Jag ser inte varför folk inte tror ALL teknik går ner i pris med tiden.
Ja, idag kostar en 98'' + mycket pengar som sagt, men vem vet om 7-10 år, kanske det är nära på standard-storlek.
Jag menar för ca 12 år sedan, var vadå? 32-42tum standard, som 55-65'' är idag. (edit igen, 55-75'' är nog mer korrekt, där även bra 85'' led börjar dippa neråt sub 30-35k)
Prisexemplet ovan är bara ett exempel, vilket vad att om The Wall skulle gå ner 70% i pris, så är den i 110'' (observera större storlek) billigare/lika dyr som en idag 98'' topp modell.
OBS OBS, det kanske inte just är The Wall som modulbyggd display som går ner i pris, men tekniken Micro-led(eller crystal-led som Sony kallar sin) lär ju självklart göra det. Och till skillnad från tvn i artikeln här som fortfarande är en bakgrundsbelyst TV så är Micro-led snarare en riktig LED än en OLED, då Micro/Crystal LED låter varje individuell LED belysa sig själv och nyttjar inte bakgrundsbelysning.
Tekniken är alltså mer lik en OLED än något annat, fast utan den vita subpixeln och med betydligt mindre led-dioder vilket utgör fler dioder per pixel och ger högre ljusstyrkor.
Så ja, jag tror tekniken ínom 7-8 år kommer gå ner i pris, ner till "humana" nivåer vilket jag anser sub 100k sek är. Sen om den modellen är 75, 85, 95/98 eller större vågar jag inte säga.
Edit:
Tekniskt sett är mini-led endast fler (och mindre) lysdioder i bakgrundsbelysningen, det säger egentligen inget om hur många zoner i local dimmingen den har, om någon missat det. Det enda den faktiskt gör är möjligheten till högre ljusstyrkor.
Sen förstår jag inte varför man pratar om QLED som en teknik... tekniken heter Quantom Dot, varav Samsung kallar sina LED tv med Quantom dot filtret QLED(tidigare kallade SUHD). Quantom Dot är en OEM teknik som de flesta tillverkarna använder, och (nästan) alla kallar det olika saker, Sony - Triluminous, LG Nanocell etc.
Edit2: Ok jag såg Samsung, Hisense och TCL gick ihop och kallar det QLED tillsammans.
Edit3: många edits nu, men jag vet att The Wall säljer, och nej inte till oss dödliga obviously, men det är långa leveranstider på The Wall, antagligen pga extremt låg yield, men som ni vet med annat, går yielden upp, går priset ned
Och nej, ja förväntar mig inte låga priser inom kort, men kommer gör det säkerligen. Micro-led är ju tekniken för tillfället som är "äkta-led" då varje individuell led-diod styrs, så ja, det är spännande. Och nej, ingen OLED piskade den The Wall jag såg.