Köpt bil hos bilfirma men bilens utrustning motsvarar inte annonsen

Permalänk
Medlem

Enligt Konsumentköplagenm §16

Varan skall anses felaktig:

Om den avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket,
Om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet eller,

Om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta. Lag (2002:587).

Så ta det till ARN till att börja med. Är företaget något så när seriöst så kommer de försöka komma överens med dig när de får frågan att bemöta detta. Skicka med anonsen som bevis på vad som stod i den, samt den dokumentation du kan ge på att det inte stämmer.

Är företaget oseriöst så skiter de i ARN's beslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Till TS. Är du säker på att bilhandlaren ej haft en skrivelse om att denne frisäger sig från felskrivningar i annonsen?

Spelar ingen roll vad säljaren frisäger sig från. Säljaren kan inte friskriva sig från konsumentköplagen och enl kkl är en vara felaktig :
Om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Bör väl vara något ungefär i stil med övre vänstra bilden:
http://www.carnaviplayer.com/images/ref/HL-8798GB.jpg

Här kan kanske noteras att även om BMW normalt länge haft digital visning på automatisk klimatanläggning, så hade t ex Volvo förr vred för båda varianterna. Skillnaden var gradering och alternativ. Man kunde göra det mesta med ögonbindel, men numera så har Volvo gått åt andra hållet och lagt även temperaturen på pekskärm. Idiotiskt av ett säkerhetsprofilerat märke med denna typ av distraherande upplägg, tycker jag.

Precis så.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av pucko:

Enligt Konsumentköplagenm §16

Varan skall anses felaktig:

Om den avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket,
Om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet eller,

Om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta. Lag (2002:587).

Så ta det till ARN till att börja med. Är företaget något så när seriöst så kommer de försöka komma överens med dig när de får frågan att bemöta detta. Skicka med anonsen som bevis på vad som stod i den, samt den dokumentation du kan ge på att det inte stämmer.

Är företaget oseriöst så skiter de i ARN's beslut.

Japp redan gjort och gjort. Pratade även med en advokat igår som rekomenderade mig att invänta ARN och skulle bilfirman inte lyssna på det så kunde vi driva det vidare isf. Han menade iaf med det som finns skriftligt i form utav annons och kontrakt så är det väldigt osannolikt att ARN skulle "dömma" mot mig alt att jag skulle förlora i rätten.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av archie:

Japp redan gjort och gjort. Pratade även med en advokat igår som rekomenderade mig att invänta ARN och skulle bilfirman inte lyssna på det så kunde vi driva det vidare isf. Han menade iaf med det som finns skriftligt i form utav annons och kontrakt så är det väldigt osannolikt att ARN skulle "dömma" mot mig alt att jag skulle förlora i rätten.

Hej du!
Hur har det gått med bilaffären?

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Även om du väldigt gärna ville ha bilen borde du verkligen lyssnat på alla varningssignaler. ville någon skriva den som rep objekt hade jag gått direkt.
Firman kommer nog gå hårt på att ni båda gick med på rep objekt och ljuga om att dom informerat om alla fel som du hittat och sedan säga att det var därför den skrevs som rep objekt.
Åk till en seriös verkstad och kolla igenom bilen om du ska ha kvar den, misstänker någon krockskada där den eventuellt har skador på bärande delar tyvärr. har du "tur" kanske det handlar om skuld på bilen eller något liknande ekonomiskt.

tråkigt att bli lurad men jag vet själv när man är jäkligt taggad på något så är det lätt att låta signalerna "flyga förbi" eller att man helt enkelt är lite extra godtrogen just då.

blev själv lurad på 4 fälgar som ej följde med en bil från en mer suspekt firma. kollade i kontraktet och mycket riktigt stod det däck och inte hjul, dom är listiga dom rackarna och detta var heller inget som det stod något om i annonsen det kom vi överens om i samband med köpet. får se det som läro pengar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@Mangee75: Har haft inne bilen hos en auktoriserad verkstad och fått den fixad, bilen hade en oljeläcka. Har hållt bilfirman informerad men de svarar inte och efter "skälig tid" så tog jag beslut och bokade servicen på Bilia. Jag har uppdaterat mitt ärende hos ARN och ställt kraven mot bilfirman. INväntar det nu egentligen.

Verkstaden hittade även ett fel med kamkedjan där en styrskena var av samt att kedjan var uttänjd, jag informerade även här bilfirman men svar uteblev. Slutade med att jag fixade även det. Jag har även fått ett utlåtande utav verkstaden (autoriserad BMW verkstad) att felen inte har uppkommit nyligen utan att de anser att det är förslitningar som skett över tid samt vilket innebär att felen anses som ursprungliga. Jag har även ett inspelat samtal med bilfirman där de säger att de kontrollerar bilarna innan de säljs och OM de har gjort det med denna så säger Bilia att de borde ha sett detta och även oljeläckan. Även om det är upp till bilfirman att bevisa att felen inte är ursprungliga...

På kontraktet står det reparationsobjekt, varken mer eller mindre. För att de inte ska vara ansvariga för de ursprunliga felen så behöver dessa vara specificerade i kontraktet/beskrivningen utav bilen.

Bilen är historiskt servad hos en auktoriserad BMW verkstad utav tidigare ägare och jag har stämt av med verkstad samt tidigare ägare att det är gjort.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

@Aka_The_Barf: Mycekt möjligt att de kommer säga att de har informerat mig om det, dock är det inget som stämmer och det är enbart deras ord. en sådan beskrivning finns inte i kontraktet! OM det hade vart så att de hade informerat mig om det (vilket de inte har) hur troligt är det att jag skulle åka 35 mil, köpa en bil för 70 000 med omfattande oljeläckage och uttänjd kamkedja och sedan köra hem 35 mil igen. Bilia (auktoriserad BMW verkstad) ville inte ens starta bilen med tanke på hur kamkedjan såg ut.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

Jag har som sagt skickat in till ARN avvaktar det, svarar de som jag tror att bilfirman gjort fel och sak ersätta mig så kommer jag driva det vidare via advokat om de inte följer ARN. Skulle ARN mot all förmodan slå ner mina krav så får jag se det som läropengar. Jag har trots allt lärt mig massor kring konsumenträtt i samband med detta!

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av archie:

@Aka_The_Barf: Mycekt möjligt att de kommer säga att de har informerat mig om det, dock är det inget som stämmer och det är enbart deras ord. en sådan beskrivning finns inte i kontraktet! OM det hade vart så att de hade informerat mig om det (vilket de inte har) hur troligt är det att jag skulle åka 35 mil, köpa en bil för 70 000 med omfattande oljeläckage och uttänjd kamkedja och sedan köra hem 35 mil igen. Bilia (auktoriserad BMW verkstad) ville inte ens starta bilen med tanke på hur kamkedjan såg ut.

lider med dig verkligen. Dagens kamkedjor är dessvärre skit på många bilar. Känner en bmw chefs verkstads meck som jag frågade när det vankades ny bil och han rådde mig att köpa asiatiskt pga tillförlitligheten på många europeriska märken dessvärre är låg. Köpte mig en liten japan bil och den är läskigt tråkigt men bara går och går.
Ta i princip valfri 90 eller 80 tals bil med kamkedja, de håller oftast bilens livslängd om den sköts om hyfsat.
Har själv en gammal 90 tals turbo saab och ska byta topp packning och byta mycket rost mot plåt men kedjan såg i princip ny ut och rullar spännare och annar är i utmärkt skick. Rullat 35 tusen mil.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@Aka_The_Barf: ja jag hade en rätt lång diskussion med dem gällande just kamkedjan, detta är ju en bil som är servad enligt intervall på auktoriserad verkstad och nu är det sönder efter "bara" 12000. Det är ju typ intervallet på många kamremar..

Jag lägger som sagt detta på verkstade och är redo att gå hela vägen om så behövs. Jag har även kollat med mitt försäkringsbolag så att jag har rättskydd om de skulle gå mot ARN.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av archie:

@Aka_The_Barf: ja jag hade en rätt lång diskussion med dem gällande just kamkedjan, detta är ju en bil som är servad enligt intervall på auktoriserad verkstad och nu är det sönder efter "bara" 12000. Det är ju typ intervallet på många kamremar..

Jag lägger som sagt detta på verkstade och är redo att gå hela vägen om så behövs. Jag har även kollat med mitt försäkringsbolag så att jag har rättskydd om de skulle gå mot ARN.

Mycket som görs billigare och billigare med sämre livslängd som följd. Följde med en kompis till brorsan som var bilmeck vid tillfället och skulle fixa hans golf 4a som överhettade motorn. min bror suckade och sa titta på detta. när han lossade pumpen så var "bladen" helt ihop smälta i en enda stor klump. de äldre pumparna med metalblad hade inte detta problem och höll betydligt längre där man dessutom kunde fixa dom själv vid läckage om man ville och hade kunskapen.
Sen finns det givetvis bra saker också som elektriskt styr servo, slippa ha en pump som stjäl energi hela tiden. funderar starkt på att försöka få dit ett på min gamla volvo, min lilla riskokare med sådant servo är riktigt skön att svänga med, speciellt när man gör fullt ratt utslag. volvons servo börjar gnälla som en plågad hund vid fullt rattutslag.

Hoppas du får rätt och sätter dit dom j*****na! skicket på bilen var då betydligt sämre än dom påvisat. personligen skulle jag aldrig köpa en finare bil av någon lite halvskum försäljare där troligtvis inte garanti ingår. bruks bilar har jag köpt av skumma bilförsäljare men då vet jag tex att bilen är i princip odödlig.

Hoppas allt går smärtfritt och att du slipper betala allt för mycket, både av pengar och fritid.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av archie:

@Mangee75: Har haft inne bilen hos en auktoriserad verkstad och fått den fixad, bilen hade en oljeläcka. Har hållt bilfirman informerad men de svarar inte och efter "skälig tid" så tog jag beslut och bokade servicen på Bilia. Jag har uppdaterat mitt ärende hos ARN och ställt kraven mot bilfirman. INväntar det nu egentligen.

Verkstaden hittade även ett fel med kamkedjan där en styrskena var av samt att kedjan var uttänjd, jag informerade även här bilfirman men svar uteblev. Slutade med att jag fixade även det. Jag har även fått ett utlåtande utav verkstaden (autoriserad BMW verkstad) att felen inte har uppkommit nyligen utan att de anser att det är förslitningar som skett över tid samt vilket innebär att felen anses som ursprungliga. Jag har även ett inspelat samtal med bilfirman där de säger att de kontrollerar bilarna innan de säljs och OM de har gjort det med denna så säger Bilia att de borde ha sett detta och även oljeläckan. Även om det är upp till bilfirman att bevisa att felen inte är ursprungliga...

På kontraktet står det reparationsobjekt, varken mer eller mindre. För att de inte ska vara ansvariga för de ursprunliga felen så behöver dessa vara specificerade i kontraktet/beskrivningen utav bilen.

Bilen är historiskt servad hos en auktoriserad BMW verkstad utav tidigare ägare och jag har stämt av med verkstad samt tidigare ägare att det är gjort.

Hoppas att dom åker dit!!! Håller tummarna att allt löser sig till din favör.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Utsträckt kedja är nog tyvärr inget som du får under garantin då detta Inte kontrolleras vid en kontroll innan försäljning om du inte ska demontera MYCKET, (kanske dock vid slammer från kedjan), om nu inte felkoder lyder att signal från vevaxelsignal inte matchar kamaxelsignal.
Förr var en kamkedja en bra produkt som höll länge men i dagens bilar har de för fan sämre hållbarhet än en kamrem, tro mig jag vet.
Fabrikanten skyller ofta på dålig olja/ inte servad i tid o.s.v.
Känns som man lika gärna kan sätta ett gummiband mellan veven och kamaxel.
Det värsta är att de gäller flertalet märken( DYSKA ).

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

@archie: Utan att hänga ut bilhandlaren, är det en större firma/kedja (motsvarande Bilia etc.) eller en mindre enskild typ ”Pelles Bil och service” du strider mot?

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Utsträckt kedja är nog tyvärr inget som du får under garantin då detta Inte kontrolleras vid en kontroll innan försäljning om du inte ska demontera MYCKET, (kanske dock vid slammer från kedjan), om nu inte felkoder lyder att signal från vevaxelsignal inte matchar kamaxelsignal.

Det är inte konsumentens problem om näringsidkaren när denna har köpt in bilen misslyckats med att identifiera eventuella fel på den. Detta har inget med någon garanti att göra, utan följer av konsumentköplagen. Här försöker dock näringsidkaren smita från sitt ansvar genom att försöka sälja bilen som reparationsobjekt. Något som dessutom tyder på att denna har vetat om att fordonet inte varit i det skick konsumentet haft fog att förutsätta.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det så att man får ha lite erfarenhet av vilken typ man kan lita på och inte. Många bilhandlare ser det som en del av sitt jobb att blåsa människor. Var flera varningsklockor där. De utnyttjar att människor lättare gör ogenomtänkta köp om de åkt långt för att göra det, så därför lockar de med sminkade och rent falska annonser över blocket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det är inte konsumentens problem om näringsidkaren när denna har köpt in bilen misslyckats med att identifiera eventuella fel på den. Detta har inget med någon garanti att göra, utan följer av konsumentköplagen. Här försöker dock näringsidkaren smita från sitt ansvar genom att försöka sälja bilen som reparationsobjekt. Något som dessutom tyder på att denna har vetat om att fordonet inte varit i det skick konsumentet haft fog att förutsätta.

Visst har du rätt men nu när situationen är som den är så misstänker jag att TS har sagt till Bilia att hitta så mkt fel som möjligt för att ha "bra på fötterna" så att säga.
Varför skulle de ge sig på kamkedjan annars???
Eller var det felkoder/missljud som jag påpekade innan.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

@JoL_
Det är väl ganska uppenbart att det inte är frågan om en semiseriös kedja då hade ts kunnat kontakta först en lokal chef och sedan någon chef centralt när han blir ignorerad av säljaren. Detta är mest troligt frågan om tex Hasses bil och kebab HB.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Tycker du ska lägga ner detta och lägga din energi på annat. Det kommer bara kosta dig mer energi än du får ut av det. Även om du skulle vinna i rätten så kommer du som sagt bara sluta med att du får lägga massvis med tid på detta. Lägg in några timmar övertid på jobbet istället. Sen lär dig en läxa att aldrig köpa bil av en bilfirma som är granne med en kebabfirma.

Du har ju rätt i sak i ditt fall men sen kan du aldrig förvänta dig att du ska få en HELT felfri bil när du köper en 14 år gammal bil. Känns som du har lite för höga förväntningar på en bil son är så gammal.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

@JoL_
Det är väl ganska uppenbart att det inte är frågan om en semiseriös kedja då hade ts kunnat kontakta först en lokal chef och sedan någon chef centralt när han blir ignorerad av säljaren. Detta är mest troligt frågan om tex Hasses bil och kebab HB.

Det kan det vara, har dock varit med om liknande (om än inte lika allvarligt) beteende hos mer ansedda aktörer.

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem

Kamkedjan är nog inte ett helt ovanligt problem på den där bilen tyvärr, så där vet jag inte om du kan förvänta dig någon ersättning.

Köpte själv en begagnad bil hos Audi för några år sedan, som 2 veckor efter köp så började motorlampan lysa, de ville verkligen inte vara sammarbetsvänliga kan jag berätta, och alla möjliga ursäkter för att inte ta in bilen, men det löste sig till slut.

Men har aldrig satt min fot där efter det, men sedan har vi företag som "Lyxiga sportbilar HB" som säljer gröna passat ifrån 1998.. där alla bilar är nyservade med ny kamrem (även om de har kamkedja) och nybesiktade, där bör man inte heller köpa bil.

Vad rörde det sig om för oljeläcka på motorn för övrigt?
Typ packbox i motorn? eller bara en ventilkåpepackning som läckte?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

@JoL_: Det var en mindre bilhandlare i en stad söder om Stockholm. Vill inte gå ut med namn på handlaren innan något är avgjort.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

@brackemannen: Nope det har jag inte gjort, även om det kanske låter så. Jag har dock bett dem om utlåtande kring när de tror att felen uppkommit. Jag lämnade in den där för att den läckte olja, advokaten rådde mig till att gå till en auktoriserad verkstad. Väl där så upptäckte de läckor vid oljetråg, ventilkåpspackning och något mer. När de väl till slut bytte delarna och tog isär bilen för att byta så upptäckte de även kedjan. De sa att de inte ville starta bilen som den var och att om jag inte skulle beställa jobbet med kamkedja så skulle de sätta ihop den och sedan putta ut den på parkeringen.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

@Locos: Det kan vara fallet, dock så är jag rätt så principfast utav mig och jag gillar inte när folk luras. Detta känns just som ett fall där jag antar att bilfirman vetat om felen, de försöker gömma sig bakom "friskrivning" och "reparationsobjekt". De väljer sedan att inte svara och stoppa huvudet i sanden. Det driver mig ännu mer till att inte släppa det..

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

@CubaCola: Läckande oljetråg, ventilkåpspackning och magnetventiler.

vad det gäller kamkedjan så kan jag hålla med. Dock är det väldigt troligt att detta felet fanns när jag köpte bilen för en månad sedan och då skall ses som ett ursprungligt fel, alltså bilfirmans ansvar. Det som jag skulle kunna gå bet på är att jag inte gett bilfirman "skälig" tid att svara, men då bilen stod isärskruvad så var det ändå rätt brådis. Kan också tillägga att jag tjatat rätt bra på Bilia för att få ner priset, kamkedjebytet matchade de en annan offert från en lågprisverkstad. Fick till slut en rabatt på hela jobbet på 15%.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk

Jag är ganska erfaren när det kommer till bilar och bilköp överlag.

Kan säga som så att när du köper en begagnad bil så blir du alltid lurad, det gäller bara att minimera hur mycket. Det finns självklart undantag, men det är regeln tyvärr.

Därför ska man till exempel aldrig åka längre än att man är beredd att tacka nej till bilen om man känner att något inte stämmer.

Det absolut bästa är enligt mig att köpa bilen av en privatperson. Svenskar i allmänhet är ofta ganska ärliga av sig.

Du skrev att bilen endast gått 12 000 mil och att det var en BMW 3-serie. Vad är det för årsmodell? 70 000:- låter väldigt lite i det fallet och rent spontant tänker jag skruvad mätare.

Saker som kamkedja etc är inget som kontrolleras av någon handladare kan jag säga. Rent krasst ska en kamkedja hålla bilens livslängd, även om det inte stämmer på många fabrikanter idag. Har en vän som köpte en Audi hos den lokala Audi återförsäljaren av årsmodell 2017 där kamkedjan snart rasade. Det var inte lätt att få de att stå för den kostnaden kan jag säga. Så även att köpa av "seriösa" handlare har sina risker.

Permalänk
Medlem

Kan även vara bra om man inte kört modellen tidigare att försöka testa 2 bilar.
Då kan man få en bättre blick om motorn låter konstigt eller styrningen känns annorlunda på ena bilen.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

@CubaCola: Bilen är från 2006. Skick i övrigt och servicebok stämmer mot 12 000 mil. Jag har även pratat med den (auktoriserade) verkstaden som servat bilen tidigare samt tidigare ägare.

En sak som slog mig häromdagen var att undra om de kan ha bytt motor på den, blir lite konspirationsteori här..

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av archie:

@Locos: Det kan vara fallet, dock så är jag rätt så principfast utav mig och jag gillar inte när folk luras. Detta känns just som ett fall där jag antar att bilfirman vetat om felen, de försöker gömma sig bakom "friskrivning" och "reparationsobjekt". De väljer sedan att inte svara och stoppa huvudet i sanden. Det driver mig ännu mer till att inte släppa det..

Tycker du gör helt rätt, om alla bara accepterar att bli lurade kommer de som håller på med sånt aldrig sluta

Kämpa på!

Visa signatur

Mr. Scriptman