra byggkvalitet men en blandning av plast och aluminium (känns och ser premium ut) så tvivlar på att Dell'en är bättre där de är nog ungefär samma. Dell'en har dock bättre stativ funktionsmässigt med möjlighet till swivel och pivot, dock inte så viktigt för mig som avser köra skärmen på en skärmarm. Vad gäller G-Synk så ska båda skärmarna vara G-Synk compatible. PÅ HP skärmen sitter t.o.m en Nvidia sticker i nedre vänstra hörnet på skärmen! Det där med max svärta är mest viktigt för de som sitter och spelar i beckmörkt rum, själv har jag nästan alltid lampan tänd så störs inte av att IPS skulle ha sämre max kontrast jämfört med tex VA.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

@XGI93: Tack för dina första intryck av skärmen

Inte G-Sync? märkligt, står ju klart och tydligt på Dells hemsida att den har G-Sync.

Saxat från Dells sida för skärmen

Störningsfritt spelande: NVIDIA® G-Sync®-teknik och AMD AutoSync™ Premium Pro-teknik ger ytterligare en nivå av sömlösa HDR-spel med låg latens som eliminerar skärmflimmer och hackande bilder.

Från spec sidan
Adaptive-Sync-teknologi
AMD FreeSync Premium Pro, NVIDIA G-Sync Compatible

Visa signatur

Moderkort: Asus P9X79 Processor: I7 4930K @ 4,6 GHz 6C/6HT Kylning: Corsair H100 Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum Grafik: Asus Strix RTX 3080 OC Lagring: Samsung 860 EVO 500Gb (OS) Samsung EVO 870 1Tb, Samsung 840 EVO 250Gb + WD Black 1Tb Nätagg: Corsair HX 850w Chassie: Corsair Obsidian 650D Skärm: Dell U2713 @ 2560 X 1440 2 X Dell U2410 @ 1920x1200 OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landy:

Inte G-Sync? märkligt, står ju klart och tydligt på Dells hemsida att den har G-Sync.

Den har inte G-Sync, den är G-Sync Compatible (se denna artikel för en genomgång). I praktiken är båda adaptiv synkronisering dock, så för användaren är det förhoppningsvis ingen större skillnad om man har ett NVIDIA-kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

HP Omen 27i har riktigt bra byggkvalitet men en blandning av plast och aluminium (känns och ser premium ut) så tvivlar på att Dell'en är bättre där de är nog ungefär samma. Dell'en har dock bättre stativ funktionsmässigt med möjlighet till swivel och pivot, dock inte så viktigt för mig som avser köra skärmen på en skärmarm. Vad gäller G-Synk så ska båda skärmarna vara G-Synk compatible. PÅ HP skärmen sitter t.o.m en Nvidia sticker i nedre vänstra hörnet på skärmen! Det där med max svärta är mest viktigt för de som sitter och spelar i beckmörkt rum, själv har jag nästan alltid lampan tänd så störs inte av att IPS skulle ha sämre max kontrast jämfört med tex VA.

Jag har själv inte känt på Omen i27, utan har bara läst på forum att Dell'en skulle vara bättre. Oavsett verkar det ju då som att Omen i27 också har hög byggkvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Den har inte G-Sync, den är G-Sync Compatible (se denna artikel för en genomgång). I praktiken är båda adaptiv synkronisering dock, så för användaren är det förhoppningsvis ingen större skillnad om man har ett NVIDIA-kort.

Hur gör jag om jag vill använda detta? Har försökt googla men inte lyckats hitta.

Permalänk
Bildexpert 📺

@XGI93: Avsnitt 4 i den länkade artikeln: https://www.sweclockers.com/artikel/28892-synksoppan-med-g-sy... så har du kraven och vad som krävs för att köra VESA Adaptive. Vad de flesta missar är:

  • GTX 1xxx och nyare

  • Du måste köra Displayport, fungerar ej över HDMI

  • Windows 10

  • Aktuell drivrutin från Nvidia

Dell S2721DGF är med på Nvidias lista över Certifierade "G-Sync Compatible"-skärmar: https://www.nvidia.com/en-us/geforce/products/g-sync-monitors... och där listas att drivrutinen som krävs är 451.67 och nyare.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:

Perfekt, då var det bara en drivrutinsuppdatering som krävdes. Tack för infon, nu är det aktiverat i Nvidias kontrollpanel

Permalänk
Medlem

@XGI93:

Tjenis! Har haft mina ögon på den här skärmen ett tag, men jag undrar om du behövde betala extra avgifter vid inköpet såsom tull och liknande? DELL's svenska hemsida verkar ju vara direktöversatt från engelska och det gör mig lite orolig för att jag kommer tvingas betala ett par tusen extra om den inte fraktas inom EU. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@alewald: Fri frakt står det ju och det är 25% moms så jag antar att det inte blir några fler avgifter.

Btw, om du är student så kan du få 10% rabatt också.

Permalänk
Medlem

@usermane: Jo precis, tänkte det. Ringde deras support idag och skärmar skickas mycket riktigt inom EU. 10% studentrabbat märkte jag också när jag kollade på den tidigare, mycket smarriga rabbatter man får ;). Synd bara att det dröjer till 30e sep innan den skickas :(.

Permalänk
Medlem

Jag såg att leveransdatumet ökade så jag la en beställning. Vill inte behöva vänta ännu längre 😅

Väntar ivrigt på att denna rtings review ska släppas https://www.rtings.com/monitor/reviews/dell/s2721dgf

Permalänk
Medlem

Hitta denna Review & Walktrough av skärmen.

Jag blir mer och mer köpsugen, och byta ut en av mina gamla Dell skärmar

Visa signatur

Moderkort: Asus P9X79 Processor: I7 4930K @ 4,6 GHz 6C/6HT Kylning: Corsair H100 Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum Grafik: Asus Strix RTX 3080 OC Lagring: Samsung 860 EVO 500Gb (OS) Samsung EVO 870 1Tb, Samsung 840 EVO 250Gb + WD Black 1Tb Nätagg: Corsair HX 850w Chassie: Corsair Obsidian 650D Skärm: Dell U2713 @ 2560 X 1440 2 X Dell U2410 @ 1920x1200 OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av alewald:

@XGI93:

Tjenis! Har haft mina ögon på den här skärmen ett tag, men jag undrar om du behövde betala extra avgifter vid inköpet såsom tull och liknande? DELL's svenska hemsida verkar ju vara direktöversatt från engelska och det gör mig lite orolig för att jag kommer tvingas betala ett par tusen extra om den inte fraktas inom EU. Tack på förhand!

Hej,

Nej, gratis frakt och inget annat!

Permalänk
Medlem

@usermane: Hahaha jo jag såg också att leveransdatumet ökade igår natt. Valde att sova på saken och beställde nu under morgonen, väntar ivrigt på att den ska komma, 1900kr rabatt är verkligen inget dumt det!

Permalänk
Medlem

@XGI93: Tänkte att det var så, tack så mycket! <3

Permalänk
Medlem

Recensionen från rtings är släppt nu https://www.rtings.com/monitor/reviews/dell/s2721dgf

Permalänk
Medlem

DELL har börjat skicka ut beställningarna, så det beräknade leveransdatumet var antagligen en överskattning. Min skärm har skickats och kommer säkerligen den här veckan!

Permalänk
Medlem

Tror ni den blir billigare runt Black Friday eller ska man slå till nu?

Permalänk
Medlem

Fick hem min idag. Bytte ut en 32" 4k skärm till denna. "Bättre färger" och bättre betrakningsvinklar. Jämför med min gamla PLS skärm och färgerna på den nya ser lite grönare ut...

Förstorande texten till 110%, men låter menyer osv vara default 100%. Har inte hunnit att testa den ordentligt med högre refresh rate än. Alla tidigare skärmar jag haft har varit 60Hz.

Permalänk
Medlem

Hej!

Monterade upp en sån här igår och har testat den lite sedan dess. Har fortfarande lite problem att hitta ljusinställningar som inte är jobbigt för ögonen (får ju fan solbränna...) men framför allt så har jag två problem/frågor:

- Bilden i sig är grym men jag har en ojämn skuggning längs hela nederkanten av bilden (typ 2 cm) på vita/ljusa sidor. (Alltså mest synligt när man surfar etc.) Är det här typiskt för panelen eller är det ett fel? Jag läste någonstans om en kund som hade frågat Dell och fått svaret att det ju ändå täcktes av aktivitetsfältet... Fantastisk support.

- Volymkontrollen på OSD funkar inte överhuvudtaget. Volymen i höglursuttaget är grymt hög men jag kan reglera det genom att dra ner volymen via datorn/tangentbord. Använder den medföljande DP-kabeln, om det nu kan göra någon skillnad. Det verkar ju vara ett fel, men å andra sidan så hade jag precis en ASUS-skärm hemma där volymen var så låg att jag hade behövt skaffa en separat förstärkare för att få vettig ljudvolym för spel...

Någon som har en sån här skärm som känner igen sig?

Visa signatur

• Windows 10
• AMD Ryzen 7 3700X
• ASUS Geforce RTX 2080 Super
• Asus TUF Gaming X570-Plus Wifi

Permalänk
Bildexpert 📺

Ljusstyrkan måste ofta långt ned på moderna skärmar då lysdioderna är så starka. Ned mot lägsta 10-20 procenten på reglaget är inte ovanligt. Och många skärmar är fortfarande för ljusstarka för ett mörkt rum.

D/A-omvandlarna i skärmarna är överlag skräp och volymkontrollen ofta bökig. Typiskt en sådan finess som tillverkarna lägger $1 på för hårdvara så att de kan bocka av en lista över funktioner. Sedan upptäcker folk att det vare sig låter eller fungerar så värst bra. Extern ljudlösning som matchar kraven och inte är bunden till skärmen rekommenderas.

Den mörkare nederkanten låter mer som ett produktproblem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Extern ljudlösning som matchar kraven och inte är bunden till skärmen rekommenderas.

Den mörkare nederkanten låter mer som ett produktproblem.

Tackar för kommentaren.

Jo, ljudet hade jag eg inte räknat med att använda, det är mer frågan om det är ett fel på skärmen som man ska låta åtgärda eller lämna tillbaks den. Skulle jag t.ex. sälja den senare så vill man ju att den funkar som den ska. Jag har också svårt att se att det skulle vara kabeln som strular, den borde inte kunna påverka volyminställningen på skärmen. I så fall skulle det inte komma något ljud alls.

Den mörkare nederkanten ... det är ju inget som stör i spel och har delvis med blickvinkel att göra. Efter att ha haft en annan skärm som test med ett par döda pixlar så är jag ju samtidigt nöjd med att inte ha några sådana problem på den här skärmen. Lämnar jag tillbaks den så är jag ju då tillbaks till det berömda LCD-lotteriet.

Får väl fundera på det ett tag.

Visa signatur

• Windows 10
• AMD Ryzen 7 3700X
• ASUS Geforce RTX 2080 Super
• Asus TUF Gaming X570-Plus Wifi

Permalänk
Medlem

Detta med kontrast dock. Jag gillar att titta på film vid datorn, och att gå från vardagsrummets OLED till min IPS, är som döden, känns som det är fel på skärmen i mörka scener. Denna Dell verkar lida av samma problem med ett kontrastförhållande på 882 : 1 enligt recensioner. Det är ju förjäkligt dåligt. Finns det inga alternativ på marknaden idag med bra kontrast, bra sRGB mappning (redigerar bilder ofta), adaptive sync och 120+ hz? @lagpudding har du några tipps?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Är inte dåligt, är ju vad man kan förvänta av en IPS. En VA har ju bättre kontrast om det är det man är ute efter, men då tappar man ju massa andra godsaker. Jag har kört IPS massa år så jag fixar inte att köra VA-paneler. OLED tror jag inte är någon bra teknologi för skärmar som inte enbart visar rörliga bilder i helskärm utan "UI overlays".