Dåligt kopieringsskydd hos bok- och ljudbokstjänst

Permalänk
Medlem

Dåligt kopieringsskydd hos bok- och ljudbokstjänst

Hej!

Under pandemin har jag provat ett par olika streamingtjänster för böcker och ljudböcker. Jag har kört dem i app på min androidtelefon och mest lyssnat på ljudböcker.

Min androidtelefon är rootad, vilket innebär att jag har åtkomst till hela filsystemet på telefonen. Av ren nyfikenhet ville jag kika på hur böckerna och ljudböckerna lagrades lokalt på telefonen.

Jag öppnade den filhanterare jag använder på telefonen, sökte på appens namn, hittade appens mapp och kikade där i. Där fanns en mapp som heter filer, eller motsvarande, och där låg ljudböcker som mp4-filer och e-böcker som epub-filer.

Men visst är de krypterade på något sätt så att de endast kan öppnas med streamingtjänstens app? Nix!

Jag provade att öppna filerna med min lokala ljuspelar-app samt ebok-app. Det fungerade utan problem!

Det enda som inte stämde var att filerna inte hette titeln på boken. I övrigt var det hela böcker och ljudböcker. Helt galet!

Jag provade att i appen börja läsa en bok och vips så låg den i mappen som en epub. Samma sak om jag i appen "laddade ner" en ljudbok, då dök den upp där som en mp4.

Riktigt dålig säkerhet/kopieringsskydd! Det enda som krävs är en rootad androidtelefon. Vad tänker ni om detta?

Obs! Jag har inte kopierat några av filerna, utan endast konstaterat att de finns i mappen och att de går att öppna. Jag uppmuntrar inte till piratkopiering, därav att jag har utelämnat vilken tjänst/app det handlar om. Jag är endast intresserad av att diskutera säkerheten/kopieringsskyddet.

Permalänk
Medlem

Fullt rimligt att inte lägga något större krut på sådana kopieringsskydd. Den som vill och har lite koll kommer alltid kunna skapa sig en kopia av boken, det är tillräckligt att försvåra såpass för gemene man att de allra flesta inte gör det.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Fullt rimligt att inte lägga något större krut på sådana kopieringsskydd. Den som vill och har lite koll kommer alltid kunna skapa sig en kopia av boken, det är tillräckligt att försvåra såpass för gemene man att de allra flesta inte gör det.

Ja, företagen kanske resonerar så. Jag blev i alla fall riktigt förvånad.

Utan att egentligen kunna något om kopieringsskydd, vore det inte enkelt att skydda filerna på något sätt, så att de endast kan öppnas i appen?

Permalänk
Medlem

även om de krypterade hårt o krävde att du slickade på telefonen för att lämna DNA prov, så kan du fortfarande trycka play på telefonen och record på en annan enhet o vips har du en öppen kopia utan några digitala spår

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Utan att egentligen kunna något om kopieringsskydd, vore det inte enkelt att skydda filerna på något sätt, så att de endast kan öppnas i appen?

Det är gissningsvis en ekonomisk kalkyl. Filerna behöver vara läsbara på en uppsjö enheter med olika OS, telefoner, datorer, läsplattor, mediaspelare etc. Mellan att hitta ett säkrare system som inte orsakar kompatibilitetsproblem och sjutusen samtal till kundtjänsten varje dag, eller ett mindre säkert system som kräver mindre underhåll men där man räknar med ett visst svinn i form av kopiering så blir det senare antagligen billigare.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det är gissningsvis en ekonomisk kalkyl. Filerna behöver vara läsbara på en uppsjö enheter med olika OS, telefoner, datorer, läsplattor, mediaspelare etc. Mellan att hitta ett säkrare system som inte orsakar kompatibilitetsproblem och sjutusen samtal till kundtjänsten varje dag, eller ett mindre säkert system som kräver mindre underhåll men där man räknar med ett visst svinn i form av kopiering så blir det senare antagligen billigare.

Förstår ditt resonemang och det är säkert så det är.

Jag undrar dock vad rättighetsinnehavarna skulle säga om de visste hur enkelt det var att kopiera deras böcker via streamingtjänsten. För det är ju inte streamingtjänstens böcker som kopieras, det är förlagens böcker.

Permalänk
Rekordmedlem

Mycket bra och hyllningsvärt att det är DRM-fritt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Det var så för Spotify tidigare, konstiga filnamn men i övrigt var det en vanlig ljudfil för varje låt. Det var rätt trevligt att kunna exempelvis använda låtarna som ringsignal enkelt, man fick bara pröva sig fram tills man hittade rätt låt. Jag tror inte ens det krävde root om jag minns rätt. Men nu är det inte så enkelt tyvärr. Försökte kolla om readly hade något liknande med typ pdf:er lagrade rakt av, men jag lyckades inte ens hitta readly i katalogen.

Permalänk
Medlem

En del eböcker har ju också från författarens sidan bestämt att de inte skall vara DRM:ade utan skall vara flyttbara. Om förläggaren/distrubitören ändå lägger på DRM i sista ledet så bryter de i så fall mot avtalet. Så för att vara säkra att man inte gör det så kanske man ha policyn idag att inte göra DRM om källan inte redan har DRM då det blir ett adiminstrativt helvete att hålla reda på alla olika varianter med med och utan DRM och kanske olika mellan olika bokförlag/publicister beroende på distrubitionsväg.

När jag köper eböcker så favoriserar jag helt klart de bokförlag/författare som har uttalad policyn att det som laddas hem är DRM-fritt och därmed flyttbart och kan läsas av olika epub-läsare (nu vet jag inte om vattenmärkning anses som DRM i det här fallet)

Det är också en sak att tänka på att filerna i tex. en mobil behöver inte var DRM:ade i avseende att de är krypterade, men kan vara vattenmärkta så pass att de kan se var en fil kommer ifrån och vilken telefon/konto som är ursprunget.

Sådan går att gömma både i bild och ljud och mycket svåra att upptäcka om man inte har flera exemplar från olika konton att jämföra med och göra diffar, i text i eböcker så ser man det ofta som felstavning och/eller att man laborerat med kerningen (avstånd i mellanrummen mellan orden) och radbrytningar.

Detta går ofta att 'tvätta' med program som kan reglerna och/eller jämföra mellan flera exemplar av samma alster från flera olika konton/telefoner, men 99.9% av köparna bryr sig inte eller ens vet om det.

Så även om man har i sitt tycke 'knäckt' för att det inte låg krypterat i sin mobil så innebär det inte att det är bara kopiera ut det , sätta rätt namn på filen och sedan sprida vitt och brett via torrent - det kan bita tillbaka, däremot kommer inget att hända om man delar filer inom familjen eller närmaste vänkretsen.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att ordet "säkerhet" är fel i sammanhanget. Att filerna ligger okrypterade är ju inget som gör din mobil osäker, eller att det innebär en säkerhetsrisk.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Förstår ditt resonemang och det är säkert så det är.

Jag undrar dock vad rättighetsinnehavarna skulle säga om de visste hur enkelt det var att kopiera deras böcker via streamingtjänsten. För det är ju inte streamingtjänstens böcker som kopieras, det är förlagens böcker.

Det är olika mellan författare (om de stora nog att bestämma över förlagen) - somliga har väldigt bestämd uppfattning tex. att deras verk får inte ha DRM eller på annan sätt modifieras (tex med vattenmärkning) så att deras verk anses modifierad i någon form - andra har inte den ekonomiska situationen att kunna ställa krav mot sin förläggare då man inte har råd att bita den hand som föder dem...

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Fullt rimligt att inte lägga något större krut på sådana kopieringsskydd. Den som vill och har lite koll kommer alltid kunna skapa sig en kopia av boken, det är tillräckligt att försvåra såpass för gemene man att de allra flesta inte gör det.

NJeaoaoao.
Eftersom Spotify efter 5 iterationer av apple watch forfarande inte gjort det möjligt att antingen ladda ner offline, eller streama via LTE, så har jag börjat leta lite "gråzonsalternativ" till att lösa det.

Kan säga att jag inte hittat ett enda system för att rippa ut musiken som rådata från Spotifys ekosystem, så någonting har dom lyckats göra rätt iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag tycker att ordet "säkerhet" är fel i sammanhanget. Att filerna ligger okrypterade är ju inget som gör din mobil osäker, eller att det innebär en säkerhetsrisk.

Håller med! Ändrade rubriken