Ryzen 5 Pro 4650G och Ryzen Pro 4750G säljes i Tyskland

Permalänk
Medlem

Såg precis att DX Tech har:

Ryzen 7 4750G
Ryzen 5 4550G
Ryzen 3 4350G

Som inkommande på prisjakt.

Men... Inga visas på deras sida, kanske lika bra det, då omdöme det senaste halvåret varit dåligt för dom.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Härligt, då verkar den ha blivit rätt identifierad.

Vilka klockhastigheter ger den?
CPU ger som max turbo 4,4 GHz
GFX som max 2100 MHz

Grafiken borde ju vara aningen bättre än en R5 3400G, CPU delen bör vara runt +20% i enkeltrådigt och bra över 200% i flertrådigt.

Enligt HWiNfo:

CPU max: 4441.9MHz (exakt)
CPU avg: 3.6GHz (stort spann mellan kärnorna)
GPU max: 2.1GHz
GPU avg: 1.9Ghz

Så allt verkar vara enligt spec!
Hade gärna sett att GPUn boostade mer i avg, den låg bara på futtiga 40C efter 20 min på max!

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Enligt HWiNfo:

CPU max: 4441.9MHz (exakt)
CPU avg: 3.6GHz (stort spann mellan kärnorna)
GPU max: 2.1GHz
GPU avg: 1.9Ghz

Så allt verkar vara enligt spec!
Hade gärna sett att GPUn boostade mer i avg, den låg bara på futtiga 40C efter 20 min på max!

Woa.. Får nog säga grattis

Var ju väldigt bra siffror, å enormt svalt

Vet inte om du har sett denna tråden som Tellus skapat.
Med tanke på temperaturen så skulle ju en höjning av CPU Current Capabillity eller liknande kunna vara något.
Bara ta det försiktigt!
Tycker uppriktigt du har rätt bra klocka redan då CPU går 41 MHz över max utlovad turbo. Skulle isåfall vara om GPU'n kunde få lite högre medel.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Woa.. Får nog säga grattis

Var ju väldigt bra siffror, å enormt svalt

Vet inte om du har sett denna tråden som Tellus skapat.
Med tanke på temperaturen så skulle ju en höjning av CPU Current Capabillity eller liknande kunna vara något.
Bara ta det försiktigt!
Tycker uppriktigt du har rätt bra klocka redan då CPU går 41 MHz över max utlovad turbo. Skulle isåfall vara om GPU'n kunde få lite högre medel.

Tror inte man kan höja current, A300 har inga möjligheter för överklockning av APU, endast överklockning av RAM är möjlig.
Jag har ett par Crucial Ballistix BL2K8G32C16S4B 3200 MHz på den fronten, funkar bra med XMP-profilen!

Sen vetisjutton om strömklumpen kan leverera mer effekt till lådan, har två SSD och en M2 i med, så strömförbrukningen borde börja tangera max..

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem

Slängde upp ett galleri med ett par bilder på datorn, ifall du funderar över hur man passar en Wraith Prism i ett A300 case.

https://www.sweclockers.com/galleri/15246-wraith-prism-go-brr...

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk

Så kom även min 4650 från Hardwarestore2000.
Tanken var att skruva ihop en kompetent hemdator för alla ändamål. Kontorsarbete, bildbehandling mm. Det händer även att jag lägger en patiens då och då. I övrigt inga spel. Processorn presterar över förväntan så för 2600 kr och en veckas väntan var det rätt beslut i alla fall för mig. Kört några tester.

UserBenchmarks:
Game 27%, Desk 96%, Work 26%
CPU: AMD Ryzen 5 PRO 4650G Graphics - 92.8%
GPU: AMD Radeon Graphics - 18%
SSD: Kingston SA2000M8500G 500GB - 282.8%
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 3600 C18 2x8GB - 122.6%
MBD: Gigabyte GA-B550M AORUS PRO

Passmark
CPU Single: 2705
CPU Multi: 17123

Permalänk
Medlem

Det känns ju värt att köpa en sån här från ebay. Jag kan inte tänka mig att konsumentvarianterna blir så mycket billigare. Vad tror ni? Kanske att den åttkärniga är lite billigare om något.
Just nu känns det dumt att inte vänta tills den 8e med att köpa något men jag är ändå lite sugen.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emrik:

Det känns ju värt att köpa en sån här från ebay. Jag kan inte tänka mig att konsumentvarianterna blir så mycket billigare. Vad tror ni? Kanske att den åttkärniga är lite billigare om något.
Just nu känns det dumt att inte vänta tills den 8e med att köpa något men jag är ändå lite sugen.

Känner igen mig

Man är ju alltid sugen!

Är rätt skönt att förnuftet för det mesta tar över

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av Emrik:

Det känns ju värt att köpa en sån här från ebay. Jag kan inte tänka mig att konsumentvarianterna blir så mycket billigare. Vad tror ni? Kanske att den åttkärniga är lite billigare om något.
Just nu känns det dumt att inte vänta tills den 8e med att köpa något men jag är ändå lite sugen.

Jag tror inte att det kommer nägon APU baserat på zen3 inom den närmaste framtiden, därför blir det troligen ingen större prestandaökning när AMD väl släpper en konsumentvariant. Men om valet hade varit en vanlig CPU+ grafikkort så hade jag utan vidare väntat in lanseringen av zen3. Så jag är fortfarande nöjd med mitt val även om det kändes lite osäkert att handla via Ebay.

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyss en DeskMini X300 med R7 4750G.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bifrost11:

Jag tror inte att det kommer nägon APU baserat på zen3 inom den närmaste framtiden, därför blir det troligen ingen större prestandaökning när AMD väl släpper en konsumentvariant. Men om valet hade varit en vanlig CPU+ grafikkort så hade jag utan vidare väntat in lanseringen av zen3. Så jag är fortfarande nöjd med mitt val även om det kändes lite osäkert att handla via Ebay.

Jag tänkte 4600g, 4700g utan pro som kanske hade möjlighet att lanseras (: Men det hände inte den 8e så en 4650g från tyskland får det nog bli. Gissar de kommer Q1.
zen3 med rdna dröjer nog ett år till tyvärr. Hoppas på en apu med HMB på dien.

5600x är en tusenlapp mer än 4650g så det känns som bra pris på ebay ändå. Det låter som att det gick bra för dig så jag vågar nog också.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Då ni ändå suktar efter AMD APUerna så tänkte jag bara säga att jag la ut en sweclockers annons om någon vill köpa en Asrock X300 (går att överklocka med) med 4350G/4560G/4750G.
Går även att fråga efter andra saker.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1610454-komponenter-fr...

Den var riktigt smidig, kommer bli HTPC/enklare spel framför TVn.

Permalänk
Skrivet av Emrik:

Jag tänkte 4600g, 4700g utan pro som kanske hade möjlighet att lanseras (: Men det hände inte den 8e så en 4650g från tyskland får det nog bli. Gissar de kommer Q1.
zen3 med rdna dröjer nog ett år till tyvärr. Hoppas på en apu med HMB på dien.

5600x är en tusenlapp mer än 4650g så det känns som bra pris på ebay ändå. Det låter som att det gick bra för dig så jag vågar nog också.

Det finns en hel del spekulationer om nästa generation apu:er, Vega eller navi21 grafik, spännande i sig men ligger för långt fram i tiden. Jag är ingen guru inom detta men vad jag tycker mig se så har 4650 något bättre singelprestanda än 3600 som i gengäld har något högre multivärden. Den klår även 3700x i singeltest. Är ju ingen spelare men hittade i veckan Rocket League kostnadsfritt för nedladdning och har haft riktigt roligt några timmar och här räcker grafikdelen utan vidare. Jag är fortfarande helnöjd och det blir säkert du också om det är en vardagsmaskin du söker. Annars går det ju att stoppa in bättre grafik efter tycke och plånbok.
Vet inte hur man bifogar bild men här är resultat från CPU-Z Singel: 526,5 Multi: 4251,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av bifrost11:

Rocket League

Ja Rocket league kan man hålla på med länge innan man blir duktig vill alltid flyga men det går inte så bra.
Visst är de begränsade men jag tror att de flesta kunderna är medvetna om det. Jättebra litet paket tycker jag.
Tack för siffror! Blir en fin uppgradering.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.