Hjälp mig sortera denna röra!

Permalänk
Medlem

Hjälp mig sortera denna röra!

Okej, skulle fixa raid, sitter nu och mest kliar mig i huvudet, vi börjar såhär
Från : Diskpart list disk

Disk ### Status Size Free Dyn Gpt
-------- ------------- ------- ------- --- ---
Disk 0 Online 698 GB 1024 KB *
Disk 1 Online 931 GB 72 MB *
Disk 2 Online 298 GB 2048 KB *
Disk 3 Online 465 GB 0 B * *
Disk 4 Online 931 GB 1024 KB * *
Disk 5 Online 7452 GB 0 B *
Disk 6 Online 4657 GB 0 B *
Disk 7 Online 4657 GB 0 B *
Disk M0 Missing 0 B 0 B *
Disk M1 Missing 0 B 0 B *
-----

Disk 0 - SSD
Disk 1 - SSD
Disk 2 - SSD

Dessa 3 ssd kan jag vara utan, men vill gärna ha som lagring, göra raid av dem? släng dem åt helvete?

Disk 3 C: nvme m.2 Samsung Evo 970 P (Win/boot)
Disk 4 D: nvme m.2 Samsung Evo 970 P
Disk 5 WD Mybook (backuplagring)
Disk 6 Seagate extern (använder jag som lagring av de mesta)
Disk 7 Seagate extern (denna tror jag kommer sitta i min nvidia shield? är det nödvändigt?)
Disk M0 ????????
Disk M1 ????????

---

Jag tänkte göra raid av nvme.m2 diskarna men det gick inte så bra

med denna information, vad exakt skulle ni göra för att få ordning på denna röra, windows och boot ligger på disk 3, hur exakt, med så lite borttagning av data som möjligt ska jag justera detta? gärna steg för steg. jag spelar och streamar till nvidia shield mycket ifall det behövs tiläggas.

hur skulle ni gjort från detta läge? till bäst "diskhantering" ?

kan jag göra en raid grupp av mina 3 SSD för lagring av spel etc, en raid av nvme m.2 diskarna med boot och windows på ? eller låta nvme diskarna vara separata ?

glömde övrig info om datorn.

------------------
System Information
------------------
Time of this report: 9/1/2020, 17:27:54
Machine name: TJAPP
Machine Id: {D51FB40A-8AEB-4B35-BD78-8463F068FC21}
Operating System: Windows 10 Pro 64-bit (10.0, Build 18362) (18362.19h1_release.190318-1202)
Language: Swedish (Regional Setting: Swedish)
System Manufacturer: System manufacturer
System Model: System Product Name
BIOS: 1407 (type: UEFI)
Processor: AMD Ryzen 5 3600 6-Core Processor (12 CPUs), ~4.0GHz
Memory: 65536MB RAM
Available OS Memory: 65450MB RAM
Page File: 10192MB used, 64984MB available
Windows Dir: C:\Windows
DirectX Version: DirectX 12
DX Setup Parameters: Not found
User DPI Setting: 96 DPI (100 percent)
System DPI Setting: 96 DPI (100 percent)
DWM DPI Scaling: Disabled
Miracast: Available, with HDCP
Microsoft Graphics Hybrid: Not Supported
DirectX Database Version: Unknown
DxDiag Version: 10.00.18362.0387 64bit Unicode

tillägg
Permalänk
Medlem

När man har nått nivån som du så brukar man köpa en 4-diskars NAS och peta in minst ett par stora diskar (>= 8TB) i för RAID1 till och börja med (RAID5 vid 3-diskar och fler diskar när det blivit fullt) och börja flytta alla mindre använda filer till denna - samt man också gör backup på Nasen med för ändamålet anskaffade externa USB-diskar i samband med överflyttningen med ofta gjort backup.

När du har städat färdigt och alla tunga filer är överflyttad till din NAS så har du bara de filer som du behöver använda och komma åt snabbt för tillfället på dina SSD i din dator (och förstås backup/kopia på filerna i din NAS också)

---

Du kommer säkert obstruera och försöker hitta genvägar med andra lösningar men ovanstående skrivet är hur det slutar med till sist när du strulat färdigt - och frågan är hur mycket filer du till dess hinner förlora då du med 'smarta' flytt försöker få till det utan att hela tiden kopiera filer till ny media - och så har du plötsligt förlorat alltihop i ett felgrepp eller windows volym-manager inte gjorde som du trodde och allt raderades på diskarna eller partitionerar och formaterar fel disk - den du hade den viktiga datat på och utan backup istället för den som du tänkte använda för lagringsdisk...

Gott råd - gör backup på precis allt du har på diskarna på nyinköpt USB-disk media om du skall fibbla runt med diskarna som du skrivit i listan... och även med NAS behöver du USB-diskar för backup, så det kommer du inte ifrån hur du än gör.