Permalänk

ATI Radeon 9600 128mb.

Har svårt att finna drivrutiner för windows 7. Får bara 1024 i upplösning. Finns de drivrutiner till windows 7? Videos får en massa streck. Vilket inte är konstigt men ville ha igång denna retro.

Permalänk
Medlem

Verkar bara finnas officiella drivrutiner upp till Vista, har du provat dem? 10.2 verkar vara sista revisionen. Har för mig att en del Vista-drivrutiner kunde fungera i W7.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk

Tack. Var finns de att ladda ner?

Permalänk
Medlem

@OldSchool297: https://www.amd.com/en/support/graphics/legacy-graphics/ati-r...

Som sagt inte alls säkert att de fungerar men kan väl värt att pröva (de för Vista). Vet inte hur det ser ut med tredjepartsdrivrutiner annars, OmegaDrivers var ju en grej ett tag men vet inte hur länge de höll på.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk

Prövade men installerar bara ATI download manager. Inga drivrutiner.

Permalänk

Testade grafikkortet i Vista Ultimate och de hittade automatiskt drivrutiner. Verkar extremt svårt att hitta för windows 7. Vad är max mb i grafikkort som man kan ha i en dator som compaq d530? De flesta kort är bara på 128mb. Vill ha mer.

Permalänk
Medlem

Det brukar oftast gå att tvinga in Vista-drivrutiner i Windows 7. Ingen större skillnad på de två OS:en bakom "skalet".

Det bästa AGP-kort som släppts är troligen Radeon 3850. Med 512MB minne.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk

Får upp Radeon 9250 i Vista. På kortet står rv280lx/128m/hp. I klassifiering så visas bara 1.0. Har 2.4 på en annan dator med mindre cpu 1,9ghz. Nvidia GeForce 5200. Hur tvingar man in drivrutiner? Kollade I Cpu-z Rv280 256mb. Bättre än jag trodde. ATI R200

Permalänk

Går det att tvinga drivrutiner i Windows 7? Får upp Radeon 9600 efter manual installation men vid omstart så inaktiveras drivrutiner. I Vista så finns drivrutiner och codec och DirectX10 och prosessorn är på 2.8ghz men bilden stannar vid uppspelning av 720p och 1080p. Har Vlc senaste.

Permalänk

Någon som vet?

Permalänk
Medlem

Brukar ju bara var att installera drivrutinerna för vista , funkar ju även på windows 10 att köra drivrutiner som är för 7an och vista för äldre burkar och laptops jag har ståendes.
Installerade du Catalyst Software Suite ? Borde vara bara att installera, tuta och köra.
Revision Number
10.2
File Size
95 MB
Release Date
2/24/2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchool297:

Någon som vet?

Packa upp drivrutinerna med exempelvis 7-zip eller liknandes, i mappen package ligger drivrutinen om jag inte misstar mig. Peka på den när du uppdaterar drivrutinen från enhetshanteraren men jag garanterar inte att det fungerar!

Men det bör fungera som ExcZist beskriver.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Installerade drivrutiner från INF mapp drivrutiner hittas i enhetshanteraren men dom stoppas efter omstart. Prövade Catalyst Software Suite men den installerade inga drivrutiner.

Permalänk

Har prövat alla drivrutiner från CL_95951 och alla stoppas i enhetshanteraren efter omstart. Har noterat att inga drivrutiner Har WDDM efter namnet.

Permalänk

Någon som vet om man kan tvinga drivrutiner att användas även om dom stoppas? Kanske blir fel av det.

Permalänk
Medlem

Har du provat att välja att installera drivrutinerna i kompatibilitetsläge för Windows Vista SP2?
T.ex.
https://tencomputer.com/install-driver-in-compatible-mode-win...

Men som de andra säger, konstigt att inte ens enhetshanteraren fixar det. Man ska kunna använda Vista-drivrutiner även på Win8 och Win10.

Permalänk

Jag ska pröva. Fungerar det med Win 7? Har ej Win 10.

Permalänk
Medlem

Ja det fungerar med Windows 7 också, men verkar som att du måste välja exe-filen, klicka på "Egenskaper" och sen välja rätt i fliken som heter "Kompatibilitet", vilket jag för övrigt ser är identiskt i Win10.

Jag trodde den tidigare instruktionen för Win10 även var hur det skedde i Win7.

Permalänk

Prövade men valde fel XP Sp2. Ska jag välja de med Catalyst Software Suite? Får grafikkortet att fungera i Vista men de visas bara 128mb i minne. Har en annan retro dator med Nvidia GeForce 5200fx 128mb som visas med närmare 500mb. Tror att Nvidia tar extra minne från ram? Nvidia kortet är rött tror att de finns olika av samma 5200fx. Kanske Msi FX5200-T128 (MS-8917) (GeForce FX 5200) 128 Mo AGP 8x 350 MHz OpenGL DirectX. Får in direct X 10.

Permalänk
Medlem

Kortet är från 2006. Kolla här i archive https://www.guru3d.com/files-archive
windows 7 är från 2009 ,så ladda ner valfri catalyst driver paket därifrån och framåt.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk

Så här ser platsen ut. Antar att man kan ha två delade kort med? Mina kort nu är 3 delade.

Permalänk

Prövade att installera i Vista Sp2 men de går inte. Tycks vara omöjligt att få de att fungera till Windows 7.

Catalyst Software Suite.

10.2
File Size
95 MB
Release Date
2/24/2010

Permalänk

I Vista visas kortet som Radeon 9250. Har Radeon 2 olika modeler för 128mb?

Permalänk

Testa Catalyst för 9250 Vista och win 7 men de fungerar inte. Är man tvungen att installera INF filen från setup manuellt? Har ett program för att packa upp exe.