Köpt bil hos bilfirma men bilens utrustning motsvarar inte annonsen

Permalänk
Medlem

@Lagerlöf: Tack, ja det är lite det jag känner. Min sambo hade tex inte orkat utan bara accepterat.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur motorintresserad du är, men en så pass sliten kamkedja låter ju rätt illa i motorn.
att du sedan skrivit på ett kontrakt där det står reparationsobjekt blir det nog tyvärr svårt att hävda att ni inte kommit överrens om att det faktiskt är ett reparationsobjekt.

en sak som är bra (förutom att vara efterklok som jag är just nu är att kolla tex teknikens värld och vi bilägares tester av begagnade bilar där de ofta tar upp vanligt förekommande problem på dessa bilar.

BMW hade tydligen problem med just kamkedje-slitage på dessa bilar vad jag förstått vid en snabb googling, lite osäker på om det är den årsmodellen du har dock (N43 motorn är det, som det gäller
och motorn kom runt 06 till bmws 3-serie)

Alla motorer har väl ett serienummer och jag tycker nog att BMW borde kunna hjälpa dig med att ta fram vilket serienummer din motor ska ha, eller så är det så lätt att motorn har samma kod som chassit, så bara att jämföra dessa 2 koder .

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

@CubaCola: jag skulle inte säga att jag är superkunnig kring detta med bilar. Jag märkte dock inga speciella missljud när jag provade bilen. Stycke nedan kommer från konsumentrådgivaren i kommunen, står inget om rep obj i annons samt att det inte heller är specat i kontrakt.

"Om fordonet sålts som ett reparationsobjekt ska detta vara tydligt både i annonsen men framförallt i köpekontraktet. Det ska även uppges varför det är ett reparationsobjekt och vad det är som är fel på bilen. Det räcker alltså inte att bara skriva att det är ett reparationsobjekt utan det ska också framgå vad det är som gör att den klassas på det sättet."

Men vi får se, ARN kan säkert döma i säljarens favör, inget är ju klart... Just detta är väl inte direkt lagtext men hur troligt är det att jag skulle åka 35 mil öfr att köpa ett reparationsobjekt för 70K och sedan köra 35 mil hem?

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av archie:

@CubaCola: jag skulle inte säga att jag är superkunnig kring detta med bilar. Jag märkte dock inga speciella missljud när jag provade bilen. Stycke nedan kommer från konsumentrådgivaren i kommunen, står inget om rep obj i annons samt att det inte heller är specat i kontrakt.

"Om fordonet sålts som ett reparationsobjekt ska detta vara tydligt både i annonsen men framförallt i köpekontraktet. Det ska även uppges varför det är ett reparationsobjekt och vad det är som är fel på bilen. Det räcker alltså inte att bara skriva att det är ett reparationsobjekt utan det ska också framgå vad det är som gör att den klassas på det sättet."

Men vi får se, ARN kan säkert döma i säljarens favör, inget är ju klart... Just detta är väl inte direkt lagtext men hur troligt är det att jag skulle åka 35 mil öfr att köpa ett reparationsobjekt för 70K och sedan köra 35 mil hem?

Tjena.
Hur har det gått med ditt ärende?
Mvh / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Tjena.
Hur har det gått med ditt ärende?
Mvh / Mange

Hej,

Ärendet ligger hos ARN, jag har ställt av bilen och kör en skruttbil tills att detta är löst. ARN har bett om komplettering och det har inte gått ut något till firman ännu. Bilfirman har ju inget att förlora nu på att invänta ARN beslut.

Jag uppdaterar här när det kommer en uppdatering!

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

Uppdatering: ARN skickade till bilfirman förra veckan och de har nu till den 1/12 på sig att svara.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Bilfirman har svarat, något jag faktiskt inte trodde att de skulle. Jag har även skickat in svar på det. Nu är det bara att vänta på besked, jag har inget mer att tillägga.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

Vi skulle nog vara intresserade att läsa vad du skickat in, vad du kompletterat, vad dom svarade och vad du svarade oxå.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Vi skulle nog vara intresserade att läsa vad du skickat in, vad du kompletterat, vad dom svarade och vad du svarade oxå.

Missat detta. ska se vad jag kan lägga upp. en hel del är väldigt mycket text..

Fick iaf svar idag från ARN, de skall lämna besked inom 120 dagar.... Jag som trodde/hoppades på att jag skulle få besked denna veckan. :/

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

Jag har gjort en tidslinje där jag förtydligar, mailhistorik och övriga dokument är insänt sedan
tidigare.
• 2020-08-20
o Första kontakt tas via blocket och därefter mail och telefon.
▪ Står inget i annons om att bilen är ett reparationsobjekt, inget som heller tas
upp via telefon. Bilfirman förklarar en del kosmetiska skador som jag
sedermera accepterar. Vi kommer överens om pris och att jag ska byta in
min bil.
• 2020-08-22
o Bilköp/kontrakt i Södertälje. När kontraktet ska skrivas säger bilfirman att de skriver
”reparationsobjekt” för alla bilar som de säljer som är äldre än 10 år och/eller gått
mer än 10 000 mil. Jag fick ingen varudeklaration som beskrev ”reparationsobjektet”.
▪ Jag skulle också vilja förtydliga att jag kör 35 mil enkel väg för att köpa bil och
sedan köra hem, detta hade jag inte gjort om jag vetat eller haft misstankar
om att det vart ett reparationsobjekt.
• 2020-08-29
o Första kontakt med bilfirman där jag påvisar annonsavvikelser.
• 2020-08-30
o Flertalet mail fram och tillbaka där jag hänvisar till konsumentköplagen , jag kommer
med alternativ och bilfirman hänvisar till kontrakt och att de reserverat sig för
felskrivning i annons.
• 2020-08-31
o Jag mailar till bilfirman att jag misstänker bilen läcker olja.
o Bilfirman nekar mina krav/förslag till lösning i mail.
▪ ”vi kan tyvärr inte hjälpa dig med ersättningen som du ville ha.”
o Jag gör en anmälan till ARN.
• 2020-09-03
o Jag lämnar in bilen till Bilia Group i Borås (auktoriserad BWM verkstad) för att
undersöka potentiellt oljeläckage.
▪ Oljeläckage konstaterat enligt insänt underlag.
o Informerar bilfirman, jag skriver samtidigt att jag behöver ha besked senast 8/9 om
att reparera läckage enligt offert, vilket jag anser som skäligt då jag använder bilen
dagligen.
• 2020-09-07
o Jag får inga fler svar på mina mail och når bilhandlaren via telefon och skickar
återigen in underlag via mail. Får även här via telefon bekräftat att de inte kommer
gå med på mina krav.
• 2020-09-08
o Bilhandlaren erbjuder att hjälpa med oljeläckaget till OM jag kommer upp med bilen
till dem i Södertälje.
o Jag hänvisar till konsumentköplagen och skriver att de behöver komma och hämta
bilen då det är en olägenhet för mig att köra 35 mil för att lämna in min bil på en
verkstad. Jag frågar samtidigt om jag får en låne/hyrbil under perioden, jag frågar
även om de tänker åtgärda annonsavvikelserna.
▪ Detta får jag inget svar på.
• 2020-09-10
o Jag har vart hemma och inte behövt bilen, uppdaterar med att jag behöver ha
besked om reparation alt lösning innan den 14/9 då jag efter då kommer boka tid för
reparation.
• 2020-09-12
o Jag fortsätter kolla med bilfirman och påminner om att jag behöver ha besked innan
”måndagen” (14/10).
• 2020-09-16
o Bokat tid hos Bilia Group i Borås (auktoriserad BWM verkstad) för reparation, datum
bestämt till den 21/9. Informerar även bilfirman. Lyckas samtidigt få ner priset från
21816kr till 19600kr.
• 2020-09-21
o Informerar bilfirman att jag lämnar in bilen för att åtgärda oljeläckage.
o Lämnar in bilen hos Bilia Group i Borås (auktoriserad BWM verkstad).
• 2020-09-22
o Får information från Bilia att de upptäckt ytterligare en skada kamkedjan är
slapp/sliten samt att en styrpinne är trasig. Detta är inte något som enligt Bilia har
uppkommit plötsligt. För att reparera felet kostar det 12610kr, jag får ner priset till
9600.
o Jag informerar bilfirman att jag måste ha ett snabbt svar då bilen står demonterad
hos Bilia, jag skickar både mail och SMS. Skulle Bilia sätta ihop motorn och reparera
bilen i efterhand skulle reparationskostnaden uppgå till 24 000kr (då den redan var
isärplockad för att reparera oljeläckaget)
• 2020-09-23
o Då jag inte hört något från bilfirman så beställde jag jobbet med att åtgärda även
kamkedjan, Bilia ville inte ens starta bilen i det skicket som den var.
• 2020-09-24
o Hämtar bilen och lägger ut 29 200kr, enligt kvitto.
• 2020-10-09
o Oljenivån fortsätter att minska trots reparationen utav de trasiga delarna. Jag lämnar
återigen in bilen för en felsökning hos Bilia.
o Bilia misstänker att de även behöver reparera kolvarna och diverse packningar enligt
”201013 offert.jpg”.
• 2020-10-14
o Jag uppdaterar bilfirman med den senaste informationen och uppdaterar mina krav
enligt konsumentköplagen och informerar även att jag kommer ställa av bilen och
köpa/nyttja en annan bil tills att detta är löst.
• 2020-10-18
o Bilen avställd, inväntar beslut.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

Svar från bilfirma.. Jag kopierar från pdf dokument så jag ber om ursäkt om det blir lite svårläst.

Vi motsätter anmälarens krav på ersättning med anledning av följande,

1. Anmälaren var själv på plats här i cirka 2 timmar där han undersökte samt provkörde bilen
innan kontrakt skrevs på. Han genomförde en grundlig undersökning både in- och utvändigt
där de saker han nämner kunde konstateras på plats, däribland testades exempelvis ACn.
Köparen undersökte och godkände därefter bilens skick samt dess utrustning. Att bilen har
skinnklädsel men vilken sorts skinn kunde han även se på plats. Det åligger Köparen att genom
egen undersökning ta del av objektbeskrivning och bilder av säljobjektet.

2. Bilen är 14 år gammal och såldes som reperationsobjekt vilket anmälaren var välmedveten om
när han köpte bilen och informerades både muntligt samt framgår av kontraktet. Att objektet
säljs som reparationsobjekt innebär att köparen skall räkna med normalt slitage med hänsyn
till bilens ålder. Köparen var alltså välinformerad om detta och fick möjlighet att undersöka
bilen innan han skrev på köpekontraktet och accepterade villkoren. Som ni ser i alla bifogade
handlingar så är anmälaren väl informerad om lagen så han visste exakt vad han köpte och var
införstådd också att bilen är gammal och vi sålde den som reperationsobjekt utan garantier,
dessa villkor förmedlades muntligt och står tydligt i kontraktet som Anmälaren hade godkänt
och signerat och finns bifogat.

3. Anmälaren begär ersättning för utrustning som han själv undersökte innan köpet först efter 8
dagar. Detta efter att ha kört bilen i ca 400 kilometer tillbaka till sin bostad och därefter
använde den varje dag fram och tillbaka till arbetsplatsen som han själv uppgett. När vi
hänvisade till det och avslog hans begäran, återkom han 3 dagar senare (cirka 10 dagar efter
köpet nu) och påtalade denna gång ett potentiellt oljeläckage, detta påvisar tydligt att bilen
inte hade något oljeläckage från dag ett han då han köpte bilen och körde den 350 km hem till
sin bostadsort (något som omöjligt skulle gå oupptäckt efter att ha kört en så lång sträcka).

4. Som ni ser i de bifogade handlingarna som anmälaren hade bifogat så var vi ändå snälla mot
honom och erbjöd honom att komma till oss med bilen för att vi ska få chansen att undersöka
bilen själva och eventuellt reparera oljeläckget trots att vi inte har skyldighet att göra det. Vi
ville själva se om felet var gammalt eller nytt. Bilen hade aldrig läckt olja i hallen vilket han såg
när han köpte bilen. Han körde bilen i bilhallen och testade bilen längre tid både inom och
utomhus och såg inget spår av oljeläckage på marken under bilen. Han nämnde inget om
oljeläckaget i början av hans mailkonversationer vilket bara tyder på att han inte hade det
problemet när han köpte bilen. Han nämnde inte oljeläckaget förrän han fick ett Nej från oss
för ersättning om utrustningen. Han kom aldrig med bilen och valde att fixa skadan själv.

Sammanfattningsvis kan följande konstateras:
I annonsen framgår noteringen ”med reservation för felskrivningar” som avser tryck eller
skrivfel såsom AC/ACC. Vi är välmedvetna om att detta saknar juridisk betydelse men har den
formuleringen för att uppmärksamma köparen tidigt på att felskrivning kan förekomma på
grund av den mänskliga faktorn och som inte har en stor inverkan på bilens pris. Det rör
endast sådant som är lätt för köparen att upptäcka inom ramen för sin undersökningsplikt. Vi
uppmanar spekulanter att undersöka bilen noggrant och ger de god tid på sig att göra detta
just för att kunden ska ha möjlighet att få en uppfattning av bilen, dess skick och utrustning.
Det åligger köparen att genom egen undersökning ta del av objektbeskrivning och bilder av
säljobjektet. De 4 sakerna som köparen påpekat är sådant som köparen kunde konstatera på
plats (Vrida på ACn vilket han gjorde och kunde konstatera att det inte var automatiskt,
undersökte klädseln, att aux uttag fanns och överensstämmer med beskrivning, att regnsensor
saknades.)

Köparen genomförde en grundlig undersökning och testning av bilen och dess utrustning i
cirka 2 timmar innan köpet genomfördes (bekräftas i mailkonversation med anmälaren)
Att bilen var ett reparationsobjekt (14 år gammal modell som körts mycket så köparen ska
räkna med normalt slitage med hänsyn till bilens ålder, körsträcka och pris) utan garanti var
man överens med köparen om och det noterades också i köpeavtalet. Objektets skick avviker
alltså inte från vad köparen med fog har kunnat förutsätta. (framgår i avtalet som anmälaren
bifogat)
Köparen påtalar inte ett eventuellt oljeläckage förrän han nekades ersättning för den
utrustning han undersökte och godkände innan köpet genomfördes. (framgår av anmälarens
egna komplettering samt mailkonversation)
Köparen erbjöds trots allt att inkomma med bilen för undersökning av oss men valde att gå till
en annan verkstad där ytterligare fel påstås ha upptäckts/uppkommit. (framgår av
mailkonversation)

Vi är en seriös firma med gott anseende där våra villkor inte avviker på något sätt från övriga företag
och är i linje med Konsumentköplagen. Vi har varit verksamma i branschen länge och är därför måna
om att vara tydliga med förväntningarna och kvalitén på de objekt vi säljer, avtalsvillkoren samt
undersökningen som en spekulant uppmanas och är skyldig att göra innan köpet genomförs.

Tack för er tid, vi står till förfogande om vi behöver komplettera med mer information!

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

Och mitt svar med kommentarer på deras svar:

Nedan kommer några kommentarer/förtydliganden som jag vill belysa i svaret från bilfirman. Mycket
står redan i mailen men då de valt att bryta ut delar ur mail så vill jag bemöta det.

Redogörelse
1.
• Jag var inte på plats i 2 timmar, ca 1 timme totalt. I den tiden ingick tiden då de hämtade
bilen från en annan hall. Undersökning, provkörning utav både min och deras bil samt
kontraktsskrivning.
o Dock extremt svårt att bevisa för båda parter och vet inte heller om det spelar någon
större roll..
• Jag kontrollerade funktion på vissa delar i bilen men jag jämförde inte mot annons och
checkade av att allt stämde.

2.
• Bilhandlaren informerade inte om att bilen var ett reparationsobjekt. De sa att bilar som har
gått längre än 10 000 mil samt är äldre än 10 år skriver de alltid reparationsobjekt i
kontraktet. Står inte heller något i annons om att bilen är reparationsobjekt.

3.
• Bilen var nyservad när jag köpte den och jag kontrollerade oljenivån när jag köpte den.
Upptäckte efter en dryg vecka att nivån minskat, vilket jag också informerade bilhandlaren
om.

4
• De erbjöd sig att kolla till bilen men när jag ställde motfrågor om att de skulle komma och
hämta bilen och om jag fick en låne/hyrbil under tiden så svarar de ej. (Ända svaret jag får är
att ”Du köpte en reparationsobjekt bil.”)
• Jag körde inte bilen i bilhallen, bilen stod i en annan hall och de var och hämtade den och
ställde den på en parkeringsplats utanför hallen.
• Jag nämnde såklart oljeläckaget så snart som det upptäcktes, vilket också framgår utav mina
mail. Jag hade först enbart en misstanke, därför valde jag att lämna in bilen till en
auktoriserad verkstad för undersökning/felsökning.
Kommentarer kring gällande ”Sammanfattningsvis kan följande konstateras:”
• Jag vred inte på någon AC, den var på när jag satte mig i bilen och jag konstaterade då bara
att det kom kall luft.
• AUX uttag finns men fungerar ej, något jag ej kontrollerade på plats.
o Jag hade inte heller med mig någon kabel för att kunna testa.
• Klädseln är gjort för att se ut som skinn men är fusk-skinn, står det så i annonsen så
förutsätter jag såklart att det stämmer.

General Information
• En 14 år gammal bil som gått under 12000 mil anser inte jag som ”gått mycket”. Snarare
förutsätter jag att en bil som är fullservad och som ”bara” gått 12000 mil ska fungera som
den ska. Jag åker som sagt 35 mil enkel väg för att köpa en bil som fungerar.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

Har du inte släppt detta än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Har duninte släppt detta än?

Nej då det dykt upp fler saker på den och jag har ställt av bilen och kör en annan nu så tänker jag att jag ska driva igenom detta.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av archie:

Nej då det dykt upp fler saker på den och jag har ställt av bilen och kör en annan nu så tänker jag att jag ska driva igenom detta.

Lycka till, tips inför framtida bilköp kan ju vara att satsa på något nyare om du vill att allt ska va i nyskick, alla bilar med mer än 3-5 år har småsaker som krånglar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Lycka till, tips inför framtida bilköp kan ju vara att satsa på något nyare om du vill att allt ska va i nyskick, alla bilar med mer än 3-5 år har småsaker som krånglar

Antar att du inte läst tråden? Jag kräver som sagt inte att bilen skall vara i nyskick.. Däremot så köper jag inte en bil för 70K och sedan lägger ut 80K på den i reparationer. Speciellt inte då jag upptäcker fel en vecka efter att jag köpte bilen.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Lycka till, tips inför framtida bilköp kan ju vara att satsa på något nyare om du vill att allt ska va i nyskick, alla bilar med mer än 3-5 år har småsaker som krånglar

Nu känns det som bra mycket mer än småsaker. Kolvar, oljeläcka, kamkedja, felaktig utrustning (ACC för mig är automatisk AC), inredning osv osv. Här borde köpet hävts inom skälig tid av bilhandlaren (2 veckor så kände han till flera av felen och hade påpekat).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Gud vilken soppa, för det första skulle jag aldrig köpa en begagnad BMW i Södertälje, BMW och Södertälje är som att be om problem med tanke på vilka som köper och kör BMW 3 serie i Tälje jag må ha förutfattade meningar om den staden men jag har en ganska god bild utav läget I Södertälje efter nästan 4 år som boendes i den staden i början på nittiotalet. Jag har fortfarande flera goda vänner som bor kvar där men inte mycket har skett på drygt 30 år...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Nu känns det som bra mycket mer än småsaker. Kolvar, oljeläcka, kamkedja, felaktig utrustning (ACC för mig är automatisk AC), inredning osv osv. Här borde köpet hävts inom skälig tid av bilhandlaren (2 veckor så kände han till flera av felen och hade påpekat).

jag håller med! Jag vill som sagt inte heller släppa det då de (enligt min mening) vetat om felen. Iaf med motorn..

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Gud vilken soppa, för det första skulle jag aldrig köpa en begagnad BMW i Södertälje, BMW och Södertälje är som att be om problem med tanke på vilka som köper och kör BMW 3 serie i Tälje jag må ha förutfattade meningar om den staden men jag har en ganska god bild utav läget I Södertälje efter nästan 4 år som boendes i den staden i början på nittiotalet. Jag har fortfarande flera goda vänner som bor kvar där men inte mycket har skett på drygt 30 år...

Japp, det har även jag lärt mig.. Alla förutfattade meningar om en bilhandlare stämde överens om det. Fördelen är ju att jag ändå lärt mig extremt mycket om konsumenträtt, vilket jag ändå får se som en bonus.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Lycka till, tips inför framtida bilköp kan ju vara att satsa på något nyare om du vill att allt ska va i nyskick, alla bilar med mer än 3-5 år har småsaker som krånglar

Fast nyskick är ju inte det han antagit, han har antagit att det firman skrivit stämmer och att de inte försökt lura honom genom att sälja en bil som inte funkar som den ska eller uppfyller de som de påstått.

Tycker det är bra att TS står på sig, tyvärr orkar de flesta inte slåss om att få rätt och firmor som agerar på detta sättet tjänar en massa på det. Jag hade liknande när jag skulle fixa ACn i en gammal bil, efter mycket om och men fick jag det jag hade rätt till men tog att jag låg på i två månader konstant (slapp dock ARN och hela den baletten).

Bästa vore om alla gjorde som TS, då skulle oseriösa firmor inte klara sig länge och jobbet att driva dem vore betydligt mer.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Gud vilken soppa, för det första skulle jag aldrig köpa en begagnad BMW i Södertälje, BMW och Södertälje är som att be om problem med tanke på vilka som köper och kör BMW 3 serie i Tälje jag må ha förutfattade meningar om den staden men jag har en ganska god bild utav läget I Södertälje efter nästan 4 år som boendes i den staden i början på nittiotalet. Jag har fortfarande flera goda vänner som bor kvar där men inte mycket har skett på drygt 30 år...

Allmänt så ska man fan inte köpa bil ifrån södertälje elelr Eskilstuna, verkar som alla handlar i de områderna är lurare.

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Måste ändå säga att det är ganska intressant att följa när man själv inte är inblandad. Lycka till!

Permalänk
Medlem

Råkade ut för en liknande sak när jag köpte en begagnad s80, dock betydligt minde problem(fönsterhiss bak som kärvade samt att nyckeln inte funkade i dörren). Tog ut en lista av tidigare ägare, ringde upp senaste ägaren innan bilhandlaren och berättade att jag köpt bilen av en handlare, och frågade om felen varit där tidigare. Fick ett "japp, och handlaren var medveten om det". Fick inte så mycket motargument från handlaren sen, men åh andra sidan rörde det sig om betydligt lägre summor.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Nu känns det som bra mycket mer än småsaker. Kolvar, oljeläcka, kamkedja, felaktig utrustning (ACC för mig är automatisk AC), inredning osv osv. Här borde köpet hävts inom skälig tid av bilhandlaren (2 veckor så kände han till flera av felen och hade påpekat).

ACC är en dum förkortning som används för flera saker i bilar;
1. Automatic Cruise Control
2. ACCessories (När bilen är på men startmotorn inte är aktiv, dvs det går el till saker som radio m.m.)
3. Automatic Climate Control

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Om du har Google Maps tidslinje aktiverad på din mobil så kan du plocka fram hyfsat exakt hur länge du var på plats hos dem när du köpte bilen. Tänkte om det hjälper något

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

ACC är en dum förkortning som används för flera saker i bilar;
1. Automatic Cruise Control
2. ACCessories (När bilen är på men startmotorn inte är aktiv, dvs det går el till saker som radio m.m.)
3. Automatic Climate Control

Det stod ACC klimatanläggning i annonsen..

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klaffatron:

Om du har Google Maps tidslinje aktiverad på din mobil så kan du plocka fram hyfsat exakt hur länge du var på plats hos dem när du köpte bilen. Tänkte om det hjälper något

Tack men det spelar mindre roll hur länge jag har vart där. De har ett ansvar som handlare och jag som konsument ska kunna lita på vad som står i annons. Dock så finns det en undersökningsplikt på mig men den deffenitionen är inte helt tydlig vad det gäller sånt här. Jag läste tex om något case hos ARN gällande undersökningsplikt och där ARN dömde till bilhandlaren då det vart tydligt att bilen i det fallet hade stålfälgar och inte alu.. I mitt fall tycker jag itne det är supertydligt, måste jag som konsument kunna se skillnaden på fakeskinn och äkta, samma med AC/ECC/ACC även aux som inte fungerar men som finns där.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Fast nyskick är ju inte det han antagit, han har antagit att det firman skrivit stämmer och att de inte försökt lura honom genom att sälja en bil som inte funkar som den ska eller uppfyller de som de påstått.

Tycker det är bra att TS står på sig, tyvärr orkar de flesta inte slåss om att få rätt och firmor som agerar på detta sättet tjänar en massa på det. Jag hade liknande när jag skulle fixa ACn i en gammal bil, efter mycket om och men fick jag det jag hade rätt till men tog att jag låg på i två månader konstant (slapp dock ARN och hela den baletten).

Bästa vore om alla gjorde som TS, då skulle oseriösa firmor inte klara sig länge och jobbet att driva dem vore betydligt mer.

Tack, ja jag håller med. Det har tagit en hel del kvällsgoogling och svarandes på mail samt att jag har haft en hel del möten med kommunens konsumentrådgivare. Svårigheten i mitt fall nu är ju att jag ligger ute med en hel del pengar och jag har fått skaffa mig en annan bil under tiden. Inte heller alla som har möjligheten att ligga ute med pengar på det sättet. Jag är samtidigt besviken på ARN att det ska ta sådan lång tid. Jag skickade som sagt in till dem i September, de säger nu att jag/vi kommer få ett svar om 120!! dagar! Jag trodde jag skulle få svar i veckan.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Lycka till, tips inför framtida bilköp kan ju vara att satsa på något nyare om du vill att allt ska va i nyskick, alla bilar med mer än 3-5 år har småsaker som krånglar

beror på hur bilen är skött, har en bil som är 32år och har enbart haft minimala problem i min ägo samt ett lite större som jag visste om men reparerade snabbt.
bruksbilen är en peugeot 107 och den har såvitt jag vet inga problem. byter olja på den varje år samt filter. den är nu 15 år gammal.
ägde även en gammal saab från 1995 i 3 år för 4 år sedan och den rullade utan problem. en trevlig bonus var att jag enbart gav 2000kr för den :). Bonden jag köpte den av hade haft den flera år i en lada efter han köpte en ny bil. han sa att jag fick den för 2000kr om jag fixade felen besiktningen hittade. jag kom tillbaka med rent papper då ville han ha mer pengar, nänä sa jag 2000kr var det vi kom överens om och då gav han med sig. kan säga att jag fick väldigt mycket bil för mina 2000 kr :). gav bort den till en kompis som hade den i 2 år. den dog sedan men det beror nog på att den var så billig att ingen av oss ville på något vis ödsla pengar på service till den.

Skrivet av archie:

Japp, det har även jag lärt mig.. Alla förutfattade meningar om en bilhandlare stämde överens om det. Fördelen är ju att jag ändå lärt mig extremt mycket om konsumenträtt, vilket jag ändå får se som en bonus.

Ja alltid lär man sig något, även om det kanske är en klen tröst i vissa fall.
Vilka fel har hittats på bilen hittils? läste att den kunde vara något med kolvarna som läckte olja utöver kam kedjan samt läckaget och de andra grejerna.
hur mycket olja drar den? moderna bilar med sina "fräsiga" lågfriktions motorer drar ibland rätt mycket olja och ska anses som normalt. kärringens lilla toyota IQ kan enligt boken dra upp till en liter per 120 mil och det ska då anses vara normalt.
mer normalt är nog som den och min lilla med likvärdig motor drar i dags läget och det är ca en liter per ca1000 mil eller på ca ett år.
Jäkligt tråkigt med din bil men jag måste säga att jag grimaserade lite lätt när jag läste BMW och södertälje i samma mening. jag bor i botkyrka som ligger rätt nära södertälje och jag vet att det finns mycket skumrask bilfirmor där. har själv besökt ett par, blev inga köp där inte.

Hoppas du vinner, sådana där ska inte tro att dom alltid klarar sig. vilket dom nog dessvärre gör då de flesta nog ger upp.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.